Taneční maraton na STEEL PIER

3.3.2013, 18:00

Freda Ebba a Johna Kandera (hudba a texty písní) české publikum dobře zná z četných domácích produkcí jejich činoherních muzikálů, Cabaret a Chicago. Ve STEEL PIER si přizvali ke spolupráci Davida Thompsona (libreto), Susan Stroman (choreografie) a Scotta Ellise (režie) a uvedli jej v broadwayské premiéře v Richard Rodgers Theatre v roce 1997. Dílo zpracovává po svém fenomén amerického snu a celé také mezi snem a realitou varíruje. Je zasazen na zábavní molo STEEL PIER u Atlantic City ve státě New Jersey. Píše se rok 1933, který současně pro americkou společnost zna­mená nejhlubší ekonomický propad po krachu na newyorské burze 1929. Ocitáme se v prostředí, které současně zosobňuje show business a reálný život. Účastníci tanečního maratonu tancují dnem i nocí pouze s patnáctiminutovými pauzami na odpočinek nebo na jídlo. Původně skvělý nápad vydělat si tancováním se postupem času stává fyzicky i psychicky vyčerpávajícím kláním. Z muzikálu s příjemnou taneční hudbou se stává hudebně taneční drama. STEEL PIER je Amerika, kde je všechno možné a všechno se může stát, pokud máte kuráž a výdrž, můžete se dočkat svého snu. Kon­trast hospodářské krize v prostředí zábavního podniku navíc skýtá příběhy svých aktérů, balancujících mezi reálným životem a di­vadlem, mezi nadějí a beznadějí.
Hlavní hrdinkou je Rita Racinová, kdysi hvězda vaudevillového divadla Orfeum (Orpheum Circuit), kterou jako první políbil pilot Lindbergh vzápětí poté, co v roce 1928 jako první přeletěl Atlantický oceán z Paříže do New Yorku. Stává se již poněkolikáté účastnicí tanečního maratonu, využívaná svým manželem coby hlavní atrakce. Hodlá ukončit tento svůj životní styl (maraton) a začít jiný nový život. Objevuje svobodu, o níž se domnívala, že je pouhou iluzí, prostřednictvím svého tanečního partnera. Jejich kratičký společný příběh má nádech romantického snu a je současně zásadní oporou pro její konečné rozhodnutí. Volí únik a šanci na změnu, přestože neví zcela přesně, kam jde. Taneční maraton na STEEL PIER oživuje kroky dnes již téměř zapomenutých, tehdy populárních partner­ských tanců jako charleston nebo foxtrot, ale i o něco pozdějších jako jive nebo cha-cha. 30. léta v Americe jsou současně érou doznívání jedné z nejoblíbenějších předmuzikálových forem, vaudevillu (va-rieté), do té doby považovaného za tlukoucí srdce amerického show businessu. Se vznikem zvukového filmu (1926) se z vaudevillových hvězd staly hvězdy filmového plátna a z vaudevillových divadel pak vlivem hospodářské krize kinosály.
STEEL PIER byl známým zábavním centrem už od roku 1898 a pro Atlantic City fungoval jako tržiště senzací zejména o víken-dech, podobně jako Cony Island pro New York nebo Disney World pro Floridu. Byl spektakulárním místem, nad oceánem zbudovaným z oceli (steel), a poskytoval návštěvníkům atrakce všeho druhu, ze­jména o víkendech – provazochodecká či cirkusová vystoupení, koncertní či jevištní podívané v proslulé Marine Ballroom, přičemž nejoriginálnějšími byly skoky koní s jezdci střemhlav do vody (Diving Horse), kterými se právě STEEL PIER proslavil. Jsou zde his­toricky zaznamenána i vystoupení takových výjimečných osobností, jakými byli Charlie Chaplin nebo Frank Sinatra. Některé z těchto atrakcí zahrnuli do svého díla tvůrci Tanečního maratonu na STEEL PIER. Více než jako muzikál jej inscenujeme jako zdánlivě oslnivý příběh účastníků tanečního maratonu, pod kterým se rozkrývá dra­matická realita jejich vlastních pravd a doby ekonomického propadu. Neobvyklému mezinárodnímu týmu konvenuje v našich podmínkách neobvyklá kombinace českého libreta s původními anglickými písňovými texty. Taneční maraton na STEEL PIER uvidíte jako jedni z prvních diváků v kontinentální evropské premiéře.

Překlad libreta, dramaturgie: Pavla Hoggard
Režie:  Robert Gordon
Asistent režie: Ján Jackuliak
Hudební nastudování: Dada Klementová, Tomáš Küfhaber
Dirigent: Tomáš Küfhaber
Choreografie: Hana Litterová
Step: Martin Burda
Asistent choreografie: Anna Marie Formánková, Carlos Alonso Vilches
Scénografie: Lucie Halgašová
Kostýmy: Kati Alli Pauliina Lätti, Emma Alexandra Lehmusruusu
Produkce: Anna Marie Formánková
Asistent produkce: Markéta Indráčková
Světla: Lukáš Nábělek
Zvuk, stavba: Tereza Švecová
Studijní spolupráce na projektu: Kristinn Sigurður Sigurðursson, Michał Edward Kurkowski, Juris Simanovičs
Vlasový stylista: Jiří Kočí