Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

První potlesk nové sezony si umělci z Národního divadla Brno vychutnali pod širým nebem. Největší moravské divadlo totiž stejně jako vloni zahajovalo na sluncem vyhřáté piazzettě před Janáčkovým divadlem. Provizorní rozlehlé jeviště na venkovním schodišti operního domu ovládli sólisté opery a baletu i operní orchestr a sbor. Velké prostranství před Janáčkovým divadlem zase zaplnily stovky postávajících diváků. Podle údajů divadla se počet zájemců, kteří se na více než dvou hodinové ochutnávce ze stávajících i plánovaných inscenací opery i baletu Národního divadla Brno zastavili, vyšplhal přes tisícovku. Počasí i nálada budoucích návštěvníků konvenovaly s programem ve všech aspektech: přípovědi ředitele divadla Martina Glasera i všech tří uměleckých šéfů (Mária Radačovského za balet, Jiřího Heřmana za operu i Martina Františáka za činohru) byly stručné a věcně informativní. Jmenované kvarteto vždy uvádělo jednotlivé bloky s ukázkami z inscenací.

Program koncertu pod širou oblohou moderoval herec činohry NdB Roman Blumaier. Škoda, že si neodpustil tradiční nešvar - zahajoval své promluvy do potlesku publika, takže mu první dvě věty pokaždé nikdo nerozuměl. Koncepce programu kromě dramaturgického plánu letošní sezóny odkazovala i k nadcházejícímu říjnovému 5. ročníku festivalu Janáček Brno, který je s divadlem tradičně pevně svázán.

Procházku operami, balety a koncerty z programu sezóny 2016/2017 odstartoval a také uzavřel orchestr opery pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće s třináctičlennou dechovou sekcí na podestě Allegrettem z Janáčkovy Sinfonietty. Návštěvníci zahajovací koncertní přehlídky tak měli vzácnou příležitost prohlédnout si jindy anonymní tváře členů jednotlivých nástrojových skupin, neboť orchestr nehrál jako tradičně v divadle "v díře", ale pod bílým party stanem vpravo pod podestou. Vyhlášený brněnský operní sbor potvrdil svou třídu hned několika ukázkami: na úvod tradičním úryvkem Proč bychom se netěšili ze Smetanovy Prodané nevěsty, posléze podporou výstupu Jany Hrochové a Romana Hozy v titulních rolích Dvořákovy opery Čert a Káča, dvěma povedenými ukázkami z Purcellova díla Dido a Aeneas i v rozverném převleku za jeptišky ve slibné ochutnávce méně známé Rossiniho opery Hrabě Ory. Odchovanec JAMU barytonista Roman Hoza je novou, slibnou posilou skupiny operních sólistů. Novou posilou a mladou krví je rovněž koloraturní sopranistka Jana Šrejma Kačírková, která si za strhující pěvecké i herecké podání árie Violetty z Verdiho La traviaty po právu vysloužila dlouhý mocný potlesk publika. Operní zpěvačka tak jen potvrdila svou pověst podtrženou dvěma Tháliemi za operní výkon a pro Národní divadlo Brno je nadějí na skutečnou primadonu, kterou brněnská opera doposud postrádala. Populární árii Jásej, skřivánku ze Smetanovy Hubičky zazpívala Marta Reichelová,árií Toscy z opery Giacoma Pucciniho se představila Iveta Jiříková, titulní roli z Pochielliho La Giocondy nabídla v ukázce Daniela Straková-Šedrlová. Odvahu operní dramaturgie předvést návštěvníkům ukázku z moderní světové operní tvorby šlo ocenit při obtížněji uchopitelném představení opery finské autorky Kaiji Saariaho Láska na dálku. Ve francouzském originále ji prezentovala Veronika Hajnová-Fialová.Poněkud vlažné přijetí publikem umocnil i fakt, že svou roli prozatím čte z partitury.

Baletní sólisté - zvláště tanečnice na špičkách - měli na betonovém chodníku piazzetty riskantní a komplikovanou pozici, ale bez výjimky své role zvládli. Pas de deux z Giselle Charlese Adama zatančili Eriko Wakizono a Gregor Giselbrecht, Čajkovského Spící krasavici baletním výstupem připomněli Klaudia Radačovská a Ivan Popov.Komponovaný program vygradoval výbornou spoluprací skvěle dynamicky hrajícího tělesa orchestru s baletní skupinou v úsporné, ale výrazné choreografii populárního Ravelova Bolera.

Propagační oddělení NdB neponechalo nic náhodě: několik informačních stánků i procházející hostesky nabízeli četné informační materiály a propagační předměty, na místě bylo možno zakoupit si jak předplatné kterékoliv abonentní řady, tak i vstupenky na jednotlivá představení. V nabídce byla i akční stokorunová sleva na jakoukoliv operu nebo balet v průběhu sezóny. Program zahajovacího open air koncertu sice v tištěné formě k dispozici nebyl, ale každou jednotlivou aktuální položku programu ohlašovala obrazovka v levém rohu schodiště, dobře viditelná až z přilehlé zastávky tramvaje. Dobrá zkušenost z loňska se Národnímu divadlu Brno zúročila v postupně se tvořící tradici zahajovacího koncertu mimo budovu, mezi lidmi v parku. Její letošní druhé pokračování vyplynulo v sympatickou a dobře promyšlenou pozvánku k návštěvě i pro ty, kteří jen procházeli náhodou kolem. Stačilo jednoduché a sympatické heslo: Těšíme se na vás!

Foto Vít Vaněk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.  více

Jednou za čas na koncertních programech objeví i skladby, které posluchači ještě nemohli ocenit. Ve většině případů tyto premiéry slouží především k okořenění jinak standardního repertoáru večera. Ať už se jedná o zbrusu nové hudební dílo nebo o novodobou premiéru, které předcházelo dlouhé badatelské úsilí v archivu, vše je povětšinou nasazeno po boku letitých klasik. Zazní-li tak například rekonstruovaná symfonie neznámého skladatele období klasicismu, je téměř jisté, že si k ní poslechneme určitě i Mozarta, Beethovena nebo Haydna. Program koncertu brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa s houslovým virtuózem Milanem Paľou, kterým těleso zahájilo svůj koncertní cyklus Slovensko v Brně, však sestával pouze z premiér soudobé hudby.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.  více

Ve čtvrtek 8. února se v prostorách kavárny Era v Černých Polích konalo čtvrté a prozatím poslední pokračování cyklu Folklor a city, ojedinělého spojení osvětové aktivity a folklorní zábavy. Téma úvodní přednášky etnologa Martina Sítka bylo případně aktuální: masopustní tradice v České republice.  více

Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. Podobně i 3fo3 (čti „tři fotři“) jsou také čtyři. K zakládajícím členům skupiny Bombarďák Michalu Daleckému, Jiřímu Jelínkovi a Filipu Nebřenskému se jako d’Artagnan přidal Matěj Pospíšil. Jinak však zůstává vše při starém. Bombarďák – respektive textař Jiří Jelínek – promlouvá k dětem dynamickým jazykem plným módních i moderních výrazů. Na ploše velmi krátkých písní (průměrná stopáž pod dvě minuty) dokáže rozehrát vtipné příběhy plné slovních hříček i situačního humoru. Jedna píseň navazuje na druhou většinou v rychlém tempu, vedle zpěvu se zde poměrně často i mluví, stírá se zde tedy hranice mezi písní a divadelním skečem, ale vše dokonale zapadá do sebe.  více

V brněnském Konventu Milosrdných bratří proběhl v pátek 2. února úvodní koncert letošního festivalu iberoamerické kultury Ibérica. Flamencový zpěv vokalistky Rocio Márquez se v něm potkal s virtuózním pojetím hráče na violu da gamba Fahmi Alqhai.  více

Město Brno je ideálním podhoubím pro mnoho soudobých hudebních projektů. Festival Expozice nové hudby, Moravský podzim nebo i řadové koncerty větších či menších hudebních těles mají nezřídka jedno společné – programovou snahu o uvádění nových a dosud neslyšených děl. V brněnském kulturním kvasu však zaujímá v tomto směru nepopiratelnou vedoucí pozici Brno Contemporary Orchestra pod uměleckým vedením Pavla Šnajdra. Již z názvu ansámblu je patrné, že stěžejní místo v jeho repertoáru zaujímají právě díla soudobých autorů. Přesto že by se mělo jednat o jednu z nejušlechtilejších a nejdůležitějších služeb milovníkům hudby, poloprázdný sál Besedního domu tomu nasvědčoval jen stěží. Nezájem publika o novou hudbu a mladé autory je smutný a skličující. Na druhou stranu je potřeba pokárat i orchestr samotný – z hlediska sebeprezentace dovedou zapracovat lépe i studentské orchestry.  více

Čtvrtý koncert komorního cyklu Spolku přátel hudby nabídl posluchačům průřez repertoárem skladatelů První vídeňské školy. V programu večera však díla pojilo nejen stylové zařazení ale také obsazení skladeb. Koncert byl totiž věnován výhradně klavírním triům Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. V brněnském Besedním domě díla předneslo hudební těleso Lobkowicz trio, které tvoří houslista Jan Mráček, violoncellista Ivan Vokáč a klavírista Lukáš Klánský.  více

Kongresové centrum brněnského výstaviště v sobotu 27.1. hostilo již 68. ročník Slováckého plesu. Organizátorem této akce je brněnský Slovácký krúžek, který se řadí k nejstarším stále fungujícím folklorním souborům v České republice. Založen byl v roce 1908 za účelem setkávání studentů z Moravského Slovácka.  více

Písňové hity jako Stayin´Alive, Night Fever či How Deep Is Your Love ve vynikajícím pěveckém provedení, dále výtečně postavená i odtančená choreografie v nablýskaném kostýmovém disco muzikálu a tři mimořádné výkony v hlavních rolích. To vše jsou devízy nového brněnského muzikálu Horečka sobotní noci. V Městském divadle Brno jej nastudoval režisér Stanislav Moša.  více

Brno je město plné kontrastů. Již krátká procházka po jeho centru odhalí kuriózní protiklady: pasáž Rozkvět vedle Domu pánů z Lipé nebo obchodní dům Omega zasazený do historického centra jsou zářnými příklady. I brněnská filharmonie staví své hudební produkce na kontrastu starého s novým. Nejednou jsem chválil svěží dramaturgii koncertů, která sahá k protikladným hudebním dílům a uvádí kombinace skladeb, které jinak vedle sebe většinou nemají šanci zaznít. V případě koncertu nazvaném Romantické pohádky ze středy 24. ledna se však dramaturgové drželi při zemi. Neobjevily se žádné nenadále disonance nebo nástrojové kombinace a ani hudební jazyk nijak zvláště nevybočoval z umírněných konvencí. Nemáme však pouze protiklady starého a nového, známého a neznámého, ale naneštěstí také kvalitního a nekvalitního a v neposlední řadě i zajímavého a nezajímavého.  více

Cimbál je nástroj, který si většina z nás spojuje s lidovou hudbou. Může za to zejména dlouhá tradice cimbálových muzik, které se v průběhu 20. století začaly na území Moravy postupně prosazovat.  více

Již po šesté představil balet Národního divadla Brno nadějné choreografy z vlastních řad. V divadle Reduta měl včera premiéru další ročník raritního projektu s názvem Choreografické ateliéry. V devíti mini inscenacích se představili sólisté a členové souboru vlastními choreografiemi.  více

Když se řekne „řecká píseň“, někdo si vybaví Děti z Pirea v podání Yvetty Simonové a Milana Chladila (nebo ještě starší verzi Evy Martinové a Karla Dudy). O něco blíže k současnosti stojí Martha a Tena Elefteriadu, které i v sezóně 2018 stále koncertují a navíc pořádají kurzy řeckých tanců. Sestry, které se vedle řecké hudby pohybovaly na poli rocku i popu (a Marthino album Kresby tuší je skvostné), podle mladého brněnského autora a hudebníka Jannise Morase „připravily cestu“ nové generaci řeckých interpretů. V Brně v současné době funguje několik kapel zpívajících řecky a přitom se ústřední postavou této muzikantské komunity stává právě Jannis, jeden ze tří hudebně aktivních bratrů Morasových. Se svým otcem hrají všichni tři ve skupině I Parea, Jannis se věnuje stylu rebetiko v kapele Anatoli a vedle toho má svou autorskou kapelu Jannis Moras & banda. V ní mu vedle bratrů Alexise (baskytara) a Markose (bicí) dělají společnost dvě mladé dámy – Iva Oulehlová (flétny, klarinet) a Zuzana Mitrengová (zpěv). Jannis Moras & banda sice modulací vokálů, harmoniemi a samozřejmě texty v pro nás exotické řečtině tradiční hudbu připomene, ale ve skutečnosti se jedná o folkrockovou kapelu, která hraje výhradně písně svého kapelníka. A Jannis Moras je momentálně jedním z nejzajímavějších brněnských písničkářů.  více