Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Hrál na piano v baru, doprovázel v kině němé filmy, ale nejvíc ze všeho se učil zpívat. Nakonec to dotáhl až na sólistu Národního divadla v Praze, kam ho předešla přezdívka „brněnský Šaljapin“.

Když tenorista Ivo Žídek vzpomínal na začátky svého angažmá v Národním divadle, zmínil také jisté rezervy, které měl v péči o svůj vzhled: „Měl jsem jediný manšestrák z konfekce a pak – necítil jsem potřebu se denně holit. Tehdejší první dáma souboru Marta Krásová mi jemně naznačila, že vzhledem ke svému mládí a typu přece nemohu chodit jako Jedenáctík.“ Tolik k zevnějšku basisty, který tak kontrastuje s jeho typem charakterního herce nebo snad operního pěvce – jak chcete. V Jedenáctíkově případě to bylo skoro jedno, zřejmě by se dobře uživil každým oborem zvlášť. On je navíc ale dovedl na jevišti skloubit, což v dobách jeho kariéry nebyla samozřejmost ani pro absolutní špičky oboru.

Vladimír Jedenáctík se narodil v Brně v roce 1905, jeho otec byl tajemníkem brněnského Zemského divadla. Na klavír učila Vladimíra hrát jeho matka, která ho také přivedla k Valentinu Šindlerovi – tenoristovi brněnské opery známému také jako „stréček Křópal z Břóchovan“. Ten se stal prvním Jedenáctíkovým učitelem zpěvu a přestože v jeho hlasu příliš nadějí pro budoucí kariéru pěvce původně nenacházel, žáka získal vytrvalého a časem změnil názor. Jedenáctík chodil na hodiny ještě k Máši Fleischerové, v letech 1924–25 docházel i na brněnskou konzervatoř a nakonec ho Šindler přivedl k tehdejšímu řediteli brněnské opery Františku Neumannovi. Ten ho nejdříve využil pro záskoky jako druhého vězně v Beethovenově Fideliovi a jako Adolfa v Dvořákově Jakobínovi a nakonec mu od roku 19 27 nabídl trvalou smlouvu.

Jedenáctík se u Šindlera a Fleischerové naučil pěvecké řemeslo a herectví v něm zřejmě dřímalo úplně přirozeně. Vždy k němu patřilo cosi komediálního, pamětníci ho spojovali s Jindřichem Mošnou, především ale dokázal vykreslit své postavy naprosto věrně a publikum mu všechno věřilo. Jeho vojenský vysloužilec Bonifác, který neúspěšně svádí pannu Rózu ve Smetanově Tajemství, nebyla jen směšná naparující se figura. Měl v sobě kus opravdové přitažlivosti a zdálo se samozřejmé, že má u Rózy šanci na úspěch. Jedenáctíkův humor charakterizovala spíš ostrá karikatura, nikdy ne fraška. Parádní partií pro něj byl purkmistr van Bett v Lortzingově Caru a tesaři, vzorová role pro komický bas. Až překvapivě vážný a lyrický je naopak Rarach z Čertovy stěny Bedřicha Smetany.

Svých vrcholů ale dosáhl Vladimír Jedenáctík v charakterních rolích, zmíněné nálepky brněnského Šaljapina se mu dostalo po nastudování Massenetova Dona Quijota, který byl původně pro slavného ruského basistu napsán. Stejně úspěšný byl v jeho podání Verdiho Falstaff. Do Národního divadla v Praze pozval Jedenáctíka Václav Talich, který mu jako první roli svěřil krále Hidraota v Dvořákově Armidě a poté Kalibana ve Fibichově Bouři. Kritika oslavovala „jadrný humorný živel s názvuky na tragiku“ a pěvec se propracovával českým repertoárem až k Dikému v Janáčkově Káti Kabanové, Vávrovi v Burianově Maryši a Fjodoru Karamazovovi v Jeremiášových Bratrech Karamazových.

Jedenáctíkův bas byl objemný, spíš vyšší, ale vraťme se k Ivu Žídkovi, který svého staršího kolegu charakterizoval takto: „Do šatny vstupoval vždy jako car a ihned si do impozantních nosních dírek zasunul kapátko se Sanorinem, aby se dutiny jeho dýchacího úsilí řádně pročistily a rezonance získala plnou sílu. Bylo obdivuhodné, jaké tóny se dají lidským orgánem vyprodukovat. V šatně se bez zábran pohyboval vždy v dlouhých flanelových spodkách, kterými by sexuchtivé dámy rozhodně neokouzlil. Byl robustní, vedl svérázný rodinný život. Choval v bytě malý zvěřinec včetně křečka, pejska a slepic. Těmi bavil silvestrovské publikum, když je jako Don Basilio v Lazebníku sevillském vodíval na provázku po jevišti. Byl vynikající Inkvizitor v Donu Carlosovi nebo jedinečný Štelina v Krútňavě, s partií vždy propracovanou do detailů. Oproti Eduardu Hakenovi, který téměř stále zpíval se semknutými rty, hlaholil Jedenáctík plným otevřeným chřtánem, div mu sanice nevyskakovaly z pantů.“

Svoje herectví uplatnil i ve filmu, i když spíš v epizodních rolích, hrál otce Pavla Maliny v Petrolejových lampách, Kyklopa v Láskách mezi kapkami deště, objevil se jako flašinetář v Herzově pohádce Deváté srdce (cca od 9:40 min.)

Vladimír Jedenáctík se narodil 18. července 1905, letos by se tedy dožil 110 let. Zemřel 9. srpna 1980 v Praze, v neděli uplyne 35 let od jeho smrti.

Titulní foto Kecal, Prodaná nevěsta (archiv autora) a Tkalci Víta Nejedlého (vlevo Václav Bednář, vpravo Přemysl Kočí archiv Národního divadla v Praze). Vzpomínky Iva Žídka pocházejí z knihy Jak možná věřit (vydalo nakladatelství Formát a Knižní klub v roce 1998, spoluautor Josef Herman).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Před sto dvaceti lety se narodil tenorista Václav Šindler známý též jako Jozéfek Melhoba.  více




Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více