Útlá pocta „každodennímu básníku“ a textaři Jiřímu moravskému Brabcovi

Útlá pocta „každodennímu básníku“ a textaři Jiřímu moravskému Brabcovi

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.

O částečnou nápravu se nakonec postaralo město Kuřim, pro které Jiří Brabec odevzdal nejvíc sil: bezmála čtyřicet let (od roku 1979) zde žil a pracoval v kulturní později i v politické sféře. Pro vydavatelství Šuplík uspořádal drobný sborníček zkušený dramaturg podobných literárních poct Jiří Plocek, jenž do něj vybral reprezentativní soubor Jiřího básní a písňových textů následovaných kolekcí osobních výpovědí jedenácti přátel a nejbližších spolupracovníků. Skromná sbírka veršů a uctivých, a přesto většinou veselých vzpomínek dostala název podle incipitu sebeironického čtyřverší Každý den napsat báseň a je hodna pozornosti nejen z piety nad uzavřeným dílem skvělého konferenciéra, festivalového dramaturga, tvůrce a moderátora fundovaných klubových, rozhlasových i televizních pořadů, propagátora počítačových médií, redaktora i přispěvatele nejrůznějších nejen hudebních periodik (ne nadarmo se časopisu Folk a Country v 90. letech přezdívalo „brabcoviny“), ale též projevem respektu a také milou vzpomínkou na přítele a kamaráda. Do výčtu jeho profesních dovedností si z osobní zkušenosti dovolím přidat navigátora řidičů automobilů, felinofila (kočka bývala jeho respektovaným blízkým parťákem) a také váženého porotce hudebních soutěží a neúnavného hledače talentů. Že byl vynikajícím a vyhledávaným textařem s rozpětím od Bokomary přes Hradišťan, sourozence Ulrychovy, Mošny až k Slávku Janouškovi a Vlastu Redlovi, bylo obecně známo – sborníček (jistě nejenom pro mě) však objevil Jiřího moravského Brabce i jako básníka. Podle výpovědi Jiřího Plocka vybíral pro první polovinu knížky z nevydané, pouze mezi přátele distribuované Brabcovy básnické sbírky z roku 1990 pojmenované Kristova léta. Ne každý textař je básníkem; Jiří byl, sice skromný, ale osobitý, a jak naznačuje Plockův výbor, samostatnou sbírku zahrnující i texty písní by s přehledem naplnil. Ačkoliv ve výběru převažuje milostná lyrika, nechybí ani sebeironické glosy (viz titulní čtyřverší), hrátky s češtinou (O azyl jazyk prosím) a deklarovaný životní postoj křesťana, jemuž nic světského není cizí. Mnohé verše zrcadlí lásku k poetice lidové písně (krásná ohlasovka Zbojník) i jeho obdiv k Janu Skácelovi (Koloběh), s nímž má společné téma odcházení do samoty i do smrti.

brabec_obal

Druhou část sborníčku vyplňují vzpomínky přátel na spolupráci (Michal Jupp Konečný, Milan Jablonský, Jiří Pavlica, Petr Sedláček), které mají místy humorný nádech (Slávek Janoušek, Vlasta Redl, Ivo Cicvárek) či popis takřka osudového či iniciačního setkání (Honza a Stáňa Žambochovi a Milan Tesař). Jako výborný nápad se ukázalo připojit k těmto vzpomínkám nějaký osobitý Brabcův poetický či prozaický text – tak jsou čtenářům připomenuty např. dvě trefně ironické Brabcovy glosy České hlavy a hlavičky a První máj 2010. Dvakrát je upomenuto na Brabcovo dlouholeté textařské angažmá v kapele Bokomara a z něj plynoucí opus magnum – album Bokomarie. O to víc postrádám v reminiscenčních výpovědích příspěvek Luboše Javůrka, kterého (na úkor vlastní osobní vzpomínky) tematicky zastoupil Jirka Plocek. Knížečku poeticky a velmi osobně uzavírá Jiřího kuřimská spolupracovnice Hana Novotná glosou Poslední Jirkova sezóna.

Sborníček je pohotovou a uctivou reflexí chytrého, vzdělaného a v mnoha ohledech zbytečně skromného člověka, kterého si zapamatoval (a většinou nadlouho) každý, kdo ho uviděl nebo se s ním potkal. Pro mnohé následovníky v profesi publicisty byl inspirací a vzorem, především v důkladnosti přípravy na každý plánovaný dialog, schopností chytře se ptát a naslouchat odpovědím. Jeho vysoce erudované a stylisticky vybroušené rozhovory patřily k tomu nejlepšímu, co se na přelomu tisíciletí dalo v daném žánru číst. Škoda, že právě tuto jeho dovednost sborníček nereflektoval aspoň jednou ukázkou. Přesto těch 110 stránek je velmi cenných a stojí za přečtení.

Jiří moravský Brabec: Každý den napsat báseň. Výbor z poezie a písňových textů, vzpomínky přátel. Uspořádal Jiří Plocek. Brno 2019, Andrea Slaninová-Šuplík. 110 stran.

Jiří moravský Brabec/ foto archiv TV Noe

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

O albu Folk Swings brněnského B-Side Bandu se na sociálních sítích živě diskutuje. Může si big band dovolit hrát „posvátné“ písně českého folku? A co když s ním tyto skladby zpívají přímo jejich autoři jako Jaromír Nohavica, Vlasta Redl nebo Slávek Janoušek? Jenže zatímco oni snad mohli do úprav mluvit, Karel Kryl, Zuzana Navarová nebo Wabi Ryvola úpravy svých písní už okomentovat nemohli… O tom, jak album vznikalo, proč zní Ryvolova Tereza jako kubánský tanec, proč Radek Pastrňák na albu zpívá neznámou píseň a nikoli Františka a proč je Podvod Honzy Nedvěda instrumentální, jsme hovořili s členy orchestru Petrem Kovaříkem a Pavlem Zlámalem. Právě oni totiž pro toto album vytvořili nové aranžmá známých i méně známých folkových písní.  více

Tiché lodi není kapela, ale projekt v Brně žijícího kytaristy a písničkáře Reného Müllera. Zatímco své předchozí album Časy vody (2015) nahrál ještě ve dvojici s Romanem Cipískem Cermanem, svým někdejším spoluhráčem z kapely Hynkovy zámky, na novince se Müller prezentuje úplně sám – jako autor hudby i textů, kytarista i zpěvák nebo – v jeho případě přesněji – vypravěč.  více

Brněnský písničkář s nejkratším vlastním jménem stál donedávna v čele bluesové kapely The Weathermakers. Vedl také efemerní trampské uskupení The Honzíci. To hlavní, čím přitahuje pozornost – vedle kytar a dalších nástrojů, které vyrábí pod značkou Red Bird – je však jeho sólová autorská tvorba. Po vyzrálém debutu Město (2018) se nyní přihlásil s novinkou Potom. V textech jde opět až na dřeň, své osobní problémy dokázal přetavit do nadčasových příběhů a mimořádných básnických obratů. A i když ve většině skladeb opustil bluesovou formu, svou esencí je nahrávka, na které se jako producent opět podílel Martin Kyšperský, bluesová až až.  více

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu.  více

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 včerejší maďarské představení opery Salome od Richarda Strausse promptně nahradil. Národní divadlo Brno namísto zrušeného hostování nabídlo koncertní program pod prostým názvem Orchestr Janáčkovy opery. Posluchači tak po dlouhé době mohli spatřit hráče, kteří za normálních okolností zůstávají skryti v orchestřišti. Kromě orchestru, který řídil dirigent Robert Kružík, vystoupili také houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera. Program sestával příznačně pouze z děl Leoše Janáčka, a poněvadž původně plánovaná představení se již ve stále se zpřísňujícím karanténním prostředí nepodaří inscenovat, představoval večer na půdě Janáčkova divadla rozloučení s festivalem jako takovým. Posledním živým koncertem festivalu Janáček Brno 2020 je ještě dnešní vystoupení Filharmonie Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně.  více

Nedělní odpoledne se neslo ve znamení dalšího z koncertů festivalu Janáček Brno 2020. Prostor v Mozartově sále Reduty dostala hudba komorní v podání souboru Josef Suk Piano Quartet. Tento (rokem založení i věkovým složením) mladý ansámbl si pro návštěvu Brna přichystal skutečně krásný a rozmanitý program. S odpovídajícím nasazením jej také divákům představil.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více

Hrubá hudba se ve svém krátkém, ani ne ročním životě stala fenoménem. Projekt Jiřího Hradila s jeho kapelou Lesní zvěř a Horňáckou muzikou Petra Mičky opěvují kritici, nutí však k přemýšlení i milovníky folkloru, obohacuje klubovou scénu a vyprodává sály. Nejinak se tomu stalo také předposlední zářijový večer v brněnském Kabinetu múz. A to i přes přísná hygienická opatření: povinnost sedět na židlích a dalších omezeních. Jednalo se již o druhý vyprodaný koncert této fúze ve stejném klubu. První se uskutečnil v únoru a byl zároveň křtem alba. Koncerty byly však velmi odlišné a je na nich dokonale vidět, jak se kvůli známým důvodům změnila situace.  více

Třetí (avšak první koncertní) večer sedmého ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehrál na vysoké úrovni a přinesl kladné body festivalu v období jeho nynější nejisté budoucnosti. Nebyla to skutečnost překvapivá, jednalo se o koncert světově proslulého vídeňského sboru Arnold Schoenberg Chor, který na nesoutěžní přehlídku zavítal po čtyřech letech. Těžiště programu tkvělo ve tvorbě 20. století, přesáhl ovšem i do obou století sousedních.  více

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více