BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan tradiční předvánoční večírek

19. prosinec 2024, 18:00
BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan  tradiční předvánoční večírek

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká Bendová, Kornél Mikecz, Michal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladík.

Koncert zahájilo Variété Mauricia Kagela (1931–2008). Hudba v Argentině narozeného skladatele je postavena na reflexi, ironizaci a využívání nejrůznějších klišé, trivialit a návyků, kterých byla plná i ve středu uvedená kompozice. V hudební části tohoto koncertního spektáklu pro performery a muzikanty se mísí prvky latinsko-americké hudby s avantgardou, minimalismem, jazzem, šansonem nebo například hudbou z filmu noir a dalšími žánry. S nadsázkou lze říci, že by bylo jednodušší vyjmenovat všechny prvky, které ve skladbě nebyly než ty, které v ní přítomné byly. Tuto „taneční suitu“ doplňuje rovnoprávná „divadelní“ část, která je její přímou součástí. Jelikož ale není autorem přesně specifikovaná, BCO se rozhodlo, že v rámci této performance nachystá dramaturg Viktor Pantůček chlebíčky do tomboly. Orchestr se této (na provedení a soustředění velice náročné) skladby zhostil s patřičnou grácií. Ačkoliv se v úvodní pasáži objevilo pár rytmických nepřesností, byly vzápětí napraveny. Pod taktovkou dirigenta Pavla Šnajdra krásně vyzněly výrazné rozdíly mezi jednotlivými částmi, čímž mohla naplno vyniknout šílenost, ale zároveň genialita díla. Muzikantům se dařilo hezky zvýrazňovat a vytahovat krásné melodie, které se – občas lehce skryté ve zmíněném šílenství – v kompozici vyskytovaly.

V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem provedli krátké Clapping Music Steva Reicha (*1931), které plynule navázalo na vřelý potlesk od publika po skladbě první. Na první pohled jednoduché minimalistické dílo pro dva performery / „tleskače“ je založeno na tvrdošíjném opakování vytleskávání jednoho rytmického patternu. Druhý pár rukou se postupně posouvá o jednu osminu tak dlouho, než se oba tleskači opět sejdou. Zmíněná jednoduchost je tak opravdu pouhým zdáním a kompozice vyžaduje pro provedení naprosto dokonalou přesnost, jelikož i minimální vybočení z rytmu je výrazně slyšet. A může být pro provedení fatální. Oba performeři dokázali rytmus udržet. Ačkoliv se v samotném závěru Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem lehce rytmicky rozešli, nenechali se rozhodit a v krátkém čase se opět „sehráli“ a mohli se na konci díla opět sejít.

V pauze bylo divákům nabídnuto občerstvení v podobě těstovinového salátu, bůčku na špejli, pečené krůty, pizza šneků a mnohého dalšího. V samém závěru přestávky byla vyhlášena tombola, do které si mohli diváci zakoupit lístky před koncertem nebo v pauze. Na šťastlivce čekaly čaje na podporu různých částí těla, které souvisely s dramaturgickými tématy letošní BCO sezony, chlebíčky nachystané Viktorem Pantůčkem během prvního díla programu nebo dárkový koš. Každá z výher byla navíc doplněna dvěma vstupenkami na některý z příštích koncertů BCO.

V druhé polovině koncertu zazněla nejdříve Straussiana Trevora Grahla (*1984), která vychází ze stejnojmenného díla Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Korngold se kromě své vlastní artificiální a filmové hudby věnoval též úpravě operet a populárních valčíků. Strausianna je věnována jejich králi Johannu Straussovi. Při provedení tohoto díla se k orchestru připojila zpěvačka Aneta Podracká Bendová, která v krátké pasáži beze slov předvedla ukázkově čistou intonaci. Taktéž výkon orchestru byl velmi dobrý. V podání BCO pod vedením Pavla Šnajdra se povedla jak výrazná acceleranda, tak ritardanda a krásně vyzněly rozdíly mezi pasážemi, které působily spíše jako parodie, a těmi, ze kterých byla opravdu cítit pocta. Muzikanti výborně dokázali divákům předat humor v kompozici hojně obsažený, přičemž se ani zdaleka nejednalo pouze o synchronizované zakašlání v průběhu skladby. V samém závěru si hudebníci nasadili vtipné pokrývky hlavy, zpěvačka zapálila prskavku, z orchestru zazněly frkačky a hudební proud byl ukončen vystřelením konfet.

Vánoční koncert zakončila Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče (1908–1979). Tato bizarní i líbezná úprava českých koled se na vánočních koncertech BCO objevuje již tradičně. Před samým začátkem ještě dozněla humornost díla předchozího, neboť Pavel Šnajdr nejprve vyklepal partituru od konfet. Když už muzikanti začali, byla skladba hned v úvodu přerušena, neboť byl na klávesách nastavený špatný zvuk. Ani v nejmenším případě to nejde brát jako negativum, vše naopak působilo vtipně. Poté už BCO, společně se zpěváky Anetou Podrackou Bendovou, Kornélem Mikeczem, Michalem Kučou a Martinem Kotulanem, spustilo. Zpěv všech zúčastněných byl intonačně čistý, byli sezpívaní jak mezi sebou, tak s orchestrem, a navíc bylo velice dobře rozumět textu. Sopranistka se musela popasovat s náročným partem zejména užitím velmi vysokých tónů. Anetě Podracké Bendové to ovšem nedělalo žádný problém. Taktéž orchestr hrál velmi hezky. Podobně jako zpěváci byli rytmicky přesní, až na jednu drobnost v závěru, a také intonačně čistí. Opravdu nádherně vyzněly křišťálové žestě v samém závěru. Celkový dojem lehce pokazilo nepříjemné šustění v reproduktorech, které ale naštěstí nebylo moc výrazné a nepřekazilo tedy celkové vyznění díla.

Tradiční předvánoční hudební besídka, jak tento koncert sami organizátoři nazvali, nebyla zdaleka jen o hudbě, která zůstala nejdůležitější složkou. Diváci si tak mohli kromě krásného hudebního zážitku odnést i plná břicha zaplněná výtečným pohoštěním a na několik šťastlivců čekaly v tombole dárky. Předvánoční koncert BCO je již zaběhlou brněnskou tradicí, která doufejme zůstane zachována co nejdéle.

Mauricio Kagel: Variété

Steve Reich: Clapping Music

Trevor Grahl / Erich Wolfgang Korngold: Straussiana

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Aneta Podracká Bendová – zpěv

Kornél Mikecz – zpěv

Michal Kuča – zpěv

Martin Kotulan – zpěv

Petr Hladík – tleskání

Viktor Pantůček – kuchařská performance

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent, tleskání

18. prosince v 19:30, Sokolovna Tuřany

Foto FB BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více