Pouhá zastávka na cestě?

15. květen 2013, 0:31
Pouhá zastávka na cestě?

Robert Hollingworth během workshopu ve Valticích v červnu 2012. Výsledkem bylo provedení čtyřicetihlasé mše Alessandra Striggia. Foto Jiří Sláma.

Třetí zastavení nad hudebními dějinami Brna je neobvykle věnováno jedinému roku, přesněji jedinému měsíci roku 1567. V lednu onoho roku se zde totiž konal zemský sněm za přítomnosti císaře Maxmiliána II., českého krále a markraběte moravského (další titulaturu drze vynechávám). V předchozích letech Maxmilián absolvoval českou, říšskou a uherskou korunovaci a poté se vydal na cesty po českých a rakouských dědičných zemích, aby přijal holdy stavů. Z Brna se na konci ledna vydal dál severovýchodním směrem, přes Vyškov a Kroměříž, tedy rezidenční města olomouckého biskupa, který ho zde hostil, do Opavy a poté na západ do Prahy. Mezi císařskými hudebníky bychom nalezli Alarda du Gaucquier, Jacoba Regnarta a údajně také tehdejšího zpěváka benediktinského kláštera v Melku, Jacoba Handla Galla.

Maxmiliánův itinerář osvětluje nedávno publikovaný dopis skladatele a virtuoza Alessandra Striggia staršího (1537–1592), otce libretisty slavné Monteverdiho opery L’Orfeo, který se v medicejských službách vydal do Záalpí s úmyslem dedikovat císaři svou mši pro čtyřicet hlasů. Těsně předtím než na sklonku prosince 1566 Striggio dorazil do Vídně, císařský dvůr se vydal na zmíněnou holdovací cestu. Striggio si tedy během osmi dnů ve Vídni odpočinul (jak v dopise uvádí, tak také kvůli své mule a třem koním, bezpochyby cestoval se svými nástroji) a prohlédl si město. Teprve na počátku ledna doputoval do Brna, kde císaře konečně zastihl a předal mu svou mši sopra Ecco si beato giorno. Císař podle svých slov nemohl být potěšen více, jen litoval, že nemá s sebou všechny své hudebníky a těšil se tedy na návrat do Vídně, kde bude mše provedena.

Na oplátku zahrnul císař Striggia svou přízní a nabídl mu tolik, že to nelze vypovědět (jak se Striggio zmiňuje v dopise). Za touto zvláštní formulací se snad skrývá nabídka ke vstupu do císařských služeb, možná přímo do nejvyšší hudebnické funkce. Jacobus Vaet, císařský kapelník, pozoruhodný skladatel a současník Orlanda di Lassa a Giovanniho Pierlugiho da Palestrina, totiž krátce předtím (podle jiných pramenů 8. ledna 1567) právě v Brně zemřel. Striggio tedy patrně odmítl a Vaeta během cesty zastoupil Alard du Gaucquier, který se však samotnému císaři nezdál pro funkci kapelníka vhodný. Proto se císař a jeho rádci začali intenzivně věnovat hledání nového kapelníka (nakonec uspěl další Vlám, Philippe de Monte, kterého posléze zdědil Maxmiliánův syn Rudolf II.).

„Téměř každý den po večeři, během svého pobytu v Brně, jsem císaře na jeho přání navštěvoval v jeho komnatě, kde jsem hrál, obvykle na své violy a liry společně s jeho hudebníky.“ Striggio zde konkrétně zmiňuje jednotlivé nástroje, na něž hrál – byl ve své době považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských virtuozů, zejména ve hře na liru da gamba. Zatím však není vůbec jasné, kde císař Maxmilián II. během svého brněnského pobytu bydlel, snad v domě zemského hejtmana Zachariáše z Hradce. V městských pramenech se paradoxně žádné zmínky o císařské návštěvě nedochovaly (nebo nebyly dosud objeveny). Stejného dne, kdy císař odjel z Brna (22. ledna), se na další cestu do Mnichova vydal i Striggio. Zde, na dvoře vévody Albrechta V., byla mše místnímu hudebníky provedena; velmi dobře, jak poznamenává Striggio. Odtud se vydal dál na francouzský královský dvůr a právě v Pařížské národní knihovně byl dosud jediný známý opis oné čtyřicetihlasé mše nedávno objeven. Poslední zastávkou diplomatické mise ve službách florentského rodu Medici byla Anglie, kam se Striggio podle vlastní slov vydal, aby se setkal s „anglickými virtuozy v hudební profesi“. Chlubení se vlastní mší bylo bezpochyby součástí jeho anglické návštěvy. S největší pravděpodobností někdy po této události napsal tehdy nejvýznamnější anglický skladatel Thomas Tallis své moteto Spem in alium pro čtyřicet hlasů – zde v podání The Tallis Scholars. Dlouho bylo právě toto dílo považováno za jeden z mimořádných (manýristických?) úkazů renesanční hudby, přinejmenším v neobvyklém počtu hlasů, samotným podnětem pro kompozici byla však Striggiova mše.

S jistou ironií je nutno konstatovat, že ona mše, která byla císaři v Brně věnována, v Brně nikdy nezazněla. Novodobá česká premiéra se konala v rámci festivalu Concentus Moraviae 2012 v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Valticích (viz Zápisník zmizelého).

Vzhledem k velkému počtu hlasů, který v poslední části Agnus Dei stoupne až na šedesát, má Striggiova mše nutně poměrně statický charakter, akordy se v jednotlivých sborech postupně přelévají a překrývají až k určitému impresionistickému efektu. Kouzlo mše spočívá bezpochyby v jejích barevných možnostech, podmíněných konkrétní realizací – jednotlivé hlasy nemusejí a asi nikdy nebyly obsazeny výhradně zpěváky, ale mnohé linie znějí podstatně lépe v podání cinků, trombónů a dalších, i pro chrámovou hudbu 16. století typických nástrojů. Navíc, v liturgii zní jednotlivé části mše (s výjimkou Kyrie a Gloria) odděleně, potřebný kontrast tak přináší jednoduchý zpěv kněze, gregoriánský chorál nebo čistě instrumentální skladby.

Zde celá mše v podání Roberta Hollingwortha a jeho ansámblu I Fagiolini, vedoucího a zásadních účastníků oné valtické dílny.

Místo optimistického závěru – takto pozoruhodně oplakává Jacobus Vaet úmrtí svého učitele a vzoru Jacoba Clemense non Papa: Plačte, kantorové, neumdlévejte v slzách (Continuo lacrimas). K brněnskému kontextu si dovoluji dodat ještě záznam z koncertního provedení Vaetova zhudebnění kajícného žalmu Miserere mei, Deus v podání smíšeného komorního sboru a varhanního positivu v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie, zde.

Zdroje:
Davitt Moroney: Alessandro Striggio's Mass in Forty and Sixty Parts.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 60, No. 1, 2007, s 1–70.
David S. Butchart: A Musical Journey of 1567: Alessandro Striggio in Vienna, Munich, Paris and London. Music & Letters, Vol. 63, No. 1/2, 1982, s. 1–16.
Robert Lindell: „E. Röm: Kay: Mt. Capelmaister sampt der gantzen Cantaria“. Zur Definierung der Pflichten des kaiserlichen Hofkapellmeisters im 16. Jahrhundert. In: Die Wiener Hofmusikkapelle, Bd. 1: Georg von Slatkonia und die Wiener Hofmusikkapelle.
Theopil Antonicek, Elisabeth Theresia Fritz, Hartmut Krones (edd.), Wien 1999, s. 245–255.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001.

Za cenné konzultace je autor zavázán Mileně Flodrové, Haně Jordánkové, Jiřímu Dufkovi, Petru Maťovi a Jiřímu Sehnalovi.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce