Třicet let vydavatelského klanu Indies

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.

Iniciátorskou osobností slavnostního večera byl zcela zjevně Milan Páleš (Indies Scope) produkčně podporovaný svou dlouholetou pravou rukou Přemyslem Štěpánkem. Díky těmto dvěma hybatelům a moderátorovi, jímž byl hudební redaktor a publicista Milan Tesař z Radia Proglas, jsme si několik hodin mohli užívat příjemnou atmosféru a neokázalého přátelského ducha v pestrém žánrovém mixu.

indies_30_let_v_Sonu_01_foto_Indies

Vydavatelství Indies se od svých počátků, zaměřených převážně na nemainstreamovou, tedy alternativní rockovou a folkovou scénu (ze známějších jmen uveďme například Psí vojáky a Jáchyma, Oldřicha Janotu, Vladimíra Václavka či Ivu Bittovou) rozvinulo do značné žánrové šíře, v níž na jedné straně stojí sice syrová, zemitá rocková alternativa, ale na straně druhé dnes už většinově zastoupená hudba s přesahy do klasiky, jazz, world music či vcelku populární interpreti typu Zuzana Navarová, Tata bojs, Traband, Radůza, Hradišťan, Druhá tráva či sourozenci Ulrychovi.

Co vlastně všechny tituly vydávané Indies spojuje? Myslím, že pěkně to vystihl na koncertě zpěvák kapely - 123 min Zdeněk Bína, jehož vyjádření parafrázuji: „Indies vydávají hudbu především proto, že ji mají rádi a za to jim děkujeme.“ Tak to cítí asi všichni, kdo s tímto vydavatelstvím spolupracují: Základem ediční filosofie není prvoplánový obchod a tomu odpovídající marketing, ale snaha šířit dobré hudební poselství.

indies_30_let_v_Sonu_02_foto_Indies

V průběhu let se vyvinulo několik edic, o nichž můžeme říci, že jsou reprezentativními katalogy české hudby v různých žánrech. První folklorní titul V Brně na Špilberku ( podílely se na něm soubory Hradišťan, Gajdoši Brno a Cimbálová muzika Martina Hrbáče) vyšel v roce 1996, v následujících letech vyšly dva ojedinělé tituly z Horňácka a dnes můžeme říci, že Indies Scope skrze osmidílnou Antologii moravské lidové hudby poskytuje jedinečný obraz lidové hudební kultury na Moravě. Pokud k tomuto výčtu přidáme jednotlivé tituly jednotlivých souborů (cimbálových muzik), zvláště pak z bohaté produkce Indies Happy Trails Jaromíra Kratochvíla, máme zrcadlo reprezentativní, jemuž se nemůže rovnat žádný další český ani moravský vydavatel.

Indies Scope je také nejproduktivnějším vydavatelem titulů z oblasti moderního folku a world music. Ne náhodou je každoročním účastníkem největšího mezinárodního veletrhu world music WOMEX. Dokonce na český trhu uvedla tituly dvou renomovaných zahraničních skupin tohoto žánru – maďarskou Ghymes a finskou Värttinu.

indies_30_let_v_Sonu_03_foto_Indies

Indies Happy Trails v posledních letech vydalo unikátní edici archivních nahrávek českého jazzu. Kdo si chce udělat obrázek o počátcích moderního jazzu v Československu a dále oživit si CD klíčová česká jazzová alba (s rozšířenými doprovodnými informacemi), nemůže minout katalog Indies Happy Trails.

Páteční večer v Sonu nabídl symbolicky kousek od všeho, co člověk u Indies může najít – Bombarďák pro děti i dospělé, zástupce world music scény BraAgas, folkové Martinu Trchovou a Adama Kubáta, folklorní muziku Kubíci z Horňácka, folkrockové Květy, bluesrockový Band of Heysek, raprockové Nuck Chorris Gang,  jazz-rock-bluesové trio – 123 min, převážně ženskou alternativu Zuby nehty a další interprety.  

indies_30_let_v_Sonu_05_foto_Indies

Na koncertě bylo k dispozici také tematické číslo kulturního  magazínu UNI 02/20, v němž mimo obsažné rekapitulující články a rozhovory s vydavatelským triem  nalezneme i výsledky ankety, v níž šéfredaktor Ondřej Bezr oslovil čtyři desítky hudebních publicistů a kritiků s prosbou, aby vybrali deset dle jejich mínění nejkvalitnějších titulů z produkce Indies.  Nebudu prozrazovat vše, ale aspoň toto: První příčku obsadilo CD Bittová & Václavek: Bílé inferno, druhá byla Zuzana Navarová&KoaCD Barvy všecky a třetí Hradišťan s albem O slunovratu. V první desítce najdeme ještě Psí vojáky, Radůzu, Traband, duo Tara Fuki , ale také Antologii moravské hudby.

Dobrá práce, milí kolegové z Indies! A hodně sil do dalších let!

Foto archiv Indies

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Velké hlasy a patří brněnské opeře.   více

Představujeme vám nového hudebního Průvodce. Brno získalo téměř před třemi lety prestižní titul Město hudby UNESCO, čímž se zařadilo mezi 46 stejně zaměřených měst z celého světa. Na otázku proč a čím je jeho hudební scéna tak vyjímečná vám možná odpoví jednotlivé díly následujícího seriálu. Autorem celkem devíti kapitol mapujících brněnskou hudební scénu je Boris Klepal. O grafické zpracování a sazbu tištěného průvodce se postarala Barbara Zemčík. Koláže jsou dílem yvanse, anglický překlad realizoval Don Sparling. Od zítřejšího dne najdete na tomto místě pravidelně každý čtvrtek jednu z kapitol Průvodce. Tištěná verze bude v lepších časech zdarma k vyzvednutí v informačním centru TIC Brnovíce

Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Šej-Haj-Hop! Za tímto tajemným pokřikem se skrývá spontánní radost z tancování. Právě proto si ho vybrala jako svůj název nová škola slovenského lidového tance v Brně. Stojí za ní tři přátelé – Michal Janšto, Edita Borščová a Ondrej Mišík, kteří se potkali před několika lety ve VSĽPT Poľana.  více

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Nejčtenější

Kritika

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více