Postní doba a hudba: Oratoria v barokním Brně

Postní doba a hudba: Oratoria v barokním Brně

Klíčový význam Svatého týdne v rámci liturgického roku se v předchozích staletích také zásadním způsobem odrážel v hudební tvorbě, a to nejen přímo liturgické.

V liturgii postní doby chybí zcela radostný zpěv Aleluja, ale také hymnus Gloria in excelsis Deo (podobně jako v dalším přípravném období, adventu). K postnímu období, tedy k době příprav na velikonoční svátky, obecně náleží zpěvy kajícného charakteru, zejména žalmy. Typický je například žalm 51. Miserere mei Deus (Smiluj se nade mnou, Bože; dle Septuaginty žalm č. 50). V první polovině 18. století se po celou postní dobu konala v brněnských chrámech odpolední kázání i ve všední dny. Za kvardiána Freislera bylo pravidelné kázání (v pondělí) zavedeno i u minoritů a jeho součástí byl také výstav Nejsvětější svátosti (ve formě posvěcené hostie v monstranci) a figurálního provedení žalmu Miserere mei Deus.

Ve Svatém týdnu se připomínají poslední dny Krista až do jeho ukřižování. Svatý týden začíná triumfálním vjezdem do Jeruzaléma na Květnou neděli. Na Květnou neděli se také poprvé v liturgii zpívaly pašije, ty části z evangelií, které pojednávají o utrpení a umučení Krista. V dřívější praxi byly jednotlivé dny svatého týdne spojeny s pašijemi z jednotlivých evangelií: na Květnou neděli pašije podle sv. Matouše, v úterý podle Marka, ve středu podle Lukáše, na Velký pátek pak podle sv. Jana. Podle dochovaných pramenů ze 17. a 18. století se zdá, že v nuceně jednobarevném prostředí českých zemích pašije zůstávaly přímou součástí mešní bohoslužby jednotlivých dnů. Z praktických důvodů tak jejich hudební podoba zůstávala spíše oproštěná; nejčastěji se zpívaly jednohlasé chorální pašije snad s doprovodem continua, ale jistě v mateřských jazycích.

Protestantská tradice rozměrných pašijových kompozic našla v katolických oblastech Říše římské národa německého svůj protipól v rozvoji oratorií, tedy hudebně dramatických děl s duchovními náměty. Obecně lze vnímat jako oratoria jako náhradu opery v obdobích, kdy právě z liturgických důvodů byly opery zakázány, tedy především v postu a do určité míry i v adventní době.

Podle vzoru vídeňského dvora se nejpozději od počátku dvacátých let 18. století v Brně ujímají oratoria, uváděná především v samotném Svatém týdnu, zvaném též pašijový. Význam Vídně jako zásadního kulturního vzoru a zdroje repertoáru potvrzuje i jednoznačné rozhodnutí městské rady při výběru nového ředitele kůru u sv. Jakuba v roce 1721. Úspěšný žadatel Matthias Russmann zastával do té doby funkci vicekapelníka vídeňského chrámu sv. Michala a své kontakty a možnosti získání módních skladeb patřičně zdůraznil ve své žádosti.

Zatím nejstarším známým pašijovým oratoriem uvedeným na Moravě je dílo vídeňského dvorského varhaníka Johanna Georga Reinhardta Desperanti peccatori a moriente Iesu restituta Vita. Toto německé oratorium bylo uvedeno na Velký pátek roku 1721 v kostele sv. Mikuláše na tehdejším Velkém náměstí v Brně. Zadavatel oratoria zde není uveden, avšak kostel sv. Mikuláše byl filiálním k farnímu kostelu sv. Jakuba, k němuž držela patronátní právo brněnská městská rada, a proto lze předpokládat, že právě ona provedení oratoria zadala. V této souvislosti zaráží spíše rozměry kostela sv. Mikuláše. Tato původně středověká svatyně byla sice zbořena už v roce 1870, nově vytvořený půdorys chrámu v dláždění Náměstí Svobody však dává dobrou představu o jeho relativně malých rozměrech. Představit si však uvedení oratoria (byť jen s malým ansámblem) v tak malém prostoru je však obtížné.

Právě magistrát byl mecenášem dalšího německého oratoria od J. G. Reinhardta (Testamentum Salvatoris), jež zaznělo u sv. Jakuba ve Svatém týdnu roku 1730. Snad toto mecenášství brněnské městské rady souviselo s její podporou spojeného velkopátečního procesí (od roku 1707) jezuitské družiny Smrtelných úzkostí Kristových a bratrstva Božího Těla při kostele sv. Jakuba, které bylo personálně s magistrátem. Dochované tištěné programy z těchto procesí uvádějí, že po jeho skončení následuje veřejná modlitba litanií o Kristově utrpení v jezuitském chrámu. Z jezuitských kolejí české provincie je však již z první poloviny 18. století doložena praxe provádění dvoudílných oratorií, jejichž první část byla uvedena na sklonku Velkého pátku, druhá pak na Bílou sobotu (Praha, Telč). I v menších lokalitách je doložena snaha ozdobit dny Svatého třídení (tridua) nejen vizuálně vyobrazením Hory Olivetské či Božího hrobu, ale právě také hudebními produkcemi s výrazně meditativním charakterem: přednost má „sladká hudba k rozjímání“ a vhodné texty jako různé pašijové písně či sekvence Stabat Mater – v poutním místě Tuřanech prováděná na sklonku 17. století na Velký pátek česky.

Oratoria tak lze vnímat jako určitou kvalitativní špičku hudební produkce v postní době, a to i z hlediska reprezentace, byly to jednoduše také nejdražší podniky bez nároku na návratnost v podobě vstupného jako v případě opery. Dalšími dosud známými zadavateli oratorií na Moravě jsou vedle brněnského magistrátu spíše jednotlivé osobnosti – příslušníci církevní a světské aristokracie. Hlavním iniciátorem oratorního provozu byl olomoucký biskup kardinál Wolfgang Hannibal Schrattenbach, jehož hudebním aktivitám se podrobně věnovala Jana Spáčilová. Pro Schrattenbacha představovala italská oratoria jakousi plynulou náhradu vlastních operních produkcí pro postní dobu. Na základě dosavadních výzkumů lze předpokládat, že podobně jako v případě oper šlo o soukromé produkce pro zvanou společnost. Oratoria tak byla uváděna v některé z reprezentativních místností brněnského Schrattenbachova paláce, a to každý týden po celou dobu postní. Další výraznou osobností byl tehdejší probošt petrovské kolegiátní kapituly Jan Matyáš hrabě z Thurn-Vallesassina, jehož jméno je spojeno především s uvedením oratorií o svatém Janu Nepomuckém v kolegiátním chrámu na Petrově (1724?, 1730). Tato oratoria však vzhledem k tématu nespadala do postní doby.

Výrazným mecenášem byl vedle zmíněných dvou prelátů také hrabě Jan Adam z Questenberga. V letech 1730, 1731 a 1734 dal prokazatelně provést nejméně tři německá oratoria svého kapelníka Františka Antonína Míči, vždy na Zelený čtvrtek u kapucínů. Na Velký pátek byla totiž táž oratoria uváděná v jaroměřickém farním kostele hned po kázání u Božího hrobu. Pro uvedení dvou italských oratorií v roce 1736, kdy Questenberg v Brně zastával úřad principálního komisaře zemských stavů, hrabě domlouval s městskou radou možnost využití farního kostela sv. Jakuba (se stavbou dřevěného pódia pro hudebníky v přední části chrámu) pro uvedení Caldarova oratoria Svatá Helena hledající kříž (24. března 1736 odpoledne) a s dominikány si vyjednal pronájem jejich kostela sv. Michala. Navíc Questenberg nejenže takto prosadil oratorní produkce v Jaroměřicích a v Brně, doložené je totiž také uvedení dalších děl v Olomouci opět u kapucínů (1729, 1736).

Uvádění oratorií v Brně má tedy starší tradici než samotná italská opera. Navíc se zdá, že zvyk spojovat velké městské slavnosti právě s uvedením nějakého oratoria (psaného případně i pro danou příležitost) se opět udržel déle než operní produkce. Jedním z posledních případů tohoto typu v první polovině 18. století je oratorium Josepha Umstatta ke slavnosti v roce 1745 (výročí úspěšného ubránění města před Švédy). I z tohoto krátkého nástinu je snad zřejmé, že právě oratoria byla dlouhodobým a zásadním fenoménem v dějinách Brna. Jejich prostřednictvím se prakticky všechny zainteresované (co tehdy dělali ti, kteří dnes chodí na Kometu, netuším) vrstvy obyvatelstva měly příležitost seznámit se s kvalitními díly domácí (František Antonín Míča, Joseph Umstatt), ale především vídeňské provenience (Johann Georg Reinhardt, Giuseppe Porsile, Antonio Caldara a další). Zvídavé čtenáře pak odkazuji na nejnovější práce Jany Spáčilové a Jany Perutkové.

Zdroje:

Perutková, Jana: František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích. Praha 2011

Spáčilová, Jana: Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka [IV.] Brněnská oratoria „z rozkazu jeho Eminence“. Opus musicum 37, 2005, č. 4, s. 36–43.

Spáčilová, Jana: K provozování oratorií v Brně v 1. polovině 18. století, Opus musicum 45, 2013, č. 6, s. 6–16.

Pohled na zaniklý kostel svatého Mikuláše v Brně – dílo Franze Richtera, foto wiki
Hudebníci z pražského tisku Rituale (1699), archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Oživení minoritského konventu v Brně a především prudký nárůst jeho popularity mezi obyvateli města, k němuž došlo v rozmezí druhé až čtvrté dekády 18. století, považovali již současní pozorovatelé za zázrak. S růstem obliby souvisel i příliv prostředků. V rozmezí necelých dvou desetiletí se areál minoritského konventu zásadním způsobem proměnil, stal se jedním z nejvýznamnějších komplexů barokní architektury a sakrálního umění. Jak ale k této proměně došlo? Proč minoritský konvent zažil takový rozmach? Jedním z podezřelých je hudba.  více

Stručné, ale případné vylíčení středověkých počátků procesí o svátku Božího těla v Brně zpřesňuje naši představu o zrodu fenoménu, který se spolu s nemnoha jinými udržel až do současnosti, a to i v Brně. Sekularizaci i jiným proměnám společnosti navzdory.  více

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více