Dvě léta s Václavem Neumannem

Do čtvrté sezony své existence (1954/1955) vstoupil Symfonický orchestr kraje Brněnského s novým šéfdirigentem. Ten dosavadní, Zbyněk Mrkos, naplnil své zakladatelské poslání a otcové (krajští v Brně a ministerští v Praze) uznamenali, že slibné těleso potřebuje pro svůj další růst nové umělecké vedení. Nově příchozí Václav Neumann byl orchestrem vítán zdrženlivě: jednak byl Pražák, jednak se orchestr kvůli němu musel rozloučit s milovaným dirigentem Waldhansema jednak byl v Brně znám z jediného hostování s Bakalovým rozhlasovým orchestrem, při němž se skoro ve všem jevil jako Bakalův antipod.

Měl ostatně za sebou ve svých čtyřiatřiceti letech pozoruhodnou minulost. Absolvent houslové třídy na pražské konzervatoři spoluzaložil Smetanovo kvarteto, v němž hrál nejprve prim a pak violu; na tu pak začal hrát také v České filharmonii – a zároveň studovat dirigování u jejího tehdejšího šéfa Rafaela Kubelíka. Když pak ten v roce 1948 zmizel se stradivárkami svého otce a manželkou, virtuoskou Lalou Bertlovou, za hranice, zanechal Neumanna filharmonii jako svého pokračovatele. Osmadvacetiletý šéf, který se do čela prestižního orchestru dostal od posledního violového pultu, to tam neměl vůbec snadné; po nedlouhém čase odešel, a to do Karlových Varů. Budiž rečeno, že s hlavou plnou velkých plánů na povznesení duchovního života ve městě s úžasnou kulturní historií; dostal se ovšem do divokého pohraničí plného zlatokopů a novým režimem zbaveného vší mezinárodní klientely. Po praxi v České filharmonii mu kolonádní koncerty připadaly jako podřadná zvuková kulisa k zábavě lázeňských hostí a jeho snaha o občasnou skutečnou hudební událost v normální koncertní sezoně narážela na nezájem a neschopnost většiny hráčů.

V Brně našel těleso, v němž dosud zbývalo něco z jeho mládežnických začátků, ale plné výborných muzikantů – v čele smyčcových skupin hráli členové tehdy už mezinárodně proslulého Janáčkova kvarteta, v dechových první hráči budoucí filharmonie. Navíc většinou ochotných přijmout jeho způsob práce, usilující zapojit všechny zúčastněné do jednotné atmosféry, v níž každého zajímá nejen, co hraje a jak to má hrát, nýbrž také proč to tak má hrát – a to nejen on sám, nýbrž kterýkoli jeho spoluhráč. U vysoce profesionálního tělesa by ovšem s tímto způsobem nepochodil, ale krajský orchestr, obsazený tehdy většinou ještě posluchači konzervatoře nebo JAMU, byl tehdy přesně tím tělesem, které takovou práci potřebovalo a vítalo.

Takto se jal Neumann postupně uvádět i nejnáročnější repertoár, jemuž se orchestr dosud vyhýbal; budiž řečeno, že si jej budoval také sám pro sebe a že pro své soukromé objevy, k nimž při studiu partitury dospěl, dokázal zaujmout hráče. Charakteristické bylo, že novou abonentní sezonu začal Mahlerem, skladatelem, který se za Protektorátu nehrál, protože byl Žid a po válce taky ne, protože byl Němec (Brňané slyšeli do té doby jen jeho První symfonii). Jako sólistku Písní potulného tovaryše si pozval Martu Krásovou, proslulou mahlerovskou interpretku, a během zkoušení komplikovaného orchestrálního partu toho o tomto díle a jeho autorovi řekl tolik, že by to stačilo na diplomní práci. Mahlerem začal podobně i svou druhou sezonu, a to Písní o zemi; nároky této skladby svědčí o tom, co si mohl orchestr po roce práce s Neumannem dovolit. Dovolil si také Violoncellový koncert Bohuslava Martinů (k uvedení tohoto skladatele bylo tehdy ještě třeba dost odvahy), dvě Brahmsovy symfonie, koncertně Gluckova Orfea...

Zvláštní kapitolou byl večer operetních melodií; objednal si jej předseda Závodního klubu pracovníků dopravy pan Oščádal s výslovnou žádostí, aby jej řídil Neumann. Ten to přijal, ač to nebyla jeho paleta; sehnal si Operettenbuch, sestavil pořad a rozhodl se napsat pro pozvaného herce průvodní slovo, jehož ironickým nadhledem se chtěl od klasických operetních slaďáků elegantně distancovat. Herec sice disponoval sonorním hlasem a perfektní dikcí, nikoli však nadbytkem intelektu; recitoval všechny rafinované narážky jako Sbírku zákonů a nařízení.

Zklamaný Neumann se rozhodl uvádět nejbližší operetní pořad (v Boskovicích) sám a zřejmě se na to dost připravoval, protože před koncertem se zdál nervozní a uzavřený. Jeho výkonu – řečnickému i dirigentskému – se nedalo nic vytknout, ale kdož jsme ho znali, cítili jsme, že to není ono. Tady máte Operettenbuch a od příště to uvádíte vy – povídal mi potom v autobusu. Do toho se mi vůbec nechtělo, ale nakonec jsem dostal nápad a cestou na to příště, to jest do Slavkova, jsem ho získal pro myšlenku, že to budeme uvádět oba, dialogicky, což dává mnohem větší prostor pro pointy. Večer jsme to zkusili, obecenstvo se bavilo a orchestr byl nadšen. Praktikovali jsme to pak celou letní sezonu – odpoledne mezi výchovňáčkem a večerním koncertem jsme bavili vymýšlením nových situací a vzájemých chytáků: aniž jsme se jakkoli domlouvali, přijal on nezbytnou úlohu laskavého Vševěda, kdežto já jsem dělal potměšilého blba. Stali jsme se populární po kraji Brněnském – a tím to taky skončilo: když jednou náš náborář domlouval pořad vystoupení s nějakým kulturním referentem, bylo mu řečeno Podívejte se, hrajte si, co chcete, hlavně když tam budou ti dva šašci.

Zážitek jiného druhu. Členové Janáčkova kvarteta hráli u svých prvních pultů polovinu svého úvazku; tu druhou plnili svou kvartetní činností, takže se stávalo, že jejich účast ve zkouškách nebyla stoprocentní. Když se Neumann rozhodl pro závěrečný koncert sezony důkladně přestudovat Slovanské tance, byli zrovna pryč řadu dní a mohli se dostavit až na generálku. Slovanské tance jsme mohli hrát docela dobře i bez nich, ale Neumann je tam prostě chtěl – a chtěl, aby věděli přesně, co nového bude po orchestru chtít. Pozval si je tedy do zkušebny zvlášť; nesl jsem si tehdy něco do kanceláře a zarazil mě zvláštní zvuk i pohled: kluci hráli Slovanské tance s obrovským nasazením a Neumann, zřejmě stržen jejich zaujetím, je dirigoval, jako by stál před Newyorskou filharmonií. Fascinován jsem se posadil a vydržel tam až do konce; slyšet něco takového se povede málokomu.

Se vznikem Státní filharmonie na počátku roku 1956 se Neumannovo trvalé brněnské působení začalo chýlit ke konci. Nový orchestr vzniklý sloučením Bakalova rozhlasového orchestru s torzem Neumannova krajského mělo pojednou čtyři dirigenty – ale s Neumannem nový šéf Bakala trvale spolupracovat nechtěl. Do konce června však každý z těch čtyř oddirigoval několik koncertů: Neumann se do české hudební historie zapsal ještě československou premiérou třetího klavírního koncertu Bohuslava Martinů (s Eliškou Novákovou u klavíru).

V dalších letech se do Brna dostával zejména jako host Mezinárodního hudebního festivalu Brno – řídil buď brněnskou nebo Českou filharmonii – naposledy s Rudolfem Firkušným v roce 1992. To se ještě mezi publikem našla řada lidí, kteří si jeho dvouletou brněnskou éru pamatovali; když však s brněnskou filharmonií zahajoval rok předtím v Českých Budějovicích slavnosti Emy Destinnové, zjišťovali jsme s jakýmsi bolestným překvapením, že většině mladších hráčů jeho jméno nic neříká.

Jsou tu však ještě nahrávky: mezi rozhlasovými pracovníky Neumann zvlášť oblíben nebyl, ale když jsme s nimi v roce 1966 vybírali pro rozhlasové pásmo k deseti letům Státní filharmonie nejlepší snímky z každého roku její existence, vedly jednoznačně nahrávky řízené Václavem Neumannem...

Václav Neumann, foto www.symfonino.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více