Dvě horňácká zastavení v čase adventním

Dvě horňácká zastavení v čase adventním

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.

Zprostředkovaně obsáhnout či popsat sílu a energii, která se jako červená nit vlekla oběma koncerty je úkol nelehký. Samotná horňácká muzika je zdrojem inspirace a zájmu umělců i vědců napříč žánry i obory již více než sto let. A není to náhoda, přirozená zpěvnost a hudební cit obyvatel tohoto kraje jsou zcela výjimečné.

Jura Hradil frontman kapely Lesní zvěř tuto energii pocítil a vše nasvědčuje tomu, že k ní chová velkou úctu. S tímto pocitem se vydal na dobrodružnou cestu, když podlehl touze spojit zdánlivě nespojitelné, tedy tradiční horňáckou muziku s psychedelickým nu-jazzem. Výsledný zvuk je natolik specifický, že si ho netroufám hodnotit. Na konci večera, když hrála obě tělesa dohromady, bylo ale jasné, že našly společnou vlnu, která unášela diváky i samotné muzikanty správným směrem.  Folklorní fúze a přesahy začínají růst jako houby po dešti. V mnoha případech jde o pouhé vypůjčení lidového motivu pro potřeby jiného žánru. Pokora se kterou k tomuto hudebnímu experimentu přistoupila Lesní zvěř je však jedinečná. Již to, že si přizvali horňácké muzikanty, aby každý hrál to, co umí, žádné laciné napodobování folklorních „hitů“. Výsledek sice nemusí být stravitelný pro všechny posluchače, což to jistě ani nebyl záměr.

hornacka_muzika_petra_micky_Musilka_foto_Antonin_vrba-01

Co tedy okouzlilo současné umělce na písních lidových hudců a zpěváků? Odpovědí na tuto otázku budiž nám koncert páteční. „A v téj Hrubéj Vrbce tam je dobre“ tak zněl jeho název, vypůjčený z jedné z místních písní. Na konci večera mu většina diváku musela dát za pravdu. Tato obec, která leží jen pár kilometrů od centra regionu Velké nad Veličkou je rodištěm mnoha slavných muzikantských rodů, např. Hrbáču, Holých nebo cikánských Kubíků, i to byl nejspíš jeden z důvodů, proč pořad vznikl.

Program měl průzračnou dramaturgii, která se držela hesla, že v jednoduchosti je krása. Stál za ní primáš muziky Petr Mička a zpěvák, klarinetista a moderátor celého pořadu Jura Miškeřík. Krom mužského a ženského pěveckého sboru se předvedlo také několik sólistů. Prvním z nich byl Jaroš Hrbáč, jehož hlas se vzepřel času a v písni Letěl letěl roj uchvátil publikum. Nesměl chybět také v lednu jubilující primáš majstr Martin Hrbáč. Eva Grombířová, která se divákům omlouvala, za svůj místy už nejistý hlas, patřila také k nejsilnějším zážitkům. Píseň Ja rodičé, rodičé je sama o sobě mimořádná, křehká, interpretace této zpěvačky ji ještě povznesla. Zpíval i nejmladší z rodu Hrbáčů, Janek Pavlík. Velký talent, vítěz mnoha pěveckých soutěží nám roste před očima, nelze než doufat, že mu jeho nadšení vydrží. Horňácká muzika Petra Mičky hudebně provázela celým pořadem a byla jako zhmotnění tradice dávných hudců. Znovu uvedena byla píseň Odchod ze Lhotek, jejíž slova napsal otec dalších významných hrubovrbeckých rodáků bratrů profesorů Dušana a Luboše Holých. Za zmínku stojí také vánoční vinše a zpěvy, které zazněly na úplném konci. Nemá cenu vyjmenovávat vše, co se v programu objevilo, každá jeho část měla svůj význam.

hornacka_muzika_petra_micky_Musilka_foto_Antonin_vrba-02

V poslední době proběhla v Brně spousta kvalitních folklorních koncertů. Většině z nich prakticky nelze nic vytknout. Choreografie jsou propracované, zpěvy čisté a výraz profesionální. Jedinou věcí, která mnohým z nich chybí k dokonalosti je život, neboť lidová kultura je přeci odrazem života. Celovečerní folklorní koncert obyvatel či rodáků z jediné malé vesnice je unikát. Druhá pódiová existence folkloru se nazývá folklorismus. To co jsme mohli vidět v podání lidu z Hrubé Vrbky bych nazvala spíše „folklor, přivyklý pódiu“. Mám dojem, že v pátek na Musilce proběhl vrchol folklorní sezóny. Smutné je, že si toho většina tzv. folkloristů možná ani nevšimla.

Foto/ Antonín Vrba

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více

Letošní osmnáctý ročník JazzFestuBrno se výjimečně neuzavírá koncertem, ale jedinečnou (pro světové festivaly ovšem nikterak výjimečnou) sérií muzikantských a tanečních workshopů, zde ovšem zaměřených na dětské frekventanty. V sobotu 4. května se v příjemném prostředí Café Práh, v sousedství Vaňkovky, ujmou svých dětských žáků výrazné mladé osobnosti jazzové scény: Beata Hlavenková (pianistka a lektorka kompozice), Dano Šoltis (vedoucí bubenické třídy) a multiinstrumentalisté Jiří Slavík a Marian Friedl (průvodci Toulek po jazzových cestičkách), které doplní Kateřina Hanzlíková s lekcemi Tancohraní. S výjimkou kompozice, kde se přepokládá účast dětí starších dvanácti let, jsou ostatní „třídy“ otevřené i těm nejmenším. Další informace jsme si vyptali od spoluautora nápadu na dětský workshop a ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilky.  více

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.  více

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.  více

Jeden z hudebních vrcholů minulého týdne představoval koncert hudebního seskupení Malina Brothers se dvěma jedinečnými hostujícími hudebníky, Kateřinou García a Charlie McCoyem v brněnském Sono Centru. A protože se při vystoupení pořizoval profesionální videozáznam s televizní technikou pro první live DVD této kapely, byl mimořádný i samotný večer – délkou i kvalitou.  více

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Nejčtenější

Kritika

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více