Bítls: blázni, které nesmíte minout

6. březen 2017, 12:30
 Bítls: blázni, které nesmíte minout

Velmi vtipné a tedy i zábavné, divadelně nápadité a hudebně zajímavé a navrch inteligentní: to vše jsou přívlastky, kterými lze označit novou hudební komedii Bítls v produkci Městského divadla Brno. Ztřeštěný muzikál postavený na písních legendárních Beatles je ukázkou původního divadla, které diváka skoro tři hodiny budí k salvám smíchu a zároveň má přidanou hodnotu v podobě nenucené a trefné sondy do naší socialistické minulosti.

Příběh o mladících z jihomoravského městečka roku 1967 snících o slávě velkých kapel a hrajících ve své kapele Beatrolls je dílem autorského tria Petr Štěpán, Jan Šotkovský a Stanislav Slovák, který novou inscenaci také režíroval. Při ohlédnutí se za dosavadní tvorbou těchto divadelníků, která u mne místy budila i rozpaky (Sněhurka a sedm trpaslíků, Měsíční kámen, Baron Trenck, Mendel aneb Vzpoura hrášků), lze nyní konstatovat, že Bítls je to nejpovedenější, co z této dílny vzešlo. Filmové či divadelní retro návraty do naší minulosti jsou často jen zástěrkou jak výdělečně recyklovat populární hity, osoby či události. To ale není případ inscenace Bítls. Bláznivá féerie s písněmi nejslavnější skupiny všech dob je nejen ukázkou kultivovaného a vtipného hudebního divadla. V jiné optice je tato hudební komedie žánrovým rámcem divadla, které je vlastně velkou poctou divadelní imaginaci, lidské svobodě, hudebnímu temperamentu Jižní Moravy i geniálních Brouků (a vzpomenete si na to nejen při hudební aranži slavné Žluté ponorky do cimbálové podoby). V příběhu čeká diváka překvapivá a doslovná srážka našeho žírného kraje limitovaného tehdy železnou oponou s ostrovním královstvím, jehož panovnice Alžběta do hry dokonce vstoupí, zasáhne a přijede na místní hody. Více by nebylo fér vyzradit.

Vtipné dialogy, přesně stavěné figury

Zdařilý výsledek tady stojí na dobře konstruovaném, vtipnými dialogy, a přesně stavěnými figurami bodrých venkovanů obdařeném, ale i zápletkami naditém scénáři, který je navrch prošpikovaný vtipnými úpravami veleznámých hitů. Už dlouho jsem na divadle nezaznamenal takovou neutuchající salvu slovních i situačních vtípků, které nejsou ze čtvrté cenové, nemají sestupnou tendenci a dokážou určit a formulovat odér celého večera. Jistě: Bítls jsou zejména bláznivou a veselou divadelní hříčkou, připomeňme však otřepané tvrzení, že dělat kvalitní a trefný humor je na divadle nelehká a dramaticky vážná věc. Tady se potkáme s příběhem chlapců Juřana, Žanka a Pavlíka, jejichž život se změní, když se na jejich socialisticky zatuchlém maloměstě objeví dva tajemní cizinci – první, který si v elegantním obleku v místní knajpě objednává martini s vodkou (ano je to ten slavný agent), a druhý, jenž nápadně připomíná právě chlapíka jménem Ringo Starr. Ten zase přijíždí na Moravu pátrat po svých rodinných kořenech.

Nejde o vtíravý písničkál

Na výsledku lze ocenit mnoho věcí. Inscenace Bítls není prachobyčejným písničkálem či juke box muzikálem tedy jakýmsi jevištním provedením slavných songů, kdy příběh je vlastně druhokolejný a je často jen chatrným lepidlem hudebního materiálu. Tvůrci inscenace si tady hrají s významy i použitím písniček, zábavně je montují do děje nebo na něj roubují. Dokázali jste si třeba někdy představit, že při slavné Oh! Darling může tajný agent James B. dělat jihomoravské pubescentce vynucený pánský striptýz? Ano, jde to…

Bítls nabízí mnoho velmi zdařilých hudebních aranží bítlsácké muziky třeba do podoby moravského foklóru, dechovky, symfonické či až staré barokní muziky. Nápadité úpravy pořízené speciálně pro orchestr divadla představují velmi záslužné dílo Daniela Kyzlinka a Jiřího Levíčka a mají lví podíl na úspěchu večera. Kriticky přiznejme, že někdy zejména sólové interpretace válů (zní tady Here Comes the Sun, Love Me Do, All You Need Is Love, Let It Be, Michelle, Help! ) občas trochu pokulhávají, ale radost z gejzíru energie, jak se tady na vás po celou dobu řítí, převažuje. Čeká vás totiž řada choreograficky i režijně výtečně vedených sborových čísel. Při písni Lucy in the Sky with Diamonds (Brouci tehdy jeli na halucinogenní droze LSD) inscenace nabídne vydařený delirický obraz, kdy se prostupují dva zcela rozdílné světy zaplněné pop ikonami sedmi posledních dekád černobílého socialistického a barvami hýřícího kapitalistického světa. Ferda Mravenec si v tomto výstupu zatančí s jeho Výsostí Alžbětou II. a k tomu jim uklízí Fredie Mercury oblečený za ženu nebo se tady motá Harry Potter. Tyto sborové výstupy spolu s finální scénou na závěr jsou královskou korunou jedinečného večera, který má šanci se stát hitem pro všechny generace.

Ocenit musím také svižnou práci orchestru, který divákům až na dvě odhalení zůstává zatajen. Orchestřiště je tentokrát nápaditě situováno a vykryto nad scénou. A kapela pod vedením Emy Mikeškové tak sedí na pomyslném nebi přímo nad hlavami účinkujících. A odhalit ji může - jak jinak - jen Rockový pánbůh, který tady vstupuje do děje. Když ve finále zápletka hrozí zašmodrcháním velmi vtipně ji tento Bůh v tradici deus ex machina na závěr také uzavře i se svými čtyřmi apoštoly (Ray Charkes , Jimi Hendrix, Janis Joplin, Aretha Franklin). Uznání zaslouží povedená často jen náznaková scéna Jaroslava Milfajta z jakoby lepenkového vlnitého papundeklu a výtečné dobové šatky z dílny Andrey Kučerové.

Nerozjívené výkony herců

Vedle zdařilé režie Stano Slováka, která kontroluje účinkující, aby se neutrhli z řetězu a přísně drželi své groteskní role, musím poukázat na několik výkonů, i když se mi tady líbil celý soubor. Vezměme to z domácí strany: inscenaci herecky kraluje Petr Štěpán jako předseda MNV Homola, tento portrét soudruha nepostrádá koncentrovanou českou ustrašenost, ale i srdečnost našinců z regionu. Za jedna! Výtečný obrázek jeho podržtašky Kolóška podal Alan Novotný, perfektně držená figura nejistého patolízala a přes den nuceně abstinujícího alkoholika. V centru pozornosti stojí chlapecká kapela složená z tří teenagerů mimo soubor. Já viděl Dominika Brychtu, Matyáše Kyncla a Tomáše Herajta a musím konstatovat, že jim velké jeviště pranic nepřekáželo. Výkony neškolených herců mají v tomto případě autenticitu, nejsou přehrávané a škarohlídům může vadit jen imitování hraní na elektrické kytary stejně jako fakt, kolik dospívajících ji v té době asi opravdu mělo. Kristýna Daňhelová strhne jako přesně odehraná obecní kráska Maňa, mimořádně živě napsaná figura. Režie musí do budoucna přísně uhlídat tyto přesné groteskní kontury všech, aby se z Bítls po čase nestala laciná estráda.

jpegZahraničí stranu (ať už ostrovní či nadpozemskou) výtečně zastupuje James B. v podání Aleše Slaniny. Ten ve figuře vtipně zaměstnal filmová gesta svého hrdiny, která uvozuje všudypřítomným ššš.  Rockový pánbůh Dušana Vitázka je do detailu cizelovanou postavou nebeského lehce samolibého suveréna, jehož slovenština mu dává neskutečný glanc. Zajímavou postavou je po celou dobu mlčící britská panovnice Alžběta, která si v podání Sáry Milfajtové vypálí toliko jeden ale dech beroucí song.

Douška na závěr: Bítls je primárně hudební komedií určenou k pobavení a tuto ambici inscenace po všech stránkách naplňuje. Přestože tvůrci po celý večer v textu i výkladu inscenace obchází zjevnější politikum látky, ještě před závěrečným mejdanem při A Hard Days Night promítnou sérii černobílých snímků, kterou inscenaci zaplaťpánbůh na chvilku a možná i trochu alibisticky povznesou nad toliko zábavnou spotřební šarádu.  V hořké tečce zde ukazují násilně vymítané symboly doby ústící do tvrdé normalizace, ať to byl bratříček Kryl, vězněný Havel, souzení Plastici, zavržená Čáslavská či Brežněvovy jidášké polibky nebo nechvalně známá Anticharta. Tyto snímky a slova Rockového pánbíčka tak naštěstí připomenou, že vše to tehdy nebyla jen bezbřehá bžunda, i když jsme - slovy jistého českého pop koryfeje -  měli krásný uděl a měli ho žít non-stop. 

Bítls/ foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více