Pět milionů pro Cinema Mundi a pětka pro Brno

Brněnská nezávislá kultura dostala od magistrátu jako předčasný vánoční dárek nový systém dotací. Zatím se ale zdá, že starý pes si na nové kousky nechce zvyknout jen tak bez odporu. V návrhu městského rozpočtu na rok 2014 se totiž objevilo záhadných pět milionů, které má obdržet filmový festival Cinema Mundi. Formálně je všechno v pořádku, protože se nejedná o dotaci – částka je určená na nákup propagace města Brna. Komu, co a jak bude festival propagovat, zůstává ve hvězdách.

Brněnské zastupitelstvo schválilo nový systém dotací pro kulturu 1. října 2013 po dlouhých jednáních a měsíčním odkladu, který ze zdánlivě jasné věci udělal thriller. Nakonec byl návrh přece jen schválen v dohodnuté podobě a nezávislá scéna pocítila chuť drobného vítězství. Nový způsob rozdělování dotací by měl být průhlednější, přijatelnější a snad i spravedlivější. Výhody oproti dosavadnímu způsobu spočívají především v tom, že budou zpřesněna hodnotící kritéria a v grantové komisi bude více odborníků. Žadatelé už nebudou v jednom nepřehledném chlívku, ale rozdělí se do jednotlivých kategorií podle žánrů a budou moci žádat o dotace na delší dobu než na jeden rok.

Některé věci ovšem zůstávají stejné – především to, že se bude rozdělovat suchý z nosu, mám-li to říct ještě slušně. Ti, kdo uspějí, dostanou z vyčleněného drobku větší kousek než dřív, ale ve skutečnosti pořád půjde o dohady, jak spravedlivěji rozdělit šušeň. K dispozici je asi dvanáct milionů, což je v osobních financích částka nemalá, ale znám spoustu lidí, kteří si postavili stejně drahý dům. Jako příspěvek na nezávislou kulturu ve všech oblastech a na celý rok je to částka vyloženě směšná. Jestli se tedy něco podařilo získat, tak je to průhledné rozhodování o této částce. A právě tato průhlednost, nebo dokonce spravedlnost dostala ve formě pětimilionové podpory pro Cinema Mundi pár facek ještě dřív, než vůbec vstoupila do praxe.

Na Cinema Mundi sotva přijíždějí davy přespolních fanoušků, nákup propagace Brna na festivalu je holý nesmysl. Kromě toho každý subjekt, který od města obdrží dotaci, je povinnen tuto skutečnost uvádět na všech svých materiálech včetně brněnského loga, takže propaguje město ať chce, nebo ne. O propagaci Brna by se mělo starat z podstaty Tiskové a informační centrum. Sice se mi teď kroutí všechny prsty, ale přece jen to napíšu: pokud šlo v návrhu rozpočtu skutečně o propagaci, měl ty peníze dostat TIC (že by za svou činnost potřeboval spíš seřezat a mělo by se vyměnit vedení, nechám pro tuto chvíli stranou). A pokud šlo o filmový festival, mělo je s konkrétním zadáním dostat Kino Art. Zastupitelstvo dokázalo přidělit městské hudební festivaly Filharmonii Brno, byl to správný krok a osvědčil se. Nevím, proč by takový posun nebyl možný i jinde.

Brno není příliš velké a když odjedou studenti, stává se z něj pustina. Rozdíl mezi večerními ulicemi o prázdninách a ve zbytku roku je propastný. Ale sebevědomí městu aspoň podle názvů některých festivalů nechybí. Kromě Cinema Mundi (tedy Kina světa) tu máme ještě Divadelní svět, u obou mám ale silné pochybnosti o tom, že by se na ně někdo ze zahraničí hrnul. Divadelní svět je sice neštěstí, ale spadá pod TIC, takže ho zároveň s ním nechám výjimečně být. Cinema Mundi je ale soukromý podnik a žádá o dotace stejně jako kdokoliv jiný. Je naprosto nehorázné podpořit ho mimo dotační systém částkou, která by zvětšila dotace do kultury skoro o padesát procent.

Na zahájení a průběhu jednání nezávislé scény s magistrátem má zásadní podíl sdružení Brno kulturní. To se teď společně s celou nezávislou scénou může oprávněně cítit jako oběť pokusu o podvod. Rozpočet na příští rok ale ještě není schválený a na zastupitele je nyní potřeba vyvíjet tlak, aby s těmi pěti miliony naložili jinak a lépe. Ideálně tak, že je odepřou Cinema Mundi a přihodí je k celkové částce kulturních dotací, která by se tak zvýšila z dvanácti na sedmnáct milionů. Máte možnost podepsat otevřený dopis nebo zastupitelům napsat email, zde jsou na ně kontakty. A nejlepší bude, když přijdete osobně na jednání zastupitelstva na Nové radnici 10. prosince 2013 v 8 hodin ráno – můžete se přidat k akci Dáváme Brnu pětku, kterou iniciovalo Brno kulturní – jde o to, abyste přišli vyjádřit svůj nesouhlas s neprůhledným postupem magistrátu. Přijďte s velkou pětkou, nebo i bez ní.

Abychom si to závěrem shrnuli: částka na nákup propagace u Cinema Mundi byla oproti loňsku zvýšena z nuly na pět milionů. Kdo položku do rozpočtu zanesl – nikdo neví. Na co konkrétně má pět milionů sloužit – bude rozhodnuto později. Pokud se to ale má změnit, je potřeba se do toho opřít teď hned.

Aktualizace: Festival Cinema Mundi nakonec pět milionů nedostal. Po protestech veřejnosti částka skončila v městských rezervách.

Foto Roman Zmrzlý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více

Vstupné na Filharmonii Brno v mnichovském Gasteigu stálo od 25 do 165 EUR. Kolik jste ochotní dát za její koncert v Brně?  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více