Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.
Již zahajovací koncert v úterý 30. května v nově zrekonstruovaném Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži popsaný vztah Kroměříž–Vídeň spojil hned na několika úrovních. Kromě samotného místa konání posilovala „kroměřížský element“ také účast dirigenta Tomáše Netopila, který ze sídelního města moravských arcibiskupů pochází. Vídeňská linka zase byla zastoupena nejen výběrem Symfonie č. 3 Es dur „Eroica“ Ludwiga van Beethovena, která měla premiéru ve Vídni 7. dubna 1805, ale především účastí souboru Concentus Musicus Wien, který roku 1953 založil violoncellista, dirigent a jeden z nejdůležitějších propagátorů historicky poučené interpretace Nikolaus Harnoncourt. Třešničkou na pomyslném dortu zůstává fakt, že Concentus Musicus Wien je letošním festivalovým rezidenčním orchestrem.
Po zahájení festivalu, úvodních proslovech a tradičním defilé starostů a místostarostů měst přišla na řadu samotná Symfonie č. 3 „Eroica“, která byla současně jedinou skladbou večera. Dirigent Tomáš Netopil řídil orchestr bez taktovky, což se okamžitě projevilo na plynulosti kontrastů, kterých dokázal při práci s instrumentalisty dosáhnout. Kde zamýšlel ostrý dynamický skok, tam jej nic neomezovalo. Kam však chtěl dodat změnám elegantnější a nuancovanější průběh, měl díky vytříbené gestice mnohem více možností pro práci s citovostí a celkovou energií skladby. Je třeba dodat, že soubor Concentus Musicus Wien v čele s koncertním mistrem Erichem Höbarthem na Netopilovo vedení výtečně reagoval a každé drobné gesto dokázal transformovat v jedinečnou a hudební plochu, to vše navíc s absolutní intonační, rytmickou a výrazovou bezchybností.
Obzvláště proslulá druhá věta Marcia funebre. Adagio assai v sobě skýtala tak pozoruhodné množství drobných hudebních detailů a vzruchů, které zohledňovaly frázování, práci s tempem i dynamikou, a především samotným emočním nábojem, že se až nabízela otázka, zda by Beethovenova Symfonie č. 3 mohla ještě vůbec získat slušivější a promyšlenější „hudební kabátek“. Svůj díl na (a zde se opravdu nezdráhám použít takto silné slovo) dokonalém vyznění díla i nastudování měl nepochybně rovněž Sněmovní sál Arcibiskupského zámku, který vyšel intepretaci souboru Concentus Musicus maximálně vstříc. I v ohlušujícím fortissimu (ačkoliv zde jistě hraje roli i Beethovenovo mistrovství v oboru instrumentace) zůstávala celá orchestrální paleta srozumitelná a patřičně barevná.
Zahájení 28. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae tak není co vytknout – dechberoucí výkony orchestru i dirigenta korunovala výtečná akustika nově opraveného sálu. Velkým příslibem jsou také další díla, která v průběhu festivalu v provedení rezidenčního souboru Concentus Musicus Wien zazní. Zdůrazníme-li navíc vycizelovanou dramaturgii, která staví na vhodné kombinaci objevování nepříliš uváděných děl a stálic hudebního repertoáru – a to rovněž v rámci tématu Mezi Kroměříží a Vídní – máme před sebou měsíc nabitý pozoruhodnými hudebními večery, které by si žádný milovník artificiální hudby neměl nechat ujít.
Concentus Musicus Wien / rezidenční soubor 28. ročníku festivalu
Erich Höbarth / koncertní mistr
Tomáš Netopil / dirigent
Program:
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 „Eroica“
30. května 2023, Kroměříž
Sněmovní sál Arcibiskupského zámku, 19:00
Zatím nebyl přidán žádný komentář..