Bachovy kantáty na Hudebním festivalu Znojmo

Bachovy kantáty na Hudebním festivalu Znojmo

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.

Večer zahájila duchovní kantáta Wachet auf, ruft uns die Stimme inspirovaná stejnojmenným hymnem německého luteránského pastora, básníka a skladatele Philippa Nicolaie. Těmito slovy také otevírá kantátu úvodní sbor v provedení Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Dirigent Roman Válek uchopil dílo s poklidnou, přesto velkolepou důstojností a jeho mírné, zlehka pulsující tempo podtrhovalo duchovní určení kantáty. Sbor svoje kvality dosvědčil také ještě během úvodní části – precizní nástupy, neochvějná intonace a jasná stylová jednota výtečně doplňovaly orchestrální složku díla. Pochvalu zaslouží obzvláště sopránová sekce, jejíž dlouze držené tóny se nad neklidnou polyfonickou fakturou vznášely s křehkou něžností jako andělské zpěvy. Po dramatickém recitativu v interpretaci Jakuba Kubína oslnil především výkon sopranistky Pavly Radostové v duetu Wann kommst du, mein Heil?, ve kterém jí více než zdařile sekundoval basista Jiří Miroslav Procházka. Radostová se může pyšnit příjemnou a libozvučnou barvou hlasu, která i ve zdobenějších okamžicích neztrácí nic ze své přirozenosti. Ke cti jí slouží také vytříbený výrazový cit, který se projevuje především ve vyhrocenějších okamžicích, dále perfektní práce s dynamikou či muzikální a logické zdobení tónů, se kterým to zpěvačka nepřehání, ale nikde ani zbytečně nešetří. Sólové housle, které s duetem zaznívaly, provedla koncertní mistryně ansámblu Elen Machová.

Druhá polovina večera patřila světské kantátě Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!, kterou skladatel později přepracoval do podoby Vánočního oratoria. Je chvályhodné, že se ansámbl nespokojil pouze s jedním typem harmonického nástroje v partu basa continua. Zatímco v duchovní kantátě tvořil harmonický podklad varhanní pozitiv, v kantátě světské zaznělo cembalo. Je to právě tento smysl pro detail, který staví Czech Ensemble Baroque do předních linií českých ansámblů věnujících se historicky poučené interpretaci. (Ostatně existuje celá řada nejen českých ale i zahraničních profesionálních nahrávek, na kterých i v rámci duchovních kantát hraje cembalo.) Na pozitiv i cembalo hrál Marek Čermák.

Zatímco první skladba večera dávala na odiv spíše důstojnou krásu, kantáta Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! vybízela k radosti a veselí. Není se čemu divit, kantáta byla totiž zkomponována na počest 34. narozenin polské královny Marie Josefy. Slavnostní charakter si dílo podrželo až do závěrečného sboru Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern, který korunoval interpretačně vybroušený večer. Samostatnou zmínku si zaslouží především altová árie Fromme Musen! meine Glieder v provedení Lucie Netušilové Karafiátové, jejíž měkce sametový, přitom však melodicky srozumitelný a jasný projev zůstával interpretačně na výši i v těch nejhlubších místech árie. Protipólem zpěvu byla neméně povedená hobojová linka v nastudování Petry Ambrosi, která si i v těch nejnáročnějších místech podržela lehkost a krásu tónu, což nemusí být samozřejmostí ani při užití současného nástroje, tím méně u mnohem náročnějšího barokního hoboje. Zaslouží se zmínit také dvojici barokních příčných fléten v interpretaci Michaely Koudelkové a Lucie Duškové, které doprovázely výtečnou a stylově bezchybnou sopranistku Romanu Kružíkovou v rozverné árii Blast die wohlgegriffnen Flöten. Před závěrečným recitativem a sborem rozezvučel árií Kron und Preis gekrönter Damen kostel basista Jiří Miroslav Procházka, který triumfoval především v okamžicích s klenutou melodikou a výraznou forte dynamikou.

Dvojice kantát v nastudování Czech Ensemble Baroque bezpochyby potěšila každého milovníka Bachova díla i příznivce historicky poučené interpretace. Zlatý hřeb festivalu se nicméně teprve blíží. A tak ti, co nestihli včerejší koncert, nemusí zoufat a kvality Czech Ensemble Baroque si mohou ověřit na operní pantomimě Der Traum Michaela Haydna s vyprávěním Arnošta Goldflama a v režii Radima Vizváryho.

  1. S. Bach: Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
  2. S. Bach: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! (BWV 214)

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Romana Kružíková, Pavla Radostová – soprán

Lucie Netušilová Karafiátová – alt

Jakub Kubín – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas 

Tereza Válková – sbormistr

Elen Machová – koncertní mistr

Roman Válek – dirigent

čtvrtek, 16. července 2020, kostel Nalezení sv. Kříže, Znojmo, 19:00

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více