Hudebně dokonalá, přesto lehce chladná funková jízda

Hudebně dokonalá, přesto lehce chladná funková jízda

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).

Před samotným začátkem předstoupili před publikum organizátoři festivalu Groove Brno a poděkovali divákům za přízeň během celého ročníku. Připomněli také, že se jedná o poslední letošní koncert, a také o poslední koncert festivalu v tomto formátu, neboť v příštím roce se Groove Brno odehraje koncentrovaný do dvou letních dnů na brněnské přehradě. Poté organizátoři ještě představili produkční tým a popřáli divákům hezký zážitek.

Celá show začala velmi netypicky bubenickým sólem Jackie Withfielda. Ten dokázal už během této úvodní exhibice, že by si MonoNeon do své doprovodné kapely nevybral nikoho průměrného. Jeho sólo bylo rytmicky i zvukově nápadité, plné malých hodnot a nepravidelných rytmických skupin. Poté už na pódium přišel zbytek kapely v čele s MonoNeonem, jehož outfit se držel jeho typické image. Pestrobarevné oblečení esteticky skvěle sedělo k jeho oranžovo-zelené pětistrunné baskytaře, na jejíž hlavě měl navlečenou pruhovanou ponožku. Nechyběla ani charakteristická pokrývka hlavy. MonoNeon často vystupuje v pletené kukle, která společně s výraznými brýlemi zakrývá velkou část jeho hlavy. Tentokrát ale tato zelená kukla zakrývala opravdu celý obličej, samozřejmě až na malý otvor na pusu, aby mohl pohodlně zpívat.

Koncert byl koncipován jako téměř nepřerušená půl druhé hodiny dlouhá suita. Některé z písní na sebe navazovaly bez přestávky, několik jich nechalo pouze krátký prostor pro potlesk. Během koncertu se mísily, což je pro tvorbu MonoNeona charakteristické, prvky funku, disca, psychedelie a jazzu, které ovšem doplňovaly nádechy popu, gospelu, hip hopu (zejména G-Funku), ale také například hard rocku. Tato ojedinělá fúze dala čtveřici muzikantů jak dostatek prostoru pro sólové exhibice, tak pro ukázku groovu, který šlapal jako švýcarské hodinky. MonoNeon se během večera předvedl jako zdatný zpěvák, ale zejména jako naprosto fenomenální baskytarista, jehož hra je velmi originální a pro něho typická. To je dáno mimo jiné tím, že drží svůj nástroj obráceně. Oproti ostatním pravorukým baskytaristům ovšem nepoužívá pravoruký nástroj. Hraje na klasický levoruký, který má otočený, aniž by změnil pořadí strun, tudíž má nejvýše nejtenčí strunu (normálně je nahoře nejhlubší struna), což mu umožňuje silně ohýbat hluboké struny, a to není ani zdaleka běžné. Svoji baskytaristu navíc proháněl několika efekty, například fuzzem, kvákadlem nebo fart pedálem, což originalitě celkového zvuku ještě přidalo. MonoNeon dokázal svéráznost vlastního hudebního projevu smíchat s naprosto bravurní technikou, kterou ukázal nejvíce v sólech, jež kolikrát hraničily s jazzem. Ve zpívaných částech pak ukázal zase perfektní hudební feeling, kdy jeho basové linky držely celou píseň pohromadě.

Hudebně dokonalá nebyla ovšem jen hlavní hvězda večera, ale také všichni z trojice jeho sidemanů. Kytarista Xavier Lynn, aniž by měl potřebu jakkoliv přitahovat pozornost, celý koncert provázel typickými funkovými podklady a silně melodickými vyhrávkami či riffy, které občas zasahovaly až do hard rockové sféry. Také on dostal výrazný prostor, který dokázal vyplnit velmi zdařilými sólovými výstupy. Celkové zvukové barevnosti dopomohl nejvíce klávesák Dominique Xavier Taplin, který své kolegy doplňoval padovými podklady i výraznými postupy zvukově různě barevných syntezátorů a této různorodosti využíval i při četných sólech. Tmelem celého uskupení bylo precizní a velmi procítěné bubnování Jackie Withfielda. Ten dokázal, kromě zmíněného sóla, které přišlo i v závěru koncertu, celou dobu famózně budovat a držet celkový groove obohacovaný výraznými breaky nebo obracením dob. Je důležité zmínit, že všichni doprovodní muzikanti doplňovali MonoNeona, kromě perfektních instrumentálních linek, také vokály. Hlavní zpěv tak dokreslovaly velice nápadité vokální harmonie. Muzikanti každopádně ukazovali, že čistě instrumentální složka jejich hudby je stejně důležitá jako zpívané části. Vyplňovala minimálně padesát procent celkového času. Podle komunikace mezi hudebníky bylo také zřejmé, že formy písní nejsou dané předem, ale jsou přizpůsobeny konkrétním situacím. To bylo viditelné zejména u MonoNeona, který například poklepáním na hlavu avizoval návrat hlavního tématu, na což jsme zvyklí spíše v jazzu než ve funku.

Hudebnímu zážitku dopomohla také práce zvukaře. Jednotlivé nástroje byly skvěle čitelné, žádný nevyčníval a dohromady tvořily podařený mix. Pouze baskytara v nejhlubších polohách lehce bručela, což byla ovšem maličkost, která celkový dojem nijak nedegradovala. Na výbornou se povedla také hladina vokálů, které svojí intenzitou nepřehlušovaly hlavní zpěv a přesto ho perfektně doplňovaly.

Jak už bylo zmíněno výše, celý koncert proběhl bez výraznějšího přerušení. V daném čase takto zaznělo co nejvíce muziky, přesto by alespoň malý náznak komunikace s publikem určitě neuškodil. Takto se museli diváci spokojit s prostým pronesením „Thank you, thank you“ třikrát během show. Kompletně zakrytý obličej v kombinaci s absencí komunikace pak působil chladně, což podtrhlo i rozhodnutí kapely nezahrát žádný přídavek, přestože diváci usilovně tleskali a vyjadřovali obdiv více než deset minut po konci koncertu. Pokud bychom ale hodnotili koncert čistě z hudební stránky, lze ho bez nadsázky označit za dokonalý.

MonoNeon – basová kytara, zpěv

Xavier Lynn – elektrická kytara, vokály

Dominique Xavier Taplin – klávesy, vokály

Jackie Withfield – bicí, vokály

sobota 7. prosince ve 20 hodin, Metro Music Bar

Foto archiv Metro Music Bar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Liane Sadler a Elias Conrad přivážejí do Brna intimní syntézu renesančních fléten a loutny. Pro své nástroje si upravují polyfonní skladby, rozličné taneční formy i airs de cour využívajíce historických technik improvizace, jako jsou diminuce či bastarda. Sadler & Conrad je souborem zařazeným do prestižního celoevropského projektu S-EEEmerging zaměřeného na profesionální a udržitelný rozvoj mladých souborů staré hudby. Do Brna přijíždějí na pozvání festivalu Concentus Moraviae, který je jedním ze dvanácti partnerů tohoto projektu. V rámci své rezidence vystoupí na koncertě cyklu „Barbara Maria Willi uvádí…“ 7/10 v 19 hodin v Konventu Milosrdných bratří.  více

Nejčtenější

Kritika

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více