Vážná hudba pro masy. 10 způsobů jak na to

Vážná hudba pro masy. 10 způsobů jak na to

Dovolte používat mobilní telefony a vnášet pití do sálu, nehrajte ve fracích. Dirigent  Baldur Brönnimann zveřejnil na svém blogu deset návrhů, které by měly koncerty vážné hudby otevřít širšímu publiku. Jsou dobré, špatné, nebo aspoň přijatelné? Debata začíná krátkým komentářem ke každému z nich.

1. Publikum by mělo mít možnost tleskat mezi větami

Pokus o nadšený potlesk po brilantně provedené větě koncertu už asi zažil každý. Pravděpodobně jej okamžitě umlčelo zlostné syčení posluchačů, kteří vědí, co se sluší. Tleskat po jednotlivých větách se dnes považuje za příznak nevychovanosti, buranství nebo aspoň za nepatřičnost. Nebylo tomu tak ale vždy, o reakcích publika na jednotlivé věty Fantastické symfonie píše ve svých pamětech například Hector Berlioz. Mnoho věcí, které dnes pokládáme za samozřejmé, se vkrádalo do koncertního života postupně. Včetně takových základů jako jsou včasné příchody. V dobách Gustava Mahlera, který nároky na disciplínu publika tvrdě prosazoval, bylo ještě nemyslitelné, že by někoho nepustili do sálu po začátku koncertu. Vnímat celou symfoniii jako jednu velkou plochu je samozřejmě krásná myšlenka. Je ovšem otázka, co ruší víc: jestli „nepatřičný“ potlesk, nebo závody v hlasitém kašli, které v každé pauze mezi větami obvykle propuknou.

2. Orchestr by měl ladit v zákulisí

Jsou jistě skladby, které by měly začínat z absolutního ticha. Jak krásně by se z něj vynořila předehra k Tristanovi a Isoldě nebo úvod Mendelssohnova Snu noci svatojánské. Ale co naplat,  ladění symfonického orchestru je magie. Signál, který vybudí hudební receptory k hladovému slintání jako zvonek psy akademika Pavlova. Od úvodního tónu hoboje se rozvine celá škála orchestrálního lomozu, který připravuje posluchače na to, že už se začne. Něco jako odpočítávání před startem. Koncert by nakonec stejně z absolutního ticha nezačal, i naladěný orchestr musí na pódium přijít a usadit se.

3. Mělo by se povolit používání mobilních telefonů v tichém režimu

Komunikovat, zaznamenávat, sdílet. Na rockovém nebo popovém koncertě už je přes les mobilních telefonů sotva vidět na účinkující. Natáčejí se videa, fotí, všechno se hned posílá kamarádům, kteří nejsou přímo na místě. A ti, kdo zaznamenávají, se snad skrze sdílení cítí být ještě víc při věci, než kdyby jenom poslouchali. Když to jde na Lady Gaga nebo Robertu Plantovi, proč ne na koncertě nějakého symfoňáku? Protože jsou horší věci než les displejů někde v hale nabo na stadionu – jsou to ojedinělé svítící displeje v koncertním sále. Strašně ruší všechny okolo a pohled na modře osvícené zombie obličeje znervózňuje a vytrhuje ze soustředění i většinu účinkujících. Ztemělé sály displejům nepřejí, narozdíl od pestře nasvícených show.

4. Programy koncertů by měly být méně předvídatelné

Program koncertů běžného symfonického orchestru je známý na celou sezónu. Je nanejvýš pravděpodobné, že touto dobou už si plánující posluchač může objednat lístek na koncert, kerý se bude konat za rok. A bude vědět, kdo bude hrát, dirigovat i co se bude hrát. Před samotným koncertem si koupí program s vysvětlením, co všechna ta hudba vlastně znamená. Zkusit publikum překvapit nečekanou skladbou, změnou, čímkoliv, co v programu není, je příležitost k dráždivé hře. Samozřejmě to může být i hra s přízní konzervativních návštěvníků, které překvapí všechno kromě Mé vlasti, Novosvětské a podobně provařených kusů.

5. Vnášet nápoje do sálu by mělo být povoleno

Obvykle sice povoleno není, ale v praxi se to už stejně dělá. S okatě nesenou dvojkou bílého sice přes bdělé oči uvaděček sotva někdo projde, ale s třetinkovou pet lahví vody v kabelce ano. Potřeba neustále něco popíjet je poněkud otravná a hodinka bez napití nikomu pitný režim nerozhodí. Pokud se ale někdo dokáže napít bez hlučného otevírání kabelky, srkání a mlaskání, tak by to snad nemusel být problém.

6. Umělci by měli víc komunikovat s publikem

Někteří to občas dělají. Pohovoří o následující skladbě, zavtipkují, představí neobvyklý hudební nástroj a třeba se i pochlubí, jak je obtížné na něj hrát. Bohužel to většinou začne připomínat noční můru dětských hudebních zážitků: výchovný koncert. Naprostá většina hudebníků o hudbě mluvit neumí, ostatně to není jejich práce. Lidí s takovým darem, jaký měli Leonard Bernstein nebo Václav Neumann, je strašně málo.

Baldur Brönnimann: 10 things that we should change in classical music concerts➚

7. Orchestry by neměly hrát ve fracích

Ať orchestry hrají, v čem chtějí, hlavně ať hrají pořádně a neflákají se. Ať si na sebe vezmou třeba tepláky, legíny nebo montérky, ale ať je výsledek k poslouchání. Dress code pro publikum je už dnes absolutně uvolněný. Dobře naložený divák v riflích a ve svetru je lepší než přiškrcený nešťastník v maturitním kvádru. Pravda je taková, že na oblečení orchestru vůbec nezáleží. Pokud má někdo čas si všímat obleků muzkantů, je něco špatně především se samotnou hudbou.

8. Koncerty by měly být přístupnější pro rodiny s dětmi

Je to možná ještě citlivější téma než děti v kavárnách, kde nevycválaní malí lidé ztrpčují život personálu i dospělým hostům. Někteří provozní by nejraději dětem vstup úplně zakázali, kdyby to bylo podle zákona možné. Jiní jim stavějí dětské koutky a snaží se rodiny spíš přitáhnout než odradit. Dítě sdělující polohlasně své dojmy během koncertu je hrozná představa. A to se jedná o činnost někde na dolní hranici dětských potřeb komunikovat a hýbat se. Dětský koutek, kam by mohli rodiče své děcko na dvě hodinky odložit, už je představitelnější. Když může být něco takového v obchodním centru, proč ne u koncertního sálu. Na světě jsou samozřejmě různé děti a některé jsou tak klidné, že se s nimi dá jít i na Brucknerovu symfonii – to jen tak pro úplnost.

9. Koncertní sály by měly víc používat špičkové technologie

Ano, například nekolabující ozvučení nebo tiché větráky, chce se škodolibě podotknout člověku s bohatými zkušenostmi z mnoha zastaralých či jinak nevyhovujících prostor v České republice. Jinak by samozřejmě mohly být v sále třeba velkoplošné obrazovky, na kterých poběží detailní záběry orchestru a dirigenta. Posluchači by získali bližší kontakt s hudebníky, kteří by naopak přišli o možnost si v pauzách nepozorovaně zdřímnout nebo jinak vypnout. Profit by tedy byl pouze jednostranný, ale koneckonců je to publikum, pro které se hraje.

10. Každý koncert by měl obsahovat současnou skladbu

Poslední návrh se stýká s bodem číslo 4, který požaduje menší předvídatelnost koncertních programů. Když orchestr do běžného abonentního koncertu zařadí skladbu Miroslava Srnky, v sále bude asi tak deset lidí, kteří budou mít ponětí, o koho jde. A možná tak dva z nich už ji slyšeli někdy dříve. Ale požadavek na uvádění současné hudby je přesto zcela jasný a legitimní. Je dobré si občas připomenout, že i Bedřicha Smetanu měla řada jeho současníků za pošetilého blázna a jeho druhý smyčcový kvartet nebo Čertovu stěnu považovala za pomatené výplody chorého mozku. Orchestry by měly dělat rozumné kompromisy, co se týká přitažlivosti a vstřícnosti koncertů. Na umělecké kompromisy je tu jiný šoubyznys.

Ilustrační foto Jiří Jelínek

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce