Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).

Oba hudební nosiče jsou vybaveny obsažnými doprovodnými texty, které obohacují posluchačův zážitek. V případě Mariana Friedla jde vyloženě o erudovanou a svým způsobem novátorskou folkloristickou osvětu – poučíme se zde o základech lidového instrumentáře beskydské oblasti a o zajímavých výrobcích lidových nástrojů. Musím ovšem podotknout, že i bez jediného doprovodného slova by to byly pozoruhodné a krásné hudební počiny.

friedl_marian_foto_jiri_plocekMarian Friedl

Marian Friedl, neobyčejně mnohostranný hudebník, multiinstrumentalista, a současně muzikolog a odborník v oblasti karpatského folkloru, se rozhodl představit jednotlivé lidové nástroje beskydského regionu na výběru z lokálních lidových písní, doplněných nenásilně několika písněmi se slovy od místních tvůrců, například známého rožnovského básnáíka Ladislava Nezdařila. Ten výběr je neobyčejně podařený, stejně jako jsou skvělí přizvaní zpěváci, kteří představují celý rejstřík lidských hlasů – od dětského po zralý projev starého zpěváka, jímž je Radomír Golas, veličina lašského folkloru. Ani další jména nejsou neznámá. Například Sáru Kokešovou jsme mohli potkat už před lety jako velký talent na soutěži děstkých zpěváků lidových písní Zpěváček. Další zpěvačka, Sabrina Pasičniková je v současnosti kolegyní Mariana Friedla v jejich společném duu (o jejich vystoupení jsme psali již počátkem tohoto roku). Rožnovští zpěváci Ludmila Vašková a Pavel Ptáček patří k valašským špičkám zralého věku. A tak bychom mohli pokračovat. Mezi suverénní zpěváky se řadí i sám hlavní protagonista alba Marian Friedl, který jinak v neobyčejně prostých a stylově čistých aranžích doprovází zpěváky na nejrůznější pastýřské píšťaly, gajdy, malý cimbálek a kontrabas. Občas mu sekundují například primáš a zpěvák jejich společné muziky RukyNaDudy Jan Pustka, hudební režisér alba a cimbalista Jan Rokyta mladší, popřípadě další muzikanti.

Album Beskydská odysea je vším, čím si člověk může přát – krásnou hudbou, vytříbeným výběrem, i folklorní osvětou v nejlepším slova smyslu. To se ne vždy a ne každému v takovém stupni dokonalosti podaří.

booklet_Beskydska_odysea

V loňském roce osmdesátiletý horňácký primáš a zpěvák Martin Hrbáč přijal po letech fungování se svou vlastní muzikou nabídku „cizího“ souboru, Muziky Folkloriky a natočil s ním album. Jenomže, Musica Folklorica je tvořena z podstatné části hudebníky z jeho cimbálové muziky, kteří si ovšem ve „svém“ souboru naplňují své muzikantské ambice, především pak hlavní protagonisté a upravovatelé cimbalista Petr Pavlinec a houslista Miroslav Kolacia. Za léta své existence je Musica Folklorica známa svou virtuozitou, sklonem k využívání maďarských a rumunských vlivů, překračováním hranic tradčiní hudby i natáčením alb s řadou vynikajících horňáckých zpěváků (mj. Martin Prachař, Veronika Malatincová, Luboš Holý aj.).

CD Majstr má však jiného ducha než předchozí projekty Musiky Folkloriky. Je to v podstatě pocta hudebníků svému stylovému i životnímu mistrovi. Člověku, který přenesl do současnosti horňáckou tradici od legendárního „Majstra“ Jožky Kubíka, s nímž po léta hrával, přičemž sám se stal legendou a etalonem horňácké tradice. Petr Pavlinec se v osobně laděném a působivém doprovodném slově vyznává, co pro něj od mládí Martin Hrbáč a okruh s ním spjatých starších muzikantů znamenal a jaká je pro něj a ostatní kolegy čest, hrát s Majstrem dodnes.

Z nahrávky také úcta v nejlepším slova smyslu dýchá. Muzikanti ukazují svou virtuozitu střídmě a především slouží horňáckým písničkám a skvělému Hrbáčovi, který ve svém věku (a po zdravotních příhodách, které jej v minulosti potkaly) podal úžasný výkon. Ano, hlas to už není mladý, ale je definitivní svým cítěním a pořád překvapivě bohatýrský. Kdyby už se Martinovi Hrbáčovi nemělo podařit sebrat dostatek sil na další album, tak toto je bezesporu jeden z vrcholů jeho životní dráhy, který vkusně spojuje úctu k tradici i energii současných špičkových hráčů. Radost poslouchat.

Titulní foto: Martin Hrbáč- cimbalista Petr Pavlinec- basista Martin Slovák- houslista Miroslav Kolacia- Kuželov 2011. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Na předvánočním koncertu kapely Musica Folklorica v klubu Stará pekárna nečekaně oznámil svůj odchod do důchodu vydavatel a zakladatel vydavatelství Indies Milan Páleš. Stalo se tak symbolicky při křtu posledního loňského folklorního počinu, který nese název Rok na Slovácku. Jaké jsou jeho plány v důchodovém režimu? A nezmizí folklor z edičního plánu tohoto prestižního vydavatelství?  více

Dvacet let spolupráce ve skupině Květy slavili nedávno Martin Kyšperský a Aleš Pilgr. Zatímco spoluhráči a nástroje kolem nich se během dvou dekád měnili, oni dva zůstávají konstantou jedné z nejzásadnějších kapel brněnské scény tohoto století. Jde ovšem o konstantu – řekněme – dynamickou –, protože oba protagonisté střídají různé nástroje a přístupy. Martin si od kytary odskakuje k dalším nástrojům a Aleš se z bubeníka stal kontrabasistou a od roku 2023 bude znovu bubeníkem. Tento kontext je pak důležitý i pro pochopení nového alba Duo, které natočili Kyšperský s Pilgrem jako – ano, duo.  více

Rumunská skupina Fanfare Ciocărlia, přezdívaná „nejrychlejší dechovka světa“, pochází z malé vesnice Zece Prajini, ležící na severovýchodním okraji Rumunska, u hranic s Moldavskem. Vznikla před čtvrtstoletím, v roce 1997. Skupina romských hudebníků s tubami, tenorovými rohy, trubkami a saxofony se tehdy rozhodla šířit balkánskou dechovou hudbu po světě. V rámci svého zdánlivě nekonečného turné přijela v létě 2022 také do Brna, kde vystoupila na festivalu Maraton Hudby. Koncert, který byl ozdobou festivalové Balkánské scény, si připomeneme v rozhovoru se saxofonistou Oprică Ivanceou. Z rumunštiny tlumočil a odpovědi spontánně doplňoval Henry Ernst, původně německý zvukař, který kapelu pro svět objevil a dodnes je jejím manažerem a také vydavatelem.  více

Saucējas je ženský vokální soubor z Lotyšska, který se věnuje lidovým písním z této pobaltské země. V repertoáru má mimo jiné písně pastýřské, pracovní, písně na oslavu dobré úrody, případně písně k jednotlivým ročním obdobím. V létě 2022 skupina vystoupila živě na festivalu Maraton Hudby v Brně a tam jsme s nimi také natočili rozhovor, který vám nyní nabízíme jako ohlédnutí za koncertním létem v Brně. Na naše otázky odpovídají členky souboru Vineta Romāne a Elīna Ellene.  více

O tom že fake news nejsou záležitostí pouze našeho století se mohli přesvědčit návštěvníci závěrečného koncertu letošního 19. ročníku cyklu Barbara Maria Willi uvádí... – v sále Konventu Milosrdných bratří 14. prosince s programem Renesanční fake news pro potěchu dneška aneb Lenguas Malas (zlé jazyky) vystoupil španělský vokální soubor Cantoría sestávající ze sopranistky Inés Alonso, altisty Oriola Guimery, tenoristy a uměleckého vedoucího souboru Jorgeho Losana a basisty Oriola Quintana. Vokální kvarteto je součástí prestižního mezinárodního projektu EEEMERGING+.  více

Třetí adventní pondělí 12. prosince vystřídal hudební klub Stará pekárna rock za folklor, když hostil kapelu Musica Folklorica, která zde pokřtila své další album s názvem Rok na Slovácku. Booklet představuje litografie Františka Pavlici, které jsou přiřazeny každému měsíci v roce a tvoří kalendář. Ten pak tematicky doplňují jednotlivé sady písní.  více

Masarykova univerzita v čele s rektorem Martinem Barešem každý rok pořádá adventní koncert, který se po tříleté odmlce uskutečnil ve středu 7. prosince v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Kromě domácího Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se také představil VOX IUVENALIS, působící pod Vysokým učením technickým v Brně, a smíšený sbor Kantiléna. Všechna jmenovaná tělesa vystoupila pod vedením sbormistra Jana Ocetkavíce

Prvního prosince brněnský klub Fléda nabídl koncert ukrajinského kvartetu DakhaBrakha inspirovaného lidovou hudbou. „Dávat“ a „brát“ je překlad názvu kapely (v originále ДаxаБраxа), vyňatého ze staré ukrajinštiny. Co člověku může dát setkání s válkou poznamenaným národem? Zejména poznání, co vše bere válka. Avšak nejen proto byl tento koncert jednou z neopakovatelných příležitostí zažít hudbu plnou silných emocí na jevišti i v hledišti.  více

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více