BROLN, Horňácká muzika a připomínka Dušana Holého

15. květen 2025, 9:00
BROLN, Horňácká muzika a připomínka Dušana Holého

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.

Obě polohy měly na koncertě své místo a každý si užil tu, kterou má raději. Po většinu času si ale vyprodaný sál užíval oboje. Koncert otevřel BROLN skladbou Brezovské tance v úpravě Jaroslava Jakubíčka. Dílo, které zaznělo už v roce 1977 na legendární desce BROLN 25 nazvané Na pěknú notečku a vydané k pětadvacátému výročí tělesa. Úvodní blok pokračoval dalšími ikonickými úpravami staršího data a na jevišti se postupně představili tři sólisté a jedna sólistka. Všichni jsou to důstojní pokračovatelé předchozí pěvecké generace.

Silný moment přinesla píseň Orie Janík orie v podání Aleše Smutného. Jednalo se o dílo, které v rozhlasovém studiu s BROLNem ještě těsně před svým odchodem na věčnost stihl natočit jeho otec, legendární zpěvák Jaroslav Smutný. Kamila Tomšejová se představila písní, kterou v minulosti interpretovaly Jarmila Šuláková nebo Věra Příkazská. Vzpomínka patřila i Lubošovi Holému – bratru Dušana Holého - a neméně výrazné osobnosti moravského folkloru. Sérii písní, které patřily do jeho repertoáru, v HaDivadle zazpíval Michal Janošek.

Potěšující byl nejen pečlivě sestavený program, ale také přístup současných sólistů. Ti se vědomě vyhýbají imitaci slavných předchůdců a nabízí vlastní interpretační pohled a styl.

Nechyběla samozřejmě připomínka osobnosti Dušana Holého. Píseň Letěl, letěl roj v úpravě Jaroslava Juráška zazněla v podání Petra Mičky – současného pokračovatele horňácké pěvecké i hudecké tradice. Mám velkou radost, že ji přebral právě on. Ačkoliv Horňácko disponuje plejádou výjimečných zpěváků, právě jeho hlasový témbr k této písni ladí. Přesto je třeba zmínit, že hluboký prožitek Dušana Holého zůstává v této skladbě zcela jedinečný a dnes těžko nahraditelný.

Ve druhém programovém bloku představil BROLN také jednu z mála úprav přímo z pera Dušana Holého. Jednalo se o skladbu s názvem Šuchom. Osobně mne mrzí, že se už zřejmě nedozvíme více k samotnému názvu, neboť tento tanec znám ze slovenské obce Kokava nad Rimavicou pod jménem Šuchon. Tato úprava patří k mým oblíbeným – původní lidová předloha nese téměř meditační charakter a orchestrální zpracování Dušana Holého tuto repetitivní a neobvyklou hudební linku ještě podtrhlo.

Dramaturgií večera se nesla výrazná stopa Jaroslava Juráška, možná záměrně jeho úpravy tvořily převážnou část programu. Právě Jurášek se totiž v roce 1951 podílel na založení BROLNu se svými kolegy Antonínem Jančíkem a Jaromírem Nečasem. Čtvrtým v této skupině zakladatelů orchestru byl i nejmladší, tehdy osmnáctiletý Dušan Holý.

BROLN se v programu střídal s Horňáckou muzikou Petra Mičky, která i přes svou častou koncertní činnost neztrácí nic ze svého nadšení a jiskry, kterou na ní všichni milovníci horňácké tradice znají a oceňují. Pro tento večer zvolila muzika repertoár sestavený z písní, které Dušan Holý zapsal při svých terénních výzkumech. Zazněly mimo jiné i pohřební zpěvy, které jsou úžasným dokladem citu a invence obsažené v lidové hudbě, které Dušan Holý dokázal hledat a nalézat.

Vždy mě potěší také píseň Bola jedna devečka, kterou profesor Holý získal od zpěváka Duráka z Nového Lhoty. I její záhadné maďarismy v refrénu připomínají, jak vrstevnatá dokáže lidová píseň být, když v ní umíte hledat jako právě Dušan Holý.

Vedle hudební stránky, která je u obou těles tradičně na špičkové úrovni, přinesl koncert i několik dalších momentů, jež stojí za zmínku. Chtěla bych vyzdvihnout moderátorskou dvojici Plocek a Rychlík, která mě svým projevem zaujala již při loňském koncertu Na pomezí žánrů věnovaném Jaromíru Nečasovi. I tentokrát mě moderátorské duo moc potěšilo. Přestože se jedná o dvojici genderově nevyrovnanou, jejich rozdílné povahy a osobnosti vytvářejí živou míru napětí, v níž nechybí vzájemná úcta, humor a nadhled. Oba navíc patřili mezi přátele Dušana Holého, což dodalo jejich průvodnímu slovu autenticitu, kterou by člověk zvenčí jen těžko postihl.

O domáckou a srdečnou atmosféru se ale postaralo i publikum – z velké části tvořené přáteli Dušana Holého především z řad etnologů. Nechyběla například Hana Dvořáková z etnografického ústavu Moravského zemského muzea nebo Miroslav Válka z Ústavu evropské etnologie Masarykovy univerzity. Z umělecké sféry dorazila například zpěvačka Hana Ulrychová a mezi folklorními nadšenci bylo možné zahlédnout kromě mnoha jiných i Vlastimila Ondru, ředitele bánovské základní školy v doprovodu dětí. Dorazila však i blízká rodina Dušana Holého, kromě syna a vnuka udělala všem radost přítomnost jeho manželky Ludmily.

Jsem si jistá, že večer v HaDivadle nebyl poslední, kdy si budeme připomínat profesora Dušana Holého, a že podobných setkání nás čeká ještě mnoho. Jediné, co těmto chvílím bude scházet, je jeho přítomnost. Pevně věřím, že alespoň svým kritickým uchem poslouchá.

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější

Kritika

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více