Národní divadlo Brno
Manon Lescaut
Láska nezná hranice, má vina upadne v zapomnění, ale má láska nezemře… Žádná lidská slabost krásné Manon není cizí – chtěla by lásku mladého rytíře Des Grieux i život v přepychu a bohatství, který jí může poskytnout jen starý bankéř Géront… Všechno má ale svou cenu a ani láska nedokáže vše zachránit.
Ferda Mravenec
Ferda Mravenec – práce všeho druhu! Poznáte ho snadno, má červený šátek s černými puntíky kolem krku, kamarádí se s Beruškou a Broukem Pytlíkem. Vždy má dobrou náladu a ví si se vším rady. Ideální hrdina dětské opery. Kultovní postavička z kreslených knížek Ondřeje Sekory s příběhy z broučí říše inspirovala brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zámečníka (1939-2018) k, jak sám říkal, hře na operu pro malé a velké, která měla svou velmi úspěšnou světovou premiéru v roce 1977 právě v brněnské opeře. Opera o dvou dílech na začátku seznámí děti s tím, jak taková opera funguje a pak už jen si začít hrát. S Ferdou se všichni vypraví ráno na rozcvičku na louku, ke které jim zahraje opilý čmelák, Ferda pomůže opravit Cvrčkovi televizor, aby se mohl dívat na hokej, Brouk Pytlík organizuje vystoupení na plovárně a na závěr Ferda odletí domů ve vzducholodi z pavoučí sítě.
Ferda Mravenec
Ferda Mravenec – práce všeho druhu! Poznáte ho snadno, má červený šátek s černými puntíky kolem krku, kamarádí se s Beruškou a Broukem Pytlíkem. Vždy má dobrou náladu a ví si se vším rady. Ideální hrdina dětské opery. Kultovní postavička z kreslených knížek Ondřeje Sekory s příběhy z broučí říše inspirovala brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zámečníka (1939-2018) k, jak sám říkal, hře na operu pro malé a velké, která měla svou velmi úspěšnou světovou premiéru v roce 1977 právě v brněnské opeře. Opera o dvou dílech na začátku seznámí děti s tím, jak taková opera funguje a pak už jen si začít hrát. S Ferdou se všichni vypraví ráno na rozcvičku na louku, ke které jim zahraje opilý čmelák, Ferda pomůže opravit Cvrčkovi televizor, aby se mohl dívat na hokej, Brouk Pytlík organizuje vystoupení na plovárně a na závěr Ferda odletí domů ve vzducholodi z pavoučí sítě.
Na začátku byla útlá novela francouzského spisovatele Prospera Meriméea o donu Josém, který pro pošetilou vášeň k divoké cikánce dezertoval z vojny, stal se pašerákem a vrahem. Carmen v režii Tomáše Pilaře se vrací právě k původní povídce a rozkrývá další vrstvy jednotlivých charakterů – postavy zde jsou především lidé, kteří vyšli z naprosto rozdílných prostředí. Nejde tu jen o přelétavou a nespoutanou lásku Carmen, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Je to střet dvou světů – spořádaného, úhledného světa Josého a Micaëly svázaného dopředu danými pravidly, a světa cikánů a pašeráků žijících ze dne na den, bez zákonů a ovládaného okamžitými impulzy. Jejich světy se náhle protnou, ale tato rozdílnost způsobí napětí a střet, který vede až naprosté destrukci jich obou. Nikdo z nich tomu není schopen zabránit, protože ani jeden není ochoten nebo nemůže ustoupit.
Lidskou duši, čistou lidskou duši! Vodní víla Rusalka touží po životě nad vodní hladinou, po lásce a lidské duši. Ježibaba zná cestu, cena je však vysoká – Rusalka ztratí schopnost mluvit, ale k čemu je jí řeč, když pro milovaného prince je jen vlnou na hladině… Svět lidí se však ukáže být krutým a plným zrady, nad kterou ani její čistá láska nedokáže zvítězit.
Podzimní koncert je v duchu krásné tradice našeho operního souboru, kterou je uvádění velkých vokálně instrumentálních děl, kde se skvělý sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB může představit mimo svůj klasický operní repertoár. Tentokrát se tak stane pod taktovkou nového šéfdirigenta Roberta Kružíka a večer bude patřit jednomu z výjimečných děl Antonína Dvořáka. Jeho Requiem patří k nejkrásnějším zpracováním této mše za mrtvé, i když v tomto případě nebyla Antonínu Dvořákovi inspirací smrt, ale důvod mnohem prozaičtější – dílo si objednal hudební festival v anglickém Birminghamu a byl to Dvořákův londýnský nakladatel, kdo navrhl právě mši za zemřelé. Dvořák ji tedy pojal spíše jako zamyšlení a bilancování nad uplynulým půlstoletím svého života a současně i jako vyjádření svého vztahu k Bohu. Requiem rozdělené do dvou částí patří k Dvořákovým nejhlubším dílům, oproštěno od vnější okázalosti a prokomponované do podoby bez uzavřených hudebních čísel je zpovědí o skladatelově pohledu na smrt.
Verdiho Aida je jedním z jeho mistrovských děl, kde nechybí žádná ze zaručených ingrediencí romantické italské opery – láska, žárlivost, politické intriky, velké sborové scény a nevyhnutelná tragická smrt. K tomu samozřejmě patří i skvělé pěvecké obsazení a v tomto případě Csilla Boross, Sung Kyu Park, Luis Cansino, Aleš Jenis a další. Bude to také poprvé, co náš soubor bude na této inscenaci spolupracovat s naším juniorským baletním souborem NdB2. Byl to Verdi, kdo si obvykle vybíral náměty ke zhudebnění, v tomto případě ale přišla nabídka zvenku. Operu si objednal egyptský místokrál Isma´il paša původně ke slavnostem otevření Suezského průplavu a pro nově postavenou káhirskou operu. Verdi zpočátku váhal, ale námět ze starověkého Egypta založený na povídce archeologa Augusta Marietty, nakonec přitáhl jeho pozornost, i když ne pompou, kterou nabízel, ale komorním dramatem skrývajícím se pod vrstvami politických intrik. Díky tomu napsal strhující a stále aktuální příběh plný působivé hudby, ať to jsou slavné árie jako „Celeste Aida“, triumfální pochod, či srdcervoucí závěrečný kvartet opery. V popředí inscenací obvykle stojí tajní milenci Radames a Aida, ale co se jednou podívat na celý příběh očima Amneris, jejíž láska k Radamovi, kterého je rozhodnuta získat za jakoukoliv cenu, aniž tuší, že tou cenou nakonec budou lidské životy včetně života jejího vyvoleného.
Poslední 4 představení. Mimořádný host v roli Alciny Magdalena Kožená.
Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit.
Poslední 4 představení. Mimořádný host v roli Alciny Magdalena Kožená.
Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit.
Prodaná nevěsta
Děj nás zavede do vesnice, kde žijí Jeník a Mařenka, dva mladí lidé, kteří se mají rádi. Mařenka se však má provdat za syna bohatého sedláka Míchy, u něhož se její otec zadlužil. Mladá dívka se ale nehodlá jen tak vzdát své lásky a svatbu s vybraným ženichem odmítá. To Jeník na to jde chytře a využije dohazovače Kecala. Jenže si s Mařenkou neřeknou o svých plánech a celé se to trochu zamotá… Ondřej Havelka vytvořil mistrně rozehrané hudební divadlo, které vychází sice z krásných lidových tradic, ale zároveň našel osobitý pohled na celou operu. Ta se odehrává nikoliv, jak je běžně zvykem, v létě během dožínek, ale v době masopustu čili jak se u nás na Moravě říká fašanku! Takže se můžete těšit nejen na komedianty ve 3. dějství, ale i na řadu pravých moravských fašankových maškar.
Její pastorkyňa
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček (1854–1928) zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě díla, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta. Její pastorkyňa musela po úspěšném uvedení v Brně roku 1904 dlouhých dvanáct let čekat, než bylo Janáčkovo úsilí korunováno zaslouženým úspěchem na dalších domácích i zahraničních scénách.
Jak vysoká je cena za snahu být dobrým vládcem a vybudovat velkou říši? Základem Verdiho opery je starozákonní příběh o zajetí židovského národa babylonským králem Nabuchodonozorem a jejich touze po návratu do vlasti. Příběh, který stále neztrácí svou sílu a aktuálnost, a jehož zosobněním je onen slavný sbor „Va, pensiero, sull’alidorate“ (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…). Stejně jako ostatní Verdiho díla i Nabucco však v sobě skrývá také další komornější vrstvu o lásce, dvou sestrách Feneně a Abigail a jejich střetu o lásku milovaného muže i otce. Verdi vše vykreslil s citem opravdového dramatika a hudba plná bezprostřednosti, vášně a temperamentu si právem dodnes podmaňuje publikum.
Hurvínek prodává nevěstu
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Hurvínek prodává nevěstu
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Hurvínek prodává nevěstu
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Poslední 4 představení. Mimořádný host v roli Alciny Magdalena Kožená.
Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit.
Poslední 4 představení. Mimořádný host v roli Alciny Magdalena Kožená.
Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit.
Jak se dělá opera? Workshop pro druhý stupeň ZŠ a střední školy
Kde vznikla opera? Co je to libreto? Kdo je to inspicient? A co všechno musí vědět scénograf? To a mnohem více se dozvíte na našem workshopu. Účastníci se seznámí s operním žánrem, s procesem vzniku inscenace, s provozem divadla a profesemi, které v divadle působí. Nechybí v něm ani ochutnávka operního zpěvu.
Účastníky čeká několik na sebe navazujících aktivit, které jim mají dát možnost nahlédnout pod pokličku fungování operního divadla, opernímu žánru a jeho náročnosti. Součástí workshopu je i krátká prohlídka Janáčkova divadla.
Figarova svatba
Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…
Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se s režisérem Jiřím Heřmanem vydáme za krásami Mozartovy hudby a jeho opery, která se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť Figarova svatba se mimo brilantní a jiskřivou hudbu, co vás strhne svým neustávajícím tokem podobným horské bystřině, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem pro Da Ponteho byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais.
Zimní cesta
Písňový žánr patří mezi nejkrásnější hudební útvary. Na miniaturní ploše se skrývají příběhy milostné, tragické, humorné i plné slz a jejich provedení svěřené jen lidskému hlasu v doprovodu klavíru otevírá interpretům i posluchačům jedinečnou možnost zachytit každý niterný detail v prožívané emoci.
Růžový kavalír
Hledání ztraceného mládí opletené rytmy vídeňského valčíku, v rokokových kostýmech, s úsměvem, trochou sentimentu a moudrostí, taková je inscenace slavného Růžového kavalíra.
Čas to je zvláštní věc, ten přece nemění věci. Stárnoucí maršálka má mladého milence Octaviána, ale ví, že takové lásky netrvají věčně. Netuší však, že když Octaviána pošle jako družbu se stříbrnou růží, sama přivodí konec jejich vztahu.
Růžový kavalír
Hledání ztraceného mládí opletené rytmy vídeňského valčíku, v rokokových kostýmech, s úsměvem, trochou sentimentu a moudrostí, taková je inscenace slavného Růžového kavalíra.
Čas to je zvláštní věc, ten přece nemění věci. Stárnoucí maršálka má mladého milence Octaviána, ale ví, že takové lásky netrvají věčně. Netuší však, že když Octaviána pošle jako družbu se stříbrnou růží, sama přivodí konec jejich vztahu.
Král Roger
Dvojí pojetí světa, jedna hranice mezi nimi – jedno ztělesňuje rozum a světlo, druhý je živelný, temný a iracionální. Jedné noci na křesťanský dvůr krále Rogera přichází charismatický pastýř, který naruší zavedený řád křesťanských hodnot a vidění světa. Přináší jeho učení radost a dobro nebo jen zkázu a chaos?
Jednoznačnou odpověď opera Král Roger polského skladatele Karola Szymanowského nenabízí, on sám ji označoval jako mystérium, jehož tématem je sebepoznání člověka, jeho sexuality i spiritualita.
Prodaná nevěsta
Jak prodat nevěstu? Nejlépe prostřednictvím inscenace režiséra Ondřeje Havelky. Jedna z nejpopulárnějších českých oper Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany je na repertoáru brněnského divadla více než osmnáct let a stále neztratila nic ze svého vtipu a divácké oblíbenosti.
Česká a Moravská mše vánoční
Nastudováno v českém originále s českými a anglickými titulky.
Délka koncertu: 2 hodiny, 1 přestávka
Koncertní provedení.
Láskyplně přezdívaná Rybovka vznikla v roce 1796 a jejím autorem je český skladatel Jakub Jan Ryba, který ke mši napsal i vlastní český text. I když Ryba respektoval části latinské hudební mše, vytvořil vlastně pastorální hru o zvěstování Kristova narození a příchodu pastýřů k jesličkám, která se díky svým svěžím a radostným melodiím stala okamžitě populární a i dnes, více než dvě stě let od svého vzniku, neodmyslitelně patří k vánočnímu období. Rybova mše však nebyla v době svého vzniku jedinou, jednou z jejich předchůdkyní je půvabné dílo moravského kantora Josefa Schreiera Missa pastoralis in C boemica také uváděná jak Moravská mše vánoční „Čuj, Miko, čuj!“, která vznikla někdy okolo roku 1755. Schreierova Mše je vlastně sledem drobných pastorel, které vtipně mísí latinský text s texty ve valašském dialektu, hudebně vychází hojně z moravské lidové hudby pozdního baroka a je tak zajímavým protějškem klasicistní mše Rybovy.
Ferda Mravenec
Jak funguje opera? To ví nejlépe Ferda Mravenec! Na začátku seznámí děti s tím, jak to v opeře chodí, a co to jsou ta dueta a árie, a pak už jen si začít hrát. S Ferdou se všichni vypraví ráno na rozcvičku na louku, ke které jim zahraje opilý čmelák, pozlobí nerudného hlemýždě a Brouk Pytlík zorganizuje vystoupení na plovárně.
Dva národy spolu vedou válku, ale uprostřed bitevního pole se odehrává mnohem komornější drama, které může mít nečekané důsledky. Egyptská princezna Amneris miluje vojevůdce Radama. Jeho láska však patří zajatkyni Aidě, o níž nikdo neví, že je princeznou nepřátelské etiopské země. Aniž to kdokoliv z nich tuší, zanedlouho budou stát před volbou, která rozhodne o životě či smrti…
Lazebník sevillský
Kdo by neznal Figara, holiče, co vám nejen obstará krásný účes, ale ochotně pomůže i v případě milostných trablů. Užijte si Rossiniho brilantní melodie v klasické inscenaci ve stylu commedie dell’arte přímo od italského týmu.
Prodaná nevěsta
Jak prodat nevěstu? Nejlépe prostřednictvím inscenace režiséra Ondřeje Havelky. Jedna z nejpopulárnějších českých oper Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany je na repertoáru brněnského divadla více než osmnáct let a stále neztratila nic ze svého vtipu a divácké oblíbenosti.
Děj nás zavádí do vesnice, kde žijí Jeník a Mařenka, dva mladí lidé, kteří se mají rádi. Mařenka se však má provdat za syna bohatého sedláka Míchy, u něhož se její otec zadlužil. Mladá dívka se ale nehodlá jen tak vzdát své lásky a svatbu s vybraným ženichem odmítá. To Jeník na to jde chytře a využije dohazovače Kecala. Jenže si s Mařenkou neřeknou o svých plánech a celé se to trochu zamotá… Ondřej Havelka vytvořil mistrně rozehrané hudební divadlo, které vychází sice z krásných lidových tradic, ale zároveň našel osobitý pohled na celou operu. Ta se odehrává nikoliv, jak je běžně zvykem, v létě během dožínek, ale v době masopustu čili jak se u nás na Moravě říká fašanku! Takže se můžete těšit nejen na komedianty ve 3. dějství, ale i na řadu pravých moravských fašankových maškar.
Figarova svatba
Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…
Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se s režisérem Jiřím Heřmanem vydáme za krásami Mozartovy hudby a jeho opery, která se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť Figarova svatba se mimo brilantní a jiskřivou hudbu, co vás strhne svým neustávajícím tokem podobným horské bystřině, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem pro Da Ponteho byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais.
La traviata
Nadčasový tragický příběh kurtizány doufající ve štěstí opravdové lásky. Na krátký moment se zdá být tak blízko, ale je to jenom sen. Komorní drama v klasické režii Zbyňka Srby.
Snad nikdo z účastníků benátské premiéry, která byla zničujícím fiaskem, nevěřil, že se právě stal svědkem zrodu jedné z nejoblíbenějších a nejhranějších italských oper. Verdi v románu o lásce kurtizány Violetty a Alfréda, které nepřeje jeho otec ani společnost, nalezl téma mu blízké. Znal dobře místo děje – Paříž, město plné shonu, nikdy neměl příliš v oblibě a tragický příběh mu připomněl i jeho životní zkušenost. Léta žil ve volném svazku se sopranistkou Giuseppinou Strepponi a na vlastní kůži pocítil odpor společnosti vůči „nelegálnímu“ vztahu. Jeho osobní prožitek bezpochyby umocnil pochopení a soucit s hlavní hrdinkou, které celou operou prostupují… Průzračná lyrická hudba, kde se italské bel canto úzce snoubí s dramatickým výrazem, dodala tragickému příběhu lásky proslulé pařížské kurtizány na jímavosti a dala tak vzniknout opernímu evergreenu.
Je Verdiho slavný Nabucco jen operou o touze po svobodě? Inscenace Jiřího Heřmana nabízí poutavý pohled na příběh babylonského krále a židovského národa. Jeho středem jsou rodinné vztahy a sám král Nabuchodonozor. Opera plná velkolepých sborů a strhujících pěveckých partů patří již 35 let k nejpopulárnějším titulům našeho repertoáru.
Jak vysoká je cena za snahu být dobrým vládcem a vybudovat velkou říši? Základem Verdiho opery je starozákonní příběh o zajetí židovského národa babylonským králem Nabuchodonozorem a jejich touze po návratu do vlasti. Příběh, který stále neztrácí svou sílu a aktuálnost, a jehož zosobněním je onen slavný sbor „Va, pensiero, sull’alidorate“ (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…). Stejně jako ostatní Verdiho díla i Nabucco však v sobě skrývá také další komornější vrstvu o lásce, dvou sestrách Feneně a Abigail a jejich střetu o lásku milovaného muže i otce. Verdi vše vykreslil s citem opravdového dramatika a hudba plná bezprostřednosti, vášně a temperamentu si právem dodnes podmaňuje publikum.
Francouzský esprit a španělskou vášeň to v sobě ukrývá hudba Bizetovy Carmen. Nakonec, kdo by neznal nesmrtelné operní hity – slavnou Habaneru, nebo árii toreadora Escamilla. Co když se ale za příběhem o přelétavosti lásky skrývá něco víc?
Na začátku byla útlá novela francouzského spisovatele Prospera Meriméea o donu Josém, který pro pošetilou vášeň k divoké cikánce dezertoval z vojny, stal se pašerákem a vrahem. Carmen v režii Tomáše Pilaře se vrací právě k původní povídce a rozkrývá další vrstvy jednotlivých charakterů – postavy zde jsou především lidé, kteří vyšli z naprosto rozdílných prostředí. Nejde tu jen o přelétavou a nespoutanou lásku Carmen, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Je to střet dvou světů – spořádaného, úhledného světa Josého a Micaëly svázaného dopředu danými pravidly, a světa cikánů a pašeráků žijících ze dne na den, bez zákonů a ovládaného okamžitými impulzy. Jejich světy se náhle protnou, ale tato rozdílnost způsobí napětí a střet, který vede až naprosté destrukci jich obou. Nikdo z nich tomu není schopen zabránit, protože ani jeden není ochoten nebo nemůže ustoupit.
Lazebník sevillský
Kdo by neznal Figara, holiče, co vám nejen obstará krásný účes, ale ochotně pomůže i v případě milostných trablů. Užijte si Rossiniho brilantní melodie v klasické inscenaci ve stylu commedie dell’arte přímo od italského týmu.
Mladý hrabě Almaviva se zamiloval do krásné dívky Rosiny a chce si ji vzít. Jenže zájem o ni a hlavně její věno má i starší doktor Bartolo, který je Rosinin poručník. Naštěstí se na scéně objeví Almavivův starý známý – lazebník Figaro. Ten je vždy připraven s nějakou malou intrikou či převlekem a po řadě ztřeštěných situací nakonec získá pro Almavivu ruku jeho milované. Kdo by čekal, že jedna z nejslavnějších a nejoblíbenějších oper světa vstoupí na jeviště za velkého skandálu. Pískot publika, černá kočka na jevišti, rozladěná kytara. Co se mohlo pokazit, se pokazilo, nic ale nedokázalo vzít krásu Rossiniho jiskřivým melodiím a vtip povedenému libretu. A tak i dnes na diváky v divadle čekají virtuózní pěvecké výkony a melodie, které si budete broukat cestou domů.
Král Roger
Dvojí pojetí světa, jedna hranice mezi nimi – jedno ztělesňuje rozum a světlo, druhý je živelný, temný a iracionální. Jedné noci na křesťanský dvůr krále Rogera přichází charismatický pastýř, který naruší zavedený řád křesťanských hodnot a vidění světa. Přináší jeho učení radost a dobro nebo jen zkázu a chaos?
Jednoznačnou odpověď opera Král Roger polského skladatele Karola Szymanowského nenabízí, on sám ji označoval jako mystérium, jehož tématem je sebepoznání člověka, jeho sexuality i spiritualita.
Inspiraci pro dílo, které mělo premiéru v roce 1924, našel skladatel při své cestě na ostrov Sicílie, místě oplývajícím památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se stala centrem Szymanowského opery historická postava krále Rogera II., který zde ve 12. století vládl, a na jehož dvoře se prolínaly kultura a filozofie křesťanská s arabskou. Stejně tak se díky skladatelově fascinaci antikou a exotikou Orientu do jeho hudby promítají nejen prvky impresionismu, ale právě i arabské hudby.
Hurvínek prodává nevěstu
Taťuldo, jak se prodává nevěsta? Jak jsi přišel na to, že by někdo prodal nevěstu, Hurvínku? No tady čtu: Národní divadlo Brno uvádí operu Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Tak jak to teda je, taťuldo? No víš, to je jen jako… jak bych ti to jen… je to taková finta, jak si koupit nevěstu sám pro sebe. Tak teď jsem z toho tumpachovej – prodává se nebo kupuje? Víš co, Hurvajz, vezmi Žeryka a Máničku a jdeme do opery, to bude jednodušší než ti to vysvětlovat!
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Hurvínek prodává nevěstu
Taťuldo, jak se prodává nevěsta? Jak jsi přišel na to, že by někdo prodal nevěstu, Hurvínku? No tady čtu: Národní divadlo Brno uvádí operu Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Tak jak to teda je, taťuldo? No víš, to je jen jako… jak bych ti to jen… je to taková finta, jak si koupit nevěstu sám pro sebe. Tak teď jsem z toho tumpachovej – prodává se nebo kupuje? Víš co, Hurvajz, vezmi Žeryka a Máničku a jdeme do opery, to bude jednodušší než ti to vysvětlovat!
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Hurvínek prodává nevěstu
Taťuldo, jak se prodává nevěsta? Jak jsi přišel na to, že by někdo prodal nevěstu, Hurvínku? No tady čtu: Národní divadlo Brno uvádí operu Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Tak jak to teda je, taťuldo? No víš, to je jen jako… jak bych ti to jen… je to taková finta, jak si koupit nevěstu sám pro sebe. Tak teď jsem z toho tumpachovej – prodává se nebo kupuje? Víš co, Hurvajz, vezmi Žeryka a Máničku a jdeme do opery, to bude jednodušší než ti to vysvětlovat!
Taky byste chtěli vědět, jak to vlastně je s tím prodáváním nevěsty? Smetanova Prodaná nevěsta patří mezi ikonické operní kousky, ale my jsme se rozhodli ji tentokrát přiblížit především dětem. A protože komická opera by měla být opravdu zábava, členové souboru Janáčkovy opery NdB pozvali mezi sebe ty nejlepší možné průvodce. V novém rodinném pořadu vás do Prodané nevěsty a do světa opery zavedou přímo slavné loutkové postavičky Spejbl s Hurvínkem a Máničkou. Chybět nebude ani Žeryk a taky ty nejlepší hudební kousky, protože oblíbeným loutkám budou pomáhat sólisté Janáčkovy opery NdB spolu s naším speciálním smetanovským miniorchestrem.
Veselá vdova
Mise je jasná – provdat vdovu! Ale tak, aby její miliony zůstaly v knížectví. Nápadníků by bylo dost, jenže hrabě Danilo pověřený úkolem má s vdovou Hanou Glawari už svou milostnou historii. Náklonnost je tedy oboustranná, ale nechuť přiznat si, že stará láska nezrezivěla, taky. Když přidáte další ingredience v podobě párty na velvyslanectví v Paříži, tanečnic ze slavného kabaretu U Maxima a vtipné dialogy, máte vše, co je třeba na skvělou operetu.




