Filharmonie Brno
PAVEL ČERNOCH 50
Velkolepou narozeninovou oslavu tenoristy Pavla Černocha nám na Festivalu Špilberk překazila bouřka. Náhradní koncert jsme proto přesunuli do Janáčkova divadla, aby diváky opět nezaskočilo počasí.
Věříme, že všichni posluchači festivalového koncertu, na které jsme měli kontakt, již obdrželi vstupenky do Janáčkova divadla v novém termínu. Pokud jste si koncert v rámci festivalu Špilberk kupovali fyzicky v předprodeji a nové náhradní vstupenky ještě nemáte, prosíme ozvěte se nám na adresu predprodej@filharmonie-brno.cz, domluvíme se s vámi na dalším postupu.
Pokud vám nový termín nevyhovuje, můžete svoje vstupenky vrátit do konce roku 2024.
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
MLADÁ KREV aneb HUDBA ZBLÍZKA IV
Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) je projekt, který umožňuje mladým talentovaným hudebníkům – studentům či čerstvým absolventům hudebních škol přijímaným na základě výběrového řízení – získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Filharmonie si touto cestou vychovává nové generace hráčů, kteří jednou mohou usednout do jejích řad. OAFB má za sebou šest sezon fungování a její plody jsou již nyní zjevné: někteří její absolventi jsou už členy našeho orchestru, jiní se do něj pravidelně vrací vypomáhat. Význam a cennost této zkušenosti pro umělecký růst mladých hudebníků i pro budoucnost orchestru je tak nezpochybnitelný.
Cyklus Mladá krev si v uplynulých sezonách získal početné publikum, které oceňuje mladicky strhující projevy účinkujících, atraktivní rozmanitý repertoár a v neposlední řadě i podmanivou atmosféru těchto koncertů, při nichž je sál Besedního domu intimně nasvícen, atypicky rozestaven a hudebníci jsou v něm takřka na dosah, jak ostatně naznačuje podtitul cyklu Hudba zblízka. Při koncertech odpadá bariéra pódia i večerní róby. Stalo se však již tradicí, že na koncertech Mladé krve vystupují i bývalí členové OAFB nebo další hosté.
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
BEETHOVEN, „ČESKÝ BEETHOVEN“ A MARTINŮ
JAN VÁCLAV HUGO VOŘÍŠEK Grand rondeau pro klavírní trio a orchestr op. 25
BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro klavírní trio a smyčcový orchestr H 231
LUDWIG van BEETHOVEN Symfonie č. 4 B dur op. 60
Trio Bohémo:
Matouš Pěruška housle
Kristina Vocetková violoncello
Jan Vojtek klavír
Filharmonie Brno
dirigentka Alena Hron
Před koncertem se v 18:00 hodin v ředitelském salonku koná beseda s dramaturgem a jeho hosty. Z důvodu omezené kapacity si rezervujte místo na info@filharmonie-brno.cz.
BEETHOVEN, „ČESKÝ BEETHOVEN“ A MARTINŮ
JAN VÁCLAV HUGO VOŘÍŠEK Grand rondeau pro klavírní trio a orchestr op. 25
BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro klavírní trio a smyčcový orchestr H 231
LUDWIG van BEETHOVEN Symfonie č. 4 B dur op. 60
Trio Bohémo:
Matouš Pěruška housle
Kristina Vocetková violoncello
Jan Vojtek klavír
Filharmonie Brno
dirigentka Alena Hron
Před koncertem se v 18:00 hodin v ředitelském salonku koná beseda s dramaturgem a jeho hosty. Z důvodu omezené kapacity si rezervujte místo na info@filharmonie-brno.cz.
ANTONIO A WOLFGANG aneb VYVRACÍME MÝTY/ Rodinné abonmá
moderátoři Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
scénář Kristýna Drášilová
Filharmonie Brno
dirigent Robert Kružík
Listujete rádi kalendářem? Zasníte se někdy při pohledu do něj a představujete si, co se toho kterého dne událo přesně před 100, 150, 200… lety? Baví vás výročí, nejlépe ta kulatá, a svátky? Nás ano a podle toho jsme také nachystali cyklus rodinných koncertů v sezoně 2024/2025. Připomeneme si významná výročí premiér skladeb, narození skladatelů, hudebních událostí, také svátky atakdále, které se vážou k příslušnému období, v němž se ten který koncert koná. Hlavním dramaturgem (tím, kdo vybírá skladby) je tedy čas. A tak trochu jím budete i vy, protože vám dáme možnost pro každý koncert vybrat jednu skladbu – samozřejmě demokraticky. Pojďte s námi tvořit, poslouchat a bavit se.
ANTONIO A WOLFGANG aneb VYVRACÍME MÝTY/ Rodinné abonmá
moderátoři Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
scénář Kristýna Drášilová
Filharmonie Brno
dirigent Robert Kružík
Listujete rádi kalendářem? Zasníte se někdy při pohledu do něj a představujete si, co se toho kterého dne událo přesně před 100, 150, 200… lety? Baví vás výročí, nejlépe ta kulatá, a svátky? Nás ano a podle toho jsme také nachystali cyklus rodinných koncertů v sezoně 2024/2025. Připomeneme si významná výročí premiér skladeb, narození skladatelů, hudebních událostí, také svátky atakdále, které se vážou k příslušnému období, v němž se ten který koncert koná. Hlavním dramaturgem (tím, kdo vybírá skladby) je tedy čas. A tak trochu jím budete i vy, protože vám dáme možnost pro každý koncert vybrat jednu skladbu – samozřejmě demokraticky. Pojďte s námi tvořit, poslouchat a bavit se.
WEST SIDE STORY, FRIDA KAHLO A MIŠIMA
LEONARD BERNSTEIN Symfonické tance z West Side Story
KURT SCHWERTSIK Muertes en Relajo op. 126, česká premiéra
PHILIP GLASS / arr. MICHAEL RIESMAN Mishima Concerto pro klavír a orchestr, spoluobjednávka Filharmonie Brno, česká premiéra
Maki Namekawa klavír
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
WEST SIDE STORY, FRIDA KAHLO A MIŠIMA
LEONARD BERNSTEIN Symfonické tance z West Side Story
KURT SCHWERTSIK Muertes en Relajo op. 126, česká premiéra
PHILIP GLASS / arr. MICHAEL RIESMAN Mishima Concerto pro klavír a orchestr, spoluobjednávka Filharmonie Brno, česká premiéra
Maki Namekawa klavír
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
Expozice nové hudby: SATIE CITY
Hudba Erika Satieho v ulicích Brna.
Brno Contemporary Orchestra (BCO) / Pavel Šnajdr, Jaroslav Šťastný (CZ), Isama Zing (SK), Milan Osadský (SK), Nikita Kadesnikov (UA)
14:00 Kavárna Plovárna na Mendlově náměstí – Satieho klavírní skladby
14:30 – 16:30 historická tramvaj – Satie v podání akordeonistů
Cestou:
Moravské náměstí pod Joštěm – DJ pouští Satieho
Římské náměstí – BCO hraje Satieho
Na akci není potřeba kupovat vstupenky. Stačí přijít a poslouchat.
Expozice nové hudby: MESSE DES PAUVRES
PETER GRAHAM Méditation avant les Messe des pauvres (Meditace před Mší chudých) – světová premiéra
ERIK SATIE Messe des pauvres (Mše chudých)
BAS
Pavel Šnajdr sbormistr
Jaroslav Šťastný varhany
Po několika hodinách hudebního pohybu v ulicích Brna v rámci projektu SATIE CITY se prostor ztiší. V kostele sv. Máří Magdalény zazní nejprve světová premiéra varhanní meditace s názvem Méditation avant la Messe des pauvres skladatele Petera Grahama, následovaná záhadnou Messe des pauvres (Mše chudých) Erika Satieho. Tato skladba, plná tajemství a meditativní síly, byla stvořena pro hluboké soustředění a vnitřní rozjímání. Varhaník Jaroslav Šťastný a Brněnský akademický sbor pod vedením Pavla Šnajdra přinesou posluchačům nezapomenutelný duchovní zážitek, v němž se setkává minulost s přítomností.
Expozice nové hudby: QUIET FAN FOR ERIK SATIE
Julius Eastman, James Tenney, Juraj Vajó
EnsembleSpectrum, dirigent Matej Sloboda (SK)
Tichá pocta skladateli, který změnil všechno. A tři hlasy, které znějí mimo hlavní proud – avšak o to silněji.
Slovenský soubor EnsembleSpectrum přiváží program, který propojuje hudební solitéry, experimentátory a umělecké outsidery. Julius Eastman, James Tenney a Juraj Vajó – tři osobnosti, jejichž hudba se vymyká konvencím a nachází krásu v neobvyklých harmoniích i radikálních formálních přístupech.
EnsembleSpectrum si získává stále větší pozornost svou precizností a zároveň odvahou hledat neobvyklé zvukové možnosti. Tento koncert je poctou nejen Satiemu, ale i všem, kdo v hudbě hledají nové cesty.
[SATIE] 100 YEARS AFTER / 37. ročník EXPOZICE NOVÉ HUDBY
Protože v roce 2025 uplyne 100 let od úmrtí jedné z nejvýznamnějších postav hudby 20. století, Erika Satieho, tvůrci dramaturgické koncepce se zaměří na co největší i nejhlubší prezentaci jeho díla, ale také na díla skladatelů současnosti, kteří byli Satieho dílem ovlivněni.
Expozice nové hudby: SATIOLLAGE
Anne LaBerge, DJ Gäp, Michal Indrák, Martin Ožvold, Otto Wanke, studenti JAMU – světová premiéra
Michal Indrák, Otto Wank – zvukoví inženýři
Katedra kompozice HF JAMU (CZ)
I když Erik Satie za svého života nebyl brán příliš vážně a vyvolával v hudebnické obci nejednu pochybnost, ba i odmítání, v následujících dekádách se ukázalo, že byl jednou z nejvlivnějších osobností první poloviny dvacátého století (ve výčtu jeho másledovníků bychom našli i tak umělecky a generačně vzdálené osobnosti, jako byli John Cage či Alphex Twin). A tak projekt vzdá hold tomuto neúnavnému inspirátorovi hudbou, která bude (jak to před více než osmdesáti lety předpověděl John Cage) „tvořená elektrickými přístroji.
Expozice nové hudby: MORCEAUX EN FORME DE POIRE
MORCEAUX EN FORME DE POIRE_new edit
Martin Burlas, Tomáš Boroš, Petr Cígler, David Dramm, Hauke Harder, František Chaloupka, Robert Kolář, Michal Nejtek, Piet-Jan van Rossum, Vít Zouhar – světová premiéra
Tomáš Boroš, Ivan Šiller (SK)
„…morceaux en forme de poire“ (1995)
V roce 1995, při příležitosti 70. výročí Satieho úmrtí, byl na bratislavském festivalu VEČERY NOVEJ HUDBY ve světové premiéře uveden projekt (který do života uvedl nikdo menší než John Tilbury), v němž oslovení skladatelé rozmanitými způsoby reagovali na Satieho půvabné čtyř-ručné „hruško-kusy“ (tedy Trois morceaux en forme de poire). Po třiceti letech od této události se tvůrci letošního ročníku Expozice nové hudby rozhodli oslovit další skladatelé, aby taky přispěli do této úchvatné sbírky svými vlastními „kusy“. Zazní výběr z onoho projektu z roku 1995, obohacen o skladby, které vzniknou na objednávku festivalu Expozice nové hudby 2025, jenž budou uvedeny ve světové premiéře.
Expozice nové hudby: CHAT NOIR
Erik Satie CHAT NOIR, SPORTS ET DIVERTISSEMENTS
Hana Hána, Sára Medková (CZ)
Erik Satie se živil jako klavírista v pařížských kabaretech. Psal proto i řadu užitkové hudby pro toto prostředí. Jeho písně, které do značné míry onu typickou pařížskou atmosféru utvářely, byly ve své době velmi oblíbené a zachovávají si svůj půvab dodnes.
Program doplní i výběr z klavírního cyklu Sports et Divertissements (Sporty a zábavy), který Satie doprovodil vtipnými průpovídkami, jež byly původně určeny pouze pro hráče, jako jakási „konceptuální kratochvíle“, neboť skladbičky byly určeny pro domácí muzicírování. Aby však publikum o Satieho zábavné komentáře nepřišlo, přednese je zpěvačka Hana Hána.
Expozice nové hudby: CHAT NOIR
Erik Satie CHAT NOIR, SPORTS ET DIVERTISSEMENTS
Hana Hána, Sára Medková (CZ)
Erik Satie se živil jako klavírista v pařížských kabaretech. Psal proto i řadu užitkové hudby pro toto prostředí. Jeho písně, které do značné míry onu typickou pařížskou atmosféru utvářely, byly ve své době velmi oblíbené a zachovávají si svůj půvab dodnes.
Program doplní i výběr z klavírního cyklu Sports et Divertissements (Sporty a zábavy), který Satie doprovodil vtipnými průpovídkami, jež byly původně určeny pouze pro hráče, jako jakási „konceptuální kratochvíle“, neboť skladbičky byly určeny pro domácí muzicírování. Aby však publikum o Satieho zábavné komentáře nepřišlo, přednese je zpěvačka Hana Hána.
Expozice nové hudby: MUSICIRCUS
Erik Satie PARADE, John Cage CHEAP IMITATION, MUSICIRCUS
BCO, dirigent Pavel Šnajdr
závěrečná recepce pro účinkující i publikum
Orchestrální verzi unikátní kompozice jedné z největších postav světové hudby 20. století, vycházející ze struktury Satieho enigmatického díla Sokrates (kterou Cage pojal jako jakousi „lacinou imitaci“).
Po uvedení této skladby bude následovat závěrečná recepce pro všechny účastníky (tedy účinkující i publikum), jejíž součástí bude provedení Musicircus, dalšího ikonického Cageova projektu. Nic lepšího si na závěr satieovského ročníku Expozice nové hudby nelze představit.
Expozice nové hudby: MUSICIRCUS
Erik Satie PARADE, John Cage CHEAP IMITATION, MUSICIRCUS
BCO, dirigent Pavel Šnajdr
závěrečná recepce pro účinkující i publikum
Orchestrální verzi unikátní kompozice jedné z největších postav světové hudby 20. století, vycházející ze struktury Satieho enigmatického díla Sokrates (kterou Cage pojal jako jakousi „lacinou imitaci“).
Po uvedení této skladby bude následovat závěrečná recepce pro všechny účastníky (tedy účinkující i publikum), jejíž součástí bude provedení Musicircus, dalšího ikonického Cageova projektu. Nic lepšího si na závěr satieovského ročníku Expozice nové hudby nelze představit.
Slavnostní koncert Mozartových dětí
Velkolepý koncert, kde v jenom orchestru usednou spolu s hudebníky FB nejtalentovanější žáci ZUŠ z celé jižní Moravy.
ADÉLAÏDE FERRIÈRE – SÓLO (NEJEN) PRO MARIMBU
Popis
JOHN CAGE Composed Improvisation (Komponovaná improvizace) pro malý buben
ANDREW THOMAS Merlin pro marimbu
FRANCO DONATONI Omar, dva kusy pro vibrafon
JOHANN SEBASTIAN BACH / arr. FERRUCIO BUSONI, ADÉLAÏDE FERRIÈRE Chaconne z Partity č. 2 d moll BWV 1004, úprava pro marimbu
IANNIS XENAKIS Rebonds pro bicí nástroje
Adélaïde Ferrière marimba a další bicí nástroje
LETNÍ OSVĚŽENÍ
OTTORINO RESPIGHI Fontane di Roma (Římské fontány)
FAZIL SAY Koncert pro bicí nástroje a orchestr op. 77, česká premiéra
CLAUDE DEBUSSY Prélude à l‘après-midi d‘un faune (Preludium k Faunovu odpoledni), La mer (Moře), tři symfonické skici
Adélaïde Ferrière bicí nástroje
Filharmonie Brno
dirigent Tomáš Hanus
LETNÍ OSVĚŽENÍ
OTTORINO RESPIGHI Fontane di Roma (Římské fontány)
FAZIL SAY Koncert pro bicí nástroje a orchestr op. 77, česká premiéra
CLAUDE DEBUSSY Prélude à l‘après-midi d‘un faune (Preludium k Faunovu odpoledni), La mer (Moře), tři symfonické skici
Adélaïde Ferrière bicí nástroje
Filharmonie Brno
dirigent Tomáš Hanus
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol