Brno jako folklorní zrcadlo Moravy i střední Evropy

22. červen 2015, 0:30
Brno jako folklorní zrcadlo Moravy i střední Evropy

Dnešní velké Brno vzniklo splynutím městského centra s okolními obcemi, přispívá to k jeho zvláštnímu charakteru. Stačí natáhnout ruku, udělat krok a octnete se na venkově. Lidové tradice mají do centra města tak blízko, že jsou v něm prakticky doma.

Brno, ač relativně velké město, mělo vždy blízko k lidové kultuře. Fyzická blízkost spočívala v tom, že příměstské obce – jako například Bohunice, Židenice (a snimi i Juliánov), Jundrov nebo Líšeň – měly svůj specifický folklorní ráz. Lidové písně, které tu byly v uplynulých dvou stoletích zapsány, v sobě spojují charakter hanácký (středomoravský) a západní podhorácký. Zřetelně se odlišují od folkloru jihovýchodní Moravy (velmi zjednodušeně valašsko-slováckého), který je navenek nejvíce spojován s charakteristikou „moravský folklor“ a dnes jej reprezentují především cimbálové muziky. Zatímco původní tradice Brněnska svou hudební podstatou tíhne na západ a plynule se napojuje na český folklor a dále na německý, druhá je v příbuzenském poměru se slovenskou, maďarskou a částečně i zeširoka pojatou karpatskou kulturou, která zasahuje až na Ukrajinu a do Rumunska.

Přestože fyzicky nebyl tento druhý, atraktivní východní folklor v Brně u starousedlíků původně přítomen, přinesli jej sem v uplynulých staletích lidé z regionů jihovýchodní Moravy, kteří do svého spádového centra přišli studovat či pracovat. A protože jim bylo smutno po písních domova, začali se sdružovat a udržovat své folklorní tradice. Takto vznikl již roku 1908 Slovácký krúžek, jímž do dnešních dnů prošly tisíce zpěváků a muzikantů, které spojovala láska k písním, tancům a zvykům Moravského Slovácka. Z podobných příčin vznikl v roce 1946 Valašský krúžek. Slovácký krúžek se stal za první republiky základnou, z níž čerpala pro své vysílání brněnská stanice Československého rozhlasu (založena 1924). Ve 30. letech a za nacistického protektorátu byla moravská lidová píseň v podání krúžkařské muziky (s její legendární sólistkou Boženkou Šebetovskou) jednou z důležitých charakteristik svébytného brněnského vysílání, za války navíc posilovala národní povědomí v tísnivém ovzduší protektorátu.

Folklor jako nevysychající míza a objekt bádání

Kontakt s živým moravským folklorem v Brně byl důležitý a inspirativní i pro vzdělance obecně. Kněz František Sušil (1804–1868), jeden z předních představitelů národního obrození na Moravě, svým celoživotním sběratelským úsilím vytvořil základní a v mnoha ohledech dosud nepřekonanou sbírku moravských lidových písní, z níž čerpaly všechny pozdější generace milovníků folkloru, hudební skladatelé, etnografové, později i folklorní soubory. Sbírka žije intenzivním životem dosud a stále překvapuje: příkladem za všechny může být skupina Čechomor, jejíž nejpopulárnější písně pocházejí právě ze Sušilovy sbírky. Mluvit v souvislosti se Sušilovou sbírkou o hudebních skladatelích Leoši Janáčkovi či Bohuslavu Martinů je samozřejmostí.

Brno – kromě toho, že je samo prostorem, v němž žije folklor – se přiznává k moravské folklorní tradici i skrze činnost celé řady institucí. Průkopníkem v pořizování prvních nahrávek moravské lidové hudby byl Leoš Janáček, který ještě před první světovou válkou natočil několik desítek fonografických záznamů. Výběr z nich se stal v roce 1998 základem pro publikaci Nejstarších zvukových záznamů moravského a slovenského lidového zpěvu (Gnosis Brno 1998), která se dočkala velké a pochvalné recenze v britském prestižním časopise Gramophone Magazine. Definitivní a důkladně popsanou edici těchto unikátních nahrávek vydal posléze pod názvem Vzaty do fonografu Etnologický ústav Akademie věd České republiky v roce 2012, čímž Janáčkovu průkopnickou práci i moravský folklor zařadil do evropského kontextu vedle impozantní práce maďarského skladatele Bély Bartóka. Ústav evropské etnologie na Masarykově univerzitě se dlouhodobě zabývá důsledným mapováním moravského folkloru, podobně jako brněnská pobočka Etnologického ústavu AV ČR. Ta rozšířila svůj zájem i na kulturu národnostních menšin a německého obyvatelstva, které v Brně do konce války žilo a na kulturní výměnu s Vídní, která v minulosti byla Brnu často blíže než Praha. Kdo se zabývá dílem Leoše Janáčka či dalších brněnských hudebních skladatelů, nemůže čas od času nepřekračovat na bohaté pole moravské lidové hudby – ať už je to na Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity nebo v Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea. Výčet edičních počinů těchto významných institucí se však vymyká možnostem tohoto textu. Tradicím romské lidové kultury na Moravě a na Slovensku se věnuje Muzeum romské kultury.

Český rozhlas Brno: Paměť i aktivní činitel moravské hudební kultury

Samostatnou kapitolou je působení Českého rozhlasu Brno (dříve Československého). Ten je po celou dobu své existence zrcadlem živé moravské hudební kultury a té lidové zvlášť. V jeho archivu je uchováno mnoho vzácných nahrávek moravského regionálního folkloru od konce 40.let minulého století, stejně jako je v něm zachycena mohutná kulturní stopa, kterou po sobě zanechal Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů (BROLN). Ten vznikl v roce 1952 pro potřeby rozhlasového vysílání, aby nahradil nepravidelnou a nesystematickou amatérskou produkci profesionálně odváděnou prací, jež posunula úroveň vysílané hudby o kvalitativní stupeň výše a zpětně ovlivnila i rozvoj folklorních souborů v regionech. Za dobu své existence BROLN natočil tisíce snímků.

Rozhlas založením BROLNu samozřejmě nerezignoval na natáčení a prezentaci regionální kultury, ale základem pro běžné vysílání byla systematická práce rozhlasového tělesa, které vedle školených hudebníků využívalo i dobrých lidových muzikantů a především lidových zpěváků. Jména jako jsou Božena Šebetovská, Jožka Severin, Jarmila Šuláková či bratři DušanLuboš Holých byla v 50. a 60. letech neobyčejně populární a i s odstupem doby vidíme, že měla nadčasovou kvalitu. BROLN díky svému zaměření a možnostem měl široký záběr – od intepretace lidových písní po přesahy do vážné hudby. Dlouholetý umělecký vedoucí Bohumil Smejkal (později primárius světoznámého Janáčkova kvarteta) byl zárukou vysoké interpretační úrovně. S BROLNem (který v mnohém vycházel dramaturgicky z odkazu Janáčkova) spolupracovala celá plejáda brněnských skladatelů (počínaje Josefem Bergem, konče Milošem Štědroněm).

V dnešní době reedic archivů začínají vycházet na světlo světa nahrávky staré padesát i více let a ukazuje se, že patří plnohodnotně do našeho svébytného kulturního odkazu. Reedice prvního alba Jarmily Šulákové s BROLNem (Kyčera, Kyčera, Galén 2014) s řadou bonusů je toho dokladem. Připravovaný průřez nahrávkami BROLNu z 50. let, které se zachovaly v archivu Supraphonu, a které vyjdou také v Galénu, ukazuje, jak marginální dobová tvorba (dnes důvod k občasným odsudkům) nemůže zastínit základní hudební poselství. Tím je předávání esence moravské a slovenské lidové hudebnosti a rozvoj jejího interpretačního zpracování, který měl kořeny už v době předválečné, kdy v regionech vymírali poslední staří lidoví muzikanti a písní se chápali mladí studenti, často už hudebně poučení.

Cesty moravského folkloru k dnešku

V regionech jihovýchodní Moravy, které mají k Brnu nejblíže a různě s ním komunikují, působí odhadem 200 folklorních souborů, které mají jak hudební, tak taneční složku. V tomto počtu se nezobrazují spontánně vzniklá více či méně příležitostně působící sdružení hudebníků. BROLN stále působí při Českém rozhlase (ale nejen tam) a k podobné tradici malého orchestrálního tělesa se řadí i Vojenský umělecký soubor Ondráš, jehož původní zaměření na slovenský folklor se rozšířilo i na Moravu a v svých představeních kombinuje hudební složku s tanečními choreografiemi na vysoké úrovni.

Díky Českému rozhlasu Brno, který si vydobyl v moravských regionech velkou prestiž a díky folklorním slavnostem, z nichž bezpochyby na prvním místě je festival ve Strážnici (letos sedmdesátiletý!), jsme měli po desetiletí možnost sledovat život moravské (a nejen té) lidové písně doslova s prstem na jejím tepu. A dodnes můžeme, brněnský rozhlas je stále ve styku s regionální kulturou. Jedním z celkových pohledů na vývoj moravské lidové hudby je dvojdiskový komplet Proměny v čase (Gnosis Brno, 2001), který umožňuje srovnání staré vesnické hudební vrstvy s folklorní produkcí na přelomu tisíciletí. Bez rozhlasových archivů by takovýto počin nebyl možný.

Minulý režim folklor podporoval, protože se jím chtěl bránit vůči pronikání vlivů západní popkultury. Touto podporou na jedné straně přispěl k rozvoji folklorního souborového hnutí, na straně druhé paradoxně přispěl ke snížení jeho prestiže v očích lidí, kteří s ním nebyli bezprostředně spjati. Po roce 1989 se vynořila otázka: Jak bude žít moravský folklor dále v otevřené a demokratické společnosti? Dnes už známe odpověď: Folklor žije a paradoxně možná ještě intenzivněji a se širší základnou, než před tím. Stává se znovu pevnou součástí lokální a regionální identity a je to zcela přirozené: Skutečným partnerem můžu v Evropě bez hranic někomu být jen tehdy, přicházím-li odněkud, mám-li svou autonomní kulturu. A vzájemné poznávání těchto kultur pak vede ke vzájemnému respektu.

V obcích se obnovují spontánně zvyky, zvláště ty vázané na liturgický rok, které byly za totalitního socialismu ideologicky nepohodlné. Festival ve Strážnici si užívá vysoké návštěvnosti – desetitisíců především mladých lidí! V Brně se v okrajových částech (Líšeň, Jundrov, Medlánky, Bohunice a další) oživují staré lidové tradice, které jim dodávají lokální svéráz.

Folklorní puls Brna dnes

Brno samo je jedním velkým polem, na němž se odehrává celá řada aktivit: Působí tu více než 30 folklorních souborů, z nich zhruba dvě třetiny jsou zapojeny do Sdružení přátel folkloru v Brně, které pořádá každoroční Mezinárodní folklorní festival Brno. Ten je součástí sítě festivalů v rámci mezinárodní organizace C.I.O.F.F. a mimo to se snaží udržovat partnerské kontakty s podobnými festivaly v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, ve Švýcarsku a na Ukrajině. Folklorní soubory v Brně vycházejí z různých tradic: z těch moravských jmenujme slováckou, valašskou, ale mozaika je pestrá – nejdeme tu soubory, které se věnují slovenské lidové hudbě či bulharským nebo řeckým tancům.

Když odhlédnu od života souborů, tak při nejrůznějších příležitostech se potkáme s cimbálovou muzikou v restauracích, na oslavách, přičemž nemusí to být vždy jen ryze cimbálová muzika, ale různé více či méně příležitostné sestavy, jejichž repertoár je široký – zaznívají tu melodie od moravských přes romské a slovenské a někdy až po maďarské a rumunské. Na brněnských ulicích lze potkat muzikanty místní i projíždějící, slyšet lidové populáry, folkové písně nebo swingové melodie. Tak, jak se na správnou evropskou kulturní metropoli sluší a patří.

Komu se podaří dostat se do společnosti, kde se hraje a zpívá, ať už je to na besedě Slováckého krúžku či jiného souboru, na folklorním jamu v malé podkrovní galerii Místogalerii na Skleněné louce nebo třeba neplánovaně v některém z brněnských klubů či restaurací, ocitne se ve světě s působivou a osvěžující atmosférou, v níž se zobrazuje nejen moravská tradice, vinný sklep, kopaničářská usedlost na moravsko-slovenském pomezí, ale i duch Bratislavy nebo Budapešti. Kultura Brna je totiž tvořena svébytnou a pestrou mozaikou, zakotvenou sice na Moravě, avšak současně je – aspoň po folklorní stránce – částečně i hudebním zrcadlem středovýchodní Evropy.

Foto BROLNu Ota Nepilý, ilustrační foto z minulých ročníků Mezinárodního folklorního festivalu Strážnice, festivalstraznice.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jedním z důležitých výročí, které zohledňovala dramaturgie letošního Mezinárodního folklorního festivalu ve Strážnici, bylo 160. výročí narození hudebního skladatele Leoše Janáčka. Bylo těch výročí vlastně více – ještě 90 let Českého rozhlasu Brno a Rok české hudby – a všechna spolu jaksi souvisela. Programová rada se jim tedy rozhodla věnovat jeden z pořadů. Postupně se ustavilo trio autorů – muzikoložka Jarmila Procházková, já sám a nakonec k nám přibyl režisér Břetislav Rychlíkvíce

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce