Jazz-rockový matador Al Di Meola ohromil Sono

Jazz-rockový matador Al Di Meola ohromil Sono

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.

Svoji profesionální kariéru Al Di Meola odstartoval v roce 1974, kdy ho klavírista Chick Corea přijal do kapely Return to Forever, v té době již zaběhlou ikonou jazz fusion. A přestože hrál s touto kapelou, ve které dvojici zmíněných doplňovali ještě baskytarista Stanley Clarke a bubeník Lenny White, přibližně tři roky, nahrál s tímto uskupení alba Where Have I Known you Before (1974), No Mystery (1975) a Romantic Warrior (1976), která jsou považována nejen za jedna z nejlepších v historii kapely, ale také jedny z největších jazz-rockových klenotů. Po odchodu z Return to Forever se Meola vydal na sólovou dráhu, během níž spolupracoval s několika velikány rockové i jazzové hudby. Jmenujme alespoň kytaristy Johna McLaughlina a Paco De Lucíu, baskytaristu Jaca Pastoria, klávesistu Jana Hammera nebo houslistu Jeana-Luca Pontyho.

Úterní koncert začal s pětadvacetiminutovým zpožděním. Než se ozvaly první tóny, bylo divákům oznámeno, že show bude předěleno krátkou přestávku. Poté už předstoupil Al Di Meola se svojí kapelou, a bez jakýchkoliv zbytečných slov začali hrát. Už od prvních tónů bylo jasné, že si na své přijdou především fanoušci Meolových jazz-rockových alb. Úvodní sekvence tří skladeb, během které zazněl například song Wizard z prvního Meolova sólového alba Land Of The Moonlight Sun (1976) naplno ukázala, jakým směrem se bude koncert ubírat. Výrazné kytarové riffy, často hraničící s hard rockem, byly kombinovány s jazzovými harmoniemi a pro Meolovu tvorbu velice typickými latinskoamerickými rytmy.

Ačkoliv se k sólům dostali všichni hudebníci včetně bubeníka, nikoho nepřekvapilo, že nejvíce prostoru dostal sám Meola. Jeho sóla kombinovala citlivou práci s výstavbou melodií a naprosto bravurní techniku. Kytarista ji několikrát předvedl během náročných běhů, do kterých sóla většinou vygradovala. Perfektní techniku i skvělý hudební feeling ovšem ukázali všichni muzikanti. Velkou roli v „doprovodné kapele“ hrál perkusionista Gumbi Ortiz. Ten svými rychlými vyhrávkami na různé druhy perkusí dodával skladbám rytmickou hutnost, která ovšem ani v nejmenším nevadila. Klávesista Philippe Saisse zase v podkladech pod Meolovými sóly vytvářel velmi povedenou harmonii a své hraní občas obohatil o povedené syntezátorové vstupy, které šly rytmicky proti zbytku kapely a vytvořily tak skvělý efekt. Během třetí skladby dostal prostor na sólo i bubeník Richie Morales a dokázal v něm skloubit perfektně usazený groove s technicky náročnými přechody. V závěru sóla se pak přidal i perkusionista Gumbi Ortiz.

Po necelé půlhodině se Al Di Meola chopil také slova. Divákům poděkoval za potlesk a sdělil, že v Brně hraje poprvé, což ovšem nebyla pravda, neboť v brněnském Sonu vystoupil již v roce 2017. Vzhledem k počtu koncertů, které odehrál, je ale pochopitelné, že si na tuto brněnskou zastávku prostě nevzpomněl. Divákům však připomněl, že tento rok slaví padesátileté výročí na hudební scéně a na toto turné vyjel především, aby hrál svoje sólové skladby i písně z doby působení v Return to Forever v polovině sedmdesátých let. Na závěr jeho krátkého proslovu představil kapelu a zmínil, že bubeník Richie Morales a baskytarista Dave Lowrey s nimi hrají poprvé.

Před přestávkou muzikanti zahráli ještě čtyři písně z období Meolova působení v Return to Forever, ale i ze sólové tvorby z druhé poloviny 70. let. Z toho lehce vybočovala skladba Ava’s Dance in the Moonlight, téměř celá založená na 5/4 taktu a kytarové melodii. Nejen, že je tato nahrávka z Meolovy poslední desky Twentyfour (2024), ale svým charakterem byla také výrazně jemnější. Celé první polovině šlo jen stěží co vytknout. Muzikanti byli perfektně sehraní a svoji muzikálnost předvedli během krátkých sól i v podkladech, které připravili pro sólové exhibice (v pozitivním slova smyslu) Al di Meoly.

