Třicet let vydavatelského klanu Indies

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.

Iniciátorskou osobností slavnostního večera byl zcela zjevně Milan Páleš (Indies Scope) produkčně podporovaný svou dlouholetou pravou rukou Přemyslem Štěpánkem. Díky těmto dvěma hybatelům a moderátorovi, jímž byl hudební redaktor a publicista Milan Tesař z Radia Proglas, jsme si několik hodin mohli užívat příjemnou atmosféru a neokázalého přátelského ducha v pestrém žánrovém mixu.

indies_30_let_v_Sonu_01_foto_Indies

Vydavatelství Indies se od svých počátků, zaměřených převážně na nemainstreamovou, tedy alternativní rockovou a folkovou scénu (ze známějších jmen uveďme například Psí vojáky a Jáchyma, Oldřicha Janotu, Vladimíra Václavka či Ivu Bittovou) rozvinulo do značné žánrové šíře, v níž na jedné straně stojí sice syrová, zemitá rocková alternativa, ale na straně druhé dnes už většinově zastoupená hudba s přesahy do klasiky, jazz, world music či vcelku populární interpreti typu Zuzana Navarová, Tata bojs, Traband, Radůza, Hradišťan, Druhá tráva či sourozenci Ulrychovi.

Co vlastně všechny tituly vydávané Indies spojuje? Myslím, že pěkně to vystihl na koncertě zpěvák kapely - 123 min Zdeněk Bína, jehož vyjádření parafrázuji: „Indies vydávají hudbu především proto, že ji mají rádi a za to jim děkujeme.“ Tak to cítí asi všichni, kdo s tímto vydavatelstvím spolupracují: Základem ediční filosofie není prvoplánový obchod a tomu odpovídající marketing, ale snaha šířit dobré hudební poselství.

indies_30_let_v_Sonu_02_foto_Indies

V průběhu let se vyvinulo několik edic, o nichž můžeme říci, že jsou reprezentativními katalogy české hudby v různých žánrech. První folklorní titul V Brně na Špilberku ( podílely se na něm soubory Hradišťan, Gajdoši Brno a Cimbálová muzika Martina Hrbáče) vyšel v roce 1996, v následujících letech vyšly dva ojedinělé tituly z Horňácka a dnes můžeme říci, že Indies Scope skrze osmidílnou Antologii moravské lidové hudby poskytuje jedinečný obraz lidové hudební kultury na Moravě. Pokud k tomuto výčtu přidáme jednotlivé tituly jednotlivých souborů (cimbálových muzik), zvláště pak z bohaté produkce Indies Happy Trails Jaromíra Kratochvíla, máme zrcadlo reprezentativní, jemuž se nemůže rovnat žádný další český ani moravský vydavatel.

Indies Scope je také nejproduktivnějším vydavatelem titulů z oblasti moderního folku a world music. Ne náhodou je každoročním účastníkem největšího mezinárodního veletrhu world music WOMEX. Dokonce na český trhu uvedla tituly dvou renomovaných zahraničních skupin tohoto žánru – maďarskou Ghymes a finskou Värttinu.

indies_30_let_v_Sonu_03_foto_Indies

Indies Happy Trails v posledních letech vydalo unikátní edici archivních nahrávek českého jazzu. Kdo si chce udělat obrázek o počátcích moderního jazzu v Československu a dále oživit si CD klíčová česká jazzová alba (s rozšířenými doprovodnými informacemi), nemůže minout katalog Indies Happy Trails.

Páteční večer v Sonu nabídl symbolicky kousek od všeho, co člověk u Indies může najít – Bombarďák pro děti i dospělé, zástupce world music scény BraAgas, folkové Martinu Trchovou a Adama Kubáta, folklorní muziku Kubíci z Horňácka, folkrockové Květy, bluesrockový Band of Heysek, raprockové Nuck Chorris Gang,  jazz-rock-bluesové trio – 123 min, převážně ženskou alternativu Zuby nehty a další interprety.  

indies_30_let_v_Sonu_05_foto_Indies

Na koncertě bylo k dispozici také tematické číslo kulturního  magazínu UNI 02/20, v němž mimo obsažné rekapitulující články a rozhovory s vydavatelským triem  nalezneme i výsledky ankety, v níž šéfredaktor Ondřej Bezr oslovil čtyři desítky hudebních publicistů a kritiků s prosbou, aby vybrali deset dle jejich mínění nejkvalitnějších titulů z produkce Indies.  Nebudu prozrazovat vše, ale aspoň toto: První příčku obsadilo CD Bittová & Václavek: Bílé inferno, druhá byla Zuzana Navarová&KoaCD Barvy všecky a třetí Hradišťan s albem O slunovratu. V první desítce najdeme ještě Psí vojáky, Radůzu, Traband, duo Tara Fuki , ale také Antologii moravské hudby.

Dobrá práce, milí kolegové z Indies! A hodně sil do dalších let!

Foto archiv Indies

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce