Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

17. květen 2019, 12:00
Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.

Tradičně silné bylo v programu zastoupení špičkových zpěvaček – vždyť legendární Diane Schuur (mimochodem skvělá pianistka) ozdobila už první ročník JazzFestu. Letošní nabídl jako finále programu divu ještě zářivější a sice čerstvou držitelku ocenění Jazz Legends Awards a jedinečnou vokalistku Dianne Reeves. Do Brna vrátila po čtyřech letech dokonce s identickým kvartetem opírajícím se o jejího dlouholetého doprovodného kytaristu Romera Lubamba. Její nádherný témbr oscilující od zpívaného textu ke scatové improvizaci přecházející až do hlasové imitace různých nástrojů je naprosto nezaměnitelný. Ve vylepšené akustické kondici Janáčkovy opery si návštěvníci mohli vychutnat celou škálu odstínů jejího barevného hlasu s doprovodem tu sólového piana v pomyslném souboji scatové kadence s kytarovou vyhrávkou. Dokonale naplnila i další charakteristiku letošního ročníku JazzFestu, totiž určité spojení a ještě lépe prolínání několika žánrů. Dianne Reeves nabídla skladby od soulu přes rhythm´n´blues až k tradičnímu jazzu. Nakonec vystoupení vygradovala zpěvem bez mikrofonu - jako pravá operní diva.

Ženský element tentokrát prostupoval programem JazzFestu už od březnového prologu s důstojnou předskokankou věhlasného saxofonisty Branforda Marsalise, kterou byla mladá polská klavíristka, komponistka a aranžérka Kasia Pietrzko se svým triem. Jeden z nejvýraznějších talentů polského jazzu už posbíral řadu ocenění jako druhou příčku v kategorii New Hope časopisu Jazz Forum. Předloni vydala velmi vlídně přijaté debutové album Forthright Stories. Zdatná improvizátorka a kreativní pianistka to v pouhé trojici s kontrabasem a bicími neměla v rozlehlém sále Sono Centra a před publikem natěšeným na nejstaršího z bratří Marsalisů nijak jednoduché, obstála však se ctí.

kasia_Pietrzko Trio_Credit_Martin Zeman_JazzFestBrno

O tři dny později se v komorním prostředí Divadla Husa na provázku představil pro změnu největší český talent soudobého jazzu. Trumpetistka, bandleaderka a skladatelka Štěpánka Balcarová do Brna přivezla svůj jedinečný projekt zhudebněných básní polského poety Life and Happiness of Julian Tuwim v interpretaci svého česko-polského sextetu a především své kamarádky a spolužačky z polských Katovic, zpěvačky Malgorzaty Hutek. Zralé, sdělné a vrstevnaté písně se z Tuwimových veršů jejich prostřednictvím staly, vytvářely měkkou polštinou zvláštní hudební obrazy a v posluchačích zanechaly rezonující dojem. Další multitalent dodalo do programu JazzFestu Slovensko. Divadelní autorka, herečka, ale také flétnistka a komponistka Sisa Michalidesová (mj. držitelka ceny Esprit za slovenské jazzové album roku 2017) představila svůj autorský mnohovrstevnatý poetický příběh inspirovaný mexickými indiánskými legendami nazvaný Chloe. Kromě hudební stránky, v níž Sisyn hlas a flétnu doprovázela pětičlenná mezinárodní sestava, představovala autorka slovem legendy, které inspirovaly vznik jednotlivých částí kompozice (např. o mýtické šelmě chupacabras), i závěrečnou katarzi úniku hrdinky Chloe z podsvětí zpět k životu.

stepanka_Balcarova_Sextet_foto_martin_zeman_02

Na kombinaci mluveného slova přibližujícího tentokrát kulturu a zvyky jižní Afriky, Keni, Argentiny i Skandinávie s hudbou inspirovanou prvky z těchto kultur byl založený také společný projekt newyorského klávesisty Briana Charetta a jihoafrické zpěvačky a performerky Melanie Scholtz - Homeland. Toto partnerské duo představilo další z novinek letošního festivalového ročníku: expanzi JazzFestu prostřednictvím miniturné jednoho z projektů do tří měst v okolí Brna (letos do Kyjova, Tišnova a Miroslavi). Afro-americké duo se silnými a dlouhodobými vazbami na české prostředí (Brian procestoval Československo jako člen kapely Jazz Celulla Laca Décziho, Melanie zde až donedávna žila a koncertovala s česko-africkou kapelou) se poznalo v Praze na jazzovém workshopu. Dvojici seznámil brněnský basista a dramaturg klubu Stará Pekárna Lukáš Kytnar, který své kolegyni z kapely doporučil výborného klávesistu. Dnes už společně žijí v New Yorku, ale rádi se vracejí. Melanie jako scénáristka projektu vystavěného na mnohonárodnostní inspiraci používá předtočené podkresy originálních skladeb. Při zpěvu využívá looper pro vrstvení vokálů, podobně Brian doplňuje zvuk hammondek různými samply a syntezátory. I tady se povedlo výrazně překročit hranice jazzu jako žánru několika různými směry.

scholtz_melanie_2019_foto_martin_zeman

Snad nejuzavřenějším pánským klubem v rámci jazzu byly až donedávna big bandy (což na JazzFestu potvrdila například výlučně pánská sestava revitalizovaného Svobodova Contrabandu). Ale už ani zde to neplatí dogmaticky. Ssestavu Divergent Connections Orchestra jazzového experimentátora Pavla Zlámala oživila houslistka Anna Neugebauerová a na lepší časy se v tomto směru blýskalo i v sestavě JAMU Jazz Orchestra pedagoga Matúše Jakabčice (saxofonistka Juliana Gazdagová, trumpetistka Martina Hrmelová). Samotný velmi vydařený koncert jazzových nadějí, tedy studentů dosavadní Katedry jazzové interpretace Hudební fakulty JAMU, byl v tomto směru ještě otevřenější. Juliana Gazdagová se představila s altkou také v triu s klavírem a kontrabasem Behul-Gazdagová-Marko a další saxofonistka Michaela Turcerová byla platnou součástí tria (pro změnu s kytarou a bicími) Szabó-Turcerová-Maceček.

michalidesova_sisa_2019_foto_martin_zeman

Jarní program osmnáctého ročníku JazzFestu je historií, přesto na další pokračování nebudeme muset čekat až do jara příštího roku. I na letošek je plánováno několik koncertů Echoes of JazzFest Brno. Program bude odtajněný v červnu. A dramaturgové opatrně naznačili, že i na podzim se v Brně dočkáme výrazné jazzové klavíristky.

Dianne Reeves/ foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více