Klasická hudba
Expozice nové hudby: SATIOLLAGE
Anne LaBerge, DJ Gäp, Michal Indrák, Martin Ožvold, Otto Wanke, studenti JAMU – světová premiéra
Michal Indrák, Otto Wank – zvukoví inženýři
Katedra kompozice HF JAMU (CZ)
I když Erik Satie za svého života nebyl brán příliš vážně a vyvolával v hudebnické obci nejednu pochybnost, ba i odmítání, v následujících dekádách se ukázalo, že byl jednou z nejvlivnějších osobností první poloviny dvacátého století (ve výčtu jeho másledovníků bychom našli i tak umělecky a generačně vzdálené osobnosti, jako byli John Cage či Alphex Twin). A tak projekt vzdá hold tomuto neúnavnému inspirátorovi hudbou, která bude (jak to před více než osmdesáti lety předpověděl John Cage) „tvořená elektrickými přístroji.
Expozice nové hudby: MORCEAUX EN FORME DE POIRE
MORCEAUX EN FORME DE POIRE_new edit
Martin Burlas, Tomáš Boroš, Petr Cígler, David Dramm, Hauke Harder, František Chaloupka, Robert Kolář, Michal Nejtek, Piet-Jan van Rossum, Vít Zouhar – světová premiéra
Tomáš Boroš, Ivan Šiller (SK)
„…morceaux en forme de poire“ (1995)
V roce 1995, při příležitosti 70. výročí Satieho úmrtí, byl na bratislavském festivalu VEČERY NOVEJ HUDBY ve světové premiéře uveden projekt (který do života uvedl nikdo menší než John Tilbury), v němž oslovení skladatelé rozmanitými způsoby reagovali na Satieho půvabné čtyř-ručné „hruško-kusy“ (tedy Trois morceaux en forme de poire). Po třiceti letech od této události se tvůrci letošního ročníku Expozice nové hudby rozhodli oslovit další skladatelé, aby taky přispěli do této úchvatné sbírky svými vlastními „kusy“. Zazní výběr z onoho projektu z roku 1995, obohacen o skladby, které vzniknou na objednávku festivalu Expozice nové hudby 2025, jenž budou uvedeny ve světové premiéře.
Expozice nové hudby: CHAT NOIR
Erik Satie CHAT NOIR, SPORTS ET DIVERTISSEMENTS
Hana Hána, Sára Medková (CZ)
Erik Satie se živil jako klavírista v pařížských kabaretech. Psal proto i řadu užitkové hudby pro toto prostředí. Jeho písně, které do značné míry onu typickou pařížskou atmosféru utvářely, byly ve své době velmi oblíbené a zachovávají si svůj půvab dodnes.
Program doplní i výběr z klavírního cyklu Sports et Divertissements (Sporty a zábavy), který Satie doprovodil vtipnými průpovídkami, jež byly původně určeny pouze pro hráče, jako jakási „konceptuální kratochvíle“, neboť skladbičky byly určeny pro domácí muzicírování. Aby však publikum o Satieho zábavné komentáře nepřišlo, přednese je zpěvačka Hana Hána.
Expozice nové hudby: CHAT NOIR
Erik Satie CHAT NOIR, SPORTS ET DIVERTISSEMENTS
Hana Hána, Sára Medková (CZ)
Erik Satie se živil jako klavírista v pařížských kabaretech. Psal proto i řadu užitkové hudby pro toto prostředí. Jeho písně, které do značné míry onu typickou pařížskou atmosféru utvářely, byly ve své době velmi oblíbené a zachovávají si svůj půvab dodnes.
Program doplní i výběr z klavírního cyklu Sports et Divertissements (Sporty a zábavy), který Satie doprovodil vtipnými průpovídkami, jež byly původně určeny pouze pro hráče, jako jakási „konceptuální kratochvíle“, neboť skladbičky byly určeny pro domácí muzicírování. Aby však publikum o Satieho zábavné komentáře nepřišlo, přednese je zpěvačka Hana Hána.
Expozice nové hudby: MUSICIRCUS
Erik Satie PARADE, John Cage CHEAP IMITATION, MUSICIRCUS
BCO, dirigent Pavel Šnajdr
závěrečná recepce pro účinkující i publikum
Orchestrální verzi unikátní kompozice jedné z největších postav světové hudby 20. století, vycházející ze struktury Satieho enigmatického díla Sokrates (kterou Cage pojal jako jakousi „lacinou imitaci“).
Po uvedení této skladby bude následovat závěrečná recepce pro všechny účastníky (tedy účinkující i publikum), jejíž součástí bude provedení Musicircus, dalšího ikonického Cageova projektu. Nic lepšího si na závěr satieovského ročníku Expozice nové hudby nelze představit.
Expozice nové hudby: MUSICIRCUS
Erik Satie PARADE, John Cage CHEAP IMITATION, MUSICIRCUS
BCO, dirigent Pavel Šnajdr
závěrečná recepce pro účinkující i publikum
Orchestrální verzi unikátní kompozice jedné z největších postav světové hudby 20. století, vycházející ze struktury Satieho enigmatického díla Sokrates (kterou Cage pojal jako jakousi „lacinou imitaci“).
Po uvedení této skladby bude následovat závěrečná recepce pro všechny účastníky (tedy účinkující i publikum), jejíž součástí bude provedení Musicircus, dalšího ikonického Cageova projektu. Nic lepšího si na závěr satieovského ročníku Expozice nové hudby nelze představit.
Slavnostní koncert Mozartových dětí
Velkolepý koncert, kde v jenom orchestru usednou spolu s hudebníky FB nejtalentovanější žáci ZUŠ z celé jižní Moravy.
ADÉLAÏDE FERRIÈRE – SÓLO (NEJEN) PRO MARIMBU
Popis
JOHN CAGE Composed Improvisation (Komponovaná improvizace) pro malý buben
ANDREW THOMAS Merlin pro marimbu
FRANCO DONATONI Omar, dva kusy pro vibrafon
JOHANN SEBASTIAN BACH / arr. FERRUCIO BUSONI, ADÉLAÏDE FERRIÈRE Chaconne z Partity č. 2 d moll BWV 1004, úprava pro marimbu
IANNIS XENAKIS Rebonds pro bicí nástroje
Adélaïde Ferrière marimba a další bicí nástroje
LETNÍ OSVĚŽENÍ
OTTORINO RESPIGHI Fontane di Roma (Římské fontány)
FAZIL SAY Koncert pro bicí nástroje a orchestr op. 77, česká premiéra
CLAUDE DEBUSSY Prélude à l‘après-midi d‘un faune (Preludium k Faunovu odpoledni), La mer (Moře), tři symfonické skici
Adélaïde Ferrière bicí nástroje
Filharmonie Brno
dirigent Tomáš Hanus
LETNÍ OSVĚŽENÍ
OTTORINO RESPIGHI Fontane di Roma (Římské fontány)
FAZIL SAY Koncert pro bicí nástroje a orchestr op. 77, česká premiéra
CLAUDE DEBUSSY Prélude à l‘après-midi d‘un faune (Preludium k Faunovu odpoledni), La mer (Moře), tři symfonické skici
Adélaïde Ferrière bicí nástroje
Filharmonie Brno
dirigent Tomáš Hanus
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol
BEETHOVENOVA TAJEMSTVÍ
Při velkém úklidu Besedního domu jsme našli truhlu. Co v ní je? To nevíme! Zdá se ale, že mohla patřit samotnému slavnému skladateli Ludwigu van Beethovenovi!!! Prozatím se nám ji nepodařilo otevřít, věříme však, že přímo před zraky našich mladých posluchačů vydá nejedno skladatelovo tajemství. Interaktivní koncert je určen posluchačům ve věku 6-12 let.
moderují: Kristýna Drášilová a Josef Škarka
diriguje: Zdeněk Nádeníček
účinkuje: orchestr Filharmonie Brno
místo konání: Besední dům
délka: 60 minut
program je vhodný pro žáky I. a II. stupně základních škol