Perspektiva dlouhého trvání

Perspektiva dlouhého trvání

Krátké přemítání nad některými hudebními institucemi města Brna.

Podnět k další úvaze nad hudebními dějinami Brna poskytl jeden ze článků říjnového čísla časopisu Harmonie (Luboš Stehlík: České a moravské filharmonie). Tentokrát jde o úvahu krátkou, reflektující současný či převažující způsob vnímání minulosti, způsob konstruování historické reflexe.

V dějinách hudebního Brna se jako jeden z nejstabilnějších kontinentů v bouřlivých vodách minulých staletí (přičemž ani dnes není o bouře nouze, naopak) opakovaně vynořuje hudební fundace augustiniánského kláštera. Ano, jde o instituci dlouhověkou, rozprostírající svou existenci přibližně mezi polovinu 17. a polovinu 20. století, korunovanou obvykle připomínkou jejího nejslavnějšího absolventa, Leoše Janáčka coby „modráčka“, fundatisty starobrněnského kláštera. Janáček sám navíc fundaci popisuje jako „brněnskou starou konservatoř hudby“. V těchto intencích je i současná brněnská konzervatoř, založená roku 1919, považována za pokračovatelku této tradice (jak se lze mimo jiné dočíst na aktuálním webu konzervatoře).

Na počátku hudebního souboru brněnských augustiniánů je známá fundace hraběnky Sibylly Polixeny Františky z Montani, rozené z Thurnu a Wallsassina, založená roku 1648 ve výši dvaceti tisíc zlatých kapitálu. Z ročního výnosu této neobvykle bohaté fundace měla být v augustiniánském klášteře u kostela svatého Tomáše zřízena kaple (po smrti hraběnky mělo být její tělo převezeno dle testamentu z Kladska do Brna a pohřbeno v této kapli), slouženy zádušní mše a zřízen špitál pro zaopatření dvanácti chudých osob k poctě Panny Marie.

Teprve po smrti hraběnky příslušná komise zjistila, že původní kapitál vázaný na jejích statcích nedosahuje oněch dvaceti tisíc zlatých a fundační obnos byl tedy snížen na patnáct tisíc. V této souvislosti bylo, bezpochyby z iniciativy konventu, upraveno ustanovení o špitálu – klášter se nově zavázal k zaopatření šesti chudých a cnostných chlapců, kteří se budou vzdělávat v hudbě a humanitním studiu a na oplátku se budou aktivně podílet na liturgické hudbě při klášteře. Postupem času došlo k navýšení počtu fundatistů a v důsledku josefínských reforem také ke známému přeložení augustiniánského kláštera na Staré Brno.

Sám Bohumír Štědroň, který se této problematice věnoval dosud nejpodrobněji, považuje augustiniánský seminář za první svého druhu v Brně a druhý na Moravě hned po loretánském semináři v Mikulově.

Avšak přehlížíme-li dostupné prameny k hudebnímu dění v Brně 17. století, je nutné přihlédnout ke skutečnosti, že své hudebníky měly v této době oba farní kostely (sv. Jakuba a kolegiátní chrám sv. Petra a Pavla) a především že hudební seminaristy, tedy zaopatřené chudé chlapce, podílející se na liturgické hudbě konkrétní instituce, nalezneme i v rámci brněnské jezuitské koleje (podobně jako v případě dalších moravských kolejí Tovaryšstva, zejména starší koleje v Olomouci).

Letmé nahlédnutí do soupisu hudebních prefektů tohoto řádu ukazuje, že dosud nejstarší známý vedoucí chrámového kůru je v Brně doložen už v letech 1609–1610 (jistý Simeon Sidecius původem z Čech). Mezi jmény brněnských hudebních prefektů, tedy členů jezuitského řádu, ostatně nalezneme i Felixe Kadlinského (k roku 1641), který později velmi invenčně přebásnil předlohu německého jezuity Fridricha Spee (Zdoro-Slavíček v kratochvilném Hájičku postavený…, Praha 1665), intimních duchovních písní s pastorálním zabarvením, nebo rodáka z Ivančic Lukáše Kolíka (?, v pramenech obvykle vedeného jako Lucas Kolick), jednoho z obránců Brna před Švédy v roce 1645, který zemřel jako misionář v Sedmihradsku. Hudební seminář pak existoval prakticky při každé koleji Tovaryšstva až do zrušení řádu v roce 1773.

Skutečnost, že jezuité považovali kvalitní hudbu při liturgii za naprosto samozřejmou věc, odráží nízká frekvence zmínek o hudbě v poměrně dobře dochovaných písemnostech brněnské koleje, která vynikne například ve srovnání s téměř každoročními zmínkami o uvedených hrách (důležitou součástí zprávy jsou v tomto případě údaje o urozeném obecenstvu). Také u jezuitů byli seminaristé živeni z výnosu fundací, jak je patrné v případě mladšího, menšího hudebního ansámblu při jezuitské rezidenci v nedalekých Tuřanech. Všechny tyto instituce si zaslouží samostatnou nebo alespoň detailnější reflexi, proto se nyní spokojme s připomínkou těchto opomíjených skutečností.

Jestliže v úvodu zmíněný článek věnovaný aktuálnímu filharmonickému provozu v naší zemi končí ódou na Pražský filharmonický sbor, který má prostředky „jen na tři koncerty (v sezóně, pozn. autora), zato každý je dramaturgickou lahůdkou…“, pak se do mysli vtírá úsloví „extra Pragam non est vita“. V tomto případě se konstrukce aktuální krajiny domácích hudebních institucí jeví jako pokřivená. Nespravedlivě je opomenut Český filharmonický sbor Brno, o jehož renomé netřeba pochybovat, zato je vhodné připomenout, že se na rozdíl od Pražského filharmonického sboru nachází v podstatně svízelnější ekonomické situaci a konečně že jeho abonentní cyklus na aktuální sezónu nabízí rovný půltucet koncertů.

Zdroje:

Markéta Holubová: Biografický slovník hudebních prefektů působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556–1773. Praha 2009.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001.
Bohumír Štědroň: Základy fundační kapely v Brně před Křížkovským. Slezský sborník 49/1951, č. 2, s. 155–183.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více

V závěru předbělohorské epochy katolická církev hledala své místo v konkurenci dalších církví. Mezi její nástroje patřila mimo jiné hudba a vizualita, snaha o obnovu dávných obřadů i sledování a adaptace dobových trendů.  více

Udělal názorový kotrmelec od evangelíků ke katolíkům, choval se jako tyran i k vlastní matce, která před ním utekla. Zato však obdržel funkci tajného rady a mnohou politickou moc – nemluvíme o dnešku, ale o Karlovi z Lichtenštejna a začátku sedmnáctého století.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více