Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu pod širým nebem

První potlesk nové sezony si umělci z Národního divadla Brno vychutnali pod širým nebem. Největší moravské divadlo totiž stejně jako vloni zahajovalo na sluncem vyhřáté piazzettě před Janáčkovým divadlem. Provizorní rozlehlé jeviště na venkovním schodišti operního domu ovládli sólisté opery a baletu i operní orchestr a sbor. Velké prostranství před Janáčkovým divadlem zase zaplnily stovky postávajících diváků. Podle údajů divadla se počet zájemců, kteří se na více než dvou hodinové ochutnávce ze stávajících i plánovaných inscenací opery i baletu Národního divadla Brno zastavili, vyšplhal přes tisícovku. Počasí i nálada budoucích návštěvníků konvenovaly s programem ve všech aspektech: přípovědi ředitele divadla Martina Glasera i všech tří uměleckých šéfů (Mária Radačovského za balet, Jiřího Heřmana za operu i Martina Františáka za činohru) byly stručné a věcně informativní. Jmenované kvarteto vždy uvádělo jednotlivé bloky s ukázkami z inscenací.

Program koncertu pod širou oblohou moderoval herec činohry NdB Roman Blumaier. Škoda, že si neodpustil tradiční nešvar - zahajoval své promluvy do potlesku publika, takže mu první dvě věty pokaždé nikdo nerozuměl. Koncepce programu kromě dramaturgického plánu letošní sezóny odkazovala i k nadcházejícímu říjnovému 5. ročníku festivalu Janáček Brno, který je s divadlem tradičně pevně svázán.

Procházku operami, balety a koncerty z programu sezóny 2016/2017 odstartoval a také uzavřel orchestr opery pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće s třináctičlennou dechovou sekcí na podestě Allegrettem z Janáčkovy Sinfonietty. Návštěvníci zahajovací koncertní přehlídky tak měli vzácnou příležitost prohlédnout si jindy anonymní tváře členů jednotlivých nástrojových skupin, neboť orchestr nehrál jako tradičně v divadle "v díře", ale pod bílým party stanem vpravo pod podestou. Vyhlášený brněnský operní sbor potvrdil svou třídu hned několika ukázkami: na úvod tradičním úryvkem Proč bychom se netěšili ze Smetanovy Prodané nevěsty, posléze podporou výstupu Jany Hrochové a Romana Hozy v titulních rolích Dvořákovy opery Čert a Káča, dvěma povedenými ukázkami z Purcellova díla Dido a Aeneas i v rozverném převleku za jeptišky ve slibné ochutnávce méně známé Rossiniho opery Hrabě Ory. Odchovanec JAMU barytonista Roman Hoza je novou, slibnou posilou skupiny operních sólistů. Novou posilou a mladou krví je rovněž koloraturní sopranistka Jana Šrejma Kačírková, která si za strhující pěvecké i herecké podání árie Violetty z Verdiho La traviaty po právu vysloužila dlouhý mocný potlesk publika. Operní zpěvačka tak jen potvrdila svou pověst podtrženou dvěma Tháliemi za operní výkon a pro Národní divadlo Brno je nadějí na skutečnou primadonu, kterou brněnská opera doposud postrádala. Populární árii Jásej, skřivánku ze Smetanovy Hubičky zazpívala Marta Reichelová,árií Toscy z opery Giacoma Pucciniho se představila Iveta Jiříková, titulní roli z Pochielliho La Giocondy nabídla v ukázce Daniela Straková-Šedrlová. Odvahu operní dramaturgie předvést návštěvníkům ukázku z moderní světové operní tvorby šlo ocenit při obtížněji uchopitelném představení opery finské autorky Kaiji Saariaho Láska na dálku. Ve francouzském originále ji prezentovala Veronika Hajnová-Fialová.Poněkud vlažné přijetí publikem umocnil i fakt, že svou roli prozatím čte z partitury.

Baletní sólisté - zvláště tanečnice na špičkách - měli na betonovém chodníku piazzetty riskantní a komplikovanou pozici, ale bez výjimky své role zvládli. Pas de deux z Giselle Charlese Adama zatančili Eriko Wakizono a Gregor Giselbrecht, Čajkovského Spící krasavici baletním výstupem připomněli Klaudia Radačovská a Ivan Popov.Komponovaný program vygradoval výbornou spoluprací skvěle dynamicky hrajícího tělesa orchestru s baletní skupinou v úsporné, ale výrazné choreografii populárního Ravelova Bolera.

Propagační oddělení NdB neponechalo nic náhodě: několik informačních stánků i procházející hostesky nabízeli četné informační materiály a propagační předměty, na místě bylo možno zakoupit si jak předplatné kterékoliv abonentní řady, tak i vstupenky na jednotlivá představení. V nabídce byla i akční stokorunová sleva na jakoukoliv operu nebo balet v průběhu sezóny. Program zahajovacího open air koncertu sice v tištěné formě k dispozici nebyl, ale každou jednotlivou aktuální položku programu ohlašovala obrazovka v levém rohu schodiště, dobře viditelná až z přilehlé zastávky tramvaje. Dobrá zkušenost z loňska se Národnímu divadlu Brno zúročila v postupně se tvořící tradici zahajovacího koncertu mimo budovu, mezi lidmi v parku. Její letošní druhé pokračování vyplynulo v sympatickou a dobře promyšlenou pozvánku k návštěvě i pro ty, kteří jen procházeli náhodou kolem. Stačilo jednoduché a sympatické heslo: Těšíme se na vás!

Foto Vít Vaněk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více

Hudební retro komedie Viki kráčí za štěstím, jak ji v premiéře uvedlo Městské divadlo Brno, je na mnoho způsobů zpáteční cestou v čase. Diváka vrací ke tvorbě z autorské dílny Milan Uhde, Miloš Štědroň, kterou nyní výrazně doplnil hudební skladatel Karel Cón. Jde navrch o exkurz k reálnému příběhu, který se odehrál na přelomu 60. a 70. let či swingové muzice kralující éře sladkých sixities. A před publikem nyní navrch defiluje bezmála stejný tvůrčí tým v čele s režisérem Jurajem Nvotou, který se před pěti lety představil na stejném jevišti divákům s romantickým muzikálem Divá Bára.  více

Festival Jazzfest se blíží ke konci a po osvěžení z české a evropské scény přišla na řadu nefalšovaná, téměř bluesová americká klasika. Dvaasedmdesátiletý velikán Steve Gadd dorazil do Brna s kytaristou Michaelem Landauem, baskytaristou Jimmy Johnsonem, trumpetistou Waltem Fowlerem a za piano a Fender rhodes zasedl Kevin Hayes.  více

S trumpetistou, aranžérem a kapelníkem brněnského bigbandu B-Side Band jsme hovořili u příležitost 10 let tohoto pozoruhodného orchestru. B-Side Band své narozeniny oslavil mimo jiné třemi koncerty v brněnském Sono Centru.  více

Defilé evropských i světových saxofonistů, které nabídl letošní ročník festivalu Jazzfest Brno, stylově uzavřeli virtuózní technici a invenční autoři propojující různá odvětví jazzu – uznávaný rakouský sideman i sólista Harald Harry Sokal se svým triem Groove a newyorská legenda Chris Potter, který v čele svého Quartetu na pódium Sono Centra uvedl svůj nejnovější projekt – album The Dreamer Is a Dream.  více

Tak jako loni, i letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s podtitulem svědectví, uzavírala Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno. Kostel sv. Janů na Minoritské ulici rozzářilo dílo hlavnímu tématu festivalu velmi blízké – příběh Pavla z Tarsu v podobě Mendelssohnova oratoria Paulus.  více

Klasický balet Spiaca krásavica v štyroch častiach (prológ a tri dejstvá) od Petra Iljiča Čajkovského uviedol balet Národného divadla Brno na javisku Mahenovho divadla.  více

V týdnu před velikonočními svátky přehlídka JazzFest postoupila do druhé poloviny. Další řadu koncertů propojujících různé jazzové formy a formace oscilující od tradice přes jazzrock k funku odstartoval večer brněnských a pražských jazzových legend v CED Husa na provázku a posléze dvojkoncert tria kytaristy Jiřího Šimka a hvězdného Poogie Bell Bandu s nepřehlédnutelným (a nepřeslechnutelným) frontmanem za bicí soupravou.  více

Antonín Fajt je syn zpěvačky a houslistky Ivy Bittové a bubeníka Pavla Fajta. I když hostuje na nejnovějším albu At Home skupiny Iva Bittová & Čikori, není to žádné protekční dítě. K vlastnímu hráčskému a skladatelskému stylu se sám propracoval a propřemýšlel. Má možnost srovnávat dětství strávené na Moravě s posledními deseti lety za oceánem. A protože jej baví propojovat hudební aktivity například s kulinářským uměním nebo s léčivými účinky umění, není náš rozhovor zdaleka jen o muzice.  více

Brněnská rodačka Magdalena Kožená natočila spolu s režisérkou Alicí Nellis reklamní spot pro celostátní happening základních uměleckých škol ZUŠ Open. Jeho první ročník proběhne v úterý 30. května 2017 po celé republice za účasti 355 škol. K patronce projektu ZUŠ Open Magdaleně Kožené se slavná česká režisérka připojila jako garant za literárně-dramatický obor na uměleckých školách. Obě dvě umělkyně navštíví v den konání happeningu vybrané akce.  více

Zařazením Patricie Barber do koncertní série Národního divadla Brno plnil dramaturg Filip Haberman sny nejen sobě. Neokoukaný klenot americké jazzové scény naplnil Mahenovo divadlo posluchači a přinesl velkolepý hudební zážitek. Jako by tento divadelní prostor byl předurčen pro konání tohoto koncertu. Divadelní sál podtrhnul zpěvaččinu vznešenost, ale zároveň dokázal vytvořit komorní, téměř klubové, prostředí. Tentokrát Patricia Barber přicestovala do Čech z rodného Chicaga v triu s mladými muzikanty - kontrabasistou Patrickem Mulcahym a bubeníkem Natem Friedmanem.  více