Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Unikátní akce ZUŠ Open představí v úterý 30. května na tisícovku hudebních, tanečních, divadelních a výtvarných prezentací v 280 českých, moravských a slezských městech. Také Brno chystá na zítřek mimořádně bohatý program, jehož vrcholy bude společné pěvecké vystoupení dětí a Magdaleny Kožené na Moravském náměstí či slavnostní koncert festivalu Mozartovy děti v Besedním domě společně s Filharmonií Brno. Brněnská akce je součástí kandidatury města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.

Do prvního ročníku ZUŠ Open, který vzniká z iniciativy a pod patronátem mezzosopranistky Magdaleny Kožené, se zapojilo celkem 355 základních uměleckých škol z celé republiky. Do brněnské části happeningu se velice aktivně vložilo patnáct místních ZUŠ, které připravují pestrý celodenní program po celém městě (podrobně na www.zusopen.cz). Kožená, jako patronka akce a zakladatelka nadačního fondu na podporu ZUŠ, zavítá zítra také do rodného Brna a zúčastní se programu na Moravském náměstí i večerního Májového koncertu Mozartových dětí v Besedním domě.

Během celého odpoledne bude na „Moraváku“ probíhat atraktivní program moderovaný generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a beatboxerem EN.DRUem. Kromě uměleckých čísel na pódiu publikum mj. překvapí kostýmovaný průvod za účasti brněnských umělců nebo třeba veřejná výuka hry na bicí. Na scéně se vystřídají žáci patnácti brněnských ZUŠek s oficiálními hosty a osobnostmi uměleckého života, ve finále pak pódium zaplní stovky žáků brněnských ZUŠ a členů dětských pěveckých sborů. Spolu s Magdalenou Koženou si zazpívají píseň Bílá holuběnko. Díky volně rozdávaným letáčkům, které obsahují text i noty písně, se ke zpěvákům bude moci přidat celé náměstí. Akce je také dalším krokem k podpoře kandidatury města Brna jako „města hudby“ do sítě kreativních měst UNESCO. Diváci i kolemjdoucí mohou v úterý 30. května symbolicky podpořit vstup města do UNESCO svým podpisem, který zvěční na připraveném banneru v areálu parku Moravského náměstí.

Kompletní program brněnského programu ZUŠ Open i náplň celostátního happeningu naleznete na www.zusopen.cz

Výběr z programu ZUŠ Open Brno, úterý 30. 5. 2017, pódium na Moravském náměstí

15:00 – 16:00 hod.

Koncert žáků ZUŠ Universum Orchidea, J. Kvapila, Vranovská, Smetanova, Varhanická, Slunná, Z. Mrkose, F. Jílka a Veveří moderuje En.Dru

15:00 – 16:45 hod.

Výtvarné dílny ZUŠ V. Kaprálové, Veveří a Slunná

veřejná výuka bicích ZUŠ F. Jílka

16:00 – 16:45 hod.

kostýmovaný průvod s hudbou za účasti brněnských umělců vyjde z Moravského náměstí a přes náměstí Svobody se vrátí zpět k hlavnímu pódiu

16:45 – 17:30 hod.

představení kandidatury města do sítě kreativních měst UNESCO za účasti řady významných osobností

taneční číslo Klauni žáků ZUŠ Antonína Doležala a akordeonové číslo žáka Martina Klimeše (ZUŠ Vítězslavy Kaprálové)

17:30 hod.

společný zpěv písně Bílá holuběnko, děti brněnských ZUŠ a dětských pěveckých sborů s Magdalenou Koženou, doprovází cimbálové trio PONK

Cílem zítřejší akce je podpořit a zviditelnit tuzemský vzdělávací systém ZUŠ. Kromě Magdaleny Kožené se happeningu po celé naší vlasti osobně zúčastní dlouhá řada významných uměleckých osobností v čele s generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a garanty jednotlivých oborů ZUŠ: tanečníky Jiřím a Ottou Bubeníčkovými (obor taneční), designérem Maximem Velčovským (obor výtvarný) a režisérkou Alicí Nellis (obor literárně-dramatický). Žáci ZUŠ svým uměním naplní ulice, náměstí, kostely, zámky a parky, ale třeba i zoologickou zahradu, nádraží či nemocnici.

Česká republika disponuje mimořádně kvalitním systémem uměleckého vzdělávání pro žáky základních škol, které v evropském měřítku prakticky nemá obdoby. Právě na podporu jeho výjimečnosti a za účelem jeho zviditelnění vznikl celostátní happening ZUŠ Open. Letošní první ročník se zrodil pod záštitou Magdaleny Kožené a ve spolupráci s hudebním portálem Brno – město hudby.

Brněnská rodačka Magdalena Kožená se coby bývalá žáčka ZUŠ a matka tří dětí dlouhodobě zasazuje o podporu a vývoj kvalitního uměleckého vzdělání. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká Kožená. Právě ona založila nadační fond, jehož cílem je zviditelnit a podpořit systém vzdělávání poskytovaný českými základními uměleckými školami a upozornit širokou veřejnost na jeho jedinečnost. ZUŠ tvoří výjimečné prostředí nejen pro vyhledávání, rozvoj a podporu dětských talentů, ale i pro rozvoj obecné kulturnosti. Spolupatronem fondu je generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Ostatní garanti projektu ZUŠ Open navštíví města napříč republikou: tanečník Otto Bubeníček se vydá do Olomouce, režisérka Alice Nellis navštíví náměstí v Českých Budějovicích, výtvarník a designér Maxim Velčovský bude tvořit s dětmi v Plzni. Všechny tři pak čeká finálový program na náměstí Jiřího z Poděbrad a v kostele Nejsvětějšího srdce Páně na pražských Vinohradech.

ZUŠ Open/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Velké hlasy a patří brněnské opeře.   více

Představujeme vám nového hudebního Průvodce. Brno získalo téměř před třemi lety prestižní titul Město hudby UNESCO, čímž se zařadilo mezi 46 stejně zaměřených měst z celého světa. Na otázku proč a čím je jeho hudební scéna tak vyjímečná vám možná odpoví jednotlivé díly následujícího seriálu. Autorem celkem devíti kapitol mapujících brněnskou hudební scénu je Boris Klepal. O grafické zpracování a sazbu tištěného průvodce se postarala Barbara Zemčík. Koláže jsou dílem yvanse, anglický překlad realizoval Don Sparling. Od zítřejšího dne najdete na tomto místě pravidelně každý čtvrtek jednu z kapitol Průvodce. Tištěná verze bude v lepších časech zdarma k vyzvednutí v informačním centru TIC Brnovíce

Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Šej-Haj-Hop! Za tímto tajemným pokřikem se skrývá spontánní radost z tancování. Právě proto si ho vybrala jako svůj název nová škola slovenského lidového tance v Brně. Stojí za ní tři přátelé – Michal Janšto, Edita Borščová a Ondrej Mišík, kteří se potkali před několika lety ve VSĽPT Poľana.  více

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Nejčtenější

Kritika

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více