Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Zbožné putování patřilo k důležitým svátečním událostem v lidském životě. Ono vytržení z běžného rytmu a vcelku přesně organizovaný program pouti si většina z nás představit asi nedokáže. Protože ale k slavnostním procesím nedílně patřila hudba a k putování obecně také zbožné písně, stojí za to se na chvíli nad tímto putováním zastavit. Tím spíše, že barokní Brno mělo v tomto ohledu naprosto výsadní postavení: žádné jiné královské město nebylo obklopeno tolika významnými poutními místy, jak to ostatně vysvítá i z jedné vzdělávací příručky tehdejšího faráře ve Veverské Bitýšce Valentina Bernarda Jestřábského.

V tom také lid moravský ne malé, ale veliké znamení lásky k blahoslavené Rodičce Boží ukazuje, když na její svatá místa, které sama Panna Maria sobě zvolila, mnohými zázraky je ozdobila a zvelebila, valně v velikém počtu a s velikou pobožností putují; jako do Tuřan, do Křtin, na Vranov, na Svatý Kopec nad Holomoucí, hlavním moravským městem, do Nyklšpurku, do Žárušic, do Brna k svatému Tomáši, kdež jest zázračný obraz Panny Marie, od svatého Lukáše evangelisty malovaný, a jinam: Také do cizích zemí putují; jako do Čech na Svatou Horu, do Marie Celly v Štýrsku. Za starodávna, a ještě za mých mladých let pamatuji já (který tyto věcí píši) bývaly veliké pouti Moravanův do polské země do Častochova, kdežto také jest zázračný obraz Panny Marie od svatého Lukáše evangelisty malovaný: Item do Kalvárie též v Polsku. […] Ano také vzalo počátek putování od Moravanův do Marie Celly v Štýrsku. (Stellarium novum …, Olomouc 1701, s. 299).

Prastaré poutní místo v bezprostřední blízkosti Brna, které si velmi oblíbil kardinál Ditrichštejn, je už v polovině 17. století oslavováno dvěma literárními díly. Česky psané pojednání Divotvorná Marije bohužel zůstalo v rukopise, oproti němu latinský spis Diva Turzanensis jezuity Bohuslava Balbína (Olomouc 1658) je jedním z vůbec prvních pojednání o poutních místech. Obě dvě díla mají mnoho společného, včetně shodných pasáží, přičemž jejich vzájemný vztah nebyl dosud uspokojivě objasněn. Díky novému vydání Balbínova díla v českém překladu zásluhou tuřanských farníků je dnes možné zahlédnout kousek onoho zmizelého světa: Balbínem popisovanou malebnou krajinu na cestě z Brna do Tuřan, ale i svět zázraků. Mezi ty originálnější patří příběh o tom, kterak se starobylá socha Panny Marie Tuřanské nenechala dát přivolaným malířem opravit (zmalovat), nebo Balbínem oblíbené historky o bolesti zubů a jejich nápravě (v tomto díle navíc skrytě prodchnuté jezuitským ostnem proti zmíněnému kardinálovi z Ditrichštejna).

Poutníkům do Tuřan však sloužila především příručka dalšího jezuity Joanna Dilata, který s brněnskou kolejí spojil téměř celý svůj život: patřil mezi studentské obránce Brna v roce 1645, napsal životopis svého učitele P. Martina Středy a jeho oslavný spis na habsburský rod byl prvním dílem, vydaným v obnovené brněnské tiskárně roku 1689. Do té doby však v Brně tiskárna nefungovala, takže v roce 1682 vydal Dilatus svou Mariánskou pouť (Marianische Kirchfahrt) v poměrně vzdáleném Kladsku. Ve srovnání s učeným a mnohovrstevnatým latinským pojednáním spolubratra Balbína mířil Dilatus svou příručkou s množstvím mariánských poutních písní (žel bez melodií) bezpochyby především na Brňany jakožto časté tuřanské poutníky. Tehdy se už také o poutní provoz v Tuřanech důsledně starali jezuité z brněnské koleje, kteří zde od roku 1666 měli svou rezidenci (tamní péči o hudbu snad bude v budoucnu věnována další esej).

Dalším významným poutním místem a rovněž mariánskou svatyní byly Křtiny. Z příručky vytištěné roku 1668 v Litomyšli vyplývá, že právě do Křtin putovali pravidelně sodálové, tedy členové mariánské družiny z brněnského jezuitského gymnázia. Příručka dokonce obsahuje notovanou latinskou píseň, nadepsanou jako litanie – rozjímání o celém životě Panny Marie (Regina caeli laetare – Laetare Mater Dei). Toto pojednání s názvem Mariophilus peregrinus („Putující ctitel Panny Marie“) sepsal Godefridus Olenius, tehdejší rektor (představený) zmíněné latinské sodality Nanebevzetí Panny Marie, ale především opat premonstrátského kláštera v Zábrdovicích, do jehož správy Křtiny náležely. I v následujících desetiletích zábrdovičtí premonstráti o „své“ poutní místo důsledně pečovali. Včetně výstavby tamní rezidence lze v této péči shledávat zajímavou paralelu k jezuitským Tuřanům. V brněnském kontextu je zajímavé, že v pozměněné podobě a již jen s obecnou dedikací (k libosti všech mariánských milovníkův) vyšlo původní Oleniovo dílo v české (Poutník křtinský, Brno 1706) a německé verzi (Kyritainer Wallfahrt, Brno 1707).

Ještě trochu starší než latinská poutní příručka pro brněnské studenty je širším vrstvám určené pojednání Oudolí křtinské (Litomyšl 1665). V rámci tradičních příběhů zázračných uzdravení projevuje jejich zapisovatel nečekaný smysl pro humor. Například oddíl věnovaný uzdravení chromých otevírá takto: Nějaký Pavel Doležel, aby příjmění svému zadosti učinil, tři léta ustavičně v posteli své ležel a pro veliké bolesti obouch noh, nebohý Doležel, vstáti, méněji choditi mohl… Pozoruhodný je také neobvyklý příběh z Vyškova, datovaný do roku 1650. Obyvatelé tohoto biskupského města patřili k obzvláštním ctitelům Panny Marie Křtinské. S prosbou o uzdravení se k ní modlil i jistý vyškovský trubač, který měl kromě vytrubování z radniční věže hudební povinnosti také při bohoslužbách ve farním chrámu. Rád si zdřímnul a měl zálibu v pití. To byly příčiny jeho (prvního) pádu. Prosil a byl uzdraven, dostál svému slibu a pouť do Křtin vykonal. Ze svého pádu se však nepoučil a tak při druhém pádu z věže mu už Panna Marie nepomohla. Konečně Oudolí křtinské obsahuje ve svém závěru dvě poutní písně, které se mají zpívat „jako“ – a jednou z těchto vzorových písní je slavná Michnova vánoční Chtíc aby spal, vydaná ve sbírce Česká mariánská muzika roku 1647.

Podobně jako se jezuité a premonstráti starali o „svá“ poutní místa v Tuřanech a Zábrdovicích, četnými spisy dělali reklamu svému poutnímu místu také pauláni ve Vranově u Brna. Jiné tehdy oblíbené místo v okolí Brna, filiální mariánský kostelík v Líšni, tak zůstal po této stránce zanedbán.

Přímo z barokního Brna vyrážela od farního kostela sv. Jakuba nejméně čtyři procesí do roka. Svátostné průvody s duchovními i chrámovými hudebníky směřovaly v tradičních termínech do Tuřan (2. neděle po velikonocích), do Líšně (na svátek Navštívení Panny Marie, tedy 2. července) a do Vranova na svátek Narození Panny Marie (8. září). Slavnostní charakter měl především začátek a konec vlastního procesí, před příchodem na poutní místo se často velký dav poutníků uspořádal, duchovenstvo a přisluhující se oděli do bohoslužebných rouch a průvod pak k poutnímu místu často provázela slavnostní hudba. Podle městských účtů dostávali chrámoví hudebníci odměny za účast na procesích do Vranova a Mikulova (1630) a Křtin (1638). Procesí do Vranova se konalo jakožto záslibné na poděkování za záchranu města před poslední morovou epidemií v roce 1714. Zdá se však, že tato tradice byla ještě starší. Při prvních příznacích oné morové epidemie, která se v Brně objevila už v roce 1713, městská rada uvažovala o zrušení tradičního procesí do štýrského Maria Zell s tím, že by farníci místo toho putovali na Vranov, do Křtin, Tuřan a Líšně.

Konečně poutní místo Maria Zell bylo tradičním cílem procesí svatojakubské farnosti od roku 1648 na poděkování za záchranu Brna před švédskými vojsky. Poutníci vycházeli vždy 20. srpna a podle mariazellské poutní příručky (Berthold Sternegger, Sechstes Jahr-Hundert…, Steyr 1758) dorazili na místo 26. srpna. Na počátku září pak bratrstvo Nejsvětější Trojice při kostele sv. Jakuba konalo děkovné shromáždění k Nejsvětější Trojici za šťastně vykonanou pouť. Farníky tradičně doprovázeli také brněnští kapucíni a městští hudebníci, ostatně právě výpravnost procesí, počítaje v to i umění hudební, bylo jakousi vizitkou samotného města. Při delších procesích, kterým čtrnáctidenní putování do Maria Zell vévodilo, byly z Brna samozřejmě vypraveny také vozy s potřebným proviantem, které tu a tam také mohly svézt vyčerpané poutníky.

Samotné téma však zdaleka vyčerpané není. Z 18. a 19. století se dochovalo množství poutních písní a poutních příruček, ostatně tradice takto organizovaných poutí zanikla až v průběhu první poloviny 20. století.

Zdroje:

Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna, Brno 2010.
Jiří Sehnal: Hudba v magistrátních účtech Brna do konce třicetileté války. In: Historická Olomouc a její současné problémy IV. Olomouc 1983.

Obr.: Frontispis Balbínova díla Diva Turzanensis (Olomouc 1658, výřez a celek)

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zbožný zpěv byl dříve chápán jako vhodné zaměstnání duše při bohoslužbě, podobně jako se obvykle doporučoval růženec nebo modlitby k jednotlivým částem mše. V gymnaziálním prostředí se takto rozvinul zvyk zpívat při každodenní ranní mši jednu delší latinskou píseň, jejíž text si studenti zároveň osvojili. Tento peleton písní na čele se sekvencí Stabat Mater dolorosa se tímto způsobem dostal do obecného intelektuálního povědomí. Mizet z něj začal vlastně až ve 20. století.  více

Jednotliví moravští krajští hejtmané se ve svých odpovědích shodují v tom, že dotyční hudebníci by si měli povinně hledat jiný, čestnější zdroj obživy. Těm, kteří tak neučiní, by například znojemský hejtman nedovolil živit se hudbou, dokonce by zakázal vlastnictví hudebního nástroje.  více

Letošní dotace pro kulturu v Brně jsou schváleny, ale zápis z příslušného jednání zastupitelstva města Brna zatím na webu města ještě zpřístupněn není. Z podivné perspektivy historika se tedy nabízí výlet do první poloviny 18. století. Hledaným tématem nicméně zůstává vztah vedení města k hudbě. Její věčný úpadek dokumentují staré archivy i nedávná píseň skupiny Buty.  více


Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější

Kritika

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více