Pouhá zastávka na cestě?

15. květen 2013, 0:31
Pouhá zastávka na cestě?

Robert Hollingworth během workshopu ve Valticích v červnu 2012. Výsledkem bylo provedení čtyřicetihlasé mše Alessandra Striggia. Foto Jiří Sláma.

Třetí zastavení nad hudebními dějinami Brna je neobvykle věnováno jedinému roku, přesněji jedinému měsíci roku 1567. V lednu onoho roku se zde totiž konal zemský sněm za přítomnosti císaře Maxmiliána II., českého krále a markraběte moravského (další titulaturu drze vynechávám). V předchozích letech Maxmilián absolvoval českou, říšskou a uherskou korunovaci a poté se vydal na cesty po českých a rakouských dědičných zemích, aby přijal holdy stavů. Z Brna se na konci ledna vydal dál severovýchodním směrem, přes Vyškov a Kroměříž, tedy rezidenční města olomouckého biskupa, který ho zde hostil, do Opavy a poté na západ do Prahy. Mezi císařskými hudebníky bychom nalezli Alarda du Gaucquier, Jacoba Regnarta a údajně také tehdejšího zpěváka benediktinského kláštera v Melku, Jacoba Handla Galla.

Maxmiliánův itinerář osvětluje nedávno publikovaný dopis skladatele a virtuoza Alessandra Striggia staršího (1537–1592), otce libretisty slavné Monteverdiho opery L’Orfeo, který se v medicejských službách vydal do Záalpí s úmyslem dedikovat císaři svou mši pro čtyřicet hlasů. Těsně předtím než na sklonku prosince 1566 Striggio dorazil do Vídně, císařský dvůr se vydal na zmíněnou holdovací cestu. Striggio si tedy během osmi dnů ve Vídni odpočinul (jak v dopise uvádí, tak také kvůli své mule a třem koním, bezpochyby cestoval se svými nástroji) a prohlédl si město. Teprve na počátku ledna doputoval do Brna, kde císaře konečně zastihl a předal mu svou mši sopra Ecco si beato giorno. Císař podle svých slov nemohl být potěšen více, jen litoval, že nemá s sebou všechny své hudebníky a těšil se tedy na návrat do Vídně, kde bude mše provedena.

Na oplátku zahrnul císař Striggia svou přízní a nabídl mu tolik, že to nelze vypovědět (jak se Striggio zmiňuje v dopise). Za touto zvláštní formulací se snad skrývá nabídka ke vstupu do císařských služeb, možná přímo do nejvyšší hudebnické funkce. Jacobus Vaet, císařský kapelník, pozoruhodný skladatel a současník Orlanda di Lassa a Giovanniho Pierlugiho da Palestrina, totiž krátce předtím (podle jiných pramenů 8. ledna 1567) právě v Brně zemřel. Striggio tedy patrně odmítl a Vaeta během cesty zastoupil Alard du Gaucquier, který se však samotnému císaři nezdál pro funkci kapelníka vhodný. Proto se císař a jeho rádci začali intenzivně věnovat hledání nového kapelníka (nakonec uspěl další Vlám, Philippe de Monte, kterého posléze zdědil Maxmiliánův syn Rudolf II.).

„Téměř každý den po večeři, během svého pobytu v Brně, jsem císaře na jeho přání navštěvoval v jeho komnatě, kde jsem hrál, obvykle na své violy a liry společně s jeho hudebníky.“ Striggio zde konkrétně zmiňuje jednotlivé nástroje, na něž hrál – byl ve své době považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských virtuozů, zejména ve hře na liru da gamba. Zatím však není vůbec jasné, kde císař Maxmilián II. během svého brněnského pobytu bydlel, snad v domě zemského hejtmana Zachariáše z Hradce. V městských pramenech se paradoxně žádné zmínky o císařské návštěvě nedochovaly (nebo nebyly dosud objeveny). Stejného dne, kdy císař odjel z Brna (22. ledna), se na další cestu do Mnichova vydal i Striggio. Zde, na dvoře vévody Albrechta V., byla mše místnímu hudebníky provedena; velmi dobře, jak poznamenává Striggio. Odtud se vydal dál na francouzský královský dvůr a právě v Pařížské národní knihovně byl dosud jediný známý opis oné čtyřicetihlasé mše nedávno objeven. Poslední zastávkou diplomatické mise ve službách florentského rodu Medici byla Anglie, kam se Striggio podle vlastní slov vydal, aby se setkal s „anglickými virtuozy v hudební profesi“. Chlubení se vlastní mší bylo bezpochyby součástí jeho anglické návštěvy. S největší pravděpodobností někdy po této události napsal tehdy nejvýznamnější anglický skladatel Thomas Tallis své moteto Spem in alium pro čtyřicet hlasů – zde v podání The Tallis Scholars. Dlouho bylo právě toto dílo považováno za jeden z mimořádných (manýristických?) úkazů renesanční hudby, přinejmenším v neobvyklém počtu hlasů, samotným podnětem pro kompozici byla však Striggiova mše.

S jistou ironií je nutno konstatovat, že ona mše, která byla císaři v Brně věnována, v Brně nikdy nezazněla. Novodobá česká premiéra se konala v rámci festivalu Concentus Moraviae 2012 v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Valticích (viz Zápisník zmizelého).

Vzhledem k velkému počtu hlasů, který v poslední části Agnus Dei stoupne až na šedesát, má Striggiova mše nutně poměrně statický charakter, akordy se v jednotlivých sborech postupně přelévají a překrývají až k určitému impresionistickému efektu. Kouzlo mše spočívá bezpochyby v jejích barevných možnostech, podmíněných konkrétní realizací – jednotlivé hlasy nemusejí a asi nikdy nebyly obsazeny výhradně zpěváky, ale mnohé linie znějí podstatně lépe v podání cinků, trombónů a dalších, i pro chrámovou hudbu 16. století typických nástrojů. Navíc, v liturgii zní jednotlivé části mše (s výjimkou Kyrie a Gloria) odděleně, potřebný kontrast tak přináší jednoduchý zpěv kněze, gregoriánský chorál nebo čistě instrumentální skladby.

Zde celá mše v podání Roberta Hollingwortha a jeho ansámblu I Fagiolini, vedoucího a zásadních účastníků oné valtické dílny.

Místo optimistického závěru – takto pozoruhodně oplakává Jacobus Vaet úmrtí svého učitele a vzoru Jacoba Clemense non Papa: Plačte, kantorové, neumdlévejte v slzách (Continuo lacrimas). K brněnskému kontextu si dovoluji dodat ještě záznam z koncertního provedení Vaetova zhudebnění kajícného žalmu Miserere mei, Deus v podání smíšeného komorního sboru a varhanního positivu v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie, zde.

Zdroje:
Davitt Moroney: Alessandro Striggio's Mass in Forty and Sixty Parts.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 60, No. 1, 2007, s 1–70.
David S. Butchart: A Musical Journey of 1567: Alessandro Striggio in Vienna, Munich, Paris and London. Music & Letters, Vol. 63, No. 1/2, 1982, s. 1–16.
Robert Lindell: „E. Röm: Kay: Mt. Capelmaister sampt der gantzen Cantaria“. Zur Definierung der Pflichten des kaiserlichen Hofkapellmeisters im 16. Jahrhundert. In: Die Wiener Hofmusikkapelle, Bd. 1: Georg von Slatkonia und die Wiener Hofmusikkapelle.
Theopil Antonicek, Elisabeth Theresia Fritz, Hartmut Krones (edd.), Wien 1999, s. 245–255.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001.

Za cenné konzultace je autor zavázán Mileně Flodrové, Haně Jordánkové, Jiřímu Dufkovi, Petru Maťovi a Jiřímu Sehnalovi.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více