Učitelka v Africe III.: Oblékání fresek, domácí cvičení, čekání na Godota

Učitelka v Africe III.: Oblékání fresek, domácí cvičení, čekání na Godota

Vyměnila jsem pohodlí otáčecí kancelářské židle na kolečkách, ve které se docela dobře i spalo, za žebřík a počítač s tiskárnou za barvy a štětce. Při balancování na opravdu nestabilním žebříku, který je spojený drátem, se snažím na stěnách jídelny vyobrazit náměty tradičního afrického stravování a kuchtění. Zahrnuje to v sobě především malbu otevřeného ohniště sloužícího dodnes k přípravě jídel a studii lidské ruky, která zde funguje jako příbor. Inspiraci jsem čerpala z obrázků ukazující tradiční africký život, a v tomto duchu jsem ženy na své „fresce“ oblékla do barevných látek zahalující figuru od prsou až po kotníky. Na hlavy figur jsem rozmístila nejrůznější košíky s potraviny a vodou, tak jak jsem to odpozorovala na Lusackých ulicích, pokud se tedy prašným cestám mezi silnicemi a vysokými zdmi dá říkat ulice. Nahá ramena však byla shledána jako příliš odhalená a tak jsem byla požádána, abych přimalovala k oděvům i rukávy. Při této žádosti se mi vloudila do hlavy vzpomínka na Michelangelovu Sixtinskou kapli, ve které byly postavy také dodatečně „oděny“ a své ženy jsem tedy s úsměvem „dooblékla“.

Patnáctý týden se stal dobou velkých změn. Má irská spolubydlící se začala balit a připravovat k odjezdu zpět domů. Před odjezdem si ještě stihla užít v City of Hope každoroční vánoční koncert. Na kterém jsme participovaly především výzdobou koncertního sálu. Ta spočívala v nafukování asi 200 balónků a jejich umisťování na strop místnosti, zdobení tří vánočních stromků a především dekorací hlavní scény. Na pódium byl přivezen balík slámy, kterou jsme nainstalovaly kolem dřevěných židlí pro Marii a Josefa a na zbytek balíku jsme umístili blikající světýlka. Dojem kýče jsme podtrhly rozmístěním obrázků Santů Clausů na pódiu i v hledišti. A aby dojem vánoční atmosféry byl dokonalý, trávily jsem nedělní ráno před koncertem, umisťováním kartové dekorace ve tvaru sáněk, kterou jsem tvořila celý předchozí týden, na pickup sestry Charmaine. Odpoledne vyvrcholilo koncertem, který se i přes útrapy při nacvičování, velice vydařil a dojal většinu publika, které čítalo okolo 300 lidí.

Sladit sbor s hudebním doprovodem není určitě jednoduchá práce. Nicméně jsem zde měla možnost poznat i při jiných příležitostech, že pokud afričané vymění bubny za elektronické nástroje, často se neumí sladit navzájem a ani se zpěvem. Myslím si, že velkou roli v tom hraje i jejich nátura, která vše nechává až na poslední moment. Slova domácí příprava zde mnoho neznamenají. A to platí ne jen o muzikantech, ale i o pedagozích, lékařích, školácích atd. Možná za to může opravdu jejich složitý a chudý život, který jim neumožňuje najít více času pro vlastní zájmy. Sehnat dostatek peněž na uživení celé velké rodiny rozhodně není v Zambii snadné a je to úkol pro všechny její členy. Je vlastně super, že se Zambijci nevzdávají své dobré nálady, jsou ochotní za teplou večeři přijít hrát a zpívat za děvčaty do sirotčince a snažit se vydat ze sebe to nejlepší.

Jsou chvíle kdy si myslím, že můj pobyt a činnost zde se rovnají dobrovolnému trestu za vše zlé, co jsem kdy provedla. To, jak jsou zde činnosti organizované, nebo spíše vůbec neorganizované, mě častokrát přivádí na pokraj šílenství, z čehož mě vyprošťuje pouze apatie. Lidé na světě jsou různí a je mi jasné, že musím respektovat zdejší kulturu i tradice, ale je těžké mlčet, když víte, že se vše dá dělat jinak a možná i efektivněji. Pracuji zde v prostředí, které se orientuje na práci s dětmi, ale nepřestává mi těch dětí být líto. Ne proto, že by byly hladové a chudé, ale proto že neustále na něco musí čekat a to něco za to většinou vůbec nestojí.

Kupříkladu holky ze City of Hope čekají každý pátek na nějaké činnosti, které mají zakončit pracovní týden. Každý pátek v měsíci je na programu jiná aktivita, jejíž přípravou jsou pověřeni především dobrovolníci. I když jsme se na programu shodli již na začátku prosince, do dnešního dne (2. února) se neuskutečnila ještě ani jedna. Můj pokus, který jsem učinila minulý týden organizováním tanečního večera, naprosto ztroskotal. Přestože jsem se po obědě dovolila sester, zda večer můžu uspořádat taneční večer pro holky, a sestry souhlasily, nedočkala jsem se v osudný okamžik ani klíčů od haly ani reproduktorů. Pouze jsem zjistila, že všechny sestry odjely do františkánského kláštera na večeři a budovu, v které se potřebné věci nacházely, nechaly zamknutou. Večer tedy dopadl tak, že jsme s holkami před jídelnou poslouchaly písničky z mého notebooku, jehož reproduktor mohl nasytit zvukovým přenosem nanejvýš pět z nás. Podobně dopadla i organizace filmového večera, který jsme v dostatečném časovém intervalu ohlásili sestrám, bohužel v ten večer se sestry rozhodly, že si pustí nějaký film samy, a tak jsme se jediného projektoru dočkali až v pozdních večerních hodinách. To mělo za následek, že většina malých dětí u pohádky usnula hned po jejím začátku.

Pokračování za týden →

← Předchozí díl

Foto archiv Silvie Jasičové

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ve chvíli, kdy se na jeviště vydrápal s mikrofonem v ruce zpěvák, aby doprovodil tři vokalistky, už jsem se nedivila ničemu. Přeskakujícím hlasem pěl melodii diametrálně odlišnou od melodie sboru, vokalistek i muzikantů, špatně vyslovoval a mnohdy neznal texty. Nicméně u obecenstva jeho produkce sklidila potlesk. Další díl vyprávění o roce v křesťanské škole v Zambii, tentokrát o přípravách na Vánoce.  více

Rok v Africe – to zní jako dobrodružství i dnes, kdy i ty nejodlehlejší kouty zeměkoule přestávají být nedostupné. Ale český turista se obvykle nepodívá příliš daleko za hotelovou pláž v Tunisu a my nebudeme mluvit o výletu, ale o životě. V prázdninovém seriálu přinášíme první část ohlédnutí Silvy Jasičové za rokem, který strávila jako učitelka v křesťanské škole v Zambii. Asi je zbytečné připomínat, že přitom místy dojde i na hudbu.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více