Bítls: blázni, které nesmíte minout

6. březen 2017, 12:30
 Bítls: blázni, které nesmíte minout

Velmi vtipné a tedy i zábavné, divadelně nápadité a hudebně zajímavé a navrch inteligentní: to vše jsou přívlastky, kterými lze označit novou hudební komedii Bítls v produkci Městského divadla Brno. Ztřeštěný muzikál postavený na písních legendárních Beatles je ukázkou původního divadla, které diváka skoro tři hodiny budí k salvám smíchu a zároveň má přidanou hodnotu v podobě nenucené a trefné sondy do naší socialistické minulosti.

Příběh o mladících z jihomoravského městečka roku 1967 snících o slávě velkých kapel a hrajících ve své kapele Beatrolls je dílem autorského tria Petr Štěpán, Jan Šotkovský a Stanislav Slovák, který novou inscenaci také režíroval. Při ohlédnutí se za dosavadní tvorbou těchto divadelníků, která u mne místy budila i rozpaky (Sněhurka a sedm trpaslíků, Měsíční kámen, Baron Trenck, Mendel aneb Vzpoura hrášků), lze nyní konstatovat, že Bítls je to nejpovedenější, co z této dílny vzešlo. Filmové či divadelní retro návraty do naší minulosti jsou často jen zástěrkou jak výdělečně recyklovat populární hity, osoby či události. To ale není případ inscenace Bítls. Bláznivá féerie s písněmi nejslavnější skupiny všech dob je nejen ukázkou kultivovaného a vtipného hudebního divadla. V jiné optice je tato hudební komedie žánrovým rámcem divadla, které je vlastně velkou poctou divadelní imaginaci, lidské svobodě, hudebnímu temperamentu Jižní Moravy i geniálních Brouků (a vzpomenete si na to nejen při hudební aranži slavné Žluté ponorky do cimbálové podoby). V příběhu čeká diváka překvapivá a doslovná srážka našeho žírného kraje limitovaného tehdy železnou oponou s ostrovním královstvím, jehož panovnice Alžběta do hry dokonce vstoupí, zasáhne a přijede na místní hody. Více by nebylo fér vyzradit.

Vtipné dialogy, přesně stavěné figury

Zdařilý výsledek tady stojí na dobře konstruovaném, vtipnými dialogy, a přesně stavěnými figurami bodrých venkovanů obdařeném, ale i zápletkami naditém scénáři, který je navrch prošpikovaný vtipnými úpravami veleznámých hitů. Už dlouho jsem na divadle nezaznamenal takovou neutuchající salvu slovních i situačních vtípků, které nejsou ze čtvrté cenové, nemají sestupnou tendenci a dokážou určit a formulovat odér celého večera. Jistě: Bítls jsou zejména bláznivou a veselou divadelní hříčkou, připomeňme však otřepané tvrzení, že dělat kvalitní a trefný humor je na divadle nelehká a dramaticky vážná věc. Tady se potkáme s příběhem chlapců Juřana, Žanka a Pavlíka, jejichž život se změní, když se na jejich socialisticky zatuchlém maloměstě objeví dva tajemní cizinci – první, který si v elegantním obleku v místní knajpě objednává martini s vodkou (ano je to ten slavný agent), a druhý, jenž nápadně připomíná právě chlapíka jménem Ringo Starr. Ten zase přijíždí na Moravu pátrat po svých rodinných kořenech.

Nejde o vtíravý písničkál

Na výsledku lze ocenit mnoho věcí. Inscenace Bítls není prachobyčejným písničkálem či juke box muzikálem tedy jakýmsi jevištním provedením slavných songů, kdy příběh je vlastně druhokolejný a je často jen chatrným lepidlem hudebního materiálu. Tvůrci inscenace si tady hrají s významy i použitím písniček, zábavně je montují do děje nebo na něj roubují. Dokázali jste si třeba někdy představit, že při slavné Oh! Darling může tajný agent James B. dělat jihomoravské pubescentce vynucený pánský striptýz? Ano, jde to…

Bítls nabízí mnoho velmi zdařilých hudebních aranží bítlsácké muziky třeba do podoby moravského foklóru, dechovky, symfonické či až staré barokní muziky. Nápadité úpravy pořízené speciálně pro orchestr divadla představují velmi záslužné dílo Daniela Kyzlinka a Jiřího Levíčka a mají lví podíl na úspěchu večera. Kriticky přiznejme, že někdy zejména sólové interpretace válů (zní tady Here Comes the Sun, Love Me Do, All You Need Is Love, Let It Be, Michelle, Help! ) občas trochu pokulhávají, ale radost z gejzíru energie, jak se tady na vás po celou dobu řítí, převažuje. Čeká vás totiž řada choreograficky i režijně výtečně vedených sborových čísel. Při písni Lucy in the Sky with Diamonds (Brouci tehdy jeli na halucinogenní droze LSD) inscenace nabídne vydařený delirický obraz, kdy se prostupují dva zcela rozdílné světy zaplněné pop ikonami sedmi posledních dekád černobílého socialistického a barvami hýřícího kapitalistického světa. Ferda Mravenec si v tomto výstupu zatančí s jeho Výsostí Alžbětou II. a k tomu jim uklízí Fredie Mercury oblečený za ženu nebo se tady motá Harry Potter. Tyto sborové výstupy spolu s finální scénou na závěr jsou královskou korunou jedinečného večera, který má šanci se stát hitem pro všechny generace.

Ocenit musím také svižnou práci orchestru, který divákům až na dvě odhalení zůstává zatajen. Orchestřiště je tentokrát nápaditě situováno a vykryto nad scénou. A kapela pod vedením Emy Mikeškové tak sedí na pomyslném nebi přímo nad hlavami účinkujících. A odhalit ji může - jak jinak - jen Rockový pánbůh, který tady vstupuje do děje. Když ve finále zápletka hrozí zašmodrcháním velmi vtipně ji tento Bůh v tradici deus ex machina na závěr také uzavře i se svými čtyřmi apoštoly (Ray Charkes , Jimi Hendrix, Janis Joplin, Aretha Franklin). Uznání zaslouží povedená často jen náznaková scéna Jaroslava Milfajta z jakoby lepenkového vlnitého papundeklu a výtečné dobové šatky z dílny Andrey Kučerové.

Nerozjívené výkony herců

Vedle zdařilé režie Stano Slováka, která kontroluje účinkující, aby se neutrhli z řetězu a přísně drželi své groteskní role, musím poukázat na několik výkonů, i když se mi tady líbil celý soubor. Vezměme to z domácí strany: inscenaci herecky kraluje Petr Štěpán jako předseda MNV Homola, tento portrét soudruha nepostrádá koncentrovanou českou ustrašenost, ale i srdečnost našinců z regionu. Za jedna! Výtečný obrázek jeho podržtašky Kolóška podal Alan Novotný, perfektně držená figura nejistého patolízala a přes den nuceně abstinujícího alkoholika. V centru pozornosti stojí chlapecká kapela složená z tří teenagerů mimo soubor. Já viděl Dominika Brychtu, Matyáše Kyncla a Tomáše Herajta a musím konstatovat, že jim velké jeviště pranic nepřekáželo. Výkony neškolených herců mají v tomto případě autenticitu, nejsou přehrávané a škarohlídům může vadit jen imitování hraní na elektrické kytary stejně jako fakt, kolik dospívajících ji v té době asi opravdu mělo. Kristýna Daňhelová strhne jako přesně odehraná obecní kráska Maňa, mimořádně živě napsaná figura. Režie musí do budoucna přísně uhlídat tyto přesné groteskní kontury všech, aby se z Bítls po čase nestala laciná estráda.

jpegZahraničí stranu (ať už ostrovní či nadpozemskou) výtečně zastupuje James B. v podání Aleše Slaniny. Ten ve figuře vtipně zaměstnal filmová gesta svého hrdiny, která uvozuje všudypřítomným ššš.  Rockový pánbůh Dušana Vitázka je do detailu cizelovanou postavou nebeského lehce samolibého suveréna, jehož slovenština mu dává neskutečný glanc. Zajímavou postavou je po celou dobu mlčící britská panovnice Alžběta, která si v podání Sáry Milfajtové vypálí toliko jeden ale dech beroucí song.

Douška na závěr: Bítls je primárně hudební komedií určenou k pobavení a tuto ambici inscenace po všech stránkách naplňuje. Přestože tvůrci po celý večer v textu i výkladu inscenace obchází zjevnější politikum látky, ještě před závěrečným mejdanem při A Hard Days Night promítnou sérii černobílých snímků, kterou inscenaci zaplaťpánbůh na chvilku a možná i trochu alibisticky povznesou nad toliko zábavnou spotřební šarádu.  V hořké tečce zde ukazují násilně vymítané symboly doby ústící do tvrdé normalizace, ať to byl bratříček Kryl, vězněný Havel, souzení Plastici, zavržená Čáslavská či Brežněvovy jidášké polibky nebo nechvalně známá Anticharta. Tyto snímky a slova Rockového pánbíčka tak naštěstí připomenou, že vše to tehdy nebyla jen bezbřehá bžunda, i když jsme - slovy jistého českého pop koryfeje -  měli krásný uděl a měli ho žít non-stop.

Bítls/ foto archiv MdB

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce