Vytištěno v Brně… ke zpívání

Vytištěno v Brně… ke zpívání

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.

Teprve od konce 17. století byl v Brně obnoven knihtisk. Zdánlivě samozřejmý výdobytek významnějších (Praha, Olomouc), ale i menších měst (Litomyšl) v Brně v průběhu 17. století citelně chyběl. Tiskaři zde působili v předbělohorské době. Tehdy byla jejich produkce poměrně pestrá, vždy v úzkém vztahu k potenciálním zadavatelům a odběratelům. S vypuknutím Třicetileté války ale dochází k přerušení této tradice, tiskaři pak působí například v blízkých Oslavanech a posléze v Mikulově, jen ve čtyřicátých letech nakrátko opět v Brně. Po několik desetiletí jsou pak knihy z Brna a pro Brno vydávány v Olomouci, v Litomyšli, nebo v Kladsku (Glatz). Tamní tiskař Pega například pro brněnské jezuity vydal německou příručku-zpěvník pro poutníky do Tuřan (Marianische Kirchfahrt, 1682) jezuity Joanna Dilata, jednoho ze studentských obránců Brna před Švédy v roce 1645, nebo mariánský traktát (Foederis Arca, 1684) brněnského augustiniána Arborela. Ten pochopitelně zdůrazňuje význam milostného obrazu Panny Marie Svatotomské a své úvahy člení do kapitol, těžkopádně přeložených jako pochvalné pozouny (Lob-Posaun) podle dobové módy využívající hudebních termínů. Ony hudební aluze v tehdejší literatuře snad případně dosvědčují, jaký význam se přikládal sluchovému vjemu, možnosti poslouchat (ne tak samozřejmé jako dnes) nebo (naopak daleko častější) možnosti spoluvytvářet hudbu, třeba jen prostým zpěvem na ulici či v chrámu.

Nová brněnská tiskárna fungovala až od roku 1689, od té doby se knihtisk už nezastavil. Hned o rok později vydal tiskař Sinapi pozoruhodnou a obsáhlou příručku pro bratrstvo Božího těla z brněnské svatojakubské farnosti (Kräftige Geistliche Seelen-Nahrung). Začátek titulu knihy by se dal přeložit jako „mocná duchovní strava pro duši“. Z různých duchovních návodů, modliteb a písní sestavil tuto příručku „jeden ze členů bratrstva“. Ještě dříve než se případný čtenář dostane k tomu, aby knihu prolistoval, pravděpodobně mu do oka padne úvodní rytina s vyobrazením Poslední večeře a nadpisem Duchovní strava pro duše. Ve spojení s titulem knihy nabízela případnému zvědavci dostatečné množství informací a byla jakýmsi instruktážním prologem příručky. Rytinu lze ovšem chápat i jako určitý erb bratrstva.

Výjimečnost příručky spočívá především v tom, že má vlastní písňový oddíl. Pátá kapitola knihy obsahuje celkem devatenáct písní, zařazených do jednotlivých tematických oddílů. Vždy je notován jejich nápěv i doprovodná basová linka, takže bylo možné podle dobové praxe snadno realizovat doprovod, nejspíše na positiv (malé varhany). Tato skutečnost činí tisk výjimečným z několika důvodů: Jednak jde o jediný známý písňový soubor raného novověku přímo pro brněnské prostředí, jednak notované písňové oddíly v příručkách bratrstev nejsou úplně běžné. Podstatně častěji se vyskytují pouze písňové texty, jako v případě starší příručky bratrstva Božího těla z roku 1609.

Písně se mohly zpívat (případně recitovat jako modlitby) k uctění Svátosti oltářní, při procesí na svátek Božího těla (u jednotlivých zastavení, tj. u čtyř oltářů) a během pravidelných procesí, před a po shromážděních a bohoslužbách. V některých případech určují užití poznámky před jednotlivými písněmi (například: „může se zpívat poté, co se shromáždí bratři a sestry“). Většinou se vztahovaly ke kultu Božího těla, dvě přímo ke Kristu, posledních šest k Panně Marii. Pozornost si zaslouží například desátá píseň Im Nahmen Jesu seynd wir hie („V Ježíšově jménu jsme se zde sešli a padáme na svá kolena“), určená ke společnému zpěvu po shromáždění. Má proto velmi jednoduchou hudební strukturu a snadno zapamatovatelnou melodii; krátkých šest slok vytváří jedinou větu.

U příležitosti výstavy věnované barokním bratrstvům na Moravě (Zbožných duší úl, Arcidiecézní muzeum Olomouc, 2010), vznikla také nahrávka těchto písní v podání Michaela Pospíšila, tahouna a často samojediného člena pozoruhodného souboru Ritornello. Kromě zmíněné písně Im Nahmen Jesu nechť zazní také příběh Zvěstování Panně Marii (kromě varhanního positivu jsou zde ke slyšení také zobcová flétna a viola da gamba).

V roce 1695 vydal brněnský tiskař Sinapi také příručku pro chrámové hudebníky olomoucké diecéze (Novae Agendae Olomucensis Directorium Chori), která byla už podle titulu rozšířením, dodatkem o rok dříve vydané diecézní agendy, jedné ze základních liturgických příruček. Vedle latinských chorálních zpěvů se zde nachází také 42 českých a 40 německých písní (většinou včetně melodie). Tehdejší olomoucký biskup Karel Liechtenstein-Castelcorno v předmluvě vysvětluje: „Aby nicméně tomuto dílu nic ani v nejmenším nescházelo, postarali jsme se, aby sem byly zařazeny písně německé a české, které je zvykem zpívat během roku před kázáním“ (citováno dle knihy Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001, s. 66). Mezi českými písněmi se nachází řada velmi starých ještě z doby předreformační, včetně vánoční Narodil se Kristus Pán.

V duchu přísných předpisů se tyto písně měly zpívat pouze mimo samotnou mši (kázání obvykle nebylo její součástí, ale bohoslužbě předcházelo či naopak jí následovalo), ačkoli dobová praxe byla podstatně uvolněnější. V kostele sv. Janů (u minoritů) se v 18. století na závěr každé pobožnosti (tedy snad každodenně) zpívala píseň o Nejsvětější svátosti Freuet euch, ihr lieben Seelen (Radujte se, milé duše). Kdyby si ji tamní hudebníci náhodou nepamatovali, mohli nahlédnout do zmíněného Directoria.

Na přelomu 17. a 18. století vyšla v Brně řada tisků s písněmi o svatých, obvykle jen několika stránkové, nenotované publikace menšího formátu. Pozoruhodnou výjimkou je píseň odkazující k úspěšné obraně Brna před Švédy v roce 1645 (Schweden-Schall und Brünner Wider-Hall / Švédů volání a brněnská odpověď), vydaná jako příloha ke kázání jezuity Scheffera. Už v samotném textu kázání je využito nejrůznějších hudebních prvků a metafor (nalaďte struny!), zvláštní melodie zmíněné písně přímo evokuje vojenský popěvek. Ozvěna Třicetileté války byla ještě po více než padesáti letech velmi silná. //A co teprve v jubilejním roce 1745? Tehdejší pestré oslavy, v nichž samozřejmě hudba nechyběla (pro tuto příležitost dokonce vzniklo zvláštní oratorium či zpěvohra), si snad zaslouží jedno z dalších budoucích zastavení.//

Literatura:

Vladislav Dokoupil: Soupis brněnských tisků. Staré tisky do roku 1800, Brno 1978. Milena Flodrová: Brněnský knihtisk v 17. a 18. století. In: Knihtisk v Brně a na Moravě (sborník z konference), Brno 1987. Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001. Petr Voit: Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006. Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna, Brno 2010. Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita – Martina Potůčková (edd.): Zbožných duší úl. Náboženská bratrstva v kultuře raněnovověké Moravy, Olomouc 2010.

Obrázky pocházejí z archivu autora článku, nahrávky použity se souhlasem Michaela Pospíšila

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V závěru předbělohorské epochy katolická církev hledala své místo v konkurenci dalších církví. Mezi její nástroje patřila mimo jiné hudba a vizualita, snaha o obnovu dávných obřadů i sledování a adaptace dobových trendů.  více

Filozofující rozehrávku z důvodů opatrnosti raději opouštím hned po vyřčení a utíkám do bezpečí dávné minulosti, kde lze fabulovat trochu bezpečněji.  více

Pokud chcete vidět na počátky hudby v Brně z ptačí perspektivy, běžte na Moravské náměstí. Předtím si ale přečtěte první díl seriálu Vladimíra Maňase o hudební historii města. Brněnská hudební historie právě začíná.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více