Osobnost autora Živé písně otevřela Munifesto

Osobnost autora Živé písně otevřela Munifesto

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.

Vladimír Úlehla proslul neobyčejně širokým záběrem své činnosti. Byl významným biologem (přesněji rostlinným fyziologem s ekologickým zaměřením), publicistou, filosofem přírodních věd a také svébytným etnografem. Krom jiného byl i duchovním otcem našeho největšího folklorního festivalu ve Strážnici.

munifesto_zahajeni_foto_Ivo Dvorak_02

Úlehla byl průkopníkem vědeckého – takzvaného časosběrného – filmu, který nám přibližuje ve zrychleném časovém toku růst a pohyby rostlin. Dovednosti získané při rozvoji této svébytné filmové techniky využil Úlehla ve svém velkolepém filmovém projektu Mizející svět, v němž se v letech 1931 – 1932 snažil zachytit mizející tradiční kultury rázovité oblasti Horňácka. Výsledný film bohužel skončil katastrofálním prodělkem a zatížil svého tvůrce doživotními dluhy. Přes komerční neúspěch nám však Úlehla zanechal jedinečné - možno říci, že v našich podmínkách naprosto ojedinělé - svědectví o světě moravských tradic, kombinované s efektními filmovými záběry.

Před samotným vystoupením Úlehlovy pravnučky Julie bylo vcelku početné publikum seznámeno s osobností Vladimíra Úlehly skrze univerzitní představitele oboru etnologie a rostlinné fyziologie. Polidšťující rozměr této úvodní části dodal vzpomínkový vstup horňáckého muzikanta Petra Pavlince, v jehož rodovém stavení ve Velké nad Veličkou se film Mizející svět natáčel, a krátká řeč Úlehlova vnuka Martina Úlehly. Ten v roce 1968 odešel do USA a oženil se tam. Jeho dcera Julia, nadaná zpěvačka a herečka, dlouho nevěděla nic podrobnějšího o svých předcích. Před několika lety se jí dostal do ruky reprint nejznámější Úlehlovy Živé písně, jeho nejznámější národopisné práce. Aniž by znala jazyk, začala si přezpívávat z početných notových zápisů Úlehlou sebrané písně. Ty v ní silně zarezonovaly a oživily touhu prozkoumat rodovou paměť.

munifesto_zahajeni_foto_Ivo Dvorak_01

S otcovou pomocí si Julia začala překládat jednotlivé části obsažné knihy a s úžasem začala objevovat literární a vědecký talent svého pradědečka a inspirativní poselství, jež svou prací zanechal. Pozoruhodné je i to, že toto fiktivní mezigenerační setkání přišlo v době, kdy se o Vladimíru Úlehlovi začalo více mluvit i v jeho vlasti. Za minulého režimu byl totiž tento důsledný svobodomyslný demokrat persona non grata: jeho práce nevycházely a až na malé výjimky se jeho jméno neobjevovalo v akademickém prostoru.

Julia Ulehla se začala věnovat odkazu svého pradědečka jak v akademické rovině (začlenila jej jako téma své doktorské práce), tak v umělecké. Se svým manželem, kytaristou Aramem Bajakianem, vytvořila hudební projekt Dálava, v němž osobitým způsobem interpretuje písně z Úlehlovy knihy. V duu vystoupili už před nějakou dobou v Brně a s větší skupinou pak na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou.

munifesto_zahajeni_foto_Ivo Dvorak_04

Pro vstupní večer festivalu Munifesto využila Julia sekvenci filmových ukázek z Úlehlových časosběrných filmů o rostlinách a z Mizejícího světa. Působivě je doprovázela střídavě recitativem a zpěvem vybraných písní za minimalistického doprovodu – předtočeného či jí samou hraného. Celé představení mělo zvláštní, magickou atmosféru a zpěvačka zjevně reagovala na dění na plátně a improvizovala svým vokálním projevem v rámci volnější připravené struktury.

Byl to velmi vydařený večer, v němž si jedinečným způsobem podávala ruku minulost s přítomností a Úlehlově osobnosti se tak dostalo zasloužené pocty.

Foto Ivo Dvořák

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více