100 let lidové písně na vlnách brněnského rozhlasového studia

100 let lidové písně na vlnách brněnského rozhlasového studia

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.

budova_rozhlasu_brno

Český rozhlas Brno, pohled z ulice Beethovenova

Historie brněnského rozhlasového studia je spojena s několika hudebními tělesy, z nichž je třeba na prvním místě jmenovat Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. BROLN vznikl v roce 1952 a po mnoho desítek let byl tvořivou dílnou hudebníků, skladatelů, dramaturgů, redaktorů, zpěváků, ale také techniků z nahrávacího studia a dalších rozhlasových profesí. Nahrávky a projekty BROLNu sice vycházely z regionální hudební tradice, ale lidovou hudbu nabízel orchestr posluchačům v různorodých podobách a mírách stylizace. Je neodiskutovatelné, že v rozhlasových studiích vznikaly stěžejní nahrávky hudebního folklorismu posledních sedmi dekád. Na Moravě to byly především studio v Ostravě a právě to brněnské. Ať už to bylo někdejší velké studio na dnešní Kounicově ulici či pozdější nahrávací studio v sídle Českého rozhlasu Brno na adrese Beethovenova 4 v centru města.

Nelze zapomenout ani na spolupráci brněnského rozhlasu s folklorními festivaly či různými národopisnými a lidovými slavnostmi na Moravě. Kupříkladu brněnské rozhlasové studio odvysílalo reportáž už z prvního ročníku strážnických slavností v roce 1946 a zvuková dokumentace tohoto festivalu se stala nedílnou součástí každoročního pracovního kalendáře redaktorů folklorního vysílání, z nichž většina působila také v programové radě strážnického festivalu a autorsky se podílela na přípravě pořadů.

Jak už bylo uvedeno, tak v programovém schématu brněnského studia má folklor své místo od počátku svého vysílání. Posluchači se s ním setkávali v mnoha pořadech, z nichž ikonickým se stal pořad Na pěknú notečku, který zazněl v éteru poprvé už v roce 1953 a s dvacetiletou přestávkou je součástí vysílání dodnes.

Za oblibou i významem brněnského rozhlasového vysílání na celé folklorní hnutí, především druhé poloviny dvacátého století, stojí celá plejáda rozhlasových osobností. Hudebních dramaturgů, redaktorů či autorů pořadů. Ze všech je na místě jmenovat významného muzikologa a folkloristu Karla Vetterleho, jež vedl hudební oddělení brněnského studia od roku 1928 až do poválečného období. Mezi pozdější osobnosti vytvářející a posouvající hudební folklor na brněnských rozhlasových vlnách patřili bezesporu Jaroslav Jurášek či Jaromír Nečas. V posledních dekádách měli posluchači s lidovou hudbou spojenu redaktorskou a autorskou práci Jiřího Pavlici, Josefa Prudila či Jiřího Plocka a v nedávné minulosti i Petra Mičky, Kateřiny Kovaříkové či Magdaleny Múčkové. Výrazným fenoménem vysílání brněnského rozhlasového studia jsou také pořady dechové hudby a písniček na přání. Ty obstarávají v posledních desetiletích oblíbené pořady Morava krásná zem a Blahopřání s písničkou.

jaromin_necas_rozhlasjaroslav_jurasek

Jaromír Nečas / Jaroslav Jurášek

Rozhlasové vysílání pohotově reaguje na moderní komunikační trendy. Zásadně se proměnila nahrávací technika. Natáčení i vysílání je dnes digitálním a čím dál častěji si mohou posluchači vybrané pořady poslechnout i zpětně prostřednictvím webu mujrozhlas.cz či různých podcastových aplikací. Nejsou výjimkou také rozhlasové pořady doplněny o vizuální rozměr. Technika se vyvíjí, ovšem základní cíle folklorního vysílání brněnského studia Českého rozhlasu zůstávají stejné i v započatém druhém století své existence. Úkolem takového snažení je nejen být svým posluchačům příjemným společníkem, ale také reflektovat folklorní dění v regionu, představovat mladé interprety a vzpomínat na bardy lidové písně minulosti. Nezapomínat na významné události zvykoslovného roku i osobnosti a akce lidové kultury. Rozhlasové mikrofony jsou i nadále přítomny nejvýznamnějším folkloristickým akcím a v neposlední řadě je Český rozhlas také iniciátorem vzniku nových studiových snímků odrážejících současný stav a nositele lidové tradice. Vlajkovou lodí folklorní publicistiky ve vysílání Českého rozhlasu Brno zůstává pořad Na pěknú notečku, jehož každovšední podvečerní vysílání připravuje tým pravidelných redaktorů ve složení Anežka Heinzlová, Marie Hvozdecká, Barbora Turčanová, Jan Káčer a Jan Kosík. Tito doplněni o nepravidelné redaktory z regionů a vše v kooperaci hudebního dramaturga folklorního vysílání Jaroslava Kneisla. Neotřelý pohled na lidovou kulturu v celé republice nabízí také redaktorka Markéta Ševčíková v sobotním pořadu Folklorní notování. Nezbývá než doufat, že rozhlasové studio sídlící v centru moravské metropole a mapující folklorní dění nejen na jižní a východní Moravě se nevydá směrem omezování vysílacího prostoru určeného pro lidovou a dechovou hudbu, jako studia v dalších regionech České republiky.

soucasna_redakce_folklorniho_vysilani_Jan Kosik_Anezka Heinzlova_Jaroslav Kneisl_Marie Hvozdecka_Jan Kacer

současná redakce folklorního vysílání, zleva: Jan Kosík, Anežka Heinzlová, Jaroslav Kneisl, Marie Hvozdecká, Jan Káčer

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce