Jazz-rockový matador Al Di Meola ohromil Sono

Jazz-rockový matador Al Di Meola ohromil Sono

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.

Svoji profesionální kariéru Al Di Meola odstartoval v roce 1974, kdy ho klavírista Chick Corea přijal do kapely Return to Forever, v té době již zaběhlou ikonou jazz fusion. A přestože hrál s touto kapelou, ve které dvojici zmíněných doplňovali ještě baskytarista Stanley Clarke a bubeník Lenny White, přibližně tři roky, nahrál s tímto uskupení alba Where Have I Known you Before (1974), No Mystery (1975) a Romantic Warrior (1976), která jsou považována nejen za jedna z nejlepších v historii kapely, ale také jedny z největších jazz-rockových klenotů. Po odchodu z Return to Forever se Meola vydal na sólovou dráhu, během níž spolupracoval s několika velikány rockové i jazzové hudby. Jmenujme alespoň kytaristy Johna McLaughlina a Paco De Lucíu, baskytaristu Jaca Pastoria, klávesistu Jana Hammera nebo houslistu Jeana-Luca Pontyho.

Úterní koncert začal s pětadvacetiminutovým zpožděním. Než se ozvaly první tóny, bylo divákům oznámeno, že show bude předěleno krátkou přestávku. Poté už předstoupil Al Di Meola se svojí kapelou, a bez jakýchkoliv zbytečných slov začali hrát. Už od prvních tónů bylo jasné, že si na své přijdou především fanoušci Meolových jazz-rockových alb. Úvodní sekvence tří skladeb, během které zazněl například song Wizard z prvního Meolova sólového alba Land Of The Moonlight Sun (1976) naplno ukázala, jakým směrem se bude koncert ubírat. Výrazné kytarové riffy, často hraničící s hard rockem, byly kombinovány s jazzovými harmoniemi a pro Meolovu tvorbu velice typickými latinskoamerickými rytmy.

Ačkoliv se k sólům dostali všichni hudebníci včetně bubeníka, nikoho nepřekvapilo, že nejvíce prostoru dostal sám Meola. Jeho sóla kombinovala citlivou práci s výstavbou melodií a naprosto bravurní techniku. Kytarista ji několikrát předvedl během náročných běhů, do kterých sóla většinou vygradovala. Perfektní techniku i skvělý hudební feeling ovšem ukázali všichni muzikanti. Velkou roli v „doprovodné kapele“ hrál perkusionista Gumbi Ortiz. Ten svými rychlými vyhrávkami na různé druhy perkusí dodával skladbám rytmickou hutnost, která ovšem ani v nejmenším nevadila. Klávesista Philippe Saisse zase v podkladech pod Meolovými sóly vytvářel velmi povedenou harmonii a své hraní občas obohatil o povedené syntezátorové vstupy, které šly rytmicky proti zbytku kapely a vytvořily tak skvělý efekt. Během třetí skladby dostal prostor na sólo i bubeník Richie Morales a dokázal v něm skloubit perfektně usazený groove s technicky náročnými přechody. V závěru sóla se pak přidal i perkusionista Gumbi Ortiz.

Po necelé půlhodině se Al Di Meola chopil také slova. Divákům poděkoval za potlesk a sdělil, že v Brně hraje poprvé, což ovšem nebyla pravda, neboť v brněnském Sonu vystoupil již v roce 2017. Vzhledem k počtu koncertů, které odehrál, je ale pochopitelné, že si na tuto brněnskou zastávku prostě nevzpomněl. Divákům však připomněl, že tento rok slaví padesátileté výročí na hudební scéně a na toto turné vyjel především, aby hrál svoje sólové skladby i písně z doby působení v Return to Forever v polovině sedmdesátých let. Na závěr jeho krátkého proslovu představil kapelu a zmínil, že bubeník Richie Morales a baskytarista Dave Lowrey s nimi hrají poprvé.

Před přestávkou muzikanti zahráli ještě čtyři písně z období Meolova působení v Return to Forever, ale i ze sólové tvorby z druhé poloviny 70. let. Z toho lehce vybočovala skladba Ava’s Dance in the Moonlight, téměř celá založená na 5/4 taktu a kytarové melodii. Nejen, že je tato nahrávka z Meolovy poslední desky Twentyfour (2024), ale svým charakterem byla také výrazně jemnější. Celé první polovině šlo jen stěží co vytknout. Muzikanti byli perfektně sehraní a svoji muzikálnost předvedli během krátkých sól i v podkladech, které připravili pro sólové exhibice (v pozitivním slova smyslu) Al di Meoly.

Druhou polovinu večera zahájila série tří skladeb, ve kterých Meola improvizoval na akustickou kytaru, nejdříve sám a poté se k němu připojil cajon nebo shaker. V těchto improvizacích kytarista čerpal například z témat skladeb Astora Piazzolly a provedl také velice povedenou předělávku půvabné písně Norwegian Wood od legendárních The Beatles. Ačkoliv byla svým charakterem zvukově odlehčená, vytvořila tato část hudební vrchol celého večera.

Poté už se na pódium vrátil zbytek kapely a repertoár koncertu se vrátil zpět ke stylu první poloviny. Podobně jako v první půlce večera, byla Meolova sóla bravurní, což se dá říci také o projevu ostatních muzikantů. Během obou polovin nastalo několik momentů, kdy kytarista postupně vstoupil do sól svých kolegů a začali si vzájemně hudebně odpovídat, což ukázalo i velice dobrou hudební komunikaci. V případě sóla basového ovšem mohl dát Meola svému kolegovi o něco více prostoru na vlastní vyjádření, než mu do sóla začal vstupovat, ačkoliv to ve výsledku vyznělo hezky. V závěru koncertu se ale bohužel začalo silně projevovat, že bubeník hraje s kapelou poprvé. Tempové změny poněkud haprovaly a kytarista i perkusionista se museli na Moralese několikrát otočit a gesty nebo přímo slovy mu naznačit, jak má hrát. To se projevilo zejména během kompozice Egyptian Danza, která tempovými i celkovými změnami rytmu vyloženě bují. Bubeník také párkrát změnil groove nepochopitelně uprostřed fráze. Zde je potřeba konstatovat, že sehrání kapely by asi potřebovalo o něco lepší usazení a sehrání celého kvintetu. Nikdy to ale nedošlo do fáze, že by se celá kapela rozsypala a muzikanti dokázali, ač se zádrhely, důstojně dohrát až do konce koncertu. Po závěrečné skladbě Al Di Meola poděkoval publiku za nezapomenutelný večer.

I když už to vypadalo, že se opravdu jedná o konec, kapela se po neustupujícím potlesku na pódium ještě vrátila. Než muzikanti začali hrát, Meola se zmínil, že během loňského koncertu utrpěl infarkt přímo uprostřed písničky, ale fanoušky ujistil, že už se cítí dobře. Poté oznámil, že musí počkat, až se klávesistovi opět rozjede počítač. V mezičase divákům povyprávěl krátký příběh, jak ho do Return to Forever vzali na základě nahrávky, kterou nahrál pod vlivem LSD. Nemohl tomu prý uvěřit, protože Return to Forever byli tehdy jeho nejoblíbenější kapela. Také s úsměvem řekl, že když rodičům s nadšením oznámil, že bude hrát s Chickem Coreou, odpověděli mu: „Kdo je Chick Corea?“ Na závěr ještě s nadsázkou dodal, že jeho hudební cesta k úspěchu nebyla practice, practice, practice ale acid, acid, acid. Během přídavku baskytarista Dave Lowrey, klávesista Philippe Saisse i perkusionista Gumbi Ortiz dostali prostor na krátká, přesto velice povedená sóla. Nejvíce ovšem opět zářil Meola, ať už ve vlastních sólech nebo v „odpovídačkách“ s ostatními muzikanty. Jediný zádrhel představoval opakovaně bubeník, kterému se rytmy bohužel trochu sypaly a jeho hraní nebylo kontinuální. Přesto se určitě nejednalo o zavrženíhodný výkon, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že nemáme informace, před jakou dobou se bubeník do uskupení dostal a z jakého důvodu minulý bubeník kapelu opustil. Celkově se jednalo o hezký koncert. Meolova hra byla neskutečná, a zejména kvůli němu lidé přišli. Také je potřeba zmínit, že i přes pokročilejší věk, dokázal Meola odehrát koncert dlouhý více než dvě hodiny. Výkon byl sice rozdělen přestávkou, ale ta přišla dozajista vhod i divákům. Kvůli lehce nepovedenému závěru ovšem vrcholem zůstaly tři skladby, které Al Di Meola provedl na akustickou kytaru s doprovodem perkusí.

Al Di Meola – elektrická a akustická kytara

Dave Lowrey – basová kytara

Philippe Saisse – klávesy

Richie Morales – bicí, perkuse

Gumbi Ortiz – perkuse

úterý 17. září 2024 v 19:30, Sono Music Club

Foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce