BROLN pětašedesátiletý čili oslava umění lidových zpěváků

BROLN pětašedesátiletý čili oslava umění lidových zpěváků

První adventní neděli se ve Veselí nad Moravou uskutečnil koncert k 65. výročí založení Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů (BROLN). Toto hudební těleso tvoří pro mnohé nerozlučnou dvojici právě s Českým rozhlasem Brno. Orchestr vznikl v roce 1952 pro potřeby rozhlasu ze dvou důvodů: k vytvoření archivu kvalitních hudebních nahrávek i hraní živých koncertů po celém světě. Nahrávky BROLNu na starých LP deskách byly pro mnoho „folkloristů“ jedním z prvních setkání s tímto druhem umění. BROLN přinášel umělecky hodnotné úpravy lidových písní a vytvořil trend, který je aktuální dodnes.

Slavnostním večerem provázel Břetislav Rychlík, který zůstal věrný svému improvizačnímu moderátorskému stylu a dodal pořadu nadhled. I přesto profesionálně nezastřel blízký vztah, který k ansámblu a jeho sólistům chová. Krom uvedení jednotlivých vstupů nechal posluchače nahlédnout do historie tělesa a představil jeho nejvýraznější osobnosti.

bROLN_Verbunk Peveckeho sboru z Velke nad VelickouVerbuňk Pěveckého sboru z Velké nad Veličkou 

Význační sóloví zpěváci byli nosným pilířem celého pořadu. Nebylo tomu náhodou. Šlo o ohlas původního směřování BROLNu, který se vine celou jeho historií. Zakladatel orchestru Jaroslav Jurášek totiž už v počátcích vsadil na výrazné regionální zpěváky a bezesporu se mu to vyplatilo. Mezi první sólisty patřili Božena Šebetovská a Jožka Severin z Podluží, bratři Dušan a Luboš Holí z Horňácka či Jarmila Šuláková z Valašska. Krom horňácké legendy tedy profesora Dušana Holého, který se bohužel nemohl zúčastnit, již všichni prozpěvují v muzikantském nebi. Uspořádání koncertu ve Veselí by se tak dalo považovat za drobnou reminiscenci této regionální spolupráce.

Pětašedesátiletou historii BROLNu tvořily však nejen osobnosti pěvecké, ale také muzikantské či dirigentské. V úvodu koncertu byly připomenuty začátky orchestru, kdy byli v jeho čele dirigenti. Šlo o Aloise Fialu a Emanuela Kuksu a hostujícího Jaromíra Dadáka.

Několikrát byli vyzdvihnuti bývalí primáši a zároveň umělečtí vedoucí, kteří měli pro směřování a hráčskou úroveň orchestru zcela zásadní roli. Musím zmínit alespoň tři z nich. Hráčské umění dvou prvních totiž výrazně přesáhlo folklorním hnutí až do sfér hudby klasické. Bohdan Warchal, slovenský houslista, dirigent a později zakladatel Slovenského komorního orchestru byl významným interpretem zejména barokní hudby. Stejně tak Bohumil Smejkal, který se po svém působení v BROLNu se stal na dvacet let primáriem světoznámého Janáčkova kvarteta. Třetím nezapomenutelným primášem byl Jindřich Hovorka, ač narozen v Českých Budějovicích, tak skvěle interpretující folklor moravský i slovenský. Svým nadšením se zasloužil o udržení a přežití BROLNu i po roce 1993, kdy byl orchestr zrušen. Již těžce nemocen se dožil i jeho obnovení pod křídly Rozhlasu v roce 2006, krátce na to však zemřel.

bROLN_Vlasta GrycovaBROLN a Vlasta Grycová

Rychlík vzpomenul ještě jednoho muže, kterého nelze opomenout pro jeho sepětí nejen s BROLNem, ale i s vysíláním Českého rozhlasu Brno obecně. Byl jím nedávno zesnulý Jaromír Nečas. Člověk, kterého lze jen těžko popsat pár slovy. Redaktor, folklorista, skladatel, muzikant, člen Slováckého krúžku. Objevil pro rozhlas mnoho zajímavých osobností (např. Hanu a Petra Ulrychovy), pořídil obrovské množství folklorních nahrávek (mj. Strážnického festivalu, u jehož počátků také figuroval). Inspirativní člověk, který se netajil tím, že jeho kariéra v Rozhlase počala přesně stejného dne, jako kariéra BROLNu.

Úvodním číslem koncertu byl Myjavský verbuňk v jedné z nejstarších úprav zakladatele orchestru Jaroslava Juráška. Tato skladba se dá považovat již řadu let za neoficiální znělku orchestru. Dále v programu zaznělo několik úprav balkánských lidových písní, které byly v BROLNu dříve velmi oblíbeným materiálem. Jejich technická náročnost ale i efektnost z nich časem vytvořila stálice repertoáru. Ve většině z nich se představil dlouholetý člen ansámblu, hráč na klarinet a tarogato Petr Kavalír (dříve Vysloužil).

Představili však i ti současní sólisté. Kateřina Markytánová a Lidka Malhocká zazpívaly písně ze svých rodných regionů, tedy Kyjovska a Hanáckého Slovácka. Obě disponují krásnými hlasy a pěveckým projevem pro regiony specifickým. Další zpěvačkou byla Magdalena Múčková, která sice oblečena v kroji z Hroznové Lhoty, kde žije, představila Svatební písně z Hriňové v typicky citlivé úpravě již nežijícího cimbalisty Jana Rokyty. Jeho úpravu Kariček zo Šace zazpívala stále skvěle vypadající východoslovenská legenda Mária Mačošková.

bROLN_majstr Martin HrbacMajstr Martin Hrbáč 

Po již zmíněném úvodním verbuňku pokračovala muzika na myjavskou notu a za zpěvu někdejšího uměleckého vedoucího BROLNu Františka Černého. Z mužských interpretů je nutno zmínit také primáše Aleše Smutného, který nabídnul vlastní úpravu písně Jede forman dolinú. Po přestávce uchvátil svým temperamentem valašský zpěvák Pavel Ptáček. Jeho energický projev jistě potěšil nejednoho diváka. Současný cimbalista orchestru Jan Telecký předvedl svůj sólový hráčský um ve Variaci na východoslovenskou karičku. Několikrát se předvedl také současný primáš a umělecký vedoucí Petr Varmuža.

Vrcholem večera pro mne bylo několik výkonů. Vítězslav Pálenský primoval BROLN v písni Zazpívaj slavíčku a v úpravě Jindřicha Hovorky. Šlo o krásnou ukázku hráčských dovedností jednotlivých primášů, kteří ji hrají. Mužský pěvecký sbor z Velké nad Veličkou nechal sál rezonovat svými silnými hlasy v táhlé písni Uderiła skała a verbuňku Ked sem kosił. Jako připomínka dětské pěvecké soutěže Zpěváček, kterou orchestr již řadu let hudebně doprovází, se předvedl dnes již dospělý gajdoš a studovaný zpěvák Michal Marhold. Považuji ho za novodobého nástupce dřívějších pěveckých velikánů BROLNu a to zejména profesionálním projevem, který však nic z lidovosti nepostrádá. Na koncertu zazpíval a zahrál i horňácký majstr Martin Hrbáč a to s krásnou horňáckou sérií písní s názvem Pěkné zkázáníčko. Posluchače dojala svým citlivým projevem rodačka ze Strání Vlasta Grycová. Píseň Dybych byla, tak jak nejsu bohatá je zcela po právu častou a oblíbenou součástí jejího repertoáru. Téměř v závěru došel na podium legendární zpěvák ze slovenské Hrochoti, devětaosmdesátiletý Milan Križo. Po obtížích, s nimiž se dostával po schodech na pódium, si mohl leckdo myslet, že jeho hlas bude slabý jako jeho nohy. Hned po první notě však bylo jasné, že tomu tak není. V doprovodu Pavla Císaríka se jednalo opravdu o výjimečný výkon, za který ho diváci odměnili dlouhým potleskem.

Tři hodiny s BROLNem utekly jako voda. Program byl totiž skutečně sestaven s nejlepším vědomím, ansámbl má stále co nabídnout. I proto namísto obvyklého závěrečného hodnocení použiji zdravici. Celému orchestru přeji hodně štěstí do dalších let a hlavně neutuchající lásku k obrovskému bohatství lidové písně. Kdo to do Veselí nestihnul, uslyší hodinový sestřih z koncertu 26. prosince na Českém rozhlasu Brno. Následně bude záznam k dohledání také v audioarchivu.

Komentáře

Reagovat
  • Jiří Plocek

    22. prosinec 2017, 22:04
    No, myslím, že vzhledem k tomu, že šlo o slavnostní akci, výročí, tak je velmi dobře, že někdo napsal rozsáhlejší text - tudíž není třeba lpět na termínu "aktualita". Město hudby není tak úplně zpravodajský server. Autorka o folkloru něco ví... tak bych to tedy zase až tak razantně neodstřeloval...díky za referát o důležitém počinu.
  • Jaroslav, Brno-Černá pole

    20. prosinec 2017, 15:03
    Fakt "aktualita", recenze koncertu pouhé tři týdny od jeho konání ... Upozorněte paní spolupracovnici na nutnost používat českou gramatiku: chybná shoda podmětu s přísudkem (objevil pro rozhlas Hanu a Petra UlrychovY), patřičné dlouhé ú (cimbalistka Magdalena je příjmením Múčková), Karičky jsou zo Šace ... o interpunkci ani nemluvě. Co kdyby to kruci napsal někdo, kdo o folklóru něco ví???

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více