Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Unikátní akce ZUŠ Open představí v úterý 30. května na tisícovku hudebních, tanečních, divadelních a výtvarných prezentací v 280 českých, moravských a slezských městech. Také Brno chystá na zítřek mimořádně bohatý program, jehož vrcholy bude společné pěvecké vystoupení dětí a Magdaleny Kožené na Moravském náměstí či slavnostní koncert festivalu Mozartovy děti v Besedním domě společně s Filharmonií Brno. Brněnská akce je součástí kandidatury města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.

Do prvního ročníku ZUŠ Open, který vzniká z iniciativy a pod patronátem mezzosopranistky Magdaleny Kožené, se zapojilo celkem 355 základních uměleckých škol z celé republiky. Do brněnské části happeningu se velice aktivně vložilo patnáct místních ZUŠ, které připravují pestrý celodenní program po celém městě (podrobně na www.zusopen.cz). Kožená, jako patronka akce a zakladatelka nadačního fondu na podporu ZUŠ, zavítá zítra také do rodného Brna a zúčastní se programu na Moravském náměstí i večerního Májového koncertu Mozartových dětí v Besedním domě.

Během celého odpoledne bude na „Moraváku“ probíhat atraktivní program moderovaný generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a beatboxerem EN.DRUem. Kromě uměleckých čísel na pódiu publikum mj. překvapí kostýmovaný průvod za účasti brněnských umělců nebo třeba veřejná výuka hry na bicí. Na scéně se vystřídají žáci patnácti brněnských ZUŠek s oficiálními hosty a osobnostmi uměleckého života, ve finále pak pódium zaplní stovky žáků brněnských ZUŠ a členů dětských pěveckých sborů. Spolu s Magdalenou Koženou si zazpívají píseň Bílá holuběnko. Díky volně rozdávaným letáčkům, které obsahují text i noty písně, se ke zpěvákům bude moci přidat celé náměstí. Akce je také dalším krokem k podpoře kandidatury města Brna jako „města hudby“ do sítě kreativních měst UNESCO. Diváci i kolemjdoucí mohou v úterý 30. května symbolicky podpořit vstup města do UNESCO svým podpisem, který zvěční na připraveném banneru v areálu parku Moravského náměstí.

Kompletní program brněnského programu ZUŠ Open i náplň celostátního happeningu naleznete na www.zusopen.cz

Výběr z programu ZUŠ Open Brno, úterý 30. 5. 2017, pódium na Moravském náměstí

15:00 – 16:00 hod.

Koncert žáků ZUŠ Universum Orchidea, J. Kvapila, Vranovská, Smetanova, Varhanická, Slunná, Z. Mrkose, F. Jílka a Veveří moderuje En.Dru

15:00 – 16:45 hod.

Výtvarné dílny ZUŠ V. Kaprálové, Veveří a Slunná

veřejná výuka bicích ZUŠ F. Jílka

16:00 – 16:45 hod.

kostýmovaný průvod s hudbou za účasti brněnských umělců vyjde z Moravského náměstí a přes náměstí Svobody se vrátí zpět k hlavnímu pódiu

16:45 – 17:30 hod.

představení kandidatury města do sítě kreativních měst UNESCO za účasti řady významných osobností

taneční číslo Klauni žáků ZUŠ Antonína Doležala a akordeonové číslo žáka Martina Klimeše (ZUŠ Vítězslavy Kaprálové)

17:30 hod.

společný zpěv písně Bílá holuběnko, děti brněnských ZUŠ a dětských pěveckých sborů s Magdalenou Koženou, doprovází cimbálové trio PONK

Cílem zítřejší akce je podpořit a zviditelnit tuzemský vzdělávací systém ZUŠ. Kromě Magdaleny Kožené se happeningu po celé naší vlasti osobně zúčastní dlouhá řada významných uměleckých osobností v čele s generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a garanty jednotlivých oborů ZUŠ: tanečníky Jiřím a Ottou Bubeníčkovými (obor taneční), designérem Maximem Velčovským (obor výtvarný) a režisérkou Alicí Nellis (obor literárně-dramatický). Žáci ZUŠ svým uměním naplní ulice, náměstí, kostely, zámky a parky, ale třeba i zoologickou zahradu, nádraží či nemocnici.

Česká republika disponuje mimořádně kvalitním systémem uměleckého vzdělávání pro žáky základních škol, které v evropském měřítku prakticky nemá obdoby. Právě na podporu jeho výjimečnosti a za účelem jeho zviditelnění vznikl celostátní happening ZUŠ Open. Letošní první ročník se zrodil pod záštitou Magdaleny Kožené a ve spolupráci s hudebním portálem Brno – město hudby.

Brněnská rodačka Magdalena Kožená se coby bývalá žáčka ZUŠ a matka tří dětí dlouhodobě zasazuje o podporu a vývoj kvalitního uměleckého vzdělání. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká Kožená. Právě ona založila nadační fond, jehož cílem je zviditelnit a podpořit systém vzdělávání poskytovaný českými základními uměleckými školami a upozornit širokou veřejnost na jeho jedinečnost. ZUŠ tvoří výjimečné prostředí nejen pro vyhledávání, rozvoj a podporu dětských talentů, ale i pro rozvoj obecné kulturnosti. Spolupatronem fondu je generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Ostatní garanti projektu ZUŠ Open navštíví města napříč republikou: tanečník Otto Bubeníček se vydá do Olomouce, režisérka Alice Nellis navštíví náměstí v Českých Budějovicích, výtvarník a designér Maxim Velčovský bude tvořit s dětmi v Plzni. Všechny tři pak čeká finálový program na náměstí Jiřího z Poděbrad a v kostele Nejsvětějšího srdce Páně na pražských Vinohradech.

ZUŠ Open/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Nejčtenější

Kritika

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více