Letošní Porta v Brně přinesla nové nápady a radost

28. duben 2015, 7:45

Letošní Porta v Brně přinesla nové nápady a radost

Zájem o soutěžení na brněnské Portě letos projevilo takové množství kapel a sólistů, že se akce rozdělila na dvě samostatná kola – brněnské a jihomoravské. Dohromady se představilo přes třicet formací a jednotlivců.

„Folk se dá hrát různým způsobem, může nést různý obsah, různé může být vyznění a přitom to má vždy smysl, je-li autor a interpret skutečnou osobností.“ To jsem psal před rokem v reportáži z jihomoravského kola festivalu Porta. Regionální kolo Porty pro jižní Moravu zaznamenalo výrazné oživení v roce 2013 se změnou pořadatele a s přesunem z Kinokavárny v Černých Polích do Café Práh ve Vaňkovce. Rok 2014 byl pokračováním trendu a rok 2015 prozatím jeho vyvrcholením. Zájem soutěžit v Brně na Portě mimochodem projevilo takové množství kapel a sólistů, že se pořadatel Josef Machát (Josmaart) zasadil o rozdělní akce na dvě samostatná kola – brněnské (pátek 24. dubna) a jihomoravské (sobota 25. dubna). Dohromady se představilo přes třicet formací a jednotlivců. Šanci postoupit dál (do semifinále a finále interpretační soutěže v Řevnicích u Prahy a do semifinále soutěže autorské v Ústí nad Labem) dostali vždy dva a dva soutěžící z každého dne.

Celý dvoudenní maraton (měl jsem tu čest být jako jediný členem porot obou kol) bych shrnul třemi slovy – pestrost, nápady, radost. O tom, že Porta, alespoň viděno z Brna, už dávno není konzervativní přehlídkou trampských písní a country hudby, není třeba diskutovat. Za celé dva dny se představila jedna čistě trampská kapela, neslyšeli jsme žádné country nebo bluegrass a „portovní“ folk klasického střihu byl spíše v menšině. Na pódiu se střídali písničkáři s kapelami. Používal se looper. Zazněla velmi neortodoxní verze Personal Jesus od Depeche Mode s doslovným českým textem podle Google translatoru i punková verze Jolene od Dolly Parton (s textem upraveným stejným způsobem). Objevila se píseň od Islanďanky Björk s doprovodem ukulele. Hrálo se na marimbu i na západoafrickou koru, velmi málo bylo bicích souprav, zato spousta cajónů. Objevilo se blues i kapela se saxofonem a klávesami bez bicích. Nechyběly spirituály v podání a cappella ani docela hlasitý folkrock.

Ani jedna z porot neměla lehkou úlohu. Jak porovnat dokonalou instrumentální hudbu v kombinaci kora a kytara se skvěle sezpívanými vokály? Hodnotit pouze čistotu interpretace, nebo dát přednost novátorství? A brát v potaz, jak se vítězná kapela bude vyjímat ve finále v Řevnicích před možná konzervativnější porotou? K podobným dilematům docházelo i v soutěži autorské. Pitvat se v pravidlech češtiny, v rytmu a přízvucích, nebo upřednostnit formálně méně dokonalý, ale o to silnější básnický obraz? Navíc – co porotce, to subjektivní vnímání hudby i textů. Svědčí o tom fakt, že těsně za branami postupu v autorské soutěži skončil písničkář Josef „Marián“ Kralovič s písní Růža, kterou jsem například já považoval za jednu z nejslabších, které zazněly (naopak s nominací jiných Mariánových textů bych problém neměl).

Nakonec obě poroty – aniž by se na tom explicitně domlouvaly – daly přednost originalitě a kvalitě před spekulováním, kdo může v Řevnicích skutečně zaujmout. V pátek vyhrála a do finále Porty postupuje kapela Acoustic Fields, která vznikla jako akustická verze alternativně-elektronické kapely Narcotic Fields. V sobotu zvítězilo instrumentální duo KoraJungleJazz – tedy kora a kytara. Z druhých míst postupuji do semifinále skupina Nebeztebe, která má rozhodně blíže k funku a hiphopu než k akustickému folku, a bluesoví The Weathemakers. Nebeztebe a The Weathermakers uspěli také v autorské soutěži a spolu s nimi folkrocková Lee Banda se zpěvačkou a autorkou Mijou Peterkovou a původně třebíčský písničkář a cestovatel Ondra Herzán.

Kapel a jednotlivců hodných ocenění jsme však slyšeli mnohem více. Porotě se líbila také neortodoxní kapela Vítr ví (už zmíněné překlady podle Google translatoru), písničkář Filip Drlík, dívčí trio Naslouchej mandarinkám, Hanka Voříšková, skupina Ateliér nebo jihlavští Rendez-fou, loňští vítězové. Ti měli letos mimořádnou smůlu, protože se umístili v autorské i interpretační hranici na prvním nepostupovém místě. Jako autoři zaujali také Petr Kovač a opět Naslouchej mandarinkám. Sám mezi to nejlepší z obou večerů řadím také slovensky zpívající kapelu Soundno (píseň Zlatá rybka považuji za jeden z vrcholů pátečního kola), looperku Hanu Fatamorganu, hudebnici, která si říká Makak, nebo kapelu Kupodivu. Jedno ze svých vůbec nejlepších soutěžních vystoupení odehrála neúnavná skupina Ořešák (píseň Jednou koncem listopadu patřila také k mým favoritům v autorské soutěži). Výbornou slovní hříčkou mě zaujal písničkář Petr Klimeš (Zeptej se karet – míněno želv karet obrovských) a už zmíněné trio Naslouchej mandarinkách mě nadchlo radostí z hudby, která z děvčat doslova tryskala.

Pestrost, nápady, radost. Letošní kolo Porty (vlastně kola dvě) v Brně bylo možná tou nejsilnější a nejpestřejší soutěžní přehlídkou, jakou jsem za dvacet let své redaktorské a publicistické činnosti zažil.

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na Portu dávno nejezdí takové davy jako na konci 80. let. Festival založený v roce 1967 však stále funguje a zdaleka se neomezuje na české finále v Řevnicích u Prahy a na mezinárodní finále a autorskou soutěž v Ústí nad Labem. Porta, to jsou především oblastní kola, která se konají během jara po celé republice. Jihomoravské kolo pořádá od roku 2013 spolek Josmaart v čele s Josefem Machátem. Letošní novinkou je vznik samostatného brněnského kola 24. dubna, den před kolem jihomoravským (obě proběhnou v Café Práh). Díky tomu může do finále interpretační i autorské soutěže postoupit z jižní Moravy více soutěžících než v minulých letech. O brněnské a jihomoravské Portě jsme hovořili s Josefem Machátem.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více