Vstoupit a poslouchat

1. květen 2013, 0:13
Vstoupit a poslouchat

Mohl obyvatel Brna v první polovině 16. století vidět na vlastní oči obrazy Hanse Memlinga, Albrechta Altdorfera nebo Leonarda da Vinci, aniž by opustil hranice svého města? Otázka je po způsobu barokních kázání provokativní a přitažená za vlasy, nechť. Když ale někdy kolem roku 1550 kdokoli vstoupil do farního chrámu svatého Jakuba v době nedělní či sváteční mše, mohl odkudsi z přední části chrámu zaslechnout vedle chorálního zpěvu duchovních také některé z mešních ordinárií tehdy (a v mnoha případech už drahnou dobu) nejslavnějších evropských skladatelů. Tak slavných, že se například i vyplatilo vydávat tiskem pod jejich jmény cizí díla, která se takto dál šířila.

Finančně náročná přestavba kostela sv. Jakuba na přelomu 15. a 16. století byla jedním z hlavních argumentů městské rady, aby jí panovník předal patronátní právo ke kostelu, k čemuž nakonec došlo roku 1532. Král Ferdinand I. své rozhodnutí sice o sedm let později raději doplnil v tom smyslu, že městská rada smí dosazovat pouze katolické kněze, ale právě toto opatření svědčí o nezadržitelné změně. Z nejviditelnějších výsad patronátního práva bylo zmíněno právo vybírat (a v této době i fakticky dosazovat) duchovní, neboť stejně jako městská rada již dlouho investovala poměrně veliké částky do stavebních úprav chrámu, nyní převzala i kontrolu nad kostelními penězi. V období reformace takto zaniklo množství nejrůznějších platů, vázaných k jednotlivým oltářům a počet duchovních se zredukoval. Na druhou stranu bylo Brno kolem roku 1550 s celkovým počtem 484 domů uvnitř hradeb druhým největším městem na Moravě, hned po Olomouci, a tak i vzhled kostela včetně hudby byly jeho vizitkou. Městská rada tehdy (kolem roku 1541) financovala například i nákladnou převazbu chorálních bohoslužebných knih z pozdního středověku, které byly u sv. Jakuba používány při méně slavnostních příležitostech snad až do 18. století.

Moravská královská města, jejichž většinově německý patriciát zachoval v době husitských bouří věrnost katolické církvi, začala velmi záhy sympatizovat s luterstvím. Odpor krále a katolických církevních institucí vedl k tomu, že brněnská městská rada prosazovala protestantské kazatele spíše neoficiální cestou ve snaze nevyprovokovat přímý konflikt. Až do začátku výrazných protireformačních opatření, sledovatelných v Brně přibližně od sedmdesátých let 16. století, se k této éře dochovalo jen velice málo písemností, z nichž by bylo možné poznat blíže tehdejší náboženské poměry ve městě.

Z hlediska samotného liturgického provozu však ani reformační tendence nepředstavovaly bezprostřední změny: nejslavnostnější typ bohoslužby (zejména její vícehlasé, sborem zpívané části) zůstal dál vázán na latinský jazyk a jen v drobnostech se tu a tam uplatňoval i mateřský jazyk, tedy především němčina. Přitažlivost mateřského jazyka nespočívala jen ve srozumitelnosti, ale také v možnosti podílet se na bohoslužebném zpěvu v rámci celé obce věřících.

O fungování farní školy, přesněji žákovského sboru, není známo téměř nic. Chybějí jména jednotlivých učitelů a hudebníků, užití varhan a jejich umístění spolu se zpěváky do patra nad chrámovou sakristií spíše předpokládáme. Počet hudebníků by byl snad odvoditelný z velikostí dochovaných zpěvníků pomocí experimentu „kolik zpěváků se vejde kolem jednoho rukopisu a dokáže z něj zpívat“. Po způsobu středověkých kodexů se totiž v chrámovém prostředí zpívalo dlouho do 16. století často z jednoho velkého rukopisu (Chorbuch, tj. příznačně sborová kniha), na jehož rozevřenou dvoustranu (apertura) byly po směru hodinových ručiček vepsány samostatně part diskantu, altu, tenoru a basu. Při zpěvu z kodexu se pak nejblíže k němu obvykle postavili nejmenší zpěváci – chlapci diskantisté, kteří zpívali nejvyšší hlas, o ostatní se zpravidla postarali dospělí zpěváci, učitelé a jejich pomocníci. S využitím falsetu se ostatně školení zpěváci mohli poměrně pohodlně dostat až do sopránové polohy. Kolem poloviny 16. století navíc můžeme už i v Brně předpokládat spoluúčast městských hudebníků, kteří jinak měli na starosti péči o veškeré světské produkce, pravidelné vyhrávání z radniční věže nebo při slavnostním zasedání městské rady a významných návštěvách. V kostele pak tito hudebníci hráli nejčastěji na cinky (dřevěný dechový nástroj, na nějž se hraje jako na flétnu, opatřený nátrubkem) a na renesanční trombóny s velmi hebkým tónem, který se ideálně pojí s barvou sboru a malých varhan (viz níže odkaz na Josquinovu mši Hercules dux Ferrariae).

Mezi rukopisy svatojakubské farní knihovny ležely dlouho nepovšimnuty dva objemné kodexy, vzniklé někdy kolem roku 1550 jako svod vícehlasého repertoáru pro svatojakubský kůr. Oba rukopisy obsahují především vícehlasá zhudebnění mešního ordinária (i v dobové terminologii zvané jednoduše mše / missa). Větší rukopis obsahuje celkem 26 mší a dvě samostatná zhudebnění části Věřím (Credo). Menší rukopis má poněkud pestřejší obsah, vedle devíti mešních cyklů zahrnuje také dvacet zkrácených cyklů proprií (proměnlivých části, každá neděle a svátek měla vlastní cyklus zpěvů). Oba rukopisy reprezentují typ zvaný Chorbuch, vycházející z tradice středověké liturgické knihy a z principu takzvané apertury, kdy se využívala celá otevřená dvoustrana.

Z hlediska potřeb liturgického provozu ve farním kostele sv. Jakuba je možné celkový počet mší (26+9) považovat za dostatečný – vícehlasé mše se uváděly pravděpodobně o všech nedělích a svátcích v rámci hlavní mše farnosti (tzv. summa, hrubá). Obdobně se užívaly i cykly proprií z menšího rukopisu, která jsou určena pro konkrétní svátky v rámci liturgického roku. Kromě vánočního a velikonočního cyklu se jedná zejména o propria ke svátkům Panny Marie, sv. Anny, sv. Marie Magdaleny, sv. Jana Křtitele, sv. Petra a Pavla, sv. Martina a sv. Mikuláši. Zpěvy na svátek patrona farního kostela zde chybějí. Snad byly obsaženy ve třetím kodexu, který se ze svatojakubské knihovny ztratil už někdy v průběhu 19. století.

Větší rukopis má desky potažené tmavohnědou kůží zdobené slepotiskem, na rozdíl od původních spon se dochovaly mosazné nárožnice a středové kování. Slepotisková výzdoba zadní strany desek obsahuje vedle obvyklých ornamentálních vzorů také stylizované písmeno „h“, umístěné níže od středové růžice. Tentýž znak se nalézá spolu se seznamem skladeb na předním přídeští, tentokrát umístěný ve štítě, v pásce nad ním byl vepsán letopočet [15]50, páska pod štítem pak obsahovala dvě písmena, z nichž se dochovalo jen druhé H. Ačkoli tento papírový kodex nemá zdaleka tak reprezentativní charakter jako starší chorální knihy a neobsahuje ani žádné iluminace, přesto bylo jeho pořízení bezpochyby velmi nákladné – počínaje papírem velkého formátu (dovezeného pravděpodobně až z Benátek), přes solidní vazbu až k desítkám (či stovkám) hodin strávených sháněním skladeb a jejich opisováním do rukopisu. Sponzorem, tehdejším jazykem spíše donátorem, byl tedy zřejmě onen tajemný měšťan „H“.

Mezi skladateli převažují především franko-vlámští skladatelé, kteří až do poloviny 16. století platili za nejvyšší autoritu. Nejčastěji je zastoupen slavný Josquin Desprez (†1521), jehož skladby se záhy po roce 1500 začaly šířit díky benátskému nototisku, a jeho současníci Pierre de la Rue (†1518), Heinrich Isaac (†1517), Antoine Brumel (†1512) spolu s dalšími (viz níže). O půl až celou generaci mladší jsou skladatelé Dionisius Prioris, Claudin de Sermisy, Adrian Willaert a konečně Španěl Cristobal de Morales (†1553), zastoupený šestihlasou melancholickou mší, melodicky vycházející ze slavného Josquinova chansonu Mille regretz. Z téměř domácí tvorby (avšak co může v kontextu 16. století znamenat domácí?) obsahují oba rukopisy odjinud neznámé mše Heinricha Fincka (zemřel roku 1527 jako kapelník Ferdinanda I. ve Vídni), Slezana Thomase Stolzera, který se v roce 1526 utopil poblíž Znojma v Dyji, a vídeňského hudebníka Wolfganga Gräfingera; snad mezi lokální autory i zatím odjinud neznámý Matthaeus Parthenius.

Menší rukopis se dochoval v horším stavu. Dřevěné desky potažené tmavohnědou kůží značně zpuchřely, o což se zasloužil především červotoč. Tento rukopis je oproti předešlému méně majestátní nejen ve formátu, ale také z hlediska rozměrem i zdobností skromnějšího kování. Příznačně zde nenajdeme ani stopu po případném sponzorovi. Vedle mší již zmíněných skladatelů se zde nachází také zajímavá mše Alma Redemptoris Mater francouzského skladatele Pierra Moulu (†1550?), zde nadepsaná jako Cum et sine pausis – skladbu tak bylo možné provést dvojím způsobem s využitím či vynecháním delších pauz (jejich vynecháním pak vzniká alternativní kratší verze). Anonymně se zde vyskytují také propriální cykly, jejichž autorem je především Heinrich Isaac, dvorní skladatel císaře Maxmiliána I. Habsburského. V případě dvou anonymních mší a samostatné části Credo se vždy v horním hlase vyskytují německé texty duchovních písní a parafrází. Z hlediska provozovací praxe mohlo toto jazykové rozdvojení (diskant německy, ostatní hlasy latinsky) také znamenat, že pouze diskant, horní hlas, byl zpíván, další hlasy pak mohly být pouze hrány, nejspíše na varhany. Takto by totiž také více vynikly původní písňové melodie v diskantu – nejde totiž o pouhé vložky či přetextování, ale o typ středoevropské kompozice využívající jako předlohu duchovní písně v mateřském jazyce, což svědčí o pronikání reformačních myšlenek a principů do svatojakubské farnosti nejpozději kolem poloviny 16. století.

Znovuobjevení dvou zapomenutých sborníků renesanční polyfonie v brněnské svatojakubské knihovně znamená zásadní posun v dosavadním poznání místní hudební kultury, navíc z území dnešního státu je znám už jen jediný obdobný pramen, pocházející z německojazyčného prostředí severočeských měst. Oba kodexy svědčí o pozoruhodném rozmachu franko-vlámské renesanční polyfonie i o recepci a osvojení tohoto stylu ve střední Evropě. Svědčí o poměrně dlouhodobé popularitě děl skladatelů z přelomu 15. a 16. století, jejichž mše zaznívaly při slavnostních bohoslužbách v brněnském farním chrámu sv. Jakuba v polovině 16. století a pravděpodobně i později. Mnohé skladby se navíc v brněnských rukopisech dochovaly unikátně a tak se snad teprve v následujících letech dočkají svého znovuoživení, rozeznění.

zdroje:
Horyna, Martin – Maňas, Vladimír: Two Manuscripts of Polyphonic Music in Brno from the Mid-Sixteenth Century. Early Music, Vol. 40, 2012, no. 4, s. 553–575.
Bretholz, Berthold: Die Pfarrkirche zu st. Jakob in Brünn. Brünn 1901
Petr, Stanislav: Soupis rukopisů knihovny při farním kostele svatého Jakuba v Brně. Praha 2007.
Dumitrescu, Theodor: Who Was “Prioris”? A Royal Composer Recovered, Journal of the American Musicological Society, Vol. 65, No. 1 (Spring 2012), s. 5–65.

Foto Petr Šmerkl, Wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Labyrint

Pro případného zájemce přikládám ne zcela obvyklé bludiště seznamů. Renesanční polyfonie už v kostele svatého Jakuba prakticky nezaznívá, a tak ve smyslu příznačně aktuální náhražky odkazuji na bezedný Youtube.

Slavná mše Josquina Desprez, v níž jméno svého tehdejšího mecenáše Ercola d’Este (Hercules dux Ferrariae) přeložil do melodie jako lakonické re-ut-re-ut-re-fa-mi-re neboli dcdcdfed) se zde nabízí v pozoruhodné rekonstrukci celé zpívané mše (i s chorálními proměnlivými částmi) s ansámblem dechových nástrojů.

V čistě vokálním provedení se v úplnosti nabízejí Josquinova Missa L’homme arme sexti toni nebo Missa Pange lingua v podání Tallis scholars (obě mají kolem třiceti minut) zde

a ještě jednou tady

Jedna z mnoha mší na píseň o ozbrojeném muži, v tomto případě od jednoho z nejpozoruhodnějších Josquinových současníků Pierra de la Rue v barevně zajímavé nahrávce Ensemble Clement Janequin

Ze zvukově velice kompaktních a uchu příjemných mší Antoina Brumela alespoň krátkou ukázku opět melancholického Sanctus a Agnus Dei z jeho mše A l’ombre d’ung buissonet

O něco mladší je pětihlasá mše Adriana Willaerta Super Benedicta (vychází z Willaertova moteta). O autorství se často pochybuje vzhledem k tomu, že ve dvou rukopisech je připsána Willaertovi, v druhých dvou méně známému Hesdinovi. Brněnský rukopis potvrzuje Willaertovo autorství. Zde navíc s ukázkou dobové bílé menzurální notace.

Zmíněná, výsostně melancholická mše Cristobala de Morales vychází z Josquinova chansonu Mille Regretz (Tisíckráte lituji, že jsem Vás opustil a vzdálil se od Vaší milované tváře, opanoval mne takový smutek a bolestivé utrpení, že cítím, že mé dny se již chýlí ke konci.), ke slyšení například zde

a zde Sanctus Moralesovy mše, ačkoli zrovna v brněnském rukopise je opsána jiná verze téže skladby, výrazně odlišná od Moralesovy sbírky mší, vydané v Římě roku 1544.


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více