Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

25. červen 2014, 7:53
Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

Ve svých propagačních materiálech uvádí brněnská filharmonie jako první historický popud ke svému vzniku úsilí Leoše Janáčka o samostatný koncertní symfonický orchestr, pochopitelné na sklonku devatenáctého století, v jehož druhé půli vznikaly v evropských velkoměstech tak či onak z dosavadních operních orchestrů dnešní klasické filharmonie a naplňovaly tak rostoucí poptávku hudebního publika po samostatných symfonických koncertech. Janáček sám se o tuto poptávku nepřímo zasloužil, když svým ředitelským působením v Besedě brněnské (1876–1888) pozvedl hudební život českého Brna na profesionální úroveň; na svých vlastních (kantátových) koncertech s besedním sborem zaměstnával zprvu kvalitní kapelu brněnské posádky, později orchestr německého divadla (České divadlo Na Veveří mělo – od roku 1884 – ten svůj tak nedostatečně obsazený, že kapelník řídil opery od harmonia, na kterém vyhrával chybějící hlasy). V této praxi pokračoval – po historické Janáčkově roztržce s vedením Besedy – také jeho nástupce Josef Kompit a Janáček, teď už všeobecně respektovaná brněnská hudební autorita, s ním udržoval jakýsi ozbrojený mír.

Průlomem do tohoto dění se stal první skutečně symfonický koncert českého Brna v Besedním domě 8. května 1897; jednatel Besedy Karel Sázavský, který byl v pražském i vídeňském hudebním životě jako doma, si všiml rostoucího zájmu o koncerty České filharmonie (pod tímto jménem vystupoval operní orchestr Národního divadla na svých samostatných večerech) a pokusil se ji pozvat do Brna s Antonínem Dvořákem, který se před časem triumfálně vrátil z Ameriky, jako dirigentem. Setkal se s nečekanou ochotou – filharmonie se rozhodla hrát bez nároků na honorář (!) s podmínkou, že čistý výtěžek koncertu (po odečtení provozních nákladů) bude věnován Českému divadlu v Brně. Dvořák souhlasil „... dovolte, abych Vám řekl, jak velice se mi myšlenka Vaše líbí... všechna čest – a já přijedu.“ a oddirigoval pak v Besedním domě koncert století ze svých vlastních skladeb (Novosvětská, Polednice, Zlatý kolovrat, Karneval); zájem publika – i německého – byl takový že na České divadlo zbylo slušných 800 zlatých.

Koncert byl prvním z víceméně pravidelných zájezdů filharmonie do Brna; hned po něm, na večeři na Dvořákovu počest, byl dohodnut další na příští rok. Jednoznačný úspěch však se stal mohutným impulsem pro Janáčka, který se jal v Brně organizovat Český orchestr, a to z dosavadní České kapely kapelníka Runda. Ta vznikla před časem prakticky z neškolených poloprofesionálů jako náhrada za vojenskou kapelu, která po jakémsi politickém incidentu nesměla do Besedního domu obstarávat konverzační hudbu na pravidelných besedních akcích. Janáček se tedy stal iniciátorem a ředitelem Družstva pro udržování „Českého orchestru“ a zorganizoval koncert, v němž se podle referátu Maxe Koblížka v Moravské Orlici provedené skladby neminuly žádoucího úspěchu a orchestr přes všechny intonační obtíže obstál čestně.

Když pak Sázavský dojednal s Českou filharmonií a příslušnými institucemi (českým zemským výborem, intendancí Národního divadla, ředitelstvím drah) definitivně její druhý zájezd do Brna a oznámil jeho datum, ozvalo se Janáčkovo Družstvo s požadavkem, aby by zrušen nebo přeložen, protože na tu dobu (ne na to datum) připravuje svůj koncert Český orchestr. Janáček sám pak v dopise Českou filharmonii požádal, ať svůj koncert odloží, protože jímpodniku brněnskému, tak důležitému pro rozvoj hudební zde, má býti hned v počátcích sražena hlava. Česká filharmonie poslala dopis Besedě k rozhodnutí – a ta ustoupila; Sázavský, jemuž připadlo všechna povolení odvolat, podotýká, že jeho koncert byl se všemi náležitostmi i datem dohodnut v době, kdy Janáček na ten svůj ještě ani nepomýšlel...

Ten se uskutečnil 20. března 1898; Janáček na něm řídil pořad z Beranova Hymnu pro smíšený sbor a orchestr, Dvořákova Holoubka, Přemyslovy árie ze Smetanovy Libuše, Janáčkova Smutečního pochodu, Griegova Norvéžského tance, Dvou českých tanců Vítězslava Nováka, Čajkovského Smyčcové serenády a Novákovy Cigánské melodie č. 3 Písně v národním tónu. Sázavský, který Janáčka upřímně obdivoval i v pozici, jež ho stavěla proti němu (ve svých Vzpomínkách charakteristicky píše Janáček se mnou nemluvil tentokrát tři neděle, ale pak něco potřeboval, tak mne zas přátelsky oslovil), napsal do Moravské Orlice pochvalný referát, v němž vyzdvihl zejména Janáčkův dirigentský výkon. Nicméně i tak došlo k tiskové polemice, týkající se počtu výpomocí kmenového orchestru.

Koncertem činnost Janáčkova Českého orchestru skončila. Česká kapela páně Rundova se vrátila zas ke své funkci zábavního orchestru – a cesta k pravidelným zájezdům České filharmonie byla otevřena. Připomeňme si, že svými symfonickými koncerty v Brně začala po otevření Německého domu soupeřit s Vídeňskými filharmoniky, takže brněnské publikum bylo v tomo ohledu od počátku nového století obsluhováno hned dvěma špičkovými orchestry střední Evropy. A Janáčkova jasnozřivá, byť svévolně prosazovaná myšlenka českého symfonického orchestru došla naplnění až mnohem později. Ale to už je jiná kapitola...

Besední dům, Antonín Dvořák jako dirigent, foto TeZet a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více


Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více