Dvě horňácká zastavení v čase adventním

Dvě horňácká zastavení v čase adventním

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.

Zprostředkovaně obsáhnout či popsat sílu a energii, která se jako červená nit vlekla oběma koncerty je úkol nelehký. Samotná horňácká muzika je zdrojem inspirace a zájmu umělců i vědců napříč žánry i obory již více než sto let. A není to náhoda, přirozená zpěvnost a hudební cit obyvatel tohoto kraje jsou zcela výjimečné.

Jura Hradil frontman kapely Lesní zvěř tuto energii pocítil a vše nasvědčuje tomu, že k ní chová velkou úctu. S tímto pocitem se vydal na dobrodružnou cestu, když podlehl touze spojit zdánlivě nespojitelné, tedy tradiční horňáckou muziku s psychedelickým nu-jazzem. Výsledný zvuk je natolik specifický, že si ho netroufám hodnotit. Na konci večera, když hrála obě tělesa dohromady, bylo ale jasné, že našly společnou vlnu, která unášela diváky i samotné muzikanty správným směrem.  Folklorní fúze a přesahy začínají růst jako houby po dešti. V mnoha případech jde o pouhé vypůjčení lidového motivu pro potřeby jiného žánru. Pokora se kterou k tomuto hudebnímu experimentu přistoupila Lesní zvěř je však jedinečná. Již to, že si přizvali horňácké muzikanty, aby každý hrál to, co umí, žádné laciné napodobování folklorních „hitů“. Výsledek sice nemusí být stravitelný pro všechny posluchače, což to jistě ani nebyl záměr.

hornacka_muzika_petra_micky_Musilka_foto_Antonin_vrba-01

Co tedy okouzlilo současné umělce na písních lidových hudců a zpěváků? Odpovědí na tuto otázku budiž nám koncert páteční. „A v téj Hrubéj Vrbce tam je dobre“ tak zněl jeho název, vypůjčený z jedné z místních písní. Na konci večera mu většina diváku musela dát za pravdu. Tato obec, která leží jen pár kilometrů od centra regionu Velké nad Veličkou je rodištěm mnoha slavných muzikantských rodů, např. Hrbáču, Holých nebo cikánských Kubíků, i to byl nejspíš jeden z důvodů, proč pořad vznikl.

Program měl průzračnou dramaturgii, která se držela hesla, že v jednoduchosti je krása. Stál za ní primáš muziky Petr Mička a zpěvák, klarinetista a moderátor celého pořadu Jura Miškeřík. Krom mužského a ženského pěveckého sboru se předvedlo také několik sólistů. Prvním z nich byl Jaroš Hrbáč, jehož hlas se vzepřel času a v písni Letěl letěl roj uchvátil publikum. Nesměl chybět také v lednu jubilující primáš majstr Martin Hrbáč. Eva Grombířová, která se divákům omlouvala, za svůj místy už nejistý hlas, patřila také k nejsilnějším zážitkům. Píseň Ja rodičé, rodičé je sama o sobě mimořádná, křehká, interpretace této zpěvačky ji ještě povznesla. Zpíval i nejmladší z rodu Hrbáčů, Janek Pavlík. Velký talent, vítěz mnoha pěveckých soutěží nám roste před očima, nelze než doufat, že mu jeho nadšení vydrží. Horňácká muzika Petra Mičky hudebně provázela celým pořadem a byla jako zhmotnění tradice dávných hudců. Znovu uvedena byla píseň Odchod ze Lhotek, jejíž slova napsal otec dalších významných hrubovrbeckých rodáků bratrů profesorů Dušana a Luboše Holých. Za zmínku stojí také vánoční vinše a zpěvy, které zazněly na úplném konci. Nemá cenu vyjmenovávat vše, co se v programu objevilo, každá jeho část měla svůj význam.

hornacka_muzika_petra_micky_Musilka_foto_Antonin_vrba-02

V poslední době proběhla v Brně spousta kvalitních folklorních koncertů. Většině z nich prakticky nelze nic vytknout. Choreografie jsou propracované, zpěvy čisté a výraz profesionální. Jedinou věcí, která mnohým z nich chybí k dokonalosti je život, neboť lidová kultura je přeci odrazem života. Celovečerní folklorní koncert obyvatel či rodáků z jediné malé vesnice je unikát. Druhá pódiová existence folkloru se nazývá folklorismus. To co jsme mohli vidět v podání lidu z Hrubé Vrbky bych nazvala spíše „folklor, přivyklý pódiu“. Mám dojem, že v pátek na Musilce proběhl vrchol folklorní sezóny. Smutné je, že si toho většina tzv. folkloristů možná ani nevšimla.

Foto/ Antonín Vrba

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Nejčtenější

Kritika

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více