JazzFestBrno: The Abs, Peter Korman Quintet

24.3.2019, 19:30

The Abs (CZ)

Vít Beneš – kytara, Michal Šelep – kontrabas, Adam Sikora – bicí

 
 

Vítěz národní ceny soutěže Central European Jazz Competition se sice na svém webu chlubí především vypracovanou muskulaturou, porotcům soutěže však neuniklo, že pod tvrdou mužnou skořápkou brněnského tria se skrývají citlivé duše s originálním hudebním feelingem.

Ke zrodu The Abs došlo před necelými třemi lety na půdě brněnské JAMU, kdy poprvé veřejně vystoupila v rámci interpretačního semináře. K inspiračním vlivům kapel patří country, Delta blues, avantgardní směry druhé poloviny dvacátého století a hudba afrického kontinentu.

Kontrabasista Michal Šelep, kytarista Vít Beneš a bubeník Adam Sikora studují u zkušených jazzmanů, jakými jsou Jiří Slavík, David Dorůžka či Kamil Slezák. Zároveň každý ze členů získává hudební ostruhy i při hraní s několika dalšími kapelami. Kytarové trioTheAbs je nadějí české i slovenské hudební scény. Kromě entuziasmu pro body building a vypracovaných břišních svalů je totiž zdobí i zápal pro hudbu. Inteligentní, komunikativní a energické uskupení zaujme pestrým zvukem, objevitelským naturelem a dobře naváženou dávkou testosteronu.

Peter Korman Quintet (CZ, SK)

Peter Korman – kontrabas, Marek Kotača – alt saxofon, Martin Konvička – klavír, Kristián Kuruc – bicí, Radek Zapadlo – saxofon

 
 

Hudba kvarteta slovenského kontrabasisty Petra Kormana je pevně zakořeněná v moderním jazzu, avšak inspirační zdroje jejího autora mají rozsáhlejší kořenový systém. V jeho kompozicích můžeme najít odkazy na slovenský folklór, klasickou hudbu, soul nebo africkou polyrytmiku.

Experimentování s vícero rytmy plynoucími současně a velký prostor pro improvizaci jsou jedněmi z hlavních rysů tohoto československého uskupení. Skladby jsou zároveň postavené na silných melodických motivech, a tak vytvářejí komplexní groovující obraz.

Kapelník Peter Korman je představitelem nastupující slovenské jazzové generace. Jeho hudební začátky jsou spojené se slovenským folklórem, kterému se věnoval osm let. Souběžně studoval klasický kontrabas na konzervatoři v Bánské Bystrici. Následně pokračoval studiem jazzového kontrabasu na brněnském JAMU a v Berlíně na Jazz Institut Berlin. Získal cenu za kompozici na soutěži Nové tváre slovenského jazzu a také cenu za instrumentální výkon na Czech Jazz Contest v Praze.