Aneta Langerová ani její hvězda nepohasla. Září stále víc

Aneta Langerová ani její hvězda nepohasla. Září stále víc

V této chvíli ještě nevíme, kolik ze svých čtyř nomincí na cenu Anděl 2014 Aneta Langerová promění. Prozatím ale přijela Brnu ukázat, že si je určitě zaslouží. S novým albem Na Radosti, svou kapelou a smyčcovým triem uchvátila Sono Centrum.

Při prvním poslechu nové a dlouho očekávané desky Anety Langerové Na Radosti jsem se dlouho nemohla rozhodnout, co si o ní myslet. Chvílemi se mi líbila, chvílemi se mi zdála dost neosobní – jako soundtrack k nějakému filmu či pohádce. Ale po zážitku z koncertu musím konstatovat, že teprve živé podání dalo všem písním smysl a hloubku, kterou jsem při poslechu alba zřejmě postrádala. Od Křídel motýlích uběhla už dlouhá doba a Aneta po deseti letech znovu nachází svou cestu.

Publikum všechny muzikanty hned při příchodu na scénu vřele přijalo. Kapelu, kterou si Aneta na brněnské vystoupení přivezla, tvořili Jakub Zitko – klávesy a vokály, Martin Kopřiva – bící, Luvík Kulich – kytary a vokály a Jakub Vejnar – baskytara a Chapman Stick. Pro celé turné Na Radosti ji doplnila také smyčová sekce ve složení Veronika Vališová (housle), Vladan Malinjak (viola) a violoncellistka Dorota Barová, která je mimo jiné také autorkou písně Slova z hor na nové desce.

Po úvodní písni Dívka, která je zároveň první skladbou alba, došlo na vzájemné přivítání. Když oboustrané „Ahoj – Ahoooj“ doplnilo z davu i brněnské „Zdarec“, bylo jasné, že si publikum přišlo celý večer s Anetou užít a že bude o zábavu postaráno. A tak hned po třech nových sladbách zařadila zpěvačka píseň z alba Dotyk s návrhem, že bychom se mohli zkamarádit, když si spolu zazpíváme, a diváci se víceméně bez ostychu pustili do písně Malá mořská víla.

Celý večer se ale nesl především ve znamení poslední desky, ze které zaznělo jedenáct skladeb (nedostalo se pouze na Maják a Lehkost). Tragédie u nás na vsi měla v živé verzi velmi silnou atmosféru a vyvolala bouřlivý potlesk. Krásné souznění hlasů Anety a Doroty Barové přinesla zmiňovaná píseň Slova z hor doprovázená pouze violoncellem, Chapman stickem a zvukem krbu. Mráz po zádech běhal po zádech při sklabě Tráva nejen publiku, ale evidentně také samotné zpěvačce, která se nebála po jejím skončení přiznat a ukázat, jak se jí rozklepaly ruce. V kontrastu s tím pak zazněla v podstatě rapovaná píseň Nevěsta a zvesela zahraná Bříza.

Dostalo se ale také na všechna předchozí alba. Nejstarší Spoustu Andělů zastoupila Hříšná těla, křídla motýlí a v přídavcích vytleskaná Voda živá. Po třech písních zaznělo z již zmiňovaného Dotyku a čtyřikrát došlo i na předposlední Jsem, z nějž je třeba vypíchnout nové koncertní aranžmá písně Stačilo říct. Její country verze s valchou a vynikající violové sólo opět vyvolaly patřičné ovace, které pak dovršil potlesk ve stoje v závěru koncertu i po přídavcích.

V průběhu celého večera panovala velmi uvolněná a přátelská atmosféra. Elegantně upravená zpěvačka si pochvalovala, jak má pěkné publikum a jak nám to všem sluší. Doporučila, ať si občas zakřičíme, že to pomáhá. Vtipně představovala kapelu včetně techniků a s grácií přestála i okamžik, kdy se jí nedařilo pískat. Bylo vidět, že si koncert ona i celá kapela užívá a s nimi i publikum v Sono Centru. Jedinou malou vadou na kráse byly velmi slabě nazvučené doprovodné vokály. Jakuba Zitka a Ludvíka Kulicha nebylo téměř slyšet, což byla opravdu škoda.

Závěrem mi to nedá nevzpomenout na celý loňský rok, protože do něj deska Na Radosti spadá. Když si vybavím album Moruša biela a vstoupení Jany Kirschner v květnu a V hodině smrti s Lenkou Dusilovou v říjnu, do třetice už chybí jen Na Radosti a Aneta Langerová. Posuny, které všechny zpěvačky zaznamenaly, jsou až neuvěřitelné – tak silná ženská sezóna už na domácí scéně dlouho nebyla.

Aneta Langerová 26. února 2015, Sono Centrum, Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Viera

    3. březen 2015, 22:52
    Ahoj anet hrozne ti fandim snat pristi rok si vspomenes na me narozeniny vim ze toho mas moc neboj nezlobim se ahoj viers

Nevím, jestli někdo v počátcích kariery odhadoval v Lence Dusilové „romantický“ potenciál a směr její momentální tvorby. Je ale jisté, že s Baromantikou jí to vyloženě sluší: před dvěma dny pokřtili v Sono Centru svoje nové album V hodině smrti.  více

Poslední deska Jany Kirschner Moruša biela vyšla minulý rok na podzim. Na projektu se podílelo velké množství muzikantů ze Slovenska, České republiky, ale také z Velké Britanie, a tak bylo komplikované přivést ho také na koncertní podia. Turné k novému albu bylo rozděleno na dvě části a Brno se dočkalo Jany Kirschner a jejích třinácti hudebníků až nyní. Poštěstilo se mu to jako jednomu z mála českých měst.  více

Odcházíte se silným hudebním zážitkem. Víte, že koncert byl skvělý, že vy i muzikanti jste si ho užili, ale něco přitom nehraje... dá se dvě hodiny u balkánské dechovky sedět?  více



Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější

Kritika

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce