Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Zbožné putování patřilo k důležitým svátečním událostem v lidském životě. Ono vytržení z běžného rytmu a vcelku přesně organizovaný program pouti si většina z nás představit asi nedokáže. Protože ale k slavnostním procesím nedílně patřila hudba a k putování obecně také zbožné písně, stojí za to se na chvíli nad tímto putováním zastavit. Tím spíše, že barokní Brno mělo v tomto ohledu naprosto výsadní postavení: žádné jiné královské město nebylo obklopeno tolika významnými poutními místy, jak to ostatně vysvítá i z jedné vzdělávací příručky tehdejšího faráře ve Veverské Bitýšce Valentina Bernarda Jestřábského.

V tom také lid moravský ne malé, ale veliké znamení lásky k blahoslavené Rodičce Boží ukazuje, když na její svatá místa, které sama Panna Maria sobě zvolila, mnohými zázraky je ozdobila a zvelebila, valně v velikém počtu a s velikou pobožností putují; jako do Tuřan, do Křtin, na Vranov, na Svatý Kopec nad Holomoucí, hlavním moravským městem, do Nyklšpurku, do Žárušic, do Brna k svatému Tomáši, kdež jest zázračný obraz Panny Marie, od svatého Lukáše evangelisty malovaný, a jinam: Také do cizích zemí putují; jako do Čech na Svatou Horu, do Marie Celly v Štýrsku. Za starodávna, a ještě za mých mladých let pamatuji já (který tyto věcí píši) bývaly veliké pouti Moravanův do polské země do Častochova, kdežto také jest zázračný obraz Panny Marie od svatého Lukáše evangelisty malovaný: Item do Kalvárie též v Polsku. […] Ano také vzalo počátek putování od Moravanův do Marie Celly v Štýrsku. (Stellarium novum …, Olomouc 1701, s. 299).

Prastaré poutní místo v bezprostřední blízkosti Brna, které si velmi oblíbil kardinál Ditrichštejn, je už v polovině 17. století oslavováno dvěma literárními díly. Česky psané pojednání Divotvorná Marije bohužel zůstalo v rukopise, oproti němu latinský spis Diva Turzanensis jezuity Bohuslava Balbína (Olomouc 1658) je jedním z vůbec prvních pojednání o poutních místech. Obě dvě díla mají mnoho společného, včetně shodných pasáží, přičemž jejich vzájemný vztah nebyl dosud uspokojivě objasněn. Díky novému vydání Balbínova díla v českém překladu zásluhou tuřanských farníků je dnes možné zahlédnout kousek onoho zmizelého světa: Balbínem popisovanou malebnou krajinu na cestě z Brna do Tuřan, ale i svět zázraků. Mezi ty originálnější patří příběh o tom, kterak se starobylá socha Panny Marie Tuřanské nenechala dát přivolaným malířem opravit (zmalovat), nebo Balbínem oblíbené historky o bolesti zubů a jejich nápravě (v tomto díle navíc skrytě prodchnuté jezuitským ostnem proti zmíněnému kardinálovi z Ditrichštejna).

Poutníkům do Tuřan však sloužila především příručka dalšího jezuity Joanna Dilata, který s brněnskou kolejí spojil téměř celý svůj život: patřil mezi studentské obránce Brna v roce 1645, napsal životopis svého učitele P. Martina Středy a jeho oslavný spis na habsburský rod byl prvním dílem, vydaným v obnovené brněnské tiskárně roku 1689. Do té doby však v Brně tiskárna nefungovala, takže v roce 1682 vydal Dilatus svou Mariánskou pouť (Marianische Kirchfahrt) v poměrně vzdáleném Kladsku. Ve srovnání s učeným a mnohovrstevnatým latinským pojednáním spolubratra Balbína mířil Dilatus svou příručkou s množstvím mariánských poutních písní (žel bez melodií) bezpochyby především na Brňany jakožto časté tuřanské poutníky. Tehdy se už také o poutní provoz v Tuřanech důsledně starali jezuité z brněnské koleje, kteří zde od roku 1666 měli svou rezidenci (tamní péči o hudbu snad bude v budoucnu věnována další esej).

Dalším významným poutním místem a rovněž mariánskou svatyní byly Křtiny. Z příručky vytištěné roku 1668 v Litomyšli vyplývá, že právě do Křtin putovali pravidelně sodálové, tedy členové mariánské družiny z brněnského jezuitského gymnázia. Příručka dokonce obsahuje notovanou latinskou píseň, nadepsanou jako litanie – rozjímání o celém životě Panny Marie (Regina caeli laetare – Laetare Mater Dei). Toto pojednání s názvem Mariophilus peregrinus („Putující ctitel Panny Marie“) sepsal Godefridus Olenius, tehdejší rektor (představený) zmíněné latinské sodality Nanebevzetí Panny Marie, ale především opat premonstrátského kláštera v Zábrdovicích, do jehož správy Křtiny náležely. I v následujících desetiletích zábrdovičtí premonstráti o „své“ poutní místo důsledně pečovali. Včetně výstavby tamní rezidence lze v této péči shledávat zajímavou paralelu k jezuitským Tuřanům. V brněnském kontextu je zajímavé, že v pozměněné podobě a již jen s obecnou dedikací (k libosti všech mariánských milovníkův) vyšlo původní Oleniovo dílo v české (Poutník křtinský, Brno 1706) a německé verzi (Kyritainer Wallfahrt, Brno 1707).

Ještě trochu starší než latinská poutní příručka pro brněnské studenty je širším vrstvám určené pojednání Oudolí křtinské (Litomyšl 1665). V rámci tradičních příběhů zázračných uzdravení projevuje jejich zapisovatel nečekaný smysl pro humor. Například oddíl věnovaný uzdravení chromých otevírá takto: Nějaký Pavel Doležel, aby příjmění svému zadosti učinil, tři léta ustavičně v posteli své ležel a pro veliké bolesti obouch noh, nebohý Doležel, vstáti, méněji choditi mohl… Pozoruhodný je také neobvyklý příběh z Vyškova, datovaný do roku 1650. Obyvatelé tohoto biskupského města patřili k obzvláštním ctitelům Panny Marie Křtinské. S prosbou o uzdravení se k ní modlil i jistý vyškovský trubač, který měl kromě vytrubování z radniční věže hudební povinnosti také při bohoslužbách ve farním chrámu. Rád si zdřímnul a měl zálibu v pití. To byly příčiny jeho (prvního) pádu. Prosil a byl uzdraven, dostál svému slibu a pouť do Křtin vykonal. Ze svého pádu se však nepoučil a tak při druhém pádu z věže mu už Panna Marie nepomohla. Konečně Oudolí křtinské obsahuje ve svém závěru dvě poutní písně, které se mají zpívat „jako“ – a jednou z těchto vzorových písní je slavná Michnova vánoční Chtíc aby spal, vydaná ve sbírce Česká mariánská muzika roku 1647.

Podobně jako se jezuité a premonstráti starali o „svá“ poutní místa v Tuřanech a Zábrdovicích, četnými spisy dělali reklamu svému poutnímu místu také pauláni ve Vranově u Brna. Jiné tehdy oblíbené místo v okolí Brna, filiální mariánský kostelík v Líšni, tak zůstal po této stránce zanedbán.

Přímo z barokního Brna vyrážela od farního kostela sv. Jakuba nejméně čtyři procesí do roka. Svátostné průvody s duchovními i chrámovými hudebníky směřovaly v tradičních termínech do Tuřan (2. neděle po velikonocích), do Líšně (na svátek Navštívení Panny Marie, tedy 2. července) a do Vranova na svátek Narození Panny Marie (8. září). Slavnostní charakter měl především začátek a konec vlastního procesí, před příchodem na poutní místo se často velký dav poutníků uspořádal, duchovenstvo a přisluhující se oděli do bohoslužebných rouch a průvod pak k poutnímu místu často provázela slavnostní hudba. Podle městských účtů dostávali chrámoví hudebníci odměny za účast na procesích do Vranova a Mikulova (1630) a Křtin (1638). Procesí do Vranova se konalo jakožto záslibné na poděkování za záchranu města před poslední morovou epidemií v roce 1714. Zdá se však, že tato tradice byla ještě starší. Při prvních příznacích oné morové epidemie, která se v Brně objevila už v roce 1713, městská rada uvažovala o zrušení tradičního procesí do štýrského Maria Zell s tím, že by farníci místo toho putovali na Vranov, do Křtin, Tuřan a Líšně.

Konečně poutní místo Maria Zell bylo tradičním cílem procesí svatojakubské farnosti od roku 1648 na poděkování za záchranu Brna před švédskými vojsky. Poutníci vycházeli vždy 20. srpna a podle mariazellské poutní příručky (Berthold Sternegger, Sechstes Jahr-Hundert…, Steyr 1758) dorazili na místo 26. srpna. Na počátku září pak bratrstvo Nejsvětější Trojice při kostele sv. Jakuba konalo děkovné shromáždění k Nejsvětější Trojici za šťastně vykonanou pouť. Farníky tradičně doprovázeli také brněnští kapucíni a městští hudebníci, ostatně právě výpravnost procesí, počítaje v to i umění hudební, bylo jakousi vizitkou samotného města. Při delších procesích, kterým čtrnáctidenní putování do Maria Zell vévodilo, byly z Brna samozřejmě vypraveny také vozy s potřebným proviantem, které tu a tam také mohly svézt vyčerpané poutníky.

Samotné téma však zdaleka vyčerpané není. Z 18. a 19. století se dochovalo množství poutních písní a poutních příruček, ostatně tradice takto organizovaných poutí zanikla až v průběhu první poloviny 20. století.

Zdroje:

Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna, Brno 2010.
Jiří Sehnal: Hudba v magistrátních účtech Brna do konce třicetileté války. In: Historická Olomouc a její současné problémy IV. Olomouc 1983.

Obr.: Frontispis Balbínova díla Diva Turzanensis (Olomouc 1658, výřez a celek)

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zbožný zpěv byl dříve chápán jako vhodné zaměstnání duše při bohoslužbě, podobně jako se obvykle doporučoval růženec nebo modlitby k jednotlivým částem mše. V gymnaziálním prostředí se takto rozvinul zvyk zpívat při každodenní ranní mši jednu delší latinskou píseň, jejíž text si studenti zároveň osvojili. Tento peleton písní na čele se sekvencí Stabat Mater dolorosa se tímto způsobem dostal do obecného intelektuálního povědomí. Mizet z něj začal vlastně až ve 20. století.  více

Jednotliví moravští krajští hejtmané se ve svých odpovědích shodují v tom, že dotyční hudebníci by si měli povinně hledat jiný, čestnější zdroj obživy. Těm, kteří tak neučiní, by například znojemský hejtman nedovolil živit se hudbou, dokonce by zakázal vlastnictví hudebního nástroje.  více

Letošní dotace pro kulturu v Brně jsou schváleny, ale zápis z příslušného jednání zastupitelstva města Brna zatím na webu města ještě zpřístupněn není. Z podivné perspektivy historika se tedy nabízí výlet do první poloviny 18. století. Hledaným tématem nicméně zůstává vztah vedení města k hudbě. Její věčný úpadek dokumentují staré archivy i nedávná píseň skupiny Buty.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více