Druhou polovinu večera zahájila série tří skladeb, ve kterých Meola improvizoval na akustickou kytaru, nejdříve sám a poté se k němu připojil cajon nebo shaker. V těchto improvizacích kytarista čerpal například z témat skladeb Astora Piazzolly a provedl také velice povedenou předělávku půvabné písně Norwegian Wood od legendárních The Beatles. Ačkoliv byla svým charakterem zvukově odlehčená, vytvořila tato část hudební vrchol celého večera.

Poté už se na pódium vrátil zbytek kapely a repertoár koncertu se vrátil zpět ke stylu první poloviny. Podobně jako v první půlce večera, byla Meolova sóla bravurní, což se dá říci také o projevu ostatních muzikantů. Během obou polovin nastalo několik momentů, kdy kytarista postupně vstoupil do sól svých kolegů a začali si vzájemně hudebně odpovídat, což ukázalo i velice dobrou hudební komunikaci. V případě sóla basového ovšem mohl dát Meola svému kolegovi o něco více prostoru na vlastní vyjádření, než mu do sóla začal vstupovat, ačkoliv to ve výsledku vyznělo hezky. V závěru koncertu se ale bohužel začalo silně projevovat, že bubeník hraje s kapelou poprvé. Tempové změny poněkud haprovaly a kytarista i perkusionista se museli na Moralese několikrát otočit a gesty nebo přímo slovy mu naznačit, jak má hrát. To se projevilo zejména během kompozice Egyptian Danza, která tempovými i celkovými změnami rytmu vyloženě bují. Bubeník také párkrát změnil groove nepochopitelně uprostřed fráze. Zde je potřeba konstatovat, že sehrání kapely by asi potřebovalo o něco lepší usazení a sehrání celého kvintetu. Nikdy to ale nedošlo do fáze, že by se celá kapela rozsypala a muzikanti dokázali, ač se zádrhely, důstojně dohrát až do konce koncertu. Po závěrečné skladbě Al Di Meola poděkoval publiku za nezapomenutelný večer.

I když už to vypadalo, že se opravdu jedná o konec, kapela se po neustupujícím potlesku na pódium ještě vrátila. Než muzikanti začali hrát, Meola se zmínil, že během loňského koncertu utrpěl infarkt přímo uprostřed písničky, ale fanoušky ujistil, že už se cítí dobře. Poté oznámil, že musí počkat, až se klávesistovi opět rozjede počítač. V mezičase divákům povyprávěl krátký příběh, jak ho do Return to Forever vzali na základě nahrávky, kterou nahrál pod vlivem LSD. Nemohl tomu prý uvěřit, protože Return to Forever byli tehdy jeho nejoblíbenější kapela. Také s úsměvem řekl, že když rodičům s nadšením oznámil, že bude hrát s Chickem Coreou, odpověděli mu: „Kdo je Chick Corea?“ Na závěr ještě s nadsázkou dodal, že jeho hudební cesta k úspěchu nebyla practice, practice, practice ale acid, acid, acid. Během přídavku baskytarista Dave Lowrey, klávesista Philippe Saisse i perkusionista Gumbi Ortiz dostali prostor na krátká, přesto velice povedená sóla. Nejvíce ovšem opět zářil Meola, ať už ve vlastních sólech nebo v „odpovídačkách“ s ostatními muzikanty. Jediný zádrhel představoval opakovaně bubeník, kterému se rytmy bohužel trochu sypaly a jeho hraní nebylo kontinuální. Přesto se určitě nejednalo o zavrženíhodný výkon, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že nemáme informace, před jakou dobou se bubeník do uskupení dostal a z jakého důvodu minulý bubeník kapelu opustil. Celkově se jednalo o hezký koncert. Meolova hra byla neskutečná, a zejména kvůli němu lidé přišli. Také je potřeba zmínit, že i přes pokročilejší věk, dokázal Meola odehrát koncert dlouhý více než dvě hodiny. Výkon byl sice rozdělen přestávkou, ale ta přišla dozajista vhod i divákům. Kvůli lehce nepovedenému závěru ovšem vrcholem zůstaly tři skladby, které Al Di Meola provedl na akustickou kytaru s doprovodem perkusí.

Al Di Meola – elektrická a akustická kytara

Dave Lowrey – basová kytara

Philippe Saisse – klávesy

Richie Morales – bicí, perkuse

Gumbi Ortiz – perkuse

úterý 17. září 2024 v 19:30, Sono Music Club

Foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Nejčtenější

Kritika

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více