Dan Bárta & Robert Balzar Trio feat. Kornél Fekete-Kovács – Jedním dechem

14. září 2022, 2:00

Dan Bárta & Robert Balzar Trio feat. Kornél Fekete-Kovács – Jedním dechem

„Dělali jsme to jako session, seděli jsme naproti sobě, aby měl divák zážitek, jako kdyby přišel na zkoušku,“ líčí zpěvák Dan Bárta, jak vznikalo jeho aktuální album Jedním dechem, nahrané společně s jazzovým Robert Balzar Triem a s maďarským trumpetistou Kornélem Fekete-Kovácsem. Nejvíce jazzové album v bohaté diskografii Dana Bárta vyšlo u brněnského vydavatelství Bivak Records a v brněnském studiu České televize se natáčelo.

Hudební historikové budou moci v budoucnu album Jedním dechem zařadit do kategorie „covidových nahrávek“, tedy těch audio a/nebo vizuálních záznamů, které by bez světové pandemie koronaviru zřejmě nevznikly. To, co nyní můžeme poslouchat z povedeného živého alba Jedním dechem, měl být původně koncert v rámci festivalu JazzFestBrno. Protože se však běžná vystoupení s diváky konat nemohla, napadlo organizátory brněnského JazzFestu spojit síly s Českou televizí, a tak vznikla série JazzFestBrno on Screen. V jejím rámci televize pořídila nahrávku živé session (samozřejmě bez diváků) i tohoto zajímavého projektu. A vedle uvedení na televizních obrazovkách posléze došlo i k vydání záznamu na CD.

Zatímco předchozí společné album Dana Bárty a Robert Balzar Tria Theyories obsahovalo přepracované světové hity od Led Zeppelin, Björk, Simply Red nebo Police (a také jeden středověký mariánský chorál), tentokrát je repertoár z větší části skutečně jazzový. Jednak jde o autorské kompozice jednotlivých zúčastněných hudebníků, jednak o klasiku žánru, jako je hned úvodní Naima Johna Coltranea nebo swingová vypalovačka bratří Gershwinů If Not For Me. Z repertoáru Bártovy Illustratosphery (jejímž členem je i Robert Balzar) si kvintetu „vypůjčilo“ písně Dech a May Day, z Theyories se opakuje (nebo spíše rozvíjí) krásná skladba kanadské písničkářky Joni Mitchell Last Chance Lost. Pod názvem Under The Surface se skrývá bubenické sólo Kamila Slezáka, Robert Balzar předvede sólovou hru na kontrabas v For Your Sound No. 4 a autorská skladba pianisty Víta Křišťana Mysteriózní dává možnost předvést se jednotlivým instrumentalistům, zatímco Bárta v ní mlčí.

Ale pozor, Jedním dechem není album zpěváka s doprovodnou kapelou. Ve skutečnosti se opravdu jedná o jazzové kvinteto pěti silných osobností, které skvěle ovládají své nástroje, ať už jde o trubku, kontrabas, klavír, bicí nebo lidský hlas. Ostatně, i když některé písně na albu mají texty, Bárta na sebe tentokrát upozorní více prací s barvou hlasu, výškami, do kterých dokáže suverénně stoupat, i prací s rytmem. V tomto ohledu stojí za pozornost sledovat jeho komunikaci s trumpetistou Fekete-Kovácsem. V časopisu Harmonie Bárta říká: „Tím, že jsme oba svým způsobem dechové nástroje, můžeme zpívat dvojhlasně nebo pracovat s unisony, a tedy prostě fungovat, jako bychom byli duo. Zpěv a trubka k sobě většinou dobře ladí a mohou se navzájem jeden druhému přizpůsobit.“ Ale znovu je třeba si uvědomit, že nejde ani o albu dvou sólistů. Pasáží, v nichž na sebe virtuózně a přitom bez zbytečných exhibicí, upozorní všichni zbývající členové, je na albu dost a nejsou to jen výše vyjmenovaná nejdelší sóla.

Zajímavé je řazení skladeb na albu. Coltraneova Naima v úvodu je jasným přihlášením k tradici moderního jazzu. A to, že tato konkrétní úprava ikonické skladby začíná jakoby z chaosu, s výraznými bicími a nemelodickými vstupy trubky, a teprve velmi pozvolna se jakoby odnikud „vyloupne“ Bártou zpívaná melodie, prozrazuje leccos o albu jako celku. Nejde zde o hity, nejde zde o průzračné melodie za každou cenu, ale o komunikaci mezi hráči, která vyžaduje nadechnutí, aby se do něčeho krásného a smysluplného mohla rozvinout. Symbolem takové krásy může být závěrečná Last Chance Lost, ale i v tomto případě jde o krásu, která vyžaduje aspoň částečně poučeného posluchače. Krásu, které si užije nejvíce ten, kdo dával pozor celých čtyřicet minut a vychutnával si vše, čím se hudebníci, sedící naproti sobě v televizním studiu, dokázali navzájem v tom nejlepším slova smyslu překvapovat.

Dan Bárta & Robert Balzar Trio feat. Kornél Fekete-Kovács: Jedním dechem; Bivak Records 2022, 9 skladeb, celková stopáž 40:08

Foto Tomáš Škoda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Lotyšská instrumentální kapela Very Cool People nedávno vydala album s dlouhým názvem 50 Years of Influence + 30 Years of Cool Equals 13 Years of Music Hooliganism. Za pár dnů je přijede představit do Brna – bude hrát 17. září v klubu Music Lab. A vedle písní ze zmíněného alba se dostane i na úplné novinky z teprve chystaných projektů. Těch má totiž kapela v čele s kytaristou Elvijsem Grafcovsem, který odpovídá na naše otázky, na rozdávání.  více

„Dělali jsme to jako session, seděli jsme naproti sobě, aby měl divák zážitek, jako kdyby přišel na zkoušku,“ líčí zpěvák Dan Bárta, jak vznikalo jeho aktuální album Jedním dechem, nahrané společně s jazzovým Robert Balzar Triem a s maďarským trumpetistou Kornélem Fekete-Kovácsem. Nejvíce jazzové album v bohaté diskografii Dana Bárta vyšlo u brněnského vydavatelství Bivak Records a v brněnském studiu České televize se natáčelo.  více

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.  více

Po covidové pauze brněnské ulice opět zaplnily kroje z různých koutů Moravy, ale i jiných zemí Evropy. První zářijový den začal Mezinárodní folklorní festival Brno. Stejně jako drtivá většina festivalů a pravidelných akcí se nemohla v posledních dvou letech konat, také MFF měl kvůli vládním opatřením pauzu. A proto pro letošní ročník zvolil výmluvný podtitul Žijem. Úvodní koncert obstaral na nádvoří Nové radnice tentokrát BROLN a byly k tomu dva speciální důvody.  více

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce

Závěr letošního jubilejního pětadvacátého ročníku F SCÉNY představil na činoherní scéně Městského divadla Brno autorský pořad Iva Mikuše nazvaný O frajeroch a frajerkách.  více

Od čtvrtka 25. srpna se brněnští diváci mohli už po pětadvacáté vydat na letní folklorní večery neboli zavedenou přehlídku F SCÉNA. Tento malý festival lidové hudby pořádá folklorní sdružení Jánošík Brno. Jako obvykle byl program mezinárodní a regionálně i stylově pestrý. Pokud mluvím o stylu, nemyslím tím, že by se organizátoři dramaturgicky vzdalovali od lidové hudby. Mám na mysli spíše různá pojetí a zpracování lidového materiálu. Od historicky poučené interpretace (někdy také nazývané autentická interpretace) až po vystoupení s vyšší mírou stylizace. Na své si tak přišli diváci různých preferencí.  více

V hudebních archivech se skrývá kvanta dechberoucí hudby, která stále čeká na své novodobé objevení. Mluví se o tom s trochou nadsázky dnes a denně. Badatelé i umělečtí vedoucí se snaží pozapomenutou, avšak mnohdy vysoce kvalitní tvorbu vynést na světlo a rozšířit již tak pestrý kánon vážné hudby. Touha uvádět archivní díla opět v život je dramaturgickým předsevzetím nejen mnoha vědců a hudebníků, ale i festivalu Olomoucké barokní slavnosti. A letošní jubilejní desátý ročník připravil takových koncertů hned několik.  více

Album Zavrzlama bosenské skupiny Divanhana je podle průběžného pořadí prozatím druhou nejlepší světovou nahrávkou roku 2022 podle panelu rozhlasových publicistů World Music Charts Europe. Divanhana vystoupí v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu 26. srpna v Hlohovci a o den později v Břeclavi – Charvátské Nové Vsi. Na naše otázky odpovídá pianista skupiny Neven Tunjić.  více

Jubilejní desátý ročník hudebního festivalu Olomoucké barokní slavnosti do svého letošního programu zařadil ve dnech 18. a 19. srpna jedinečnou dramaturgickou lahůdku – jednu z historicky nejdůležitějších českých zpěvoher, která se však na pódiích operních domů či hudebních sálů příliš neobjevuje. Řeč je o Dráteníkovi, první původní české opeře zkomponované Františkem Škroupem na libreto z pera Josefa Krasoslava Chmelenského. V režii Kateřiny Křivánkové, s kostýmy a scénou Sylvy Markové a v hudebním nastudování Marka Čermáka ji provedlo těleso Volantes Orchestra, rezidenční soubor festivalu. Pěveckých rolí se chopili Matúš Šimko (Dráteník/Škroup), Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána) a Martin Vodrážka (Kůl). Ryze činoherní roli Chmelenského – výše zmíněného autora libreta – a drába Hranatého ztvárnil Martin Mihál. Recenzent navštívil premiérové představení.  více

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

Nejčtenější

Kritika

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce