Festivalová rozloučení s Janáčkem folkloristou

6. prosinec 2018, 16:00
Festivalová rozloučení s Janáčkem folkloristou

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.

Výběr souborů, jednotlivých čísel i mluveného slova laikům v prvním případě představil Janáčkovu folkloristickou a částečně i sběratelské činnost. Etnoložka Lucie Uhlíková, která byla autorkou pořadu, tak prokázala nejen předpokládané odborné znalosti, ale také zvládnutý umělecký záměr.

První půle pořadu byla věnována hlavně Janáčkovu rodnému Lašsku. Soubory Kašava a Valašský vojvoda se tohoto materiálu chopily po svém. Ve většině případů vycházely hudební úpravy pro cimbálové muziky již z Janáčkových kompozic Lašských tanců. Choreografie byly také uměleckou stylizací. Neužili jsme si tedy příliš lidové syrovosti, ale i přesto považuji zpracování Janáčkovského materiálu těmito soubory za vydařené.

V první části programu figurovaly také Královničky z Troubska. Tento jarní zvyk, který Janáček a jeho spolupracovníci na Brněnsku zaznamenali, sugestivně předvedly dívky ze souboru Podskalák. Tento soubor, se snaží navazovat na dlouhou historii od dob Národopisné výstavy českoslovanské v roce 1895. Spolupracovala s ním i známá etnochoreoložka Zdena Jelínková. Je skvělé, že se generačně obnovil a přesto stále zůstává věrný svému regionu a prezentaci tradičního materiálu.

Začátek druhé půle večera byl reminiscencí Janáčkových rodných lašských Hukvald v choreografii souboru Valašský vojvoda z Kozlovic zcela neobvykle inspirované jedním z mnoha Janáčkových originálních fejetonů U Harabiša. Právě prostředí této krčmy plné tance a zpěvu skladatele inspirovalo ke zkomponování Lašských tanců. Samotná choreografie byla perfektně interpretována, ale potenciál, který tento materiál nabízí, nebyl zcela vyčerpaný. Objevilo se v ní několik figurálních tanců, které jsme již mohli vidět na začátku programu v podání Kašavy.

Zbytek koncertu vedl diváky stále jižněji podél česko-slovenských hranic. Pavel Popelka přivítal svým silným hlasem fašankovou obchůzku z jeho rodné obce Strání, která se díky této festivitě proslavila. Během obchůzky muži předvádí tanec Pod šable, který bylo možné v Mahenově divadle také vidět. V minulosti jsem sice byla svědkem přesvědčivějších výkonů, ale nadšení, které z mužů při tanci čišelo, tyto nedostatky dohnalo.

Věčně mladý soubor Danaj s cimbálovou muzikou Strážničan pořad zakončili. Jejich danaj, tedy tanec ze Strážnicka, který dal souboru název je svým charakterem i pomalým tempem velmi slavnostní až obřadný. Interpretace, kterou soubor předvedl, toto vše příjemně až jímavě podpořila. Závěrečný verbuňk zaplnil sál mužnými hlasy a jeviště radostí a tancem a byl tak dokonalou tečkou za celým programem. Gratuluji organizátorům za skvěle zvládnuté folklorní pořady, které v rámci festivalu Janáček Brno konečně adekvátně představily skladatelovo dílo folkloristické.

Moravská lidová poezie a brněnský funkcionalismus v dokonalé harmonii

Jedinečné prostory vily Tugendhat hostily v neděli Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písni. Tento unikátní soubor padesáti tří lidových písniček o lásce, zradě, samotě a mnoha dalších každodenních lidských prožitcích vznikal devět let v podobném časovém období jako skladatelova nejznámější opera Její pastorkyňa.

Za klavírního doprovodu ji měla přednést sopranistka Simona Houda Šaturová. Vzhledem k náhlému onemocnění však musela svoji účast odvolat. Organizační tým festivalu však pohotově zareagoval a přizval zcela adekvátní náhradu. Klavírista Martin Kasík nakonec tedy vystoupil s mezzosopranistkou Václavou Krejčí Houskovou, která na letošním festivalu zazářila v roli lišáka Zlatohřbítka v opeře Liška Bystrouška. Jejím pěveckým kolegou se stal barytonista Tomáš Král.

V původním případě mělo být interpretováno téměř všech více než padesát písní, což se nakonec i uskutečnilo. Výsledkem byla nádherná interakce obou zpěváků. Výraz, který do povětšinou milostných lidových písní přinesli, nebyl nijak teatrální a přes drobnou laškovnost zůstal vkusný.

Vzhledem k tomu, že oba zpěváci mají s tímto písňovým cyklem interpretační zkušenost, byli v této neobvyklé situaci připraveni a vše zvládli bez zaváhání. Zážitek z koncertu v pokoji nejznámější funkcionalistické brněnské památky nebyl řízením osudu zmařen. S téměř dech beroucím výhledem na zasněžené město zahalené mlhou si jej diváci užili a odměnili umělce dlouhým zaslouženým potleskem.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.

Přestože obecně bývá pozornost posluchačů zaměřena především na již lety prověřená hudební tělesa, včerejší koncert nově vzniklého ansámblu Camerata Brunensis v Historickém sále brněnského Biskupského dvora dokázal, že i mladá krev může nabídnout pozoruhodný umělecký zážitek. Koncert vznikl ve spolupráci Moravského zemského muzea a Akademie staré hudby při Masarykově univerzitě, kterou interpreti Cameraty Brunensis navštěvují. Ansámbl tvoří sopranistka Veronika Vojířová, která vystupovala například se soubory Collegium Marianum, Collegium Floreum, Capella Regia Praha či Cappella Mariana, a flétnistka Michaela Durajová, kterou mohli posluchači slyšet například s Orchestrální akademií Filharmonie Brno, s Moravskou filharmonií Olomouc, s orchestrem Czech Virtuosi či s Pražským filharmonickým orchestrem. Také kontrabasista a violonista Matyáš Berdych pravidelně hraje s významnými hudebními tělesy, jako je například Musica Florea, Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque. Páteř ansámblu tvoří cembalista Jan Hajič fungující jako korepetitor pražského sboru Vagantes, na Pražské konzervatoři doprovází koncerty a mistrovské kurzy a pod vedením Roberta Huga působí jako záložní varhaník pražské Akademické farnosti.  více

Filip Míšek a Ema Brabcová spolupracují už dvacet let. Pokrali se v roce 1999 v kapele Roe-Deer, v jejímž rámci pak vytvořili vlastní projekt s názvem Khoiba. Pod tímto názvem vydali alba Nice Traps (2004) a Mellow Drama (2007), zazářili na tuzemské scéně a dali o sobě vědět i v sousedním Německu, ale poté se každý z protagonistů vydal vlastní cestou – Filip si vymyslel sólový projekt Dikolson a Ema působila nejprve v kapele Luno a poté se stala součástí skupiny The Antagonists pod vedením Jana P. Muchowa. Až v lednu 2019 na sebe upozornila znovuzrozená Khoiba – nejprve singlem Log a o dva měsíce později albem Khoiba. Dvojice je v rámci intenzivního jarního turné přijede představit i do Brna. Koncert v Kabinetu múz se koná 24. dubna a Khoibu na něm podpoří Jan Boroš s Čarami života, oceněnými letos cenou Apollo.  více

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem.  více

Včerejší koncert z Šéfdirigentské řady Filharmonie Brno představil v komorně pojatém programu koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru houslistku Yumi Hwang-Williams. Společně s šéfdirigentem brněnské filharmonie Dennisem Russellem Daviesem přednesla některá z klasických i moderních děl zkomponovaných pro housle a klavír. Brněnské publikum tak mělo možnost seznámit se sólistkou ještě dříve, než zítra stane po boku samotného orchestru Filharmonie Brno.  více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Nejčtenější

Kritika

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více