Aneta Langerová ani její hvězda nepohasla. Září stále víc

Aneta Langerová ani její hvězda nepohasla. Září stále víc

V této chvíli ještě nevíme, kolik ze svých čtyř nomincí na cenu Anděl 2014 Aneta Langerová promění. Prozatím ale přijela Brnu ukázat, že si je určitě zaslouží. S novým albem Na Radosti, svou kapelou a smyčcovým triem uchvátila Sono Centrum.

Při prvním poslechu nové a dlouho očekávané desky Anety Langerové Na Radosti jsem se dlouho nemohla rozhodnout, co si o ní myslet. Chvílemi se mi líbila, chvílemi se mi zdála dost neosobní – jako soundtrack k nějakému filmu či pohádce. Ale po zážitku z koncertu musím konstatovat, že teprve živé podání dalo všem písním smysl a hloubku, kterou jsem při poslechu alba zřejmě postrádala. Od Křídel motýlích uběhla už dlouhá doba a Aneta po deseti letech znovu nachází svou cestu.

Publikum všechny muzikanty hned při příchodu na scénu vřele přijalo. Kapelu, kterou si Aneta na brněnské vystoupení přivezla, tvořili Jakub Zitko – klávesy a vokály, Martin Kopřiva – bící, Luvík Kulich – kytary a vokály a Jakub Vejnar – baskytara a Chapman Stick. Pro celé turné Na Radosti ji doplnila také smyčová sekce ve složení Veronika Vališová (housle), Vladan Malinjak (viola) a violoncellistka Dorota Barová, která je mimo jiné také autorkou písně Slova z hor na nové desce.

Po úvodní písni Dívka, která je zároveň první skladbou alba, došlo na vzájemné přivítání. Když oboustrané „Ahoj – Ahoooj“ doplnilo z davu i brněnské „Zdarec“, bylo jasné, že si publikum přišlo celý večer s Anetou užít a že bude o zábavu postaráno. A tak hned po třech nových sladbách zařadila zpěvačka píseň z alba Dotyk s návrhem, že bychom se mohli zkamarádit, když si spolu zazpíváme, a diváci se víceméně bez ostychu pustili do písně Malá mořská víla.

Celý večer se ale nesl především ve znamení poslední desky, ze které zaznělo jedenáct skladeb (nedostalo se pouze na Maják a Lehkost). Tragédie u nás na vsi měla v živé verzi velmi silnou atmosféru a vyvolala bouřlivý potlesk. Krásné souznění hlasů Anety a Doroty Barové přinesla zmiňovaná píseň Slova z hor doprovázená pouze violoncellem, Chapman stickem a zvukem krbu. Mráz po zádech běhal po zádech při sklabě Tráva nejen publiku, ale evidentně také samotné zpěvačce, která se nebála po jejím skončení přiznat a ukázat, jak se jí rozklepaly ruce. V kontrastu s tím pak zazněla v podstatě rapovaná píseň Nevěsta a zvesela zahraná Bříza.

Dostalo se ale také na všechna předchozí alba. Nejstarší Spoustu Andělů zastoupila Hříšná těla, křídla motýlí a v přídavcích vytleskaná Voda živá. Po třech písních zaznělo z již zmiňovaného Dotyku a čtyřikrát došlo i na předposlední Jsem, z nějž je třeba vypíchnout nové koncertní aranžmá písně Stačilo říct. Její country verze s valchou a vynikající violové sólo opět vyvolaly patřičné ovace, které pak dovršil potlesk ve stoje v závěru koncertu i po přídavcích.

V průběhu celého večera panovala velmi uvolněná a přátelská atmosféra. Elegantně upravená zpěvačka si pochvalovala, jak má pěkné publikum a jak nám to všem sluší. Doporučila, ať si občas zakřičíme, že to pomáhá. Vtipně představovala kapelu včetně techniků a s grácií přestála i okamžik, kdy se jí nedařilo pískat. Bylo vidět, že si koncert ona i celá kapela užívá a s nimi i publikum v Sono Centru. Jedinou malou vadou na kráse byly velmi slabě nazvučené doprovodné vokály. Jakuba Zitka a Ludvíka Kulicha nebylo téměř slyšet, což byla opravdu škoda.

Závěrem mi to nedá nevzpomenout na celý loňský rok, protože do něj deska Na Radosti spadá. Když si vybavím album Moruša biela a vstoupení Jany Kirschner v květnu a V hodině smrti s Lenkou Dusilovou v říjnu, do třetice už chybí jen Na Radosti a Aneta Langerová. Posuny, které všechny zpěvačky zaznamenaly, jsou až neuvěřitelné – tak silná ženská sezóna už na domácí scéně dlouho nebyla.

Aneta Langerová 26. února 2015, Sono Centrum, Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Viera

    3. březen 2015, 22:52
    Ahoj anet hrozne ti fandim snat pristi rok si vspomenes na me narozeniny vim ze toho mas moc neboj nezlobim se ahoj viers

Nevím, jestli někdo v počátcích kariery odhadoval v Lence Dusilové „romantický“ potenciál a směr její momentální tvorby. Je ale jisté, že s Baromantikou jí to vyloženě sluší: před dvěma dny pokřtili v Sono Centru svoje nové album V hodině smrti.  více

Poslední deska Jany Kirschner Moruša biela vyšla minulý rok na podzim. Na projektu se podílelo velké množství muzikantů ze Slovenska, České republiky, ale také z Velké Britanie, a tak bylo komplikované přivést ho také na koncertní podia. Turné k novému albu bylo rozděleno na dvě části a Brno se dočkalo Jany Kirschner a jejích třinácti hudebníků až nyní. Poštěstilo se mu to jako jednomu z mála českých měst.  více

Odcházíte se silným hudebním zážitkem. Víte, že koncert byl skvělý, že vy i muzikanti jste si ho užili, ale něco přitom nehraje... dá se dvě hodiny u balkánské dechovky sedět?  více



Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce