Něco o hudbě brněnské II.

Něco o hudbě brněnské II.

Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován spolku „Vesna“.

Jsme ve velké dvoraně Besedního domu, kdež hlučný koncert uspořádán. Jen pořád o vlasti od Pally, přednese smíšený sbor, stojí na pořádku. Podium jest již pěvci naplněno, vpředu stojí dámy v počtu obstojném, vzadu páni v čísle nepoměrném. Zpěv započal.

Prozatím opomenu se zmíniti o skladbě a přejdu k provozování: k výkonu, kterým skladba slyšitelnou se stává. Každé dílo hudební skládá se z melodických, harmonických, časoměrných, zvučných a barvitých tvarů, které se vzájemně obmezují a doplňují, provozování, má-li úplným slouti, nutně se vztahovati musí ke všem jmenovaným tvarům. Od výkonu toho žádáme, by byl předně silným, dokonalým: proto u melodického tvaru každý stupeň má býti pevně nasazen a dodržen nezaměnitelným ohledem výšky; u harmonického každý člen souzvuku stejnou silou a mohutností má vynikati; u časoměrného: doba znění každého tónu má ve všech hlasích od prvého až do posledního okamžiku jak naznačeno vyplněna býti; u zvučného: každému forte sluší co mladému hromu vystoupiti, každému pianu něžností a útlostí překvapovati ap.; u barvitého: mají barvitost sopránová, altová, tenorová a basová u největší vytříbenosti vystupovati.

Dokonalosti by se nevyhovělo, když by kupř. leckterý hlas „plaval“, když by jednotlivé zvuky všemu na světě se podobaly jen ne souzvuku, když by ten, buď onen pán neb dáma, tak dlouho tón dodržel neb dodržela, jak dlouho se jemu neb jí zlíbí, když by se namístě vytříbených, cvičených barvitostí kvikot ozýval ap. – Provozování má býti též správné; chybným by slulo, když by se jinak zpívalo, než napsáno stojí; má též jednotě odpovídati: to by se nedělo, jestli by pro „chybu“ uprostřed z počátku začíti se muselo. Avšak význačnost jest nejdůležitějším požadavkem u provozování. Nutné jest to hlavně při zpěvu, neboť v každé zpěvné skladbě jest stálé tření živlů, z kterých se skládá: hudebního a básnického. Provozování hraje velikou úlohu, buď dopřává tomu, neb onomu krátké vlády, tj. buď staví hudbu nad slova, pak slova vyznačují hudbu, neb slova jsou důležitější, pak jest hudba služkou a vyznačuje či nápodobí to, co slova povídají. Veškeré nápodobení slov hudbou potahovati se může toliko ku časomíře neb zvučnosti; z toho následuje, že krutou chybou by bylo, cupati takt od počátku do konce, neohlížeje se na to, zdali slova nežádají povolnější pohyb neb zrychlený!

František MarešProvozování dokonalé, správné, jednotné a význačné sluje klasickým. Tím hlavně nésti se má činnost našich spolků! Ti, sice jen ti, kteří se snaží tvořiti klasické provozování, jsou umělci. – Dokončil se zpěv. Ptáme se: bylo to umělecké provozování? Nebylo! Vždyť se tleská o překot –? Co to za úsudek chybný, co to za vzdělání umělecké? Proč se nepoví pravda do očí, vy zpíváte nedobře! – proč se to nevyřkne? Proč se hejčká chybný směr? Snad proto, že tam dámy účinkují? Či dokážou ty krásné a půvabné zjevy tak unésti slavné publikum, že neví, čemu vlastně tleská? To déle ve prospěch umění trvati nemá, nesmí. Těm, jimž ještě z upřímna srdce jde snaha o rozkvět umění a spolků, těm má to býti svatou povinností starati se o spravedlivější posouzení! Však dosti; co to za příčiny, že tak slabě provozováno? Spolek „Vesna“ převzal provedení: ohlédněme se po zřídlu.

Jest sobota a od 5 1/2–6 1/2 večer cvičení jmenovaného spolku. Čtrnáct členů dostavilo se ku cvičení: ku smíšenému sboru snad dostačí, ku dámskému však, jakým chce spolek slouti, nikdy! – Z pouhé galantnosti nechci též povědíti, zdali všecky dámy v pravé době došly – všech podobných maličkostí chci se vystříhati; povím jen zkrátka, zdali poměry odpovídají požadavkům, které klásti oprávněni jsme. Cvičí se sbor skládající se z nevyvinutých hlasů systematicky? – Necvičí od roku 1873! Nyní se osmělujeme tázati, proč se to neděje od tak dlouhé doby? Že by to nutné nebylo, žáden živý přece tvrditi nebude! Učení z nebe nepadají, tím méně umělí, a za takých okolností, jaké jsou ve spolku, soudím, jedině soustavné svičení odpomůže! – Snad jest to sličným dámám způsob velmi suchý. – Jest cvičení sborů metodické, rozmanité, samo o sobě záliboplodné? – Ze zkušenosti a slov členů – není! Chtěl bych mnoho raditi, prozatím však mlčím. Jaký duch panuje při cvičení? Volný? Umělecký? I toto! Co toho příčinou?

Volí se skladby ceny umělecké k cvičení? Z většiny cizí hudební škvár! Proč to? Či tak se již zoufá ve vkus sličných pěvkyň? Po tři léta již slýcháme Přilítlo jaro na křídlech; kdy asi to „jaro“ přestane nás nudit?

Tak i zde to tak dále nemá jíti! Ano my prosíme ve jménu umělecké společnosti, ke které i „Vesna“ přináleží, by ve prospěch umění i spolku výbor všech možných prostředků rázně, bez ohledu užil pro zlepšení tak neuspokojivého stavu.

Nejde nám jen o pouhé zjevování tak trudných poměrů, naopak, jsouce přesvědčeni, jak možno jest vše lehce napraviti, proto také vše vytýkáme. Ale to opakujeme: Chce-li „Vesna“ i nadále trvati, mnohé se musí změniti!

Jak Zora působí, uvidíme příště.

Pokračování za týden →

← Předchozí část

Leoš Janáček, Moravská orlice, 19. 11. 1875 

František Mareš byl ředitelem „První české pokračovací školy dívčí ŽVJ Vesna“ od roku 1888, ředitelem škol Vesniných v Brně (až do 1. 1. 1919) a školní rada (od 21. 10. 1905). Pamětní deska na Údolní 10, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Pět článků o činnosti brněnských pěveckých spolků napsal Leoš Janáček v listopadu a prosinci 1875. Je to nejen zpráva o tehdejším hudebním životě ve městě, ale také příležitost porovnat si jej s dneškem. Při vědomí všech současných potíží a nedostatků člověk nakonec musí říct: ne, nebyly to tenkrát staré zlaté časy. První část je věnována Besedě brněnské.  více


V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce