Procesí mezi středověkem, barokem a současností

Procesí mezi středověkem, barokem a současností

Podnětem k sepsání této stručné poznámky se staly nedávno vydané Dějiny Brna 2 (Středověké město). Stručné, ale případné vylíčení středověkých počátků procesí o svátku Božího těla v Brně zpřesňuje naši představu o zrodu fenoménu, který se spolu s nemnoha jinými udržel až do současnosti, a to i v Brně. Sekularizaci i jiným proměnám společnosti navzdory.

Svátek Božího těla připadá v liturgickém kalendáři na nejbližší čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice (v závislosti na termínu Velikonoc se tak mohl slavit od druhé poloviny května a téměř celý červen). Pro celou latinskou církev byl ustanoven v roce 1264 a v následujícím století se pak šíří po celé Evropě.

V Brně se svátek Božího těla zařadil mezi zasvěcené svátky už kolem roku 1380, kdy se už také v jeho rámci konalo více procesí z různých městských chrámů. Termín confraternitas / bratrstvo byl ve středověku chápán šířeji, a tak se pod tímto pojmem tehdy mohly skrývat jednotlivé řemeslnické cechy, které se průvodů měly povinně účastnit. Takto by se dala chápat i zmínka v papežské listině z roku 1465, podle níž různé brněnské církevní instituce (dominikáni, poustevníci sv. Augustina, minorité, petrovská kapitula a farní kostely) konaly zvláštní procesí „za připojení jistých bratrstev, která nosila korouhve a světlo“. Právě onen dodatek více propojuje jen tušenou středověkou praxi s nepříliš pozměněnou podobou procesí v raném novověku, kdy tyto úkoly měly na starosti především cechy.

Podle Tomáše Borovského pocházejí z první poloviny 15. století také stížnosti na brněnské dominikány, kteří v procesí o Božím těle nosili různá monstra a pitvořili se. Legáti basilejského sněmu tehdy (roku 1435) rozhodli, že řeholníci nemají pořádat procesí mimo zdi kláštera. Ony zmínky o podobě procesí nemusejí nutně svědčit o úpadku klášterních mravů, ale mohou naopak naznačovat snahu výrazněji rozšířit divadelní charakter celé slavnosti.

Vzhledem k rozdílnému chápání eucharistie v pohledu jednotlivých církví se v období reformace na svátek na mnoha místech pozapomenulo. Na přelomu 16. a 17. století se však stal jedním z příznačných momentů postupné obnovy římskokatolické církve v duchu tehdy nedávno skončeného Tridentského koncilu. Procesí o svátku Božího těla bylo jedním z nejviditelnějších symbolů, ale také nástrojů náboženské kontroly ze strany olomouckého biskupa, případně samotného císaře. Procesí v jednotlivých letech si stručně všímá i tehdejší brněnský lékárník Ludwig ve své kronice.

Vedle četných zpráv o (ne)účasti na procesí však uniká otázka, jak procesí vypadalo, jaký byl jeho průběh. V tomto případě si lze vypomoci dílem mikulovského faráře Erharda, vydaném roku 1614 v Ingolstadtu. Předmluva tisku je datována už do roku 1585; podle podtitulu měla kniha sloužit nejen jako svědectví místní praxe, ale také jako vzor pro slavení tohoto výsostně katolického svátku v dalších městech. Dle popisu byli v průvodu zařazeni sbor farní školy (cantarey), varhaník s přenosným regálem a hudebníci městského věžného (tedy obvykle nejméně čtyři až pět hudebníků s dechovými nástroji). Za nimi následovalo, opět v souladu se starší tradicí, také třináct školáků v andělských kostýmech, kteří kromě recitace latinských a německých veršů o Nejsvětější svátosti měli také hrát na činelky a zvonky.

Početná procesí byla rozprostřena do celého oktávu (osmidení) svátku Božího těla, a to snad už v Brně pozdního středověku. Přesnější představu o tomto mumraji podávají například předpisy kláštera minoritů, a to až z doby kolem roku 1730. Minorité si zakládali na své údajně bezchybné pověsti a jinak také spíše neobvyklé nekonfliktnosti. Z jejich kláštera tak byli vysláni kněží v ornátech snad na všechna procesí. V oktávu Božího Těla se totiž každý den konalo nejméně jedno procesí. Ve čtvrtek, tedy přímo na svátek Božího Těla, pořádala procesí petrovská kapitula, v neděli se brzy ráno konalo procesí u minoritů (tradiční výzdobu chrámu v podobě zelených stromů byla u minoritů nejspíše kvůli vlhkosti ohrožující chrámový interiér zakázána) a poté u sv. Jakuba, ve středu u augustiniánů a ve čtvrtek opět u sv. Jakuba, což byl mimo jiné také titulární svátek tamního bratrstva Božího Těla.

Mimo jiné právě kněze i dalších členy brněnských klášterů zachycuje pozoruhodná malba (dnes v expozici Muzea města Brna na Špilberku), zachycující procesí na svátek Božího těla, pořádané v roce 1748 petrovskou kapitulou. Šlo o příležitost o to vzácnější, že se procesí účastnil i císařský pár, tedy František I. a Marie Terezie i s částí dvora, protože v té době pobývali v Brně. Komplikovanou otázku vojenských jednotek v procesí ponechme stranou, byla to ostatně v 18. století jedna z nejožehavějších otázek. S vědomím, že procesí Božího těla v Brně rokem 1748 neskončila (a směrem k současnosti by bylo možné dohledat bezpochyby i řadu fotografií) si dovoluji dosavadní nástin uzavřít s odkazem na krátký film, který se zmíněným Korompayovým obrazem podrobněji zabývá.

//Snad stojí za zmínku, že krátké chorální zpěvy pořídila podle dobového tisku Svatomichalská gregoriánská schola a taktéž intrády pocházejí z nahrávky brněnského souboru La Gambetta. //

Zdroje:

  • Form und Weiss wie das herrliche Fest dess zarten Fronleichnams in der alten Statt Nicolspurg … jährlich gehaltet würd … Ingolstadt 1614 (UB Eichstätt, sign. 04/1 AÖ 1085)
  • Vladimír Burian: Vývoj náboženských poměrů v Brně 1570–1618. Brno 1948.
  • Eva Večerková – Ludmila Tarcalová: Náboženské průvody v kalendářním cyklu svátků a slavností. In: Slavnostní průvody, Uherské Hradiště 1994, s. 23-43.
  • Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno 2010.
  • Libor Jan (ed.): Dějiny Brna 2. Středověké město. Brno 2013.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Mezi nejdůležitější příklady městských slavností patřila už od středověku procesí ve smyslu liturgických průvodů jako součásti důležitých momentů církevního roku. Symbolický rozměr procesí odkazuje k biblickému králi Davidovi a Jeruzalému – archa úmluvy nesená v průvodu tehdy posvěcovala celé město.  více

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce