Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.

Po celou první polovinu 17. století se v kronice brněnské koleje neobjevují téměř žádné zprávy o hudbě v kolejním kostele Nanebevzetí Panny Marie (oproti tomu poměrně důsledně si kronikáři všímali studenty prováděných her). O liturgickou hudbu se starali hudební seminaristé pod vedením hudebního prefekta. Seminář byl poměrně samostatnou institucí v rámci koleje, kde na způsobu internátu bydleli a stravovali se hudebně schopní chlapci. Počátky brněnského semináře spadají ještě do konce 16. století, v Schmidlových dějinách české jezuitské provincie jsou chrámoví hudebníci zmíněni k roku 1600, ale nejstarší známý vedoucí chrámového kůru, Simeon Sidecius, je v Brně doložen už v letech 1609–1610.

Nemnozí z hudebních prefektů jsou známí také v dalších souvislostech, jako například literárně činný, působivými překlady a barvitým životem proslulý Felix Kadlinský (1613–1675). Na úvod jinak vcelku nudného výčtu hudebních zmínek se tak nabízí zařadit pozoruhodnou píseň z jím připraveného překladu díla Zlatá Cností Kníha, to jest Skůtkové a Cvíčení Třech Božských Cnosti Víry, Naděje a Lásky. Všem Božím Milovníkům a obzvláštně Řeholníkům k užívání prospěšná. Nejprv v Německé Řeči vydaná od Welebného Kněze Frydrycha Spee z Tovaryšstva Ježíšového a do Češtiny přeložená Od Kněze Šťastného Kadlinského z téhož Tovaryšstva. Vytištěná v Staro-Pražské Kolleji blíž Mostu Léta 1662.

Hledám ztracenou Ovci v podání Michaela Pospíšila

Až v souvislosti se zprávou o mariánském semináři, v němž k roku 1650 žilo a stravovalo se více než dvacet seminaristů, z toho nejméně polovina hudebníků, se objevuje také stručná, leč důležitá poznámka: Seminaristé často a nikoli nepůvabnou hudbou (non ineleganti musica) okrašlují jezuitský chrám a horlivě tak povzbuzují lid k větší zbožnosti.

Varhany musely být u jezuitů k dispozici už téměř od samého počátku nového chrámu, tedy od začátku 17. století. Jednou z prvních zmínek je až honorář pro chrámového varhaníka na cestu do Prahy (1647). První oprava blíže neznámých varhan je doložena k roku 1651. V letech 1641 až 1642 v Brně působil jako řádový truhlář (arcularius) Adam Tille, proto je možné, že právě on je autorem onoho většího nástroje, sloužícího zřejmě ještě dalších sto let. Tille, který postavil nástroje v mnoha kolejích tehdejší české provincie Tovaryšstva, také v Brně roku 1690 zemřel.

V roce 1651 se také pořizovaly struny na housle na kůr za poměrně vysokou částku 3 zlatých a 30 krejcarů. V dalších letech se kromě běžného nákupu strun v účtech a občasných odměn seminaristům za opisování not objevují i nákupy nástrojů (1648 housle, 1649 cink za 6 zlatých a stejná částka za soubor houslí v roce 1656, zajímavé jsou nákupy v roce 1692: dvě violy za 4 zlaté 15 krejcarů a kovové struny k instrumentu, tedy na cembalo).

Nejpozději v polovině 17. století se u jezuitů sloužily v adventní době každodenní ranní mše (roráty). Mše byla čtená (potichu) a tedy i poměrně krátká, z hudebního kůru během ní zaznívaly nejspíše čistě instrumentální kusy (v kronice koleje se objevuje mírně matoucí spojení musicis symphoniis decantato). Protože se mše sloužily před rozbřeskem, zvlášť se pořizovaly svíčky a hudebníci byli posléze pohoštěni; přece jen nebylo ani pro seminaristy běžné muzicírovat tak brzo ráno (výjimkou bylo obvyklé vyhrávání na prvního máje, doložené kronikářskými záznamy z jezuitské koleje v Telči).

Jaké skladby tehdy při liturgii konkrétně zněly, to lze jen předpokládat na základě srovnání s jinými lokalitami, se soupisy hudebnin a hudebními sbírkami; repertoár nebyl výrazně odlišný. V roce 1651 byly pro brněnský chrám pořízeny opisy skladeb z Prahy (patrně z některé z tamních kolejí, o tři roky později kolej podobně získala skladby z Jihlavy) za tři zlaté, oproti tomu zatím neurčená tištěná sbírka loretánských litanií stála téhož roku pouhých 45 krejcarů.

Z kůru jezuitského chrámu zazníval zpěv a hudební nástroje především o nedělních a svátečních mších, během týdne doprovázel liturgii nanejvýš zvuk varhan. O to cennější je zmínka v brněnské kronice k roku 1656. Tehdy byly podle všeobecného zvyku v církvi zavedeny o nedělích a svátích zpívané (figurální) nešpory, před nimiž se navíc pravidelně zpívaly loretánské litanie.

Podle účtů z padesátých let 17. století byl hudební kůr poměrně dobře vybaven. Seminaristé ovládali hru na klávesové nástroje (vedle varhan měl kostel k dispozici také cembalo pro muzicírování ve Svatém týdnu), smyčcové nástroje, loutny, flétny a trombóny, našli by se mezi nimi například i hráči na zmíněný cink. Nemohly samozřejmě chybět trompety a tympány, které sloužily především k intrádám, často také v plenéru při procesích a jiných slavnostních příležitostech. Více údajů o hudebních nástrojích a schopnostech jezuitských seminaristů pak pochází až z přelomu 17. a 18. století.

Vedení hudebního souboru, ale i nákup strun a nástrojů, případně i jejich opravu měl na starosti hudební prefekt, u jezuitů obvykle starší student, novic či už přímo člen řádu. V brněnských účtech se v letech 1656 a 1661 objevuje Ferdinand Syrakovský (Syrakowski). Pocházel z Fulneka, do řádu vstoupil zhruba v šestnácti letech, v roce 1652 byl vysvěcen na kněze; v Brně také roku 1669 zemřel.

S nadějí, že právě v tomto roce (přesněji v červnu 2014) získá brněnský jezuitský chrám nové varhany, se tento krátký vhled do hudebního provozu v brněnském jezuitském kostele v 17. století nabízí zakončit právě nepříliš probádanou minulostí starších nástrojů tamtéž.

V roce 1681 se v kronice objevuje zmínka o varhanách, které již téměř nevydávají žádný zvuk a jsou rozladěné. Píšťaly byly tedy přelity, přibyl nový rejstřík v manuálu a také pedál s třemi registry. Kronikář zásluhu připsal především tehdy již zesnulému novici Schüllerovi, který předchozího roku zemřel na mor a kostelu odkázal 200 zlatých. V kolejních účtech jsou oproti tomu náklady vyčísleny na téměř 300 zlatých. Částka je to sice poměrně úctyhodná, ale ve srovnání s častými výdaji a především nákladnými dary na další vybavení chrámu (například pořízení misálu se stříbrným obitím v ceně více než 200 zlatých roku 1682) jsou občasné výdaje na hudbu vcelku zanedbatelné.

Onu poměrně zásadní přestavbu provedl nejspíše brněnský varhanář Matouš Rozkoš. Častým pochybnostem nad kvalitou jeho práce by odpovídala skutečnost, že už v roce 1699 představení koleje projednávali otázku „starých varhan, které jsou značně rozladěné“. Stavbě nového nástroje tehdy zabránil prozaický nedostatek financí. Provinciál jezuitů tehdy doporučil počkat, až se od nejrůznějších dobrodinců shromáždí potřebné finance a v mezičase opravit staré varhany i positiv (takto je v brněnských pramenech pravděpodobně poprvé doložena i existence druhého, menšího nástroje).

Dlužno dodat, že na nový nástroj si brněnští jezuité počkali ještě více než čtyřicet let, teprve roku 1743 postavil jezuitský bratr laik Tomáš Schwarz nové dvoumanuálové varhany, které liturgii sloužily až do bombardování Brna v listopadu 1944.

Zdroje:

Markéta Holubová: Biografický slovník hudebních prefektů působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556–1773. Praha 2009.
Tomasz Jeż: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776), Warszawa 2013.
Václav Richter: K dějinám jesuitských varhan v Brně. Vědecká ročenka Moravského uměleckoprůmyslového musea 1, 1946, s. 93-97.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001.
Jiří Sehnal: Barokní varhanářství na Moravě. 2. Varhany. Brno 2004
Rakouská národní knihovna, sbírka rukopisů: Historia domus probationis Societatis Iesu Brunae in Moravia pars posterior, Cod. 11958; Liber consultationum collegii Societatis Iesu Brunensis in Moravia, Cod. 12391; účty koleje, Cod. 11948
Moravský zemský archiv, G 10 sbírka rukopisů, kniha č. 713 (účty jezuitského kostela v Brně 1639-1694).
Joannes Schmidl: Historiae Societatis Jesu Provinciae Bohemiae. Pars II. … Pragae 1749. 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Varhany pro Brno pojmenované podle svatého Edmunda Kampiána se koncem listopadu přestěhovaly z varhanářské dílny ve Švýcarsku na kůr kostela Nanebevzetí Panny Marie. U jezuitů se příští rok v červnu rozezní kvalitní koncertní nástroj, který si teď můžete prohlédnout tak, jak už jej nejspíš nikdy neuvidíte.  více

Jan Martin Bejček je autorem projektu varhan, které budou stát v kostele „u jezuitů“. Je také předsedou správní rady Nadačního fondu Campianus, který jejich stavbu financuje. Mluvili jsme spolu především o tomto novém nástroji, o hudbě a hudebním životě, ale dostali jsme se také k záchraně lodě Dallas na Brněnské přehradě.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více