Barevné a tiché poslouchání v obřadní síni

4. březen 2025, 16:00
Barevné a tiché poslouchání v obřadní síni

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauer.

Pondělní program zahájila Kniha chvění (Kapitola III) brněnského skladatele Petera Grahama (*1952). Třetí kapitola zatím nedokončeného cyklu navazuje na předchozí (Kapitola I pro dva vibrafony a Kapitola II pro vibrafon a zvukový pás), které se zabývaly chvěním mezi jednotlivými tóny a různými druhy ladění. Peteru Grahamovi se v této kompozici perfektně povedlo vystihnout její název. Hudební postupy znázorňovaly chvění „doslovně“ a vytvořily krásnou barvu, která zaplnila nádherný prostor obřadní síně. K tomuto vyznění byla potřeba především stoprocentní koncentrace všech hráčů, což BCO pod vedením Pavla Šnajdra splnilo na výbornou. Na vyznění skladby se ve velké míře podepsala také ukázněnost všech muzikantů, neboť celé provedení bylo drženo v ukázkově nízké dynamice. To bylo důležité jak pro kompozici samotnou, tak i pro uši diváků, neboť hlasité zvuky by byly v tomto prostoru téměř nesnesitelné. Celkový pozitivní dojem navíc podpořilo promítání partitury na zadní stěnu obřadní síně a posluchači, kteří umí noty číst, tak mohli nahlédnout i do „grafického“ materiálu, bez kterého by výsledný audio vjem nevzniknul.

První polovinu zakončilo Piano concerto No. 2 Petra Bakly (*1980), při které se k BCO přidal klavírista Miroslav Beinhauer. V kompozici pro klavír a osm nástrojů má ansámbl výrazně řidší fakturu než sólový part, ale také než většina ostatních Baklových děl, jak poznamenal sám autor. Mezi rychlými chromatickými postupy klavíru, které se odehrávaly nad drženým pedálem, se objevovaly výrazně akcentované tóny, které jakoby vstupovaly do chromatických „potůčků“. Výraznými pauzami oddělené vstupy orchestru byly vždy výborně sehrané a vytvořily tak krásné podložení klavírního zvuku. Sólista si se svým pouze zdánlivě neměnným partem, který bych zajisté velmi náročný na orientaci, poradil skvěle a v provedení se chyby neobjevily. I zde je potřeba zmínit dynamickou umírněnost všech muzikantů – v tom nejlepším slova smyslu. V následující pauze byla divákům nabídnuta možnost zajít se podívat na hrob Bohuslava Fuchse (ve kterém je pochován i jeho syn Kamil). Vedla sem cesta vyznačená elektrickými světýlky, které alespoň částečně osvětlovaly jinak potemnělý hřbitov.

Po pauze přišlo na řadu Lento, lento, molto lento švýcarského skladatele Jürga Freye (*1953). Charakter díla je do velké míry ilustrován v samotném názvu a lento v jeho uchopení neznamená pouze pomalu, ale také klidně. Ve skladbě pro sedm nástrojů má každá ze tří vět jiné obsazení a ticho v ní hraje stejně důležitou roli jako zvuk. BCO uchopilo i toto dílo velice zdařile. Tónová kvalita celého ansámblu byla výborná a v sehranosti se pod taktovkou Pavla Šnajdra chyby neobjevovaly. I zde je potřeba říct, přestože to bylo zmíněno už mnohokrát, jak citlivě muzikanti uchopili dynamiku. I na těch nejvyšších tónech se neobjevilo nechtěné zesílení či intonační nejistota.

Pondělní koncert uzavřela světová premiéra kompozice Neither together nor not together hudebního skladatele, performera a improvizátora Iana Mikysky (*1994). Skladba je vnitřně rozdělená do čtyř částí: I. Spolu, II. Ne spolu, III. Spolu i ne spolu a IV. Ani spolu ani ne spolu, přesto nebyl její hudební tok přerušen. Od společně zahraných akordů se hudba postupně přenesla do částí, kde se rytmické patterny setkávaly a rozcházely více či méně. Tato polyrytmika byla navíc obohacena o mikrointervaliku, o kterou se starala například mikrotonální elektrická kytara nebo Lumatone (speciální druh syntezátoru). Kombinace těchto aspektů připravila divákům pozoruhodný zvukový zážitek, ve kterém se zopakovaly veškeré klady zmíněné už výše. V obou kompozicích druhé poloviny se navíc soubor vrátil k promítáni partitur.

Kromě výtečných výkonů muzikantů je potřeba pochválit i výběr místa a skvělou dramaturgii. Funkcionalistický prostor obřadní síně Ústředního hřbitova nelze označit jinak než jako nádherný a svojí akustikou pro tento koncert velmi vhodný. S tím souvisí i výborná volba skladeb, protože se v žádném případě nedá říci, že by tento prostor unesl díla jakákoliv. V pondělí provedené kompozice ale dokázaly z obřadní síně akusticky vymáčknout maximum a nádherné barvy ji celou zaplnily, aniž by to bylo pro posluchače jakkoliv nepříjemné. Promítání partitur pak bylo vyloženě geniálním krokem, který určitě mnoho návštěvníků ocenilo a je možná na čase přemýšlet, zda by se to nemělo stát běžnou praxí.

Peter Graham: Kniha chvění (Kapitola III) pro komorní soubor (2021)

Petr Bakla: Piano concerto No. 2 pro klavír a osm nástrojů (2021)

Jürg Frey: Lento, lento, molto lento pro sedm nástrojů (1991)

Ian Mikyska: Neither together nor not together (2025) – světová premiéra

Miroslav Beinhauer – klavír, lumatone

Ian Mikyska – kytara

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

pondělí 3. března v 19 hodin, obřadní síň Ústředního hřbitova v Brně

Foto ilustrační/ Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce