Bachovy kantáty na Hudebním festivalu Znojmo

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.

Večer zahájila duchovní kantáta Wachet auf, ruft uns die Stimme inspirovaná stejnojmenným hymnem německého luteránského pastora, básníka a skladatele Philippa Nicolaie. Těmito slovy také otevírá kantátu úvodní sbor v provedení Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Dirigent Roman Válek uchopil dílo s poklidnou, přesto velkolepou důstojností a jeho mírné, zlehka pulsující tempo podtrhovalo duchovní určení kantáty. Sbor svoje kvality dosvědčil také ještě během úvodní části – precizní nástupy, neochvějná intonace a jasná stylová jednota výtečně doplňovaly orchestrální složku díla. Pochvalu zaslouží obzvláště sopránová sekce, jejíž dlouze držené tóny se nad neklidnou polyfonickou fakturou vznášely s křehkou něžností jako andělské zpěvy. Po dramatickém recitativu v interpretaci Jakuba Kubína oslnil především výkon sopranistky Pavly Radostové v duetu Wann kommst du, mein Heil?, ve kterém jí více než zdařile sekundoval basista Jiří Miroslav Procházka. Radostová se může pyšnit příjemnou a libozvučnou barvou hlasu, která i ve zdobenějších okamžicích neztrácí nic ze své přirozenosti. Ke cti jí slouží také vytříbený výrazový cit, který se projevuje především ve vyhrocenějších okamžicích, dále perfektní práce s dynamikou či muzikální a logické zdobení tónů, se kterým to zpěvačka nepřehání, ale nikde ani zbytečně nešetří. Sólové housle, které s duetem zaznívaly, provedla koncertní mistryně ansámblu Elen Machová.

Druhá polovina večera patřila světské kantátě Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!, kterou skladatel později přepracoval do podoby Vánočního oratoria. Je chvályhodné, že se ansámbl nespokojil pouze s jedním typem harmonického nástroje v partu basa continua. Zatímco v duchovní kantátě tvořil harmonický podklad varhanní pozitiv, v kantátě světské zaznělo cembalo. Je to právě tento smysl pro detail, který staví Czech Ensemble Baroque do předních linií českých ansámblů věnujících se historicky poučené interpretaci. (Ostatně existuje celá řada nejen českých ale i zahraničních profesionálních nahrávek, na kterých i v rámci duchovních kantát hraje cembalo.) Na pozitiv i cembalo hrál Marek Čermák.

Zatímco první skladba večera dávala na odiv spíše důstojnou krásu, kantáta Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! vybízela k radosti a veselí. Není se čemu divit, kantáta byla totiž zkomponována na počest 34. narozenin polské královny Marie Josefy. Slavnostní charakter si dílo podrželo až do závěrečného sboru Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern, který korunoval interpretačně vybroušený večer. Samostatnou zmínku si zaslouží především altová árie Fromme Musen! meine Glieder v provedení Lucie Netušilové Karafiátové, jejíž měkce sametový, přitom však melodicky srozumitelný a jasný projev zůstával interpretačně na výši i v těch nejhlubších místech árie. Protipólem zpěvu byla neméně povedená hobojová linka v nastudování Petry Ambrosi, která si i v těch nejnáročnějších místech podržela lehkost a krásu tónu, což nemusí být samozřejmostí ani při užití současného nástroje, tím méně u mnohem náročnějšího barokního hoboje. Zaslouží se zmínit také dvojici barokních příčných fléten v interpretaci Michaely Koudelkové a Lucie Duškové, které doprovázely výtečnou a stylově bezchybnou sopranistku Romanu Kružíkovou v rozverné árii Blast die wohlgegriffnen Flöten. Před závěrečným recitativem a sborem rozezvučel árií Kron und Preis gekrönter Damen kostel basista Jiří Miroslav Procházka, který triumfoval především v okamžicích s klenutou melodikou a výraznou forte dynamikou.

Dvojice kantát v nastudování Czech Ensemble Baroque bezpochyby potěšila každého milovníka Bachova díla i příznivce historicky poučené interpretace. Zlatý hřeb festivalu se nicméně teprve blíží. A tak ti, co nestihli včerejší koncert, nemusí zoufat a kvality Czech Ensemble Baroque si mohou ověřit na operní pantomimě Der Traum Michaela Haydna s vyprávěním Arnošta Goldflama a v režii Radima Vizváryho.

1. S. Bach: Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
  2. S. Bach: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! (BWV 214)

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Romana Kružíková, Pavla Radostová – soprán

Lucie Netušilová Karafiátová – alt

Jakub Kubín – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas

Tereza Válková – sbormistr

Elen Machová – koncertní mistr

Roman Válek – dirigent

čtvrtek, 16. července 2020, kostel Nalezení sv. Kříže, Znojmo, 19:00

CEB/ foto archiv souboru

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 včerejší maďarské představení opery Salome od Richarda Strausse promptně nahradil. Národní divadlo Brno namísto zrušeného hostování nabídlo koncertní program pod prostým názvem Orchestr Janáčkovy opery. Posluchači tak po dlouhé době mohli spatřit hráče, kteří za normálních okolností zůstávají skryti v orchestřišti. Kromě orchestru, který řídil dirigent Robert Kružík, vystoupili také houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera. Program sestával příznačně pouze z děl Leoše Janáčka, a poněvadž původně plánovaná představení se již ve stále se zpřísňujícím karanténním prostředí nepodaří inscenovat, představoval večer na půdě Janáčkova divadla rozloučení s festivalem jako takovým. Posledním živým koncertem festivalu Janáček Brno 2020 je ještě dnešní vystoupení Filharmonie Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně.  více

Nedělní odpoledne se neslo ve znamení dalšího z koncertů festivalu Janáček Brno 2020. Prostor v Mozartově sále Reduty dostala hudba komorní v podání souboru Josef Suk Piano Quartet. Tento (rokem založení i věkovým složením) mladý ansámbl si pro návštěvu Brna přichystal skutečně krásný a rozmanitý program. S odpovídajícím nasazením jej také divákům představil.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více

Hrubá hudba se ve svém krátkém, ani ne ročním životě stala fenoménem. Projekt Jiřího Hradila s jeho kapelou Lesní zvěř a Horňáckou muzikou Petra Mičky opěvují kritici, nutí však k přemýšlení i milovníky folkloru, obohacuje klubovou scénu a vyprodává sály. Nejinak se tomu stalo také předposlední zářijový večer v brněnském Kabinetu múz. A to i přes přísná hygienická opatření: povinnost sedět na židlích a dalších omezeních. Jednalo se již o druhý vyprodaný koncert této fúze ve stejném klubu. První se uskutečnil v únoru a byl zároveň křtem alba. Koncerty byly však velmi odlišné a je na nich dokonale vidět, jak se kvůli známým důvodům změnila situace.  více

Třetí (avšak první koncertní) večer sedmého ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehrál na vysoké úrovni a přinesl kladné body festivalu v období jeho nynější nejisté budoucnosti. Nebyla to skutečnost překvapivá, jednalo se o koncert světově proslulého vídeňského sboru Arnold Schoenberg Chor, který na nesoutěžní přehlídku zavítal po čtyřech letech. Těžiště programu tkvělo ve tvorbě 20. století, přesáhl ovšem i do obou století sousedních.  více

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více

Národní divadlo Brno na závěr léta připravilo dětskou operu skladatele Evžena Zámečníka Ferda Mravenec podle předlohy Ondřeje Sekory. Příběhy optimistického mravence, který „všechno umí a všechno zná“ a neštítí se „práce všeho druhu“, se však nyní v Janáčkově divadle neobjevily poprvé. Zámečníkovo dílo o osmi obrazech si mezi lety 1977 a 1986 s ohromným úspěchem získalo srdce brněnského publika; pomohlo přivést celou řadu dětí k nejvytříbenější formě hudebního divadla, tedy k opeře. Dnes se tito již dospělí hudebníci, herci, inscenátoři, osvětlovači a mnozí další rozhodli vzdát hold skladateli, který pro brněnský hudební život také vykonal spoustu „práce všeho druhu“.  více

Dlouho očekávaný program s jednotným názvem Obrázky z výstavy zazněl včera pod širým nebem při 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Většina stálých diváků Filharmonie Brno ví, jakými peripetiemi právě tento chystaný koncertní program prošel, když z původního dvojího uvedení v březnu v Janáčkově divadle sešlo na poslední chvíli. Už tehdy se těleso nenechalo odradit koronavirovými omezeními a koncert nakonec vysílalo online, pro velký úspěch dokonce dvakrát. Tento skvělý počin můžeme brát jako netradiční, avšak intenzivní veřejnou generálku, která předeslala včerejší, velmi vydařené živé provedení za přítomnosti diváků.  více

Polovina května zavdala (nejen) české hudební scéně důvod k radosti – spolupráce klavíristy Ivo Kahánka, dirigenta Jakuba Hrůši a orchestru Bamberger Symphoniker. Tato součinnost v podobě alba Dvořák & Martinů: Piano Concertos byla odměněna BBC Music Magazine Award v kategorii Nejlepší koncert. Ocenění patří k nejprestižnějším, které lze ve světě artificiální hudby získat. Přehlížený a nezřídka dehonestovaný Dvořákův Klavírní koncert g moll na koncertních pódiích často zazníval v úpravě klavíristy a pedagoga Viléma Kurze. Nyní stanul po boku Klavírního koncertu č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů, díla, které při svém uvedení sice bylo chváleno za skvělou instrumentaci a imaginativní virtuozitu, avšak kritizováno za eklekticismus a absenci formální homogenity. Na první pohled se tedy nejedná o repertoár vykalkulovaný z oblíbených skladeb a z obecně uznávaných vrcholů klavírní koncertní literatury. A to je toliko jeden z mnoha sympatických aspektů této nahrávky.  více