Procesí v raněnovověkém Brně (s hudbou v pozadí)

19. únor 2014, 5:47
Procesí v raněnovověkém Brně (s hudbou v pozadí)

Mezi nejdůležitější příklady městských slavností patřila už od středověku procesí ve smyslu liturgických průvodů jako součásti důležitých momentů církevního roku. Symbolický rozměr procesí odkazuje k biblickému králi Davidovi a Jeruzalému – archa úmluvy nesená v průvodu tehdy posvěcovala celé město. I pravidelná procesí tak měla v náboženské rovině posvětit prostor přítomností Krista v posvěcené hostii (v monstranci). Neméně důležitý byl i jejich reprezentativní rozměr: brněnská městská rada příležitosti řešila, které ulice se musí kvůli trase procesí dát důkladně uklidit; v procesích se představovaly jednotlivá společenství (kláštery, bratrstva, magistrát, místní vojenské jednotky i hudební ansámbly).

Na přelomu 16. a 17. století bylo procesí na svátek Božího těla především demonstrací konfesně rozdělené městské společnosti; procesí se totiž účastnili jen původně menšinoví katolíci a tak se samotná účast stala důležitým rozlišovacím znamením. O více než sto let později, ve společnosti už alespoň oficiálně sjednocené pod římskokatolickou konfesí, se pak to stejné procesí stává nepřehledným (několik průvodů z různých kostelů křižuje Brno v rozmezí osmi dní kolem svátku Božího těla a některé konventy posílají své řeholníky jakožto reprezentanty řádu i duchovního stavu do všech procesí), ale také dlouho zůstává nevyřešena účast špilberské vojenské jednotky na těchto slavnostech uvnitř města – tento spor se za císaře Karla VI. projednával i na vídeňském dvoře.

Další důležitá procesí se konala především v programu Svatého týdne. Zatímco průvod na Květnou neděli jakožto připomínka Kristova vjezdu do Jeruzaléma byl starobylou součástí liturgie, procesí na Zelený čtvrtek a Velký pátek představovala spíše příležitostný ornament liturgie Svatého týdne. V 16. století se ve středoevropském prostoru objevily také další novinky, například mytí nohou a stavění Božího hrobu na Zelený čtvrtek, podobně jako podstatně známější zvyk stavění jesliček v době vánočních svátků.

Je přirozené, že právě tyto nové prvky organizovala náboženská bratrstva, ať již šlo o aktivizaci věřících (členů bratrstev) nebo o snahu oslovit co nejširší publikum. Především mariánská bratrstva při jezuitské koleji věnovala Svatému týdnu největší pozornost. Na Květnou neděli odpoledne vrcholil program postních meditací, a to formou melodramatu ve smyslu latinské hudebně-dramatické produkce. Diváci zpravidla dostali tištěný program představení, aby byli více vtaženi do děje a pohnuti k větší zbožnosti a rozjímání. S tím ostatně souvisela i skutečnost, že procesí byla zacílena na širší publikum, o čemž svědčí častější užívání obecného jazyka, německy a česky tištěné synopse).

V prostředí mariánských kongregací byla největší pozornost věnována organizaci velkopátečních kajícných procesí, doložených především v Praze a v Olomouci. V Brně mělo ale nejdůležitější postavení bratrstvo Božího Těla, personálně propojené s magistrátem, které navzdory svému názvu i papežskému privilegiu místo Zeleného čtvrtku zdůrazňovalo Velký pátek. Na jezuitská bratrstva tak vlastně zbyl právě Zelený čtvrtek, kdy se po skončení všech obřadů uskutečnilo ještě před setměním ono procesí. K jejich tradiční výbavě náležela především lešení nebo scény – tzv. pegmata, jejichž počet představoval pro pořádající bratrstvo v určitém směru prestižní záležitost – v roce 1675 mělo procesí 14 pegmat, o rok později 11. Ona přenosná pódia pak – v závislosti na rozměrech a váze nesená i vezená – byla doprovázena oddíly kajícníků, kteří se buď bičovali (flagelanti), nebo nesli těžké kříže (bajulanti). Procesí měla vždy pevně stanovený program. V roce 1684 například bratrstvo formou přenosných scén představilo oblíbený námět sedmi hlavních hříchů a přihlížejícím byl rozdáván tištěný program s komentáři k jednotlivým výjevům. Většina textů byla zřejmě přednášena latinsky, jinak by kronika k tomuto roku pravděpodobně neobsahovala zvláštní zmínku o tom, že se recitovalo také v obecném jazyce, tedy v němčině. Příprava procesí a zejména scén musela být velmi náročná, z různých zmínek působí nejfantaskněji poznámka hospodáře jezuitské koleje k roku 1703 – musel zajistit, aby poddaní včas a v dostatečném množství sesbírali mech na vystlání pegmat: „také mech k Zelenému čtvrtku, nařizuje se při Uličanech, Jundorf[ských] a Řečkovských, Evanovských, Soběšských, aby k nešení Theatrum při procesí před rukami byli.“

Procesí na Velký pátek jsou v pramenech lépe sledovatelná až od konce 17. století. V roce 1696 požádali kapucíni brněnský magistrát o fůru dřeva a o svolení k vytištění synopsí k procesí v nákladu 300 kusů. Synopse měla příznačné téma i barokně rozvitý titul Nevinný splácí vinu. Neposkvrněný Beránek Ježíš Kristus, který otevírá a uzavírá (nebe), svým odevzdáním se na otevřel bránu ráje, uzavřenou skrze smrtelný pád Adama. Velkopáteční průvod byl takto rozvržen do devatenácti scén. Teprve za těmito pegmaty (snad na způsob hraného komiksu) následoval podle synopse „kříž s pěti ranami Krista“, duchovenstvo, (přenosný) Boží hrob a zbožný lid. Podle mladších synopsí patřili do závěrečné skupiny také hudebníci a členové městské rady, kteří zároveň jako představitelé bratrstva nesli Boží hrob. Průvod vyrážel vždy po odpoledních obřadech (nutně ještě za světla) z farního chrámu sv. Jakuba a směřoval se všemi přenosnými scénami ke kapucínům, kde byl umístěn přinesený Boží hrob (tedy jakási efemérní architektura, symbol). Kapucínský kostel Povýšení svatého Kříže byl k tomu předurčen svým zasvěcením, brněnští kapucíni se však na pořádání procesí podíleli i vzhledem ke svým úzkým vazbám na svatojakubskou farnost, kde ještě na přelomu 17. a 18. století vypomáhali jako zdejší kazatelé a zpovědníci. V deseti následujících letech žádali kapucíni téměř každoročně městskou radu o hmotnou pomoc. Jako obvyklý příspěvek se uvádějí fůry dřeva (zelené stromky k ozdobě procesí, prkna a latě na výrobu přenosných scén) a vědro piva, v roce 1699 požadovali kapucíni i černé plátno na pokrytí pegmat (snad pro nedostatek mechu?).

Velkopáteční procesí patřilo na přelomu 17. a 18. století mezi nejvýpravnější každoroční události ve městě. Sami jezuité uznávali, že jejich vlastní procesí na Zelený čtvrtek nemůže průvod následujícího dne předčít ani nádherou, ani množstvím lidí, jezdců a pegmat. Na velkopáteční procesí přispívá farnost, bratrstvo i magistrát, z dnešního pohledu tedy šlo o vítané vícesložkové financování a onomu objemu prostředků se jezuité jednoduše nemohou vyrovnat, konkurovat však mohli například „stručností, dobrým pořádkem, skromností a dobře ozdobenými osobami a scénami“. Bohužel, hudební stránka procesí zůstává téměř nepoznána. Zejména v jezuitském prostředí navazovalo (zhruba od dvacátých let 18. století) na procesí provádění oratorií u Božího hrobu, jak je doloženo v Praze či v Telči. V Brně se ve stejné době rozvinul poměrně velmi intenzivní oratorní provoz (bude mu věnována samostatná esej), ale zatím netušíme, zda a nakolik souvisela alespoň některá oratoria se vždy originálními tématy procesí.

V roce 1707 došlo v zaběhnuté praxi k podstatné změně. V důsledku dlouhodobých sporů odňal magistrát kapucínům kazatelský úřad ve farním kostele, zpovědní právo a organizaci velkopátečních procesí. Nadále ve farním kostele kázali především jezuité, zpovědní službu převzali františkáni. Kapucínům tak z významnějších úkolů v rámci svatojakubské farnosti zůstala jen spoluorganizace každoročního srpnového děkovného procesí do Maria Zell.

Složitá mnohostranná jednání, vedená především brněnskou městskou radou, vyústila ve sjednocení sil a od roku 1707 se tak procesí konalo už jen na Velký pátek, a to za spolupráce svatojakubské farnosti, bratrstva Božího těla i jezuitů. V následujících letech se ještě v samotném Tovaryšstvu diskutovalo o využití pegmat, sami jezuité si totiž uvědomovali nebezpečí, které ony atraktivní scény přinášely. Podle některých procesí kvůli pegmatům klesá na úroveň divadelních vystoupení, nazývají je kuriozitami a všetečností, které pouze poutají pozornost věřících v oknech domů a po stranách ulic. Velký pátek měl být ovšem dnem nejvyššího smutku, dnem, kdy mlčí zvony a v tichosti jsou navštěvovány Boží hroby; v procesích se navzdory tomu spíše „...žvaní a všichni šíří křik, smích a podobné všetečnosti.“

Podobnou zkušenost si ostatně zaznamenal i hrabě František Antonín Špork poté, co se stal v roce 1725 svědkem velkopátečního průvodu, pořádaného jezuity na Starém Městě pražském. Důvtipné procesí s přenosnými pódii údajně přitahovalo mnoho lidí, nicméně sloužilo spíše k pobavení a okouzlení očí než k povzbuzení zbožnosti. Obdobná kritika se patrně nemíjela účinkem a v Brně můžeme pozorovat upouštění od předchozí praxe: Když kupříkladu v roce 1742 zdejší jezuité žádali, aby do procesí mohli zařadit alespoň jedno pegma, magistrát jejich žádost neschválil, a v odpovědi na dotaz svatojakubského faráře potvrdili radní, že se procesí může bez pegmat obejít. Bezpochyby to souvisí také s tehdejším útlumem divadelních aktivit obecně v důsledku politické situace a především válek s Pruskem.

Větší rozpory než pegmata však vyvolávala flagelace, veřejné sebemrskačství jako výraz kajícnosti, která se stala obvyklou součástí velikonočních procesí. Když v únoru 1747 přidělovala brněnská městská rada obvyklých 45 zlatých na velkopáteční procesí, musela požádat olomouckého biskupa Troyera o jeho souhlas, jelikož v této době sílily tendence procesí zakázat. Průvod se nakonec uskutečnil, a to dokonce za účasti kardinála, který však na základě svého zážitku zakázal sebebičování v celé olomoucké diecézi. V roce 1751 následoval zákaz duchovních her, nošení figur a flagelace v procesí na Velký pátek, tedy všeho, co do této doby „krášlilo“ spojená procesí brněnských bratrstev Božího Těla a Smrtelných úzkostí Kristových. Postupně tak zmizela jedna z nejvýznamnějších městských událostí, slavnost, do níž své prostředky investovalo město a na jejíž organizaci se podílela přední brněnská bratrstva.

Zdroj:

Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno 2010.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více