Symfonické léto bez léta. Filharmonie Brno otevřela Špilberk 2014

20. srpen 2014, 12:23

Symfonické léto bez léta. Filharmonie Brno otevřela Špilberk 2014

Filharmonie Brno včera zahájila letošní ročník festivalu Špilberk koncertem se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem a klavíristou Janem Simonem. Program tvořila díla oblíbená, zařaditelná do populární klasiky, ale hlavně dobře provedená. První akce festivalu se sice odehrála už o den dříve, jednalo se ale o startovací „kinokoncert“ – tedy záznam koncertu klavíristů Lang Langa a Herbieho Hancocka, který se na velkém nádvoří hradu promítal. Jedná se o novinku a videozáznamů přinese festival ještě několik.

Filharmonie Brno svými koncerty na nádvoří Špilberku už tradičně a zároveň poněkud nenápadně zahajuje sezónu, dramaturgie bývá vzhledem k prostředí i času spíš odlehčená, letní. S tím se letos úplně nestřetlo počasí, přes den pršelo, bylo chladno a k dvouhodinovému posezení pod širým nebem celkem nic nelákalo. Odpoledne se ale postupně vyčasilo a večer už bylo docela příjemně, i když hudebníkům asi přece jen maličko tuhly prsty. Návštěva zahajovacího koncertu i přesto nebyla vyložený průšvih, i když lepší by být mohla. Prázdná sedadla hleděla vyčítavě především na příznivce „tradiční dramaturgie“, kteří si jindy stěžují na zařazování současnější hudby do programu. Tradičně sestavený pořad – předehra, instrumentální koncert a symfonie, všechno z dob romantismu – je z domu stejně nevytáhl.

Je to jejich škoda, protože celkový dojem z koncertu byl velmi dobrý, atmosféra příjemně soustředěná a přijetí srdečné. Akustické podmínky nádvoří nejsou úplně ideální a záleží na tom, kde se člověk posadí, ale orchestr zní v otevřeném prostoru mnohem křehčeji než v uzavřeném sálu, zvuk je nutno přece jen trošku lovit, ale nakonec to možná přispívá k oné soustředěnosti. Stejně jako menší chuť na kelímkové pivo, které bych na filharmonických koncertech festivalu úplně vyrušil – myslím, že víno se k nim hodí víc. Jestli se takový návrh v našem věčně popíjejícím prostředí setká s pochopením, to opravdu netuším a příliš v to nedoufám.

Zahajovacími proslovy festival uvítala ředitelka filharmonie Marie Kučerová, náměstkyně primátora Jana Bohuňovská, předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský a bývalý ředitel i člen orchestru Bohuslav Zoubek. Výčet jmen je málem delší než jejich sympaticky stručné projevy. Koncert samotný zahájila předehra k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera, otce německého a svým způsobem i českého romantismu. Programní předehra reflektuje děj strašidelné opery i její smírný konec, je to vlastně jakási symfonická báseň o díle samotném a pěkný orchestrální kus s výraznými tématy a pestrou instrumentací. Pěkně – i přes drobná zaváhání – zněly horny, velkou příležitost dostává především sólový klarinet: Emil Drápela ji využil dokonale. Vzhledem ke zmíněným akustickým podmínkám finále možná nebylo tak ohromující, jak posluchač očekává, ale orchestr zněl až s klasicistní průzračností, která překvapivě dobře slušela následujícímu Klavírnímu koncertu č. 2 Camilla Saint-Saënse.

Ten provedl s Filharmonií Brno Jan Simon a poradil si s náročnou partiturou s ohromnou lehkostí. Klavír se zároveň perfektně zapojoval do celkového zvuku orchestru, místy jsem měl dojem až okouzlujícího splynutí (tady podotýkám, že o pět metrů vedle už mohlo být slyšet něco úplně jiného). Koncert začíná netradičně pomalou větou Andante sostenuto a přes Allegro střední věty stupňuje tempo až k brilantnímu závěrečnému Prestu. Z celkového vyznění jsem cítil jakousi samozřejmou radost a dílo, které nemám v žádné zvláštní oblibě, mě nakonec velmi mile překvapilo.

Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka patří ke kmenovému symfonickému repertoáru po celém světě, ale také mezi díla, k nimž se většina posluchačů ráda vrací. Písňový charakter témat jí dává místy až lidový charakter, který je konfrontován se závažnějším spodním proudem – je to předzvěst mahlerovského stylu, byť bez okázalého titánství vídeňského mistra. V kombinaci s dopoledním počasím se ve mně mihla vzpomínka na koncert Gustav Mahler Jugendorchester, který v příšerném a nepřetržitém lijáku provedl před třinácti lety na Špilberku Mahlerovu Symfonii č. 4 (díky dešti jsem měl pocit, že sedím v rybníku, ale navzdory tomu bylo tehdy plno). Aleksandaru Markovićovi jsem kdysi v jeho pojetí Dvořáka vytýkal nezpěvnost a myslím, že se jeho náhled přece jen o něco posunul. Důraz na klasicistní aspekt díla byl stále silný, ale potřebnou vřelost do něj vnášely sólové vstupy houslí a dřev. Líbila se mi tempová výstavba, která dílo nijak nehnala dopředu a spoléhala spíš na rytmickou přesnost a energii.

Festival Špilberk nabízí každodenní program až do neděle. Dva kinokoncerty – dnes projekci animované pohádky Péťa a vlk na hudbu Sergeje Prokofjeva kombinovanou s koncertem zpěvačky Zaz a v sobotu koncert Berlínských filharmoniků s Gustavem Dudamelem. Živě zahrají Cigánski diabli s Filharmonií Hradec Králové, znovu Filharmonie Brno s Jakubem Hrůšou a na závěr Štefan Margita a Dagmar Pecková s orchestrem opery ND Brno pod vedením Marka Ivanoviće.

Carl Maria von Weber: Čarostřelec, předehra k opeře, Camille Saint-Saëns: Klavírní koncert č. 2 g moll op. 22, Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur op. 88. Hudební nastudování – Aleksandar Marković, Jan Simon – klavír, Filharmonie Brno. 19. 8. 2014, Velké nádvoří hradu Špilberk, Brno. V rámci festivalu Špilberk 2014.

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Festival Špilberk 2014 / INTERMEZZO I: KINOKONCERT

20.8.2014, 20:30 / nádvoří hradu Špilberk

Festival Špilberk 2014 / SYMFONICKÉ TANCE

22.8.2014, 20:00 / nádvoří hradu Špilberk

Festival Špilberk 2014 / INTERMEZZO II: KINOKONCERT

23.8.2014, 20:30 / nádvoří hradu Špilberk

Dále si přečtěte

Filharmonie Brno se na závěr sezóny pustila do společného podniku s projektem Mozartovy děti. Akce pro žáky základních uměleckých škol tentokrát vyvrcholila koncertem s dospělými filharmoniky v Janáčkově divadle. Mladí hudebníci si tak mohli vyzkoušet spolupráci s ostřílenými profesionály, zažít ovace vstřícně naladěného publika a vůbec všechno, co k velkému jevišti patří.  více

Když Elliott Carter na podzim 2012 zemřel, bylo mu sto tři let. New York se zrovna vzpamatovával z průletu hurikánu Sandy a na město se hnala sněhová bouře. Vytrvalý vítr venku mi tuto bouřlivou kulisu Carterova odchodu připomněl a na mnohé posluchače zapůsobila stejně bouřlivě jeho hudba.  více

Ve Dvořákově sedmé symfonii byli hudebníci jako vyměnění. Skladba dobře známá, dirigent taky, koncepce vystavěná, tak vlastně nebyl důvod, aby se dílo nedařilo. Zarazí jen výkonnostní rozdíl oproti Zlatému kolovratu. Je škoda, že naše orchestry nedokážou svému mistrovi udělat aspoň tu malou službu a hrát všechny jeho skladby s plným nasazením.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více