Maďarská vlna Dunaje osvěžila brněnské folklorní vody

Maďarská vlna Dunaje osvěžila brněnské folklorní vody

Od čtvrtka 25. srpna se brněnští diváci mohli už po pětadvacáté vydat na letní folklorní večery neboli zavedenou přehlídku F SCÉNA. Tento malý festival lidové hudby pořádá folklorní sdružení Jánošík Brno. Jako obvykle byl program mezinárodní a regionálně i stylově pestrý. Pokud mluvím o stylu, nemyslím tím, že by se organizátoři dramaturgicky vzdalovali od lidové hudby. Mám na mysli spíše různá pojetí a zpracování lidového materiálu. Od historicky poučené interpretace (někdy také nazývané autentická interpretace) až po vystoupení s vyšší mírou stylizace. Na své si tak přišli diváci různých preferencí.

První večer vystoupili na činoherní scéně Městského divadla Brno hosté z Maďarska. DUNA Művészegyüttes a Göncöl Zenekar neboli Umělecký soubor Dunaj a orchestr Göncöl předvedli své společné vystoupení, které neslo v překladu název Naše láska Kalotaszeg, což je region na území dnešního rumunského Sedmihradska neboli Transylvánie. Žije zde výrazná maďarská, ale i romská menšina. Všechna tři etnika spolu v minulosti vytvořila jedinečnou směs lidové kultury: hmotné i nehmotné.

Na koncertě souboru Duna jsme mohli obdivovat obojí. Nejen živelnou, niternou muziku a tanec, ale i místní kroje. Ty svými barvami a střihy a v mnoha detailech na kloboucích, šátcích, kabátech a sukních ve svém přirozeném prostředí dokonale kontrastují s melancholickou krajinou s pomalu vystupujícími horami v pozadí.

Jako inspiraci si soubor vzal dílo maďarského etnografa a architekta Károly Kóse. Právě jeho bohaté popisy tohoto kraje pomohly vytvořit hodinu a půl dlouhý program, který člověka přenese nejen na jiné místo, ale i do jiné doby. Dobové fotografie a staré videozáznamy místních tanců využili v propracovaných projekcích. Použití dvou projekčních pláten a výborné práce se světlem mě osobně vtáhlo přímo do dění na jevišti, připadala jsem si jeho součástí. Co víc si divák může přát.

Na jejich práci je vidět, že i profesionální soubor může pracovat s lidovým materiálem, aniž by ho musel ohýbat do vyumělkovaných scénických útvarů. I složitější choreografie působily přirozeně.

Ve svých ostatních vystoupeních soubor využívá i kostýmy s lidovými prvky, zde se však naštěstí povětšinou držel krojových předloh podle ikonografických pramenů.

Výkony zejména mužské části účinkujících se dají přirovnat k vrcholně sportovním. Pro oblast jsou typické čapáše vypleskávané do nohou tanečníků a výrazné poskoky, vše s ohromnou silou a důrazem. Ženy jsou zde většinu času v submisivní roli, často se o ně muži třeba jen opírají při vysokých výskocích.

Perlou s perlovou partou ve vlasech byla zpěvačka Kacsó Hanga, krásná a talentovaná žena přednesla písně tak, že člověk měl dojem, že jejím maďarským slovům rozumí. Na konci představení, kdy ji ostatní ženy oblékly svatební kroj s dlouhým šátkem přes hlavu, šlo o mimořádnou podívanou.

Na závěr jsem si nechala Göncöl Zenekar: tito sympatičtí chlapíci hráli jakoby nic. Pokud se zrovna nejedná o píseň táhlou, jsou melodie z oblasti Kalotaszeg ve velmi rychlých tempech. Jim však nedělala žádný problém a stylově se vyrovnali muzikantům na starých videích, které jsme mohli vidět na začátku koncertu.

Maďarsko už řadu let udává tón v jevištním zpracování folkloru. Je dobře, že to pořadatelé F SCÉNY vzali v potaz a jeden špičkový soubor z této země letos pozvali. Maďarské taneční domy se přes Slovensko pomalu dostávají i k nám. Studium historických pramenů, spolupráce s pamětníky, využití současných jevištních možností a spolupráce s odborníky, to vše má svůj význam. Ač je Duna profesionální soubor s jistě výrazně vyšším rozpočtem, na který většina amatérských těles nedosáhne, je jejich způsob práce inspirativní a některé postupy přenositelné i pro amatéry.

Na Moravě se stále držíme zažitých stylizovaných interpretací, ohraných klišé a přikrášlování, které často působí uměle a v podání amatérských souborů trochu zbytečně. Stejně jako v mnoha dalších odvětvích lidského konání i zde platí, že v jednoduchosti je krása. Proč měnit něco, co má svůj nezaměnitelný půvab samo o sobě. Duna na to přišla a dovedla k dokonalosti.

Foto archiv skupiny DUNA

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce