Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

25. červen 2014, 7:53
Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

Ve svých propagačních materiálech uvádí brněnská filharmonie jako první historický popud ke svému vzniku úsilí Leoše Janáčka o samostatný koncertní symfonický orchestr, pochopitelné na sklonku devatenáctého století, v jehož druhé půli vznikaly v evropských velkoměstech tak či onak z dosavadních operních orchestrů dnešní klasické filharmonie a naplňovaly tak rostoucí poptávku hudebního publika po samostatných symfonických koncertech. Janáček sám se o tuto poptávku nepřímo zasloužil, když svým ředitelským působením v Besedě brněnské (1876–1888) pozvedl hudební život českého Brna na profesionální úroveň; na svých vlastních (kantátových) koncertech s besedním sborem zaměstnával zprvu kvalitní kapelu brněnské posádky, později orchestr německého divadla (České divadlo Na Veveří mělo – od roku 1884 – ten svůj tak nedostatečně obsazený, že kapelník řídil opery od harmonia, na kterém vyhrával chybějící hlasy). V této praxi pokračoval – po historické Janáčkově roztržce s vedením Besedy – také jeho nástupce Josef Kompit a Janáček, teď už všeobecně respektovaná brněnská hudební autorita, s ním udržoval jakýsi ozbrojený mír.

Průlomem do tohoto dění se stal první skutečně symfonický koncert českého Brna v Besedním domě 8. května 1897; jednatel Besedy Karel Sázavský, který byl v pražském i vídeňském hudebním životě jako doma, si všiml rostoucího zájmu o koncerty České filharmonie (pod tímto jménem vystupoval operní orchestr Národního divadla na svých samostatných večerech) a pokusil se ji pozvat do Brna s Antonínem Dvořákem, který se před časem triumfálně vrátil z Ameriky, jako dirigentem. Setkal se s nečekanou ochotou – filharmonie se rozhodla hrát bez nároků na honorář (!) s podmínkou, že čistý výtěžek koncertu (po odečtení provozních nákladů) bude věnován Českému divadlu v Brně. Dvořák souhlasil „... dovolte, abych Vám řekl, jak velice se mi myšlenka Vaše líbí... všechna čest – a já přijedu.“ a oddirigoval pak v Besedním domě koncert století ze svých vlastních skladeb (Novosvětská, Polednice, Zlatý kolovrat, Karneval); zájem publika – i německého – byl takový že na České divadlo zbylo slušných 800 zlatých.

Koncert byl prvním z víceméně pravidelných zájezdů filharmonie do Brna; hned po něm, na večeři na Dvořákovu počest, byl dohodnut další na příští rok. Jednoznačný úspěch však se stal mohutným impulsem pro Janáčka, který se jal v Brně organizovat Český orchestr, a to z dosavadní České kapely kapelníka Runda. Ta vznikla před časem prakticky z neškolených poloprofesionálů jako náhrada za vojenskou kapelu, která po jakémsi politickém incidentu nesměla do Besedního domu obstarávat konverzační hudbu na pravidelných besedních akcích. Janáček se tedy stal iniciátorem a ředitelem Družstva pro udržování „Českého orchestru“ a zorganizoval koncert, v němž se podle referátu Maxe Koblížka v Moravské Orlici provedené skladby neminuly žádoucího úspěchu a orchestr přes všechny intonační obtíže obstál čestně.

Když pak Sázavský dojednal s Českou filharmonií a příslušnými institucemi (českým zemským výborem, intendancí Národního divadla, ředitelstvím drah) definitivně její druhý zájezd do Brna a oznámil jeho datum, ozvalo se Janáčkovo Družstvo s požadavkem, aby by zrušen nebo přeložen, protože na tu dobu (ne na to datum) připravuje svůj koncert Český orchestr. Janáček sám pak v dopise Českou filharmonii požádal, ať svůj koncert odloží, protože jímpodniku brněnskému, tak důležitému pro rozvoj hudební zde, má býti hned v počátcích sražena hlava. Česká filharmonie poslala dopis Besedě k rozhodnutí – a ta ustoupila; Sázavský, jemuž připadlo všechna povolení odvolat, podotýká, že jeho koncert byl se všemi náležitostmi i datem dohodnut v době, kdy Janáček na ten svůj ještě ani nepomýšlel...

Ten se uskutečnil 20. března 1898; Janáček na něm řídil pořad z Beranova Hymnu pro smíšený sbor a orchestr, Dvořákova Holoubka, Přemyslovy árie ze Smetanovy Libuše, Janáčkova Smutečního pochodu, Griegova Norvéžského tance, Dvou českých tanců Vítězslava Nováka, Čajkovského Smyčcové serenády a Novákovy Cigánské melodie č. 3 Písně v národním tónu. Sázavský, který Janáčka upřímně obdivoval i v pozici, jež ho stavěla proti němu (ve svých Vzpomínkách charakteristicky píše Janáček se mnou nemluvil tentokrát tři neděle, ale pak něco potřeboval, tak mne zas přátelsky oslovil), napsal do Moravské Orlice pochvalný referát, v němž vyzdvihl zejména Janáčkův dirigentský výkon. Nicméně i tak došlo k tiskové polemice, týkající se počtu výpomocí kmenového orchestru.

Koncertem činnost Janáčkova Českého orchestru skončila. Česká kapela páně Rundova se vrátila zas ke své funkci zábavního orchestru – a cesta k pravidelným zájezdům České filharmonie byla otevřena. Připomeňme si, že svými symfonickými koncerty v Brně začala po otevření Německého domu soupeřit s Vídeňskými filharmoniky, takže brněnské publikum bylo v tomo ohledu od počátku nového století obsluhováno hned dvěma špičkovými orchestry střední Evropy. A Janáčkova jasnozřivá, byť svévolně prosazovaná myšlenka českého symfonického orchestru došla naplnění až mnohem později. Ale to už je jiná kapitola...

Besední dům, Antonín Dvořák jako dirigent, foto TeZet a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více