Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).

Oba hudební nosiče jsou vybaveny obsažnými doprovodnými texty, které obohacují posluchačův zážitek. V případě Mariana Friedla jde vyloženě o erudovanou a svým způsobem novátorskou folkloristickou osvětu – poučíme se zde o základech lidového instrumentáře beskydské oblasti a o zajímavých výrobcích lidových nástrojů. Musím ovšem podotknout, že i bez jediného doprovodného slova by to byly pozoruhodné a krásné hudební počiny.

friedl_marian_foto_jiri_plocekMarian Friedl

Marian Friedl, neobyčejně mnohostranný hudebník, multiinstrumentalista, a současně muzikolog a odborník v oblasti karpatského folkloru, se rozhodl představit jednotlivé lidové nástroje beskydského regionu na výběru z lokálních lidových písní, doplněných nenásilně několika písněmi se slovy od místních tvůrců, například známého rožnovského básnáíka Ladislava Nezdařila. Ten výběr je neobyčejně podařený, stejně jako jsou skvělí přizvaní zpěváci, kteří představují celý rejstřík lidských hlasů – od dětského po zralý projev starého zpěváka, jímž je Radomír Golas, veličina lašského folkloru. Ani další jména nejsou neznámá. Například Sáru Kokešovou jsme mohli potkat už před lety jako velký talent na soutěži děstkých zpěváků lidových písní Zpěváček. Další zpěvačka, Sabrina Pasičniková je v současnosti kolegyní Mariana Friedla v jejich společném duu (o jejich vystoupení jsme psali již počátkem tohoto roku). Rožnovští zpěváci Ludmila Vašková a Pavel Ptáček patří k valašským špičkám zralého věku. A tak bychom mohli pokračovat. Mezi suverénní zpěváky se řadí i sám hlavní protagonista alba Marian Friedl, který jinak v neobyčejně prostých a stylově čistých aranžích doprovází zpěváky na nejrůznější pastýřské píšťaly, gajdy, malý cimbálek a kontrabas. Občas mu sekundují například primáš a zpěvák jejich společné muziky RukyNaDudy Jan Pustka, hudební režisér alba a cimbalista Jan Rokyta mladší, popřípadě další muzikanti.

Album Beskydská odysea je vším, čím si člověk může přát – krásnou hudbou, vytříbeným výběrem, i folklorní osvětou v nejlepším slova smyslu. To se ne vždy a ne každému v takovém stupni dokonalosti podaří.

booklet_Beskydska_odysea

V loňském roce osmdesátiletý horňácký primáš a zpěvák Martin Hrbáč přijal po letech fungování se svou vlastní muzikou nabídku „cizího“ souboru, Muziky Folkloriky a natočil s ním album. Jenomže, Musica Folklorica je tvořena z podstatné části hudebníky z jeho cimbálové muziky, kteří si ovšem ve „svém“ souboru naplňují své muzikantské ambice, především pak hlavní protagonisté a upravovatelé cimbalista Petr Pavlinec a houslista Miroslav Kolacia. Za léta své existence je Musica Folklorica známa svou virtuozitou, sklonem k využívání maďarských a rumunských vlivů, překračováním hranic tradčiní hudby i natáčením alb s řadou vynikajících horňáckých zpěváků (mj. Martin Prachař, Veronika Malatincová, Luboš Holý aj.).

CD Majstr má však jiného ducha než předchozí projekty Musiky Folkloriky. Je to v podstatě pocta hudebníků svému stylovému i životnímu mistrovi. Člověku, který přenesl do současnosti horňáckou tradici od legendárního „Majstra“ Jožky Kubíka, s nímž po léta hrával, přičemž sám se stal legendou a etalonem horňácké tradice. Petr Pavlinec se v osobně laděném a působivém doprovodném slově vyznává, co pro něj od mládí Martin Hrbáč a okruh s ním spjatých starších muzikantů znamenal a jaká je pro něj a ostatní kolegy čest, hrát s Majstrem dodnes.

Z nahrávky také úcta v nejlepším slova smyslu dýchá. Muzikanti ukazují svou virtuozitu střídmě a především slouží horňáckým písničkám a skvělému Hrbáčovi, který ve svém věku (a po zdravotních příhodách, které jej v minulosti potkaly) podal úžasný výkon. Ano, hlas to už není mladý, ale je definitivní svým cítěním a pořád překvapivě bohatýrský. Kdyby už se Martinovi Hrbáčovi nemělo podařit sebrat dostatek sil na další album, tak toto je bezesporu jeden z vrcholů jeho životní dráhy, který vkusně spojuje úctu k tradici i energii současných špičkových hráčů. Radost poslouchat.

Titulní foto: Martin Hrbáč- cimbalista Petr Pavlinec- basista Martin Slovák- houslista Miroslav Kolacia- Kuželov 2011. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Ačkoliv za poslední dva měsíce kulturní život velmi utrpěl, touha lidí po uměleckém zážitku nepohasla. Ba naopak – umění a jeho role, kterou v našem životě plní, jsou snad ještě potřebnější, než tomu bylo předtím. A tak ačkoliv koncertní sály zejí prázdnotou a posluchači jsou nuceni je navštěvovat pouze prostřednictvím záznamů svých oblíbených koncertů, množství povedených hudebních nosičů (nejen) z počátku roku pomáhá toto nešťastné mezidobí překlenout.  více

Šestý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Oheň, poezie, banjo.  více

Kapely, které na scéně působí několik desetiletí, mají dvě možnosti: Buď žijí ze své podstaty, a tedy z hitů z doby minulé. Anebo se stále snaží přicházet s něčím novým, někdy i přáním konzervativních fanoušků navzdory. „Brněnští“ Poutníci, kteří letos slaví 50 let od svého vzniku, jsou někde na půli cesty. Stále hrají Panenku, kterou si publikum žádá, ale naštěstí neustrnuli a – sice po dlouhé době, ale přece – přicházejí s novým řadovým albem, které by mezi fanoušky české country a bluegrassu nemělo zapadnout.  více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).  více

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města.  více

Nejčtenější

Kritika

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více