Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

24. ročník soutěže pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka. K účasti na letošním ročníku se přihlásilo sto dvacet mladých hudebníků do 35 let ze třiceti zemí světa. Soutěžit se bude ve třech kolech, finálové klání se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru.

„Pořadatele skutečně těší, že soutěž má ve světě takový zvuk a že je o ni takový zájem. Jak počty přihlášených účastníků, tak i kvalitou předvedených výkonů se tato prestižní akce zařadila mezi největší evropské soutěže,“ uvedl prezident akce a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. Do Brna se sjedou mladí hudebníci ze tří desítek zemí doslova z celého světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka bude probíhat od 8. do 15. září 2018 v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Mladí umělci zavítají do Brna nejen z evropských zemí z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Prezident soutěže dodává, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých periodicky obory soutěží. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

Soutěžit se bude ve třech kolech a laureáty čekají také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství získá sto tisíc korun, druhé místo je ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů budou hodnoceny odbornou sedmičlennou mezinárodní porotou s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello bude předsedat Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomíná, že v porotě kontrabasistů zasedne kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem Berlínských filharmoniků.

Závěrečné soutěžní kolo se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru. Finalisty v oboru violoncello doprovodí známí Czech Virtuosi pod taktovkou Petra Vronského a kontrabasisty ve třetím kole zase Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou. Všechna soutěžní kola jsou volně přístupná veřejnosti a uskuteční se v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Podrobný rozpis soutěže najdete zde.

HF JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější