Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

První potlesk nové sezony si umělci z Národního divadla Brno vychutnali pod širým nebem. Největší moravské divadlo totiž stejně jako vloni zahajovalo na sluncem vyhřáté piazzettě před Janáčkovým divadlem. Provizorní rozlehlé jeviště na venkovním schodišti operního domu ovládli sólisté opery a baletu i operní orchestr a sbor. Velké prostranství před Janáčkovým divadlem zase zaplnily stovky postávajících diváků. Podle údajů divadla se počet zájemců, kteří se na více než dvou hodinové ochutnávce ze stávajících i plánovaných inscenací opery i baletu Národního divadla Brno zastavili, vyšplhal přes tisícovku. Počasí i nálada budoucích návštěvníků konvenovaly s programem ve všech aspektech: přípovědi ředitele divadla Martina Glasera i všech tří uměleckých šéfů (Mária Radačovského za balet, Jiřího Heřmana za operu i Martina Františáka za činohru) byly stručné a věcně informativní. Jmenované kvarteto vždy uvádělo jednotlivé bloky s ukázkami z inscenací.

Program koncertu pod širou oblohou moderoval herec činohry NdB Roman Blumaier. Škoda, že si neodpustil tradiční nešvar - zahajoval své promluvy do potlesku publika, takže mu první dvě věty pokaždé nikdo nerozuměl. Koncepce programu kromě dramaturgického plánu letošní sezóny odkazovala i k nadcházejícímu říjnovému 5. ročníku festivalu Janáček Brno, který je s divadlem tradičně pevně svázán.

Procházku operami, balety a koncerty z programu sezóny 2016/2017 odstartoval a také uzavřel orchestr opery pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće s třináctičlennou dechovou sekcí na podestě Allegrettem z Janáčkovy Sinfonietty. Návštěvníci zahajovací koncertní přehlídky tak měli vzácnou příležitost prohlédnout si jindy anonymní tváře členů jednotlivých nástrojových skupin, neboť orchestr nehrál jako tradičně v divadle "v díře", ale pod bílým party stanem vpravo pod podestou. Vyhlášený brněnský operní sbor potvrdil svou třídu hned několika ukázkami: na úvod tradičním úryvkem Proč bychom se netěšili ze Smetanovy Prodané nevěsty, posléze podporou výstupu Jany Hrochové a Romana Hozy v titulních rolích Dvořákovy opery Čert a Káča, dvěma povedenými ukázkami z Purcellova díla Dido a Aeneas i v rozverném převleku za jeptišky ve slibné ochutnávce méně známé Rossiniho opery Hrabě Ory. Odchovanec JAMU barytonista Roman Hoza je novou, slibnou posilou skupiny operních sólistů. Novou posilou a mladou krví je rovněž koloraturní sopranistka Jana Šrejma Kačírková, která si za strhující pěvecké i herecké podání árie Violetty z Verdiho La traviaty po právu vysloužila dlouhý mocný potlesk publika. Operní zpěvačka tak jen potvrdila svou pověst podtrženou dvěma Tháliemi za operní výkon a pro Národní divadlo Brno je nadějí na skutečnou primadonu, kterou brněnská opera doposud postrádala. Populární árii Jásej, skřivánku ze Smetanovy Hubičky zazpívala Marta Reichelová,árií Toscy z opery Giacoma Pucciniho se představila Iveta Jiříková, titulní roli z Pochielliho La Giocondy nabídla v ukázce Daniela Straková-Šedrlová. Odvahu operní dramaturgie předvést návštěvníkům ukázku z moderní světové operní tvorby šlo ocenit při obtížněji uchopitelném představení opery finské autorky Kaiji Saariaho Láska na dálku. Ve francouzském originále ji prezentovala Veronika Hajnová-Fialová.Poněkud vlažné přijetí publikem umocnil i fakt, že svou roli prozatím čte z partitury.

Baletní sólisté - zvláště tanečnice na špičkách - měli na betonovém chodníku piazzetty riskantní a komplikovanou pozici, ale bez výjimky své role zvládli. Pas de deux z Giselle Charlese Adama zatančili Eriko Wakizono a Gregor Giselbrecht, Čajkovského Spící krasavici baletním výstupem připomněli Klaudia Radačovská a Ivan Popov.Komponovaný program vygradoval výbornou spoluprací skvěle dynamicky hrajícího tělesa orchestru s baletní skupinou v úsporné, ale výrazné choreografii populárního Ravelova Bolera.

Propagační oddělení NdB neponechalo nic náhodě: několik informačních stánků i procházející hostesky nabízeli četné informační materiály a propagační předměty, na místě bylo možno zakoupit si jak předplatné kterékoliv abonentní řady, tak i vstupenky na jednotlivá představení. V nabídce byla i akční stokorunová sleva na jakoukoliv operu nebo balet v průběhu sezóny. Program zahajovacího open air koncertu sice v tištěné formě k dispozici nebyl, ale každou jednotlivou aktuální položku programu ohlašovala obrazovka v levém rohu schodiště, dobře viditelná až z přilehlé zastávky tramvaje. Dobrá zkušenost z loňska se Národnímu divadlu Brno zúročila v postupně se tvořící tradici zahajovacího koncertu mimo budovu, mezi lidmi v parku. Její letošní druhé pokračování vyplynulo v sympatickou a dobře promyšlenou pozvánku k návštěvě i pro ty, kteří jen procházeli náhodou kolem. Stačilo jednoduché a sympatické heslo: Těšíme se na vás!

Foto Vít Vaněk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Multižánrový festival letos přivítal desítky umělců z domova i zahraničí a více než 16 000 diváků. Druhý srpnový víkend se Brno rozeznělo hudbou doslova na každém rohu. Na několika pódiích se vystřídali umělci různých žánrů od jazzu, folkloru, klasiky, rocku po balkan, pouliční divadlo a mimořádný bezuliční busking. Brno navštívil i nový cirkus. Francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés vystoupil hned třikrát a roztleskal celé šapitó.  více

Jazzový kontrabasista Vincenc Kummer loni oslavil 75. narozeniny. Při té příležitosti připravil knihu, v níž shrnuje svůj umělecký i osobní život.  více

Desítky účinkujících největšího letního festivalu moravské metropole Maraton hudby Brno jsou připraveny ke startu. Druhý srpnový víkend Brno zaplaví hudba doslova všech žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční tzv. bezuliční busking. Hudební program ozdobí exkluzivní trojice představení nového cirkusu, chybět neubude pouliční divadlo, kouzelník či unikátní akrobatický heliový balón. To vše a ještě více od 11. do 13. srpna. v Brně. Nezapomeňte na již tradiční hudebně-maratonské heslo: Není důležitá rychlost; především si dobře rozvrhněte síly, abyste si toho užili co nejvíce!  více

Folkové prázdniny v Náměšti nejsou „jen“ navýsost hudebním festivalem. Jsou také světem, v němž se uskutečňují vize. Vize dramaturgické i umělecké. Jsou světem, kde se člověk může ledasčemu naučit, ledasco se dozvědět, s ledaským se setkat. Kromě hudby, jež je těžištěm festivalu, jsou Folkovky bohatou přehlídkou dílen (výtvarných, řemeslných, hudebních, tanečních a dalších), filmů (o muzikantech a jejich osudech) a přednášek (Kolokvium).  více

Existují hudební festivaly fádní, vcelku zajímavé, velmi zajímavé, skvělé… a Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Festival výjimečný nejen svou žánrovou šíří (folk v názvu klame, jak pravidelní návštěvníci věcí), tak zejména promyšlenou koncepcí s mnoha přesahy nejen hudebními. Každý ročník festivalu má své téma. Každý den má své téma. Na hlavním pódiu se střídají české legendy s kapelami ze světa, které v Česku hrají úplně poprvé. A pódium v náměšťském zámeckém parku (případně v blízké jízdárně, prší-li) zažívá každý rok několik premiér, mimořádných projektů, neopakovatelných hudebních setkání. A kromě toho patří k „Folkovkám“ desítky, ba stovky nejrůznějších výtvarných, hudebních a lecjakých jiných dílen, dvoudenní odborné kolokvium, méně vážné rozpravy o hudbě nebo open scéně, v jejímž rámci se na řadu dostane i český folk.  více

Zatímco s kapelou The Fireballs hraje rokenrol a v B-Side Bandu přijde do styku s tradičním i moderním mainstreamovým jazzem i s úpravami popových hitů, v několika svých vlastních projektech se klarinetista a saxofonista Pavel Zlámal věnuje improvizované hudbě. Vystupuje sám, v duu, v komorních uskupeních, ale tak s většími ansámbly. Právě vydal nové CD v roli dirigenta improvizačního tělesa Divergent Connections Orchestra. A tato živá nahrávka byla hlavním tématem našeho rozhovoru.  více

Chrámové mysterium i vizualizovaný koncert. Obojí charakteristika je přítomna v projektu Hudebního festivalu Znojmo s názvem Příběh o Kristu, v umělecky silném pojetí oživujícím dílo Heinricha Schütze. Na programu je po čtvrteční premiéře v reprízách ještě 22. a 23. července.  více

V Náměšti nad Oslavou na Folkových prázdninách 2017 vystoupí mimo jiné dvě výrazné skupiny z Dánska. V pondělí 24. července to bude instrumentální uskupení Dreamers’ Circus a ve čtvrtek 27. července kvarteto Nordens Tone. To tvoří tři jazzoví hudebníci (piano, kontrabas, saxofon) a zpěvačka Jullie Hjetland, která zpívá v osmi různých severských jazycích. A právě s ní jsme telefonicky hovořili.  více

Textařka a zpěvačka Lada Šimíčková a skladatel a hudebník (jinak též písničkář) Ivo Cicvárek vydali po pěti letech druhé společné album. Kolekce Hotel v tiché ulici z roku 2012 tak nezůstala jednorázovým projektem. Bereme-li druhé album jako příslovečný prubířský kámen, obstálo duo na výbornou. Pět let je doba dostatečně dlouhá na nashromáždění nového materiálu a písně, které se nakonec na třičtvrtěhodinový výběr dostaly, mají šanci stát se veřejnými, jakkoli název alba hlásá něco jiného.  více

Každý, kdo tuší o The Plastic People of the Universe víc než jen to, že to byla „zakázaná“ skupina, ví, že se její hudba na přelomu 70. a 80. let po formální stránce vymykala tehdy běžné rockové produkci. Slavné pásmo Pašijové hry velikonoční na biblický text promlouvalo neklidným hudebním jazykem, mělo daleko k líbivosti a svou naléhavosti podtrhovalo zvolené téma. I to, že „Plastici“ texty v krásné archaické češtině spíše křičeli a volali, než zpívali, mělo své opodstatnění a korespondovalo to se zvoleným tématem. „Pašije“ však byly pouze jednou z rozsáhlých suit té doby. Dalšími byly Jak bude po smrti na texty Ladislava Klímy a konečně Co znamená vésti koně s vlastními texty Vratislava Brabence a v jednom případě Pavla Zajíčka a s hudbou Milana Hlavsy. Protože byli Plastic People v té době (1980) v hledáčku StB, zinscenovali v pražské hospodě U dvou slunců hádku, z níž mělo být zřejmé, že se skupina rozpadla. Současně se však připravovali na utajovaný koncert, který byl dvakrát odložen, mělo se jeho předpokládané dějiště, až nakonec proběhl v Kerharticích u České Kamenice. Samotní hudebníci dostali přesné instrukce o místě až během cesty. Jediné koncertní uvedení pásma začalo ve 14.00 a o dvě hodiny později se hosté už začali nenápadně rozjíždět. Takto historii nastiňuje v bookletu nového alba znalec a životopisec Plastic People Jaroslav Riedel.  více

Zaznamenal jsem v poslední době několik nových písní nebo celých alb o Brně. Roman Horký z Kamelotu vzpomíná na dětství (Nad Černými Poli), skupina Pozdní sběr má své Věže Petrova, Folk Team přišel s písní V brněnským Bronxu, akordeonistka Klára Veselá o svém městě zpívá v písni Tango. Aleš Pilgr ze skupiny Květy tvrdí, že nové album Komik do půl osmé je „plné centra Brna“ a konceptuální album o Brně připravuje skupina Nevermore & Kosmonaut. Brněnských reálií je plné také nové – a vlastně první oficiální – album projektu Low End Band, za kterým stojí hudebník a novinář Vít Kouřil, šéfredaktor ekologického časopisu Sedmá generace. Vít sice pochází z vesnice na Hodonínsku, ale od studií na Masarykově univerzitě působí v Brně a toto město utvářelo jeho nejen hudební vkus. Ostatně ve svých textech zmiňuje jako referenční body (prodejnu) Indies, „Moravák“ nebo Starou Pekárnu.  více

Jubilea nejen na podiích přinášejí potřebu ohlédnout se zpět. V případě londýnských Placebo to platí dvojnásob, protože se v Brně vrátili k písním, kterým se na živo dlouhodobě vyhýbali. Svůj slib dodrželi a potěšili brněnské výstaviště dvouhodinovou průřezovou show.  více

Vynikající moravský cimbalista Dalibor Štrunc (1966) vyšel z folklorního prostředí na Valašsku a po absolutoriu brněnské konzervatoře prošel celou řadou muzikantských angažmá – od klasické hudby přes folklor až po dlouholeté členství ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Je tomu už neuvěřitelných pětadvacet let, co zformoval skupinu s názvem Cimbal Classic, v níž začal postupně uplatňovat své autorské představy nejen muzikantské, ale i písničkářské. Cimbal Classic se od té doby stal stálicí naší folkové scény a svébytným pojmem. Letos své výročí oslaví novým CD a řadou koncertů.  více

Pondělní koncert dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae na nádvoří boskovického zámku představil tradiční portugalskou písňovou formu – fado. Festivalové téma La voce - Hlas se tak inspirovalo jedinečným, osobitým hudebním stylem, který si vystačí s úsporným hudebním doprovodem; prezentuje totiž silně emotivní, takřka fyzický prožitek sdělitelný i přes jazykovou bariéru. Tak jej prezentovala čtveřice zpěváků a hudebníků, kteří se v tuzemsku představili vůbec poprvé.  více

Brněnské kolo, tedy nová hudební komedie z produkce Městského divadla Brno, se přikutálelo do Biskupského dvora. Titul je dalším autorským příspěvkem v sérii zdejších open air představení, které využívají magické kulisy komplexu historických budov s katedrálou v pozadí. Zábavná šaráda spojuje historická fakta i místní legendy s muzikou a s fantaskní pohádkovou story. A jak už tak tak u podobných inscenací bývá, někdy je výsledek zábavnější a jindy méně.  více