Martin Brunner Trio a Epoque Quartet – Morning Walks(CZ), Craig Taborn Trio (USA)

4.4.2013, 19:30

Martin Brunner – piano, Rastislav Uhrík – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí, David Pokorný – housle, Vladimír Klánský – housle, Vladimír Kroupa – viola, Vít Petrášek – violoncello

Kapela talentovaného hradeckého pianisty Martina Brunnera začínala v klasickém obsazení jazzového tria a od počátku se věnuje interpretaci výhradně vlastních originálních skladeb. Trio vzniklo na podzim roku 2007 v Praze a během své téměř tříleté existence se prezentovalo hned na několika festivalech v České republice (Jazz Goes To Town v Hradci Králové, Festival Boskovice, Festival „Na ulici“ v Plzni, jazzové festivaly ve Znojmě a ve Vrchlabí) i na Afyon Jazz Festival v Turecku.
V červnu 2009 vzbudil pozornost debut tria pro vydavatelství Arta Records. Vydání CD „Behind The Clouds“ s devíti vlastními kompozicemi iniciovalo i čtrnáctidenní tour po České republice v rámci projektu „Jazz do regionů“. Album bylo velmi úspěšné na trhu v Japonsku a dobře si vedlo i v anketě o české jazzové CD roku 2009 pořádané Českou jazzovou společností. V roce 2010 získala titulní skladba alba ocenění v soutěži pořádanou OSA a festivalem Bohemia Jazz Fest jako „Nejlepší jazzová skladba roku 2010″ a byla provedena na pražském festivalovém koncertě.
Na podzim roku 2010 v triu došlo k personálním změnám: bubeníka Petra Mikeše vystřídal Tomáš Hobzek. V tomto složení se trio představilo například na koncertě z cyklu Jazz na Hradě a podniklo druhé turné po České republice (mj. festival Jazzinec Trutnov). Na jaře roku 2011 pak doplnil současnou sestavu kontrabasista Rastislav Uhrík. V tomto složení kapela odehrála řadu koncertů v jazzových klubech a na nejrůznějších festivalech. V březnu 2012 vyšlo druhé plně autorské CD „Still Warm To Touch“, které bylo pokřtěno na koncertě v pražském Jazz Docku. Kmotrem byl jazzový klavírista a skladatel Karel Růžička.
K provedení cyklu skladeb pro jazzové klavírní trio se smyčcovým kvartetem s názvem „Morning Walks“ si Brunner vybral populární Epoque Quartet. Společný projekt ztvárňuje zbrusu nové původní skladby Martina Brunnera komponované přímo pro toto obsazení. „Myšlenkou v pozadí bylo vytvořit kompozice, ve kterých budou mít oba soubory respektive všechny nástroje stejnou důležitost,“ vysvětluje Brunner. „Smyčcové kvarteto zde ve vztahu k triu neplní doprovodnou funkci a není pouhým barevným rozšířením a obohacením triových skladeb. Provedení těchto skladeb v jiném obsazení je tedy nemyslitelné.“ Desetidílný cyklus byl premiérován 8. října 2012 v pražském klubu Jazz Dock a reprizován je velmi zřídka – máme proto ojedinělou příležitost shlédnout tento projekt i v Brně.

Craig Taborn Trio (USA)


Craig Taborn – piano, Thomas Morgan – kontrabas, Gerald Cleaver – bicí

Jazzový pianista a hráč na klávesové nástroje Craig Taborn je jeden z nejvýraznějších současných virtuosů a inovátorů hry na piáno a zároveň bohužel i jedním z nejméně doceněných. Profesionálně začal vystupovat kolem roku 1990, a to v různých hudebních kontextech: od straight-ahead jazzu po avantgardu, s mladými jazzovými muzikanty, ostřílenými veterány a dokonce i techno umělci. Už před absolutoriem na vysoké škole hrál Taborn na třech nahrávkách kvarteta Jamese Cartera. S titulem z University of Michigan v kapse nahrál debutové autorské album lakonicky nazvané Craig Taborn Trio. Po studijích se přestěhoval do New Yorku a na sklonku 90. let participoval na dalších dvou deskách Jamese Cartera, albu Nine to Get Ready Roscoe Mitchella, techno-jazzovém projektu Carla Craiga Innerzone Orchestra a na desce Hugha Ragina Afternoon in Harlem. Jeho druhé album Light Made Lighter vydalo nakladatelství Thirsty Ear v roce 2001.
V dalším desetiletí se Taborn stal jedním z nejžádanějších hudebníků v New Yorku. Ačkoli jeho angažmá u Jamese Cartera skončilo, projekty s Roscoe Mitchellem a Hughem Raginem se rozvíjely a stihl navázat i novou dlouhodobou spolupráci s Timem Bernem. Hrál také v jazzových kapelách iniciovaných Drewem Gressem, Chrisem Potterem, Davem Douglasem, stejně jako námezdní síla pro projekt Bill Laswell and Meat Beat Manifesto. V roce 2004 vydal album Junk Magic, opět na labelu Thirsty Ear. Junk Magic přinesl odklon od tradičního klavírního tria a dává vyniknout použití nejrůznějších elektronických prvků. Album je dnes obecně uznáváno jako přelomové v subžánru Jazz meets Electronica.
Koncem první dekády nového tisíciletí se Taborn realizoval ve spolupráci s Timem Bernem v řadě skupin a natáčel alba s Davidem Binneym, Eivindem Opsvikem a bývalým spoluhráčem z univerzity Geraldem Cleaverem. Jeho unikátní hra na několika nahrávkách pro ECM vzniklých ke konci desetiletí (David Torn, Roscoe Mitchell, Evan Parker a Michael Formanek) se zalíbila majiteli nakladaelství Manfredu Eicherovi natolik, že Taborn podepsal s ECM nahrávací smlouvu. Jeho první album pro sólový klavír, Avenging Angel, vyšlo v roce 2011.
Tabornovo současné trio sestává z nejoblíbenějších Tabornových muzikantských přátel. Bubeník Gerald Cleaver se narodil a vyrůstal v Detroitu, ve městě s bohatou hudební tradicí. Hraje a nahrává s širokou paletou umělců, mezi nimiž nechybí Roscoe Mitchell, Tommy Flanagan, Eddie Harris, Jacky Terrasson, Dave Douglas, Tim Berne nebo Miroslav Vitouš. Cleaver v současné době vede kapely Violet Hour, NiMbNl, Uncle June a Farmers By Nature.
Basista Thomas Morgan se narodil v Kalifornii a do New Yorku se přestěhoval kvůli studiu s Harviem S a Garrym Dialem na Manhattan School of Music. Bral také mimoškolní lekce u Raye Browna a Petera Heberta. Nahrává a vystupuje po celém světě s kapelami v čele s Davem Binneym, Steve Colemanem, Johnem Abercrombiem, Danem Weissem, Yoon Sun Choi a mnoha dalšími.