S Filharmonií Brno na výletě do české opery

S Filharmonií Brno na výletě do české opery

Filharmonie Brno přivítala nový rok koncertem věnovaným české opeře – na programu byli Bedřich Smetana, Antonín DvořákLeoš Janáček. Data narození či úmrtí těchto skladatelů mají na konci čtyřku, což z nich dělá marketingovou trojici vytvářející osu události zvané Rok čeké hudby, do nějž jsme právě vstoupili. Novoroční koncerty jsou specifickou událostí, která obvykle kombinuje slavnostní atmosféru s odlehčeností doznívajícího Silvestra. Přistoupit v takovém případě ke směsi scén z oblíbených českých oper je na místě a volba autorů je také celkem jednoznačná, a to dokonce bez ohledu na výročí.

Ze širšího hlediska je nutné si říci, že velká část večera byla složena z děl, která jsou sice česká, ale na světových scénách už zdomácněla natolik, že je sotva můžeme považovat za svůj majetek. Především je to Prodaná nevěsta, která patří k nejoblíbenějším komickým operám světa, do Vídně úspěšně pronikla už v roce 1892, začátkem dvacátého století do New Yorku i Chicaga a v Německu ji považují víceméně za svou. Velké Janáčkovy opery – k nimž Její pastorkyňaPříhody lišky Bystroušky patří – už jsou rovněž běžnou součástí repertoáru operních divadel. Janáček je vedle Richarda Strausse a Giacoma Pucciniho třetím autorem dvacátého století, jemuž se podařilo takto trvale na světových scénách zakotvit. Dvořákova Rusalka je tak poetické a krásné dílo, až mi připadá neuvěřitelné, že svůj světový boom prožívá teprve v posledních asi patnácti letech. Momentálně se zdá, že se s jejími nastudováními roztrhl pytel a zanedlouho nás čeká její premiéra ve Vídeňské státní opeře. Kontroverzně přijímaná brněnská inscenace Vladimíra Morávka je mezi všemi z posledních let jedna z mála, která se drží pohádkového koloritu, byť v současné fantasy stylizaci. Chci tím říci především to, že jsme se sice pohybovali v dílech českých autorů, ale zároveň ve světové operní literatuře. Podobný výroční program by mohl být v minulém roce složen například z děl Berlioze, Verdiho a Wagnera. Zmíněné čtyři opery má na programu i Janáčkovo divadlo a z toho pramení snad jediná malá výtka směrem k dramaturgii, která mohla trošku zabrzdit, především co se týká RusalkyProdané nevěsty – ty zde můžeme s Pavlou Vykopalovou (a Prodanou i s Alešem Brisceinem) už dlouho slýchat. Na tom samozřejmě není nic špatného, spíš naopak, ale jedinečnost večera tím trošku utrpěla.

Za velké štěstí lze považovat přítomnost dirigenta Jakuba Hrůši, který koncert řídil. Nahradil na poslední chvíli Aleksandara Markoviće, který se koncertu nemohl zúčastnit z osobních důvodů. Filharmonie k tomu víc oficiálně neuvádí, ale je přinejmenším divné, když s orchestrem při slavnostním zahájení Roku české hudby není jeho šéfdirigent. Věc by stála za konkrétnější vysvětlení, ale hostování Jakuba Hrůši ve mě především posílilo přesvědčení, že Filharmonie Brno potřebuje šéfdirigenta nového. Nenapadlo mě to ve středu večer zdaleka poprvé, ale přišel velmi silný podnět. Je totiž otázka, zda může Marković orchestru ještě něco přinést, co se týká uměleckého rozvoje. Orchestr by potřeboval někoho, kdo  jej bude brát za svůj a bude s ním systematičtěji pracovat. To znamená nejen cvičit konkrétní programy, ale vytvářet jeho zvuk i charakteristický projev. A nebude mít záhadné osobní důvody k neúčasti na koncertech.

Výborná provedení jednotlivých čísel ve mě ale vyvolávala i další, ještě obecnější otázky. Vedle Jakuba Hrůši byli dalšími hosty sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Aleš Briscein a barytonista Adam Plachetka. Všichni patří k tomu nejlepšímu, co naše opera má, a zpívali výběr z toho nejlepšího, co naše opera má. Kde jsou ale jejich nahrávky? Nemyslím jednotlivé árie, ale záznamy celých děl. Představa, že by někdo inicioval a zaplatil třeba komplet současných nahrávek Smetanových oper, hraničí s choromyslností. Řešením by bylo zaznamenat živě inscenace v divadlech – to by se ale musel Smetana v našich operách na špičkové úrovni hrát. Pravda je taková, že se nehraje ani špičkově, ani špatně, ale pokud možno vůbec. Smetanu samozřejmě uvádím jen jako příklad, Dvořák a Janáček jsou na tom podobně. Alespoň festival Janáček Brno by měl uvádět Janáčkovy opery kompletně, což by mohla být i příležitost je postupně nahrát. Nejde o to, aby měli diskofilové čím plnit police s cédéčky, ale bez nahrávek nám vypadává z dlouhodobé paměti celá generace pěvců. Při Měsíčku na nebi hlubokém jsem si také vzpomněl na jednotné tažení naší kritiky proti Morávkově inscenaci Rusalky. Odnesla ho tehdy částečně i Pavla Vykopalová, jejímuž hlasu podle Heleny Havlíkové „chybí přesvědčivější vyjádření emocí”. Znovu jsem se přesvědčil, že to není pravda.

Před začátkem koncertu připomněla ředitelka orchestru Marie Kučerová úspěchy brněnských filharmoniků v minulém roce – byla při tom sympaticky věcná. S Filharmonií se také oficiálně rozloučil violista Karel Procházka, který opouští svůj post po padesáti letech – rozhovor s ním přineseme během ledna. Primátor Roman Onderka pozdravil Filharmonii Brno jako „nejlepší orchestr ve střední Evropě” – děkujeme za velká slova. Vídeňští filharmonici se před námi sice můžou jít zahrabat, ale narozdíl od nás zase mají kde hrát. Koncertní sál pro Brno je i přes nabubřelou primátorskou zdravici pořád někde v oblacích. Orchestr si svými výkony o lepší prostředí říká stále výrazněji, ale v mizerné akustice Janáčkova divadla tomu asi není dost dobře rozumět.

Jakub Hrůša vedl orchestr energicky a líbila se mi snaha hudebně charakterizovat každé číslo v kombinaci se smyslem pro dramatickou gradaci, což nakonec vyústilo do strhujícího vnějšího efektu. Ocenil jsem to především v ukázkách z děl Bedřicha Smetany, v nichž je tento romantický aspekt často zanedbáván. Monology Přemysla Již plane slunce a Vladislava Již víte, jak to krásné království byly divadelní miniatury se silným citovým nábojem, nejsilněji na mě zapůsobila scéna Kaliny z úvodu druhého dějství Tajemství. V tom ale určitě hrálo roli to, jak mám tuto operu rád – od zdařilého libreta Elišky Krásnohorské až po úchvatně sevřenou hudební stránku. Navíc Adam Plachetka zpíval opravdu báječně a při jeho monologu z Dalibora jsem měl kratičkou halucinaci, že v zákulisí čeká na svůj výstup Vilém Přibyl. Pavla Vykopalová a Aleš Briscein nijak nezaostávali, byl to pěkný, vyrovnaný večer. Koncert měl vůbec výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.

Bedřich Smetana: Fanfáry z opery Libuše, Již plane slunce (monolog Přemysla z opery Libuše), Antonín Dvořák: Za štíhlou gazelou (árie Armidy ze stejnojmenné opery), Bedřich Smetana: Když zavítá máj (píseň Ladislava z opery Dvě vdovy), Již víte, jak to krásné království (monolog krále Vladislava z opery Dalibor), Antonín Dvořák: Měsíčku na nebi hlubokém (árie Rusalky ze stejnojmenné opery), Vidino divná, přesladká – Vím, že jsi kouzlo (árie Prince z opery Rusalka), Polonéza z opery Rusalka, Bedřich Smetana: Předehra k opeře Prodaná nevěsta, Věrné milování (duet Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Mařenko má – Tak tvrdošíjná, dívko, jsi (výstup Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Skočná (polka z opery Prodaná nevěsta), Jsem žebrák (scéna Kaliny z opery Tajemství), Leoš Janáček: Zdrávas Královno (modlitba Jenúfy z opery Její pastorkyňa), Odešli. Jdi také... (závěr opery Její pastorkyňa), Závěrečný monolog Revírníka z opery Příhody lišky Bystroušky. Pavla Vykopalová – soprán, Aleš Briscein – tenor, Adam Plachetka – basbaryton, hudební nastudování Jakub Hrůša, Filharmonie Brno. 1. 1. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno. 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více