Britten & Šostakovič jako zrcadlo současnosti

Britten & Šostakovič jako zrcadlo současnosti

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.

Hned v úvodu Sára Medková upozornila publikum, že hraje navzdory zánětu šlach, a omluvila se za případné nedostatky. Ty však nebylo možné postřehnout – její výkon zůstal plně soustředěný a hudebně přesvědčivý.

Koncert otevřelo Preludium 1 pro sólový klavír Štěpána Filípka, napsané speciálně pro Sáru Medkovou. Autor ke skladbě napsal, že při komponování vycházel ze tří materiálových zdrojů – ze seriálního materiálu, folklorních motivů a drobných fragmentů ze sonát Brittena a Šostakoviče, které v programu následovaly. Tyto vrstvy se ve skladbě prolínaly s přirozenou samozřejmostí: z jednohlasé melodie se postupně rozvíjely kontrastní plochy s běhy pravé ruky, střídané jemným tremolem a návraty k lyrickým pasážím. Filípek vytvořil kus s vnitřní logikou i emotivní křehkostí, který Medková interpretovala s precizností i osobním vkladem. Z něžného úvodu se skladba proměnila v živý proud energie, v němž se střídala kontrola s intuicí.

Na ni plynule navázala Sonáta in C pro violoncello a klavír op. 65 Benjamina Brittena – pětivěté dílo, které v českém koncertním prostředí zaznívá zřídka. Filípek a Medková svou interpretací potvrdili, že šlo o přednes promyšlený, technicky jistý, a především hluboce porozuměný skladatelské řeči.

Úvodní věta Dialogo. Allegro představila skutečný dialog obou nástrojů. Cello i klavír vedly samostatné, ale navzájem reagující linie, které se střídavě proplétaly, spojovaly v unisonu a rozbíhaly v protipohybu. Filípek vystavěl fráze s přirozeným citem pro směřování hudebního toku, Medková podpořila formu barevně diferencovanou hrou a jistým rytmem. Reverzní postupy, flažolety i neustálé proměny rolí vytvářely napětí a komunikaci.

Druhá věta, Scherzo-pizzicato, přinesla dramatický kontrast. Filípek zvládl pizzicatovou hru s naprostou přesností, tón měl plný a energický, aniž by ztratil hudebnost. Klavírní part s rychlými běhy a tremoly byl přesný a rytmicky jiskřivý; oba interpreti se pohybovali v naprosté souhře.

V pomalé větě Elegia se atmosféra ztišila do vnitřní výpovědi. Z tlumeného začátku se hudba rozvíjela v působivou gradaci, aniž by ztratila jemnost. Filípek hrál s vyrovnaným tónem a zdrženlivým vibratem, Medková citlivě modelovala harmonické zázemí. Výsledkem byl dojem hlubokého souznění, které publiku v sále doslova zadrželo dech.

Po přestávce se role skladatelky ujala Sára Medková se svým Preludiem 2 pro sólové violoncello, věnovaným Štěpánu Filípkovi. Autorka uvedla, že dílo vzniklo speciálně pro tento koncert a že inspiraci čerpala ze Šostakovičovy Sonáty d moll. Kompozice je psána in D a založena na střídání 5/8 a 6/8 taktu. Rozvíjí se ve třech volně propojených částech, které se na konci cyklicky uzavírají. Z hudby vyzařovala výrazná rytmická pulsace, jakési kroužení kolem jednoho tónu. Filípek vytvářel krásný, znělý tón, který občas doplnil o brumendo vlastního hlasu – nevědomky, nebo zcela záměrně, čímž dosáhl téměř magického propojení těla a nástroje. Flažolety, glissanda, úhozy do hmatníku i jemné šumy smyčce působily přirozeně a organicky, nikoli jako efekt. Výsledkem byla hudba introspektivní, ale s výrazným emocionálním napětím.

Závěrečná Sonáta d moll op. 40 Dmitrije Šostakoviče představovala vrchol programu. Toto dílo, napsané v roce 1934, spojuje osobní lyrismus s moderní disonancí a zrcadlí vnitřní napětí doby i samotného skladatele.

V první větě Allegro non troppo vynikla zpěvnost violoncellového partu i bohatost klavírních harmonií. Filípek pracoval s velkým dynamickým rozsahem a vynikající intonační jistotou, Medková citlivě reagovala na změny tempa a charakteru. Polyrytmické pasáže a vzájemné imitace obou hlasů vyzněly s naprostou přesností – ukázková komorní souhra.

Druhá věta Allegro působila jako sarkastická hra na honěnou – klavírní ostináta a violoncellové flažolety vytvářely napětí, které oba interpreti vystavěli s energickou vervou.

Následující Largo přineslo ztišení a vnitřní klid: Filípek rozezněl cello do sametových hloubek, zatímco klavír zněl průzračně a smírně. Závěr vyzněl jako tiché vyhoření – bolestné i očistné zároveň.

Finále Allegro představovalo technicky náročný závěr, který oba interpreti zvládli s obdivuhodnou jistotou. Medková držela rychlé běhy pevně pod kontrolou, Filípek vynikal brilantní artikulací a jistými odtahy. Vzájemná výměna melodických rolí působila přirozeně a energicky, přičemž ani v největší virtuozitě se neztrácela hudební logika.

Dlouhý potlesk publika vyústil v přídavek – Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel. Publikum reagovalo s nadšením, avšak po tak dramaticky vystavěném a intenzivním programu působila tato minimalistická skladba spíše jako vybočení než gradace. Její meditativní klid sice přinesl do sálu uvolnění, ale zároveň jako by smazal napětí a sílu předchozího oblouku. Publikum jej přijalo s nadšením, přesto právě zde jako by dramaturgická linie koncertu ztratila svůj přirozený tah.

Celkově však šlo o mimořádně zdařilé odpoledne – dramaturgicky promyšlené a interpretačně vyzrálé. Štěpán Filípek a Sára Medková nabídli publiku nejen brilantní techniku, ale především hluboké porozumění hudbě, kterou sami tvoří (ať už hráčsky nebo skladatelsky). Britten & Šostakovič se v jejich podání proměnili v dialog mezi epochami, ale také mezi dvěma uměleckými osobnostmi, které se navzájem inspirují a doplňují.

19. 10. 2025

Sára Medková, klavír

Štěpán Filípek, violoncello

Program:

ŠTĚPÁN FILÍPEK Preludium 1 pro sólový klavír, světová premiéra

BENJAMIN BRITTEN Sonáta in C pro violoncello a klavír op. 65

SÁRA MEDKOVÁ Preludium 2 pro sólové violoncello, světová premiéra

DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ Sonáta d moll pro violoncello a klavír op. 40

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce