Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Dva folklorní milníky roku 2019: Friedl a Hrbáč

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).

Oba hudební nosiče jsou vybaveny obsažnými doprovodnými texty, které obohacují posluchačův zážitek. V případě Mariana Friedla jde vyloženě o erudovanou a svým způsobem novátorskou folkloristickou osvětu – poučíme se zde o základech lidového instrumentáře beskydské oblasti a o zajímavých výrobcích lidových nástrojů. Musím ovšem podotknout, že i bez jediného doprovodného slova by to byly pozoruhodné a krásné hudební počiny.

friedl_marian_foto_jiri_plocekMarian Friedl

Marian Friedl, neobyčejně mnohostranný hudebník, multiinstrumentalista, a současně muzikolog a odborník v oblasti karpatského folkloru, se rozhodl představit jednotlivé lidové nástroje beskydského regionu na výběru z lokálních lidových písní, doplněných nenásilně několika písněmi se slovy od místních tvůrců, například známého rožnovského básnáíka Ladislava Nezdařila. Ten výběr je neobyčejně podařený, stejně jako jsou skvělí přizvaní zpěváci, kteří představují celý rejstřík lidských hlasů – od dětského po zralý projev starého zpěváka, jímž je Radomír Golas, veličina lašského folkloru. Ani další jména nejsou neznámá. Například Sáru Kokešovou jsme mohli potkat už před lety jako velký talent na soutěži děstkých zpěváků lidových písní Zpěváček. Další zpěvačka, Sabrina Pasičniková je v současnosti kolegyní Mariana Friedla v jejich společném duu (o jejich vystoupení jsme psali již počátkem tohoto roku). Rožnovští zpěváci Ludmila Vašková a Pavel Ptáček patří k valašským špičkám zralého věku. A tak bychom mohli pokračovat. Mezi suverénní zpěváky se řadí i sám hlavní protagonista alba Marian Friedl, který jinak v neobyčejně prostých a stylově čistých aranžích doprovází zpěváky na nejrůznější pastýřské píšťaly, gajdy, malý cimbálek a kontrabas. Občas mu sekundují například primáš a zpěvák jejich společné muziky RukyNaDudy Jan Pustka, hudební režisér alba a cimbalista Jan Rokyta mladší, popřípadě další muzikanti.

Album Beskydská odysea je vším, čím si člověk může přát – krásnou hudbou, vytříbeným výběrem, i folklorní osvětou v nejlepším slova smyslu. To se ne vždy a ne každému v takovém stupni dokonalosti podaří.

booklet_Beskydska_odysea

V loňském roce osmdesátiletý horňácký primáš a zpěvák Martin Hrbáč přijal po letech fungování se svou vlastní muzikou nabídku „cizího“ souboru, Muziky Folkloriky a natočil s ním album. Jenomže, Musica Folklorica je tvořena z podstatné části hudebníky z jeho cimbálové muziky, kteří si ovšem ve „svém“ souboru naplňují své muzikantské ambice, především pak hlavní protagonisté a upravovatelé cimbalista Petr Pavlinec a houslista Miroslav Kolacia. Za léta své existence je Musica Folklorica známa svou virtuozitou, sklonem k využívání maďarských a rumunských vlivů, překračováním hranic tradčiní hudby i natáčením alb s řadou vynikajících horňáckých zpěváků (mj. Martin Prachař, Veronika Malatincová, Luboš Holý aj.).

CD Majstr má však jiného ducha než předchozí projekty Musiky Folkloriky. Je to v podstatě pocta hudebníků svému stylovému i životnímu mistrovi. Člověku, který přenesl do současnosti horňáckou tradici od legendárního „Majstra“ Jožky Kubíka, s nímž po léta hrával, přičemž sám se stal legendou a etalonem horňácké tradice. Petr Pavlinec se v osobně laděném a působivém doprovodném slově vyznává, co pro něj od mládí Martin Hrbáč a okruh s ním spjatých starších muzikantů znamenal a jaká je pro něj a ostatní kolegy čest, hrát s Majstrem dodnes.

Z nahrávky také úcta v nejlepším slova smyslu dýchá. Muzikanti ukazují svou virtuozitu střídmě a především slouží horňáckým písničkám a skvělému Hrbáčovi, který ve svém věku (a po zdravotních příhodách, které jej v minulosti potkaly) podal úžasný výkon. Ano, hlas to už není mladý, ale je definitivní svým cítěním a pořád překvapivě bohatýrský. Kdyby už se Martinovi Hrbáčovi nemělo podařit sebrat dostatek sil na další album, tak toto je bezesporu jeden z vrcholů jeho životní dráhy, který vkusně spojuje úctu k tradici i energii současných špičkových hráčů. Radost poslouchat.

Titulní foto: Martin Hrbáč- cimbalista Petr Pavlinec- basista Martin Slovák- houslista Miroslav Kolacia- Kuželov 2011. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce