Aneta Langerová ani její hvězda nepohasla. Září stále víc

V této chvíli ještě nevíme, kolik ze svých čtyř nomincí na cenu Anděl 2014 Aneta Langerová promění. Prozatím ale přijela Brnu ukázat, že si je určitě zaslouží. S novým albem Na Radosti, svou kapelou a smyčcovým triem uchvátila Sono Centrum.

Při prvním poslechu nové a dlouho očekávané desky Anety Langerové Na Radosti jsem se dlouho nemohla rozhodnout, co si o ní myslet. Chvílemi se mi líbila, chvílemi se mi zdála dost neosobní – jako soundtrack k nějakému filmu či pohádce. Ale po zážitku z koncertu musím konstatovat, že teprve živé podání dalo všem písním smysl a hloubku, kterou jsem při poslechu alba zřejmě postrádala. Od Křídel motýlích uběhla už dlouhá doba a Aneta po deseti letech znovu nachází svou cestu.

Publikum všechny muzikanty hned při příchodu na scénu vřele přijalo. Kapelu, kterou si Aneta na brněnské vystoupení přivezla, tvořili Jakub Zitko – klávesy a vokály, Martin Kopřiva – bící, Luvík Kulich – kytary a vokály a Jakub Vejnar – baskytara a Chapman Stick. Pro celé turné Na Radosti ji doplnila také smyčová sekce ve složení Veronika Vališová (housle), Vladan Malinjak (viola) a violoncellistka Dorota Barová, která je mimo jiné také autorkou písně Slova z hor na nové desce.

Po úvodní písni Dívka, která je zároveň první skladbou alba, došlo na vzájemné přivítání. Když oboustrané „Ahoj – Ahoooj“ doplnilo z davu i brněnské „Zdarec“, bylo jasné, že si publikum přišlo celý večer s Anetou užít a že bude o zábavu postaráno. A tak hned po třech nových sladbách zařadila zpěvačka píseň z alba Dotyk s návrhem, že bychom se mohli zkamarádit, když si spolu zazpíváme, a diváci se víceméně bez ostychu pustili do písně Malá mořská víla.

Celý večer se ale nesl především ve znamení poslední desky, ze které zaznělo jedenáct skladeb (nedostalo se pouze na Maják a Lehkost). Tragédie u nás na vsi měla v živé verzi velmi silnou atmosféru a vyvolala bouřlivý potlesk. Krásné souznění hlasů Anety a Doroty Barové přinesla zmiňovaná píseň Slova z hor doprovázená pouze violoncellem, Chapman stickem a zvukem krbu. Mráz po zádech běhal po zádech při sklabě Tráva nejen publiku, ale evidentně také samotné zpěvačce, která se nebála po jejím skončení přiznat a ukázat, jak se jí rozklepaly ruce. V kontrastu s tím pak zazněla v podstatě rapovaná píseň Nevěsta a zvesela zahraná Bříza.

Dostalo se ale také na všechna předchozí alba. Nejstarší Spoustu Andělů zastoupila Hříšná těla, křídla motýlí a v přídavcích vytleskaná Voda živá. Po třech písních zaznělo z již zmiňovaného Dotyku a čtyřikrát došlo i na předposlední Jsem, z nějž je třeba vypíchnout nové koncertní aranžmá písně Stačilo říct. Její country verze s valchou a vynikající violové sólo opět vyvolaly patřičné ovace, které pak dovršil potlesk ve stoje v závěru koncertu i po přídavcích.

V průběhu celého večera panovala velmi uvolněná a přátelská atmosféra. Elegantně upravená zpěvačka si pochvalovala, jak má pěkné publikum a jak nám to všem sluší. Doporučila, ať si občas zakřičíme, že to pomáhá. Vtipně představovala kapelu včetně techniků a s grácií přestála i okamžik, kdy se jí nedařilo pískat. Bylo vidět, že si koncert ona i celá kapela užívá a s nimi i publikum v Sono Centru. Jedinou malou vadou na kráse byly velmi slabě nazvučené doprovodné vokály. Jakuba Zitka a Ludvíka Kulicha nebylo téměř slyšet, což byla opravdu škoda.

Závěrem mi to nedá nevzpomenout na celý loňský rok, protože do něj deska Na Radosti spadá. Když si vybavím album Moruša biela a vstoupení Jany Kirschner v květnu a V hodině smrti s Lenkou Dusilovou v říjnu, do třetice už chybí jen Na Radosti a Aneta Langerová. Posuny, které všechny zpěvačky zaznamenaly, jsou až neuvěřitelné – tak silná ženská sezóna už na domácí scéně dlouho nebyla.

Aneta Langerová 26. února 2015, Sono Centrum, Brno